eitaa logo
نهج البلاغه
750 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
688 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت همراهان گرامی با توجه به قطعی اینترنت بین الملل و قطعی گوگل ، جهت جستجو در اینترنت میتوانید از روش های زیر استفاده کنید👇 روش اول ، سرویس گردو (پیشنهادی)👇 https://gerdoo.me/guidance_install/ روش دوم ، سرویس ذره بین 👇 https://zarebin.ir/default-searchengine-help میتوانید یکی از دو روش بالا را انجام دهید
🔴فلسفه امر به معروف و نهی از منکر ◽️فرض اله … الامر بالمعروف مصلحه للعوام، و النهی عن المنکر ردعا للسفهاء. 💠خداوند امر به معروف را به خاطر اصلاح توده مردم و نهی از منکر را برای جلوگیری از نابخردان از زشتی ها واجب کرد. 📘 @nahjolbalaghe
1_1704060982.mp3
3.93M
▫️موضوع: فرهنگ اسلام میانه‌روی و اعتدال است ◽️نحن النُمرُقه الوُسطى، بها يلحق التالى، و إليها يرجع الغالى. 💠ما تكيه گاه اعتداليم كه بايد عقب ماندگان خود را بدان برسانند و تندروان بدان بازگردند. 📘 ☀️⚡️☀️⚡️☀️⚡️ ✔️کانال نهج البلاغه 🎤حجت الاسلام و المسلمین @nahjolbalaghe ●➼‌┅═❧═┅┅───┄
❣امام عليه السلام به رمز پيروزى و عزّت و سربلندى هر قوم و ملّتى است اشاره کرده، مى فرمايد: ══💝══════ ✾ ✾ ✾ 🔴فَالْمَوْتُ في حَيَاتِکُمْ مَقْهُورِينَ وَالْحَيَاةُ في مَوْتِکُمْ قَاهِرِينَ 💠«مرگ در زندگى توأم با شکست شماست، و حيات و زندگى در مرگ پيروزمندانه شما!» ✍آرى در نظام زندگى انسانهاى شايسته و با شخصيت، زندگى مادّى و ظاهرى برترين ارزش نيست، همان گونه که مرگ مادى ضدّ ارزش نمى باشد، بلکه ارزش والا در نظر آزاد مردان با ايمان، در زندگى توأم با عزّت است به همين دليل هرگاه بر سر دو راهى قرار گيرند، شهادت توأم با عزّت و سربلندى را بر زندگى ذليلانه ترجيح مى دهند، و همين نظام ارزشى بود که مسلمانان را در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و حتى بعد از آن در پيکارهاى نابرابر پيروز مى کرد. آرى عزّت جامعه اسلامى بر هر چيز مقدّم است و هر بهايى به خاطر آن پرداخته شود بجاست. 📘 ══💝══════ ✾ ✾ ✾ @nahjolbalaghe
◽️وقد قال له طلحه والزبیر: نُبایِعُکَ عَلى أَنّا شُرَکاؤُکَ فی هذَا الاَْمْر:لاَ، وَلکِنَّکُمَا شَرِیکَانِ فِی الْقُوَّهِ وَالاِْسْتِعَانَهِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ. 💠امام علیه السلام در پاسخ طلحه و زبیر آنجا که به امام پیشنهاد خلافت شورایى کردند و گفتند با تو بیعت مى کنیم به این شرط که در حکومت شریک باشیم، فرمود: نمى شود (زیرا شرکت در خلافت معنا ندارد) شما شریک در تقویت و کمک و یار و یاور به هنگام ناتوانى و سختى و مشکلات باشید. 📘 @nahjolbalaghe
۲۰۲ 🔴بیعت مشروط❗️ ✍ آیا منظور طلحه و زبیر این بود که واقعاً خلافت شورایى باشد و آنها با على علیه السلام شریک در تصمیم گیرى شوند. یا مقصود این بود که بخشى از قلمرو حکومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه که از بعضى روایات استفاده مى شود؟ در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز که زبیر با امام علیه السلام بیعت کرد امام به او فرمود: من از این مى ترسم که تو پیمان خود را بشکنى، عرض کرد: هرگز بیم نداشته باش تا ابد چنین کارى را نخواهم کرد. امام فرمود: آیا خداوند شاهد و گواه بر این موضوع باشد، عرض کرد: آرى. چیزى نگذشت که آن دو به امیرمؤمنان علیه السلام عرض کردند: مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى امیه بود; اما اکنون که خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از این فرماندارى ها را در اختیار ما بگذار امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشید تا در این باره فکر کنم. سپس افزود: آگاه باشید من کسى را در این امانت شریک مى کنم که از دین و امانت او راضى و مطمئن باشم. از سویى دیگر هنگامى که امیرمؤمنان على علیه السلام به معاویه نامه نوشت که مردم با من بیعت کردند تو هم از اهل شام براى من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاویه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبیر نوشت و او را به عنوان امیرالمؤمنین خطاب کرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بیعت گرفتم با سرعت به سوى کوفه و بصره برو و این دو شهر را تسخیر کن که اگر آن دو را تسخیر کنى دیگر هیچ مشکلى نخواهى نداشت. ✔️ از اینجا روشن مى شود این که طلحه و زبیر به هنگام بیعت و طبق بعضى از روایات مدتى بعد از بیعت خدمت امام علیه السلام آمدند و گفتند: ما بیعت کرده ایم که با تو شریک باشیم منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود. با این توضیح مى فهمیم چرا امام علیه السلام دست رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjolbalaghe ═══✙❆♡❆✙══
