eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.2هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ. 🟡رفتار شناسى (و نقش روحيّات در تن آدمى) (علمى، اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى چيزى را در دل پنهان نكرد جز آن كه در لغزش هاى زبان و رنگ رخسارش، آشكار خواهد گشت. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 26 🔰* 👌🔆 براى هميشه پنهان نمى ماند 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه اش به يکى از اصول مهم روان شناسى اشاره کرده مى فرمايد: 🔹 «هيچ کس چيزى را در دل پنهان نمى کند مگر اين که در سخنان بى انديشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد»; ✴️اين نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نيات، خواسته ها و سجاياى اوست که به صورت طبيعى ظاهر مى گردد. 💢 بخشى از آن اختيارى است مثل اين که به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مى گيرد 💢و بخش ديگرى غير اختيارى است که مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مى شود يا به هنگام غضب صورتش بى اختيار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نيز عکس العمل هايى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد. 💢اما گاه مى شود انسان چيزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در اين صورت سعى مى کند دوگانگى در ميان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد کند 🔀 اين دوگانگى در آنجا که انسان هشيار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخن هاى نينديشيده ظاهر مى کند. 🔶 به علاوه پنهان کردن بخش غير اختيارى مانند آثارى که در چهره انسان نمايان مى شود کار آسانى نيست 📜در قرآن مجيد درباره منافقان مى خوانيم: ⁉️ آيا کسانى که در دل هايشان بيمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کينه هايشان را آشکار نمى سازد ✳️و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مى دهيم تا آنان را با قيافه هايشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند». 🔔نيکوکاران و مؤمنان راستين را هم مى توان از اين طريق شناسايى کرد، لذا قرآن درباره ياران صديق پيامبر مى فرمايد⤵️ : 📜سيماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ❇️ اين اثر سجده لازم نيست که حتما به صورت پينه هاى پيشانى باشد، بلکه نورانيت درون سبب نورانيت برون می شود 💢 اين اصل کلى نه تنها در کلمات حکما و انديشمندان و روان شناسان آمده، بلکه در اشعار شعرا نيز بازتاب گسترده اى دارد. بسيارى از اديبان عرب و عجم در اين زمينه اشعارى سروده اند. 🚥ما در اين شهر غريبيم و در اين ملک فقير به کمند تو گرفتار و به دام تو اسير 👌گر بگويم که مرا حال پريشانى نيست رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمير ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
هدایت شده از  تبلیغات پر بازده هادی
🔴⁉️ علامه تهرانی میگفت این داستان را از زبان سیدعبدالکریم کشمیری شنیدیم: ایشان می‌فرمود در یه بود که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، میگفت زنده‌س یا مرده و کجا دفنه،ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد. آیت الله کشمیری گفت ازش درباره علیه السلام پرسیدم. گفتم فرزند نرجس،دیدیم مرتاض بعدچند لحظه شدیدی گرفت، و با و گفت.......😱😱😱 ♨️بقیه در کانال زیر بخوانید🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): إمْشِ بِدَائِكَ، مَا مَشَى بِك. 🟡روش درمان دردها (بهداشتى، درمانى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 27 🔰* 👌🔆مدارا کردن با بیماری🤒 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکمت آميز خود به يک اصل مهم بهداشتى و درمانى اشاره مى کند مى فرمايد:🔻 «با بيمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند» ✅اشاره به اين که تا زمانى که بيمارى فشار شديد نياورده بگذار بدنت بدون نياز طبيبان و دارو آن را دفع کند 💠اين مسئله شايد در آن روز که امام اين را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نيروى دفاعى است ✴️و هرگاه بيمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بين برود هم زيان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقويت کرده و براى آينده بيمه مى کند. 💎 البته هرگاه نيروى دفاعى بدن عاجز بماند بايد با استفاده از طبيب و دارو به کمک او شتافت تا بيمارى را دفع کند. 📌اضافه بر اين بسيارى از بيمارى ها دورانى دارد که با پايان دورانش خود به خود دفع مى شود ✴️از اين گذشته انسان وقتى در مقابل بيمارى تسليم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقين بيمارى مى کند، تلقين خود اثر تخريبى دارد.. 🔀به عکس اگر برخيزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقين سلامت کرده و در روح او بسيار مؤثر است. ✴️اين نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زيانى نيز با خود همراه دارد 🔰در حديثى از امام کاظم(عليه السلام) نقل شده است که فرمود: 💉 هيچ دارويى نيست مگر اين که دردى را تحريک مى کند و هيچ چيز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چيزى که به آن نياز دارد نيست» 🔰در حديث ديگرى از همان امام(عليه السلام){امام کاظم} مى خوانيم: از معالجه طبيبان پرهيز کنيد تا زمانى که بيمارى به شما فشار نياورده است». 🔰 اين سخن به بيان ديگرى نيز از امير مؤمنان(عليه السلام) نقل شده است که مى فرمايد: «لاَ تَضْطَجِعْ مَا اسْتَطَعْتَ الْقِيَامَ مَعَ الْعِلَّةِ; تا زمانى که مى توانى با داشتن بيمارى سرپا باشى در بستر نخواب» ♻️تکرار مى کنيم: مفهوم اين سخنان اين نيست که انسان با طبيب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبيب و استفاده از داروها ـ که معمولاً آثار زيان بارى دارد ـ عجله ننمايد. ✅ انسان بايد در برابر حوادث و مشکلات و بيمارى ها خويشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکايت نگشايد که با روح رضا و تسليم سازگار نيست. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): أَفْضَلُ الزُّهْدِ، إِخْفَاءُ الزُّهْدِ. 🟡برترين پارسايى (اخلاقى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: برترين زهد، پنهان داشتن زهد است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 28 🔰* 👌🔆برترين زهد 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حکيمانه و گهربارش مى فرمايد: 💫«برترين نوع پارسايى مخفى داشتن پارسايى است». 🔺اين سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ريايى در آن عصر و اين عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند 🔺لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى 🍳بسيار ساده براى خود برمى گزيدند تا مردم به آنها اقبال کنند ❎و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از اين طريق مقامى در اجتماع پيدا کنند و يا اموالى💰 را پنهانى گرد مى آوردند. ✅ بسيار مى شد که زندگانى درونى و بيرونى آنها با هم بسيار متفاوت بود وبا توجه به اين که رياکارى نوعى شرک و خودپرستى است ❌ آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند. ✳️زاهد واقعى آن کس نيست که به سراغ دنيا رفته، ولى چون آن را به چنگ نياورده ناچار لباس زهد به خود پوشيده است. 💠زاهد واقعى کسى است که دنيا به سراغش آمده و او آن را نپذيرفته و زندگى زاهدانه را بر نعيم دنيا ترجیح داده است. 💢 بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانى اشان آنها را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان از همه جا کوتاه شده آنگاه خود را به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان زينت بخشيده اند در حالى که در هيچ زمان