eitaa logo
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
255 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
1513 ـ آموزش دادن قرآن و آموختن آن رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : خَيرُكُم مَن تَعَلَّمَ القرآنَ وعَلَّمَهُ . (1) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين شما، كسى است كه قرآن را فرا گيرد و [به ديگران ]آموزش دهد. عنه صلى الله عليه و آله : علَيكُم بتَعَلُّمِ القرآنِ وكَثرَةِ تِلاوَتِهِ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بر شما باد آموختن قرآن و بسيارخواندن آن. عنه صلى الله عليه و آله : مَن عَلَّمَ رجُلاً القرآنَ فهُو مَولاهُ ،لا يَخذُلُهُ ولا يَستَأثِرُ علَيهِ . (3) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس به مردى قرآن بياموزد،مولاى اوست و آن مرد نبايد او را تنها و بى يار گذارد و خود را بر وى ترجيح دهد. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اسمَهُ ، ويُحسِّنَ أدَبَهُ ، ويُعَلِّمَهُ القرآنَ . (4) امام على عليه السلام : حقوق فرزند بر پدر، اين است كه نامى نيكو بر او بنهد و نيكو تربيتش كند و قرآن را به او بياموزد. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يَنبَغي للمؤمنِ أن لا يَموتَ حتّى يَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو يكونَ في تَعَلُّمِهِ . (5) امام صادق عليه السلام : سزاوار است كه مؤمن پيش از آن كه بميرد، قرآن را بياموزد يا در حال آموختن آن بميرد. (1) كنزالعمّال : 2351 (2) كنزالعمّال : 2368 (3) كنزالعمّال : 2382. (4) نهج البلاغة : الحكمة 399. (5) الدعوات : 220/600 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1512 ـ قرآن، هميشه تازگى دارد الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ ووُلوجُ السَّمعِ . (1) امام على عليه السلام : قرآن هر اندازه هم تكرار شود و به گوش خورد ، باز كهنه نمى شود . الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ : ما بالُ القرآنِ لا يَزدادُ علَى النَّشرِ والدَّرسِ إلّا غَضاضَةً؟ ـ : لأنَّ اللّه َ تباركَ وتعالى لم يَجعَلْهُ لِزمانٍ دونَ زَمانٍ ، ولا لِناسٍ دونَ ناسٍ ، فهُو في كلِّ زَمانٍ جَديدٌ ، وعِند كُلِّ قَومٍ غَضٌّ إلى يَومِ القِيامَةِ . (2) امام صادق عليه السلام ـ وقتى از ايشان سؤال شد: چه سرّى است كه قرآن هر چه بيشتر خوانده و بحث شود، برتازگى وطراوت آن افزوده مى شود؟ ـ فرمود : چون خداوند تبارك و تعالى، آن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاصّ قرار نداده است. از اين رو، در هر زمانى و براى هر مردمى، تا روز قيامت، تازه و باطراوت است. (1) نهج البلاغة : الخطبة 156 . (2) بحار الأنوار : 92/15/8 . وعن يعقوب بن السكّيت النحوي قال : سألت أبا الحسن الثالث عليه السلام ما بال القرآن ـ وذكر نحوه ـ بحار الأنوار : 92/15/9.
هدایت شده از بدیهی
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِينَ خدايا روزه ام را در اين ماه روزه روزه داران قرار ده، و شب زنده داري ام را شب زنده داري شب زنده داران، و بيدارم كن در آن از خواب بي خبران، دعای روز اول ماه مبارک رمضان ۰
هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیه‌های رهبر انقلاب برای استفاده هر چه بهتر از ماه مبارک رمضان جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1511 ـ بر شما باد قرآن! قرآن: (وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ) . (1) (وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ) . (2) «و براستى كه تو را سبع المثانى (سوره فاتحه) و قرآن بزرگ عطا كرديم». «و قطعاً قرآن را براى پند آموزى آسان كرده ايم. پس آيا پند گيرنده اى هست؟». رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا التَبَسَتِ الاُمورُ علَيكُم كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعلَيكُم بالقرآنِ ؛ فإنّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ ، وماحِلٌ مُصدَّقٌ ، ومَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَى الجَنَّةِ ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ قادَهُ إلَى النارِ . (3) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه كارها همچون پاره هاى شب تار بر شما تاريك و شبهه ناك شد، به قرآن روى آوريد؛ زيرا قرآن شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مى شود. هر كه قرآن را فراپيشِ خود قرار دهد، او را به سوى بهشت كشاند و هر كه آن را پشت سر خويش نهد، به سوى دوزخش كشاند. عنه صلى الله عليه و آله ـ لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ :ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ : كتابُ اللّه ِ العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ ولا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّه ُ . (4) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ وقتى به ايشان گفته شد: بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد، [در جواب اين پرسش كه : ]راه خلاص از آن چيست؟ ـ فرمود : كتاب گرامى خدا، همان كه باطل نه از پيش و نه از پس بدو راه نيابد، فرود آمده [و ]از سوى حكيمى ستوده است. هر كه علم را در جز قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند. عنه صلى الله عليه و آله : علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماماوقائدا . (5) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بر شما باد قرآن، آن را پيشوا و راهبر خود كنيد. عنه صلى الله عليه و آله : فَضلُ القرآنِ على سائرِ الكلامِ كَفَضلِ اللّه ِ على خَلقِهِ . (6) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : برترى قرآن بر ديگر سخنان، همچون برترى خدا بر خلق خود است. عنه صلى الله عليه و آله : القرآنُ غِنىً ، لا غِنىً دونَهُ ، ولا فَقرَ بعدَهُ . (6) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن ثروتى است كه بدون آن توانگرى نباشد و با وجود آن فقرى نه. عنه صلى الله عليه و آله : مَن اُعطِيَ القرآنَ فَظَنَّ أنّ أحَدا اُعطِيَأكثَرَ ممّا اُعطيَ فقد عَظَّمَ صَغيرا وصَغَّرَ كبيرا . (8) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به هر كس [نعمت دانستن]قرآن داده شود و با اين حال گمان كند كه به ديگرى نعمتى بالاتر و بيشتر از اين نعمت او داده شده است، بيگمان كوچكى را بزرگ شمرده و بزرگى را كوچك. عنه صلى الله عليه و آله : مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ (9) ، (10) . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه خواهان علم پيشينيان و آيندگان، از اول تا به آخر دنيا است، در قرآن كند و كاو كند. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : فَتَجلّى لَهُم سبحانَهُ في كتابِهِ مِن غَيرِ أن يَكُونوا رَأوهُ بما أراهُم مِن قُدرَتِهِ . (11) امام على عليه السلام : خداوند سبحان، قدرت خويش را در كتابش نمايان ساخت و بدين سان خويشتن را به بندگانش، بى آن كه او را ببينند، نشان داد. عنه عليه السلام : اللّه َ اللّه َ في القرآنِ ، لا يَسبِقُكُم بالعَمَلِ بهِ غَيرُكُم . (12) امام على عليه السلام : خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا ديگران با عمل به آن، بر شما پيشى گيرند. عنه عليه السلام : تَعَلَّمُوا كتابَ اللّه ِ تباركَ وتعالى ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ وأبلَغُ المَوعِظَةِ ، وتَفَقَّهُوا فيه فإنّهُ رَبيعُ القُلوبِ ، واستَشفُوا بنُورِهِ فإنّه شِفاءٌ لِما في الصُّدورِ ، وأحسِنُوا تِلاوَتَهُ فإنّهُ أحسَنُ القَصصِ . (13) امام على عليه السلام : كتاب خداوند تبارك و تعالى را بياموزيد؛ زيرا كه آن نيكوترين سخن و رساترين اندرز است و قرآن را بفهميد؛ زيرا كه آن بهار دلهاست و از نور آن شفا جوييد؛ زيرا كه آن شفابخش بيماريهاى سينه هاست و آن را نيكو تلاوت كنيد؛ زيرا كه آن بهترين داستان (تاريخ) است. عنه عليه السلام : إنّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ ، وهُوالكُفرُ والنِّفاقُ ، والغَيُّ والضَّلالُ . (14) امام على عليه السلام : در قرآن، درمان بزرگترين دردهاست: درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى. الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : لو ماتَ مَن بَينَ المَشرِقِ والمَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن يكونَ القرآنُ مَعي . (15) امام زين العابدين عليه السلام : اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بميرند، با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايى نكنم. (1) الحِجر : 87. (2) القمر : 17. (3) كنز العمّال : 4027. (4) تفسير العيّاشيّ : 1/6/11 ، اُنظر تمام الحديث. (5) كنز ال
عمّال : 4029. (6) بحار الأنوار : 92/19/18. (7) بحار الأنوار : 92/19/18. (8) معاني الأخبار : 279. (9) فليُثَوِّر القرآن : أي لينقّر عنه ويفكّر في معانيه وتفسيره وقراءته. (النهاية : 1/229) . (10) كنز العمّال : 2454. (11) نهج البلاغة: الخطبة 147 . (12) نهج البلاغة : الكتاب 47. (13) تحف العقول : 150. (14) نهج البلاغة: الخطبة 176 . (15) الكافي : 2/602/13.
هدایت شده از بدیهی
29.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
💠امام علی علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ، فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَ اللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ 🔹خداوند سبحان قُوت و نيازهاى فقرا را در اموال اغنيا واجب و معين كرده است، ازاين رو هيچ فقيرى گرسنه نمى‌ماند مگر به سبب بهره‌مندى غنى و ممانعت او از پرداخت حق فقير و خداى متعال دراين باره از آنها سؤال و بازخواست مى‌كند ❇️حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از abedinnia
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز 📌 استاد دکتر رضا جبارزاده 📌 قسمت اول
175 ـ پيوند ايمان و عمل رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الإيمانُ والعملُ أخَوانِ شَريكانِ في قَرَنٍ ، لا يَقْبلُ اللّه ُ أحدَهُما إلّا بصاحبِهِ . (1) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان و عمل دو برادر بسته به يك ريسمانند كه خداوند يكى را بدون ديگرى نمى پذيرد. عنه صلى الله عليه و آله : لُعِنَتِ المُرْجِئةُ على لِسانِ سَبعينَ نَبيّا ، الّذينَ يقولونَ : الإيمانُ قَولٌ بلا عملٍ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرجئه همانان كه مى گويند: ايمان گفتار است بى كردار، از زبان هفتاد پيامبر لعنت شده اند. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لو كانَ الإيمانُ كلاما لم يَنْزِلْ فيهِ صَومٌ ولا صلاةٌ ولا حلالٌ ولا حرامٌ . (3) امام على عليه السلام : اگر ايمان تنها گفتار بود، روزه و نماز و حلال و حرام نازل نمى شد. الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : الإيمانُ عملٌ كلُّهُ ، (4) والقَولُ بعضُ ذلكَ العملِ بِفَرضٍ مِن اللّه ِ بَيَّنَهُ في كِتابهِ . (5) امام كاظم عليه السلام : ايمان سراسر عمل است؛ و گفتار، [نيز ]برخى از آن عمل است كه خداوند در كتاب خود ، وجوب آن را بيان فرموده است. (1) كنز العمّال : 59 (2) كنز العمّال : 637 . (3) بحار الأنوار : 69 / 19 / 2 . (4) (اُنظر) الكافي : 2 / 33 ، باب في أن الايمان مبثوث لجوارح البدن كلها ، وقد اُشير هناك إلى بعض الآيات؛ كالآية 46 من سورة العنكبوت والآية 139 من سورة النساء والآية 30 و 31 من سورة النور . (5) الكافي : 2 / 38 / 7 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