🔴خطر منافقان❗️ 💥وَ يَعْمِدُونَکُمْ بِکُلِّ عِمَاد، وَ يَرْصُدُونَکُمْ بِکُلِّ مِرْصَاد. قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌوَ صِفَاحُهُمْ نَقِيَّةٌ. يَمْشُونَ الْخَفَاءَ، وِ يَدِبُّونَ الضَّرَاءَ، وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ، وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ، وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ 🌎از هر وسيله اى براى فريفتن شما استفاده مى کنند، و در هر کمينگاهى به کمين شما مى نشينند. دلهايشان آلوده و بيمار، و ظاهرشان را پاک نگه مى دارند، در پنهانى گام بر مى دارند، و همچون خزنده اى در لابه لاى بوته هاى درهم پيچيده خود را مخفى ساخته، پيش مى روند، بيان آنها درمان، گفتارشان شفابخش; ولى کردارشان درد بى درمان است! 📘 @nahjolbalaghe
◽️أَلَا وَ إِنَّ الظُّلْمَ ثَلَاثَةٌ: فَظُلْمٌ لَا يُغْفَرُ وَ ظُلْمٌ لَا يُتْرَكُ و ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لَا يُطْلَبُ؛ فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللَّهِ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ»، .. 🔴آگاه باشيد كه ظلم بر سه قسم است، ظلمى كه نابخشودنى است، و ظلمى كه بدون مجازات نمى ماند، و ظلمى كه بخشودنى و جبران شدنى است. امّا ظلمى كه نابخشودنى است، شرك به خداى سبحان است، كه فرمود: «خداوند هيچ گاه از شرك به خود، در نمى گذرد». و امّا ظلمى كه بخشودنى است، ستمى است كه بنده با گناهان بر خويشتن روا داشته است، و ظلمى كه بدون مجازات نيست، ستمگرى بعضى از بندگان بر بعض ديگر است كه قصاص در آنجا سخت است، مجروح كردن با كارد، يا تازيانه زدن نيست بلكه اينها در برابرش كوچك است. 📘 @nahjolbalaghe
18.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎سیره عملی و خلق نبوی پیامبر (ص) 🎤استادمحمدعلی انصاری ⏱زمان: ۶:۴۰ حجم: ۱۷.۶ MB ☀️⚡️☀️⚡️☀️⚡️☀️⚡️ 🌷کانال نهج‌البلاغه 🌷 @nahjolbalaghe
💥 وَ لَا تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا فَقَدْ لَعَمْرِي يَهْلِكُ فِي لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ وَ يَسْلَمُ فِيهَا غَيْرُ الْمُسْلِمِ 🔴خود را در آتش فتنه ای كه پیشاپیش افروخته اید نیفكنید، راه خود گیرید، و از راهی كه به سوی فتنه ها كشانده می شود دوری كنید، بجانم سوگند كه مومن در شعله آن فتنه ها نابود شود. اما نامسلمان در امان باشد. 📚 @nahjolbalaghe
1_1712837554.mp3
3.64M
🌺شرح خطبه ۶۹ 🔴 خطبه ۶۹-بخش‌سوّم ⏲ زمان 18:57 🎤 @nahjolbalaghe
🌺شرح خطبه ۶۹ نهج‌البلاغه توسط استاد محمدعلی انصاری 🔅شرح خطبه ۶۹-بخش‌سوّم ✨الذَّلِيلُ وَاللهِ مَنْ نَصَرْتُمُوهُ! وَمَنْ رُمِيَ بِکُمْ فَقَدْ رُمِيَ بِأَفْوَقَ نَاصِلٍ. إِنَّکُمْ ـ وَاللهِ ـ لَکَثِيرٌ فِي الْبَاحَاتِ، قَليِلٌ تَحْتَ الرَّايَاتِ، وَإِنِّي لَعَالِمٌ بِمَا يُصْلِحُکُمْ، وَيُقِيمُ أَوَدَکُمْ، وَلکِنِّي واللهِ لَا أَرَي إِصْلاَحَکُمْ بَإِفْسَادِ نَفْسِي. أَضْرَعَ اللهُ خُدُودَکُمْ, وَأَتْعَسَ جُدُودَکُمْ ! لَا تَعْرِفُونَ الْحَقَّ کَمَعْرِفَتِکُمُ الْبَاطِلَ،وَلاَ تُبْطِلُونَ الْبَاطِلَ کَإِبطَالِکُمُ الْحَقَّ! 🔹سوگند به خدا ذليل است آن كس كه شما يارى دهندگان او باشيد، كسى كه با شما تير اندازى كند گويا تيرى بدون پيكان رها ساخته است. به خدا سوگند، شما در خانه ها فراوان، و زير پرچم هاى ميدان نبرد اندكيد. و من مى دانم كه چگونه بايد شما را اصلاح و كجى هاى شما را راست كرد، امّا اصلاح شما را با فاسد كردن روح خويش جايز نمى دانم. خدا بر پيشانى شما داغ ذلّت بگذارد، و بهره شما را اندك شمارد، شما آنگونه كه باطل را مى شناسيد از حق آگاهى نداريد، و در نابودى باطل تلاش نمى كنيد آن سان كه در نابودى حق كوشش داريد.  ۶۹ @nahjolbalaghe