eitaa logo
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
254 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی عليه السلام : مِن الحِكمَةِ أنْ لا تُنازِعَ مَن فَوقَكَ ،ولا تَسْتـَذِلَّ مَـن دُونَـكَ ، ولا تَتَعاطـى ما ليسَ في قُدْرَتِكَ ، ولا يُخالِفَ لِسانُكَ قَلبَكَ ، ولا قَولُكَ فِعلَكَ ، ولا تَتَكلّمَ فيما لا تَعلَمُ ، ولا تَتْرُكَ الأمرَ عِندَ الإقْبالِ وتَطْلُبَهُ عِندَ الإدْبارِ . (2) امام على عليه السلام : از حكمت است كه با فرا دست خود نستيزى و فرو دست خود را خوار نشمارى و به كارى كه در توان تو نيست نپردازى و زبانت با دلت و گفتارت باكردارت ناسازگار نباشد و درباره آنچه نمى دانى سخن نگويى و وقتى كارى به تو رو مى آورد رهايش نكنى و چون از تو روى گرداند دنبالش نروى . غررالحکم 9450✅🌺✅🌷✅✅ جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز https://eitaa.com/nahjolbalagetb
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز 📌 شرح سوره مبارکه بقره 📌 استاد حجت‌الاسلام میثم عالم علیائی 📌 قسمت سوم لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز https://eitaa.com/nahjolbalagetb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میدان جنگ با ما بود میدان انتخابات با شما 🗳️ | ╭━━⊰❀࿐༅༅࿐❀⊱━━╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ وقد سألَهُ أبو بصيرٍ عن قولِ اللّه ِ : «ومَن يُؤْتَ الحِكْمَةَ فَقَد اُوتيَ خَيرا كَثيرا» ـ : هِي طاعَةُ اللّه ِ ومَعرِفَةُ الإمامِ. (3) امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال ابوبصير از آيه «و به هركس حكمت عطا شود خوبى فراوان داده شده است» ـ : مراد از حكمت، فرمانبرى از خدا و شناخت امام است . الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ أيضا ـ : إنّ الحِكمَةَ المَعرِفَةُ والتَّفَقّهُ في الدِّينِ ، فمَن فَقِهَ مِنكُم فهُو حَكيمٌ . (4) امام صادق عليه السلام ـ نيز در تفسير همان آيه ـ فرمود : همانا حكمت عبارت است از شناخت و فهم دين ؛ پس هر يك از شما كه در دين فقيه و فهيم باشد، حكيم است. الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : قيلَ لِلُقمانَ : ما يَجْمَعُ مِن حِكْمتِكَ؟ قالَ : لا أسْألُ عَمّا كُفِيتُهُ ، ولا أتَكَلّفُ ما لا يَعْنيني . (5) امام كاظم عليه السلام : به لقمان گفته شد : چكيده حكمت تو چيست ؟ گفت : از آنچه مى دانم نمى پرسم و براى آنچه به من مربوط نمى شود خود را به زحمت نمى اندازم . .✅🌺✅🌷 (3) بحار الأنوار : 1/215/22 (4) بحار الأنوار : 1/215/25 (5) بحار الأنوار : 13/417/10 . جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز https://eitaa.com/nahjolbalagetb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جهاد تبیین
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️دستور اکید رهبر انقلاب به کسانی که مخاطب دارند: دعوت به حضور مردم در انتخابات، توصیه به حق است. ✅️@TABEIN_14