174 ـ حقيقت ايمان رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي ولا بالتَّمَنّي ، ولكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ وصَدّقَهُ الأعمالُ . (1) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد وعمل آن را تصديق كند. عنه صلى الله عليه و آله : الإيمانُ مَعرِفةٌ بالقلبِ ، وقَولٌ باللِّسانِ ، وعَملٌ بالأرْكانِ . (2) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان، شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با اركان. عنه صلى الله عليه و آله : الإيمانُ ، الصَّبرُ والسَّماحةُ . (3) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان، شكيبايى و بخشش است. عنه صلى الله عليه و آله : إنّ لكلّ شيءٍ حقيقةً ، وما بلَغَ عبدٌ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَعلَمَ أنّ ما أصابَهُ لَم يكُنْ لِيُخْطِئَهُ وما أخْطأهُ لم يَكُن لِيُصيبَهُ . (4) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا هر چيزى حقيقتى دارد. و هيچ بنده اى به حقيقت ايمان نمى رسد مگر آن كه بداند آنچه به او رسيده نمى توانست نرسد و آنچه به او نرسيده نمى توانست برسد. عنه صلى الله عليه و آله : لا يَحُقُّ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَغْضَبَ للّه ِ ويَرضى للّه ِ ، فإذا فَعلَ ذلكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّ حقيقةَ الإيمانِ . (5) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بنده آنگاه به ايمان حقيقى دست مى يابد كه براى خدا به خشم آيد و براى خدا خشنود شود . پس ، هرگاه چنين باشد سزامند ايمان حقيقى گشته است . عنه صلى الله عليه و آله : لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ . (6) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ بنده اى مؤمن نيست مگر آن كه هر خوبى كه براى خود مى خواهد براى مردم نيز بخواهد. الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الإيمانُ إخلاصُ العملِ . (7) امام على عليه السلام : ايمان، خالص كردن عمل است [براى خدا]. عنه عليه السلام : الإيمانُ صَبرٌ في البَلاءِ ، وشُكْرٌ في الرَّخاءِ . (8) امام على عليه السلام : ايمان، شكيبايى در سختى و گرفتارى است و سپاسگزارى در آسايش و نعمت. عنه عليه السلام : رأسُ الإيمانِ الصِّدقُ . (9) امام على عليه السلام : راستى اوج ايمان است. عنه عليه السلام : لا يَصْدُقُ إيمانُ عبدٍ حتّى يَكونَ بما في يَدِ اللّه ِ سبحانه أوْثَقَ مِنه بما في يَدِهِ . (10) امام على عليه السلام : ايمان هيچ بنده اى راستين نباشد مگر زمانى كه اطمينان او به آنچه نزد خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خويش دارد. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ مِن حقيقةِ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الحقَّ وإنْ ضَرَّكَ علَى الباطلِ وإنْ نَفَعَكَ . (11) امام صادق عليه السلام : همانا از نشانه هاى ايمان حقيقى اين است كه حق را، هر چند به زيان تو باشد، بر باطل، هر چند به سود تو باشد، ترجيح دهى. (1) بحار الأنوار : 69 / 72 / 26 ، كنز العمّال : 11 نحوه . (2) كنز العمّال : 2 (3) كنز العمّال : 57 (4) كنز العمّال : 12 (5) كنز العمّال : 99 (6) كنز العمّال : 95 . (7) غرر الحكم : 873 (8) غرر الحكم : 1350 (9) غرر الحكم : 5222 . (10) بحار الأنوار : 103/ 37/ 79 (11) بحار الأنوار : 70 / 106 / 2 .
هدایت شده از abedinnia
45.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز 📌 استاد دکتر رضا جبارزاده 📌 قسمت دوم