هدایت شده از طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• حدیث زیبایی از أمالی شیخ صدوق ره ابتدا اشاره به یک نکته👇 «شیخ صدوق رضوان‌الله‌علیه علی الظاهر اوّلین کسی است که سنّتِ املاء را، اَمالی را- جمع کردنِ مطالبی را که بر مستمعینِ خود املاء می‌کرده است- پایه‌گذاری کردند. بعد از ایشان، شیخ مفید و شیخ طوسی هم امالی دارند. این کار جزو ابتکارات مرحوم صدوق رضوان‌الله‌علیه است که کتابهای ایشان غالباً عناوینِ ابتکاری است؛ کتابهایی مثل خصال، مَن لایحضره الفقیه و بقیۀ کتب ایشان. شیخ صدوق رضوان‌الله‌علیه در هفته‌ای دو روز به طور مرتّب تدریس و املاء می‌کرده، در روزهای سه‌شنبه و جمعه؛ چه در سفر و چه در حضر؛ اگرچه مرکزِ علمیِ ایشان قم و مدّتی ری بود، لکن کثیر السفر بودند، هم به منطقۀ شرق و هم به خراسان سفرهایی داشته‌اند. ظاهراً دو بار به زیارت مشهد مشرّف شده‌اند، و برخی بر این نظرند که سه بار مشرّف شده‌اند. از جمله شهرهایی که ایشان سفر کرده: ماوراء النهر و سمرقند است، در آن مناطق، هم حدیث گرفته و هم افاده نموده است. از طرف دیگر، حج نیز مشرّف شده‌اند و در بغداد نیز مدّتی به امر تدریس پرداخته‌اند با اینکه سِنّی هم نداشته، بین چهل، پنجاه ساله بوده، در عین حال مشایخِ بزرگ حدیثِ شیعه در بغداد پای منبر ایشان حاضر می‌شدند و از ایشان استفاده می‌کردند. شیخ صدوق رضوان‌الله‌علیه یک چنین شخصیتی بوده است. کتاب اَمالی مجموعۀ املاءهای ایشان است که در سفر و حضر می‌فرمودند و شاگردهای ایشان می‌نوشتند. در حال حاضر، مجلس اوّل را می‌خوانیم که در سال سیصد و شصت و هفت نگارش شده است. آنطور که از شرح حال مرحوم صدوق رضوان‌الله‌علیه بدست می‌آید، ظاهراً مربوط به سفرِ دوّم ایشان به مشهد مقدّس است. در این مجلس، مرحوم صدوق رضوان‌الله‌علیه چندین حدیث خوانده‌اند، امروز یکی از این احادیث را عرض می‌کنیم. حضرت فرمودند: «سخنِ نیکو ۱. مالِ دنیا را برای انسان زیاد می‌کند. ۲. رزق انسان را زیاد می‌کند و نِماء می‌دهد. ۳. اجلِ انسان را به تأخیر می‌اندازد. ۴. انسان را در میان اهل و خانواده‌اش محبوب می‌کند. ۵. انسان را به بهشت می‌کشاند. القولُ الحَسَن یُثرِی المال و یُنَمِّی الرّزق و یُنسِئُ فی الأجَل و یُحَبِّبُ الی الاهل و یُدخِل الجنّة.» سخنِ نیکو طبعاً سخنی است که با موازینِ شرع منطبق است، به شرطی که با روی خوش و زبانِ خوش ادا بشود، اینها، آثارِ دنیائیِ قولِ حسَن است و یک اثرِ اخروی هم دارد و آن این است که انسان را به بهشت می‌کشاند. امالی شیخ صدوق، ص۵۰ برگرفته از اولین جلسه درس خارج فقه رهبرمعظم انقلاب با موضوع صلوة مسافر @toubaefaf
هدایت شده از طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✍امشب در خدمت استاد عزیزی بودیم که تازه از کربلا اومده بود. ایشان به نقل خاطره ای از سفر چنین گفتند: با یکی از خدام حرم علیه السلام آشنا شدم و برای حوائجی به او التماس دعا گفتم؛ او نیز محبت فرمود و پس از دعای خیر پارچه سبزی نیز به من داد. سپس تعریف می کرد که روزی در صحن به خانم بدحجابی تذکر دادم. چند روز بعد همان خانم به من گفت: من در خواب دیدم علیه السلام در حالی که شما(خادم) نیز کنار ایشان ایستاده بودید و سر به زیر، به من فرمود: «چرا به تذکر خادم من گوش نکردی؟» ✍آری انگشت اشاره همه عالم به سمت و سوی فضیلت هاست. هزاران دلیل بر آن اقامه شده است و همه انبیا، امامان هدی و اولیای الهی و شهدا علیهم‌السلام، مدافعان و مبلغان فرهنگ و اند. (۳۶۷)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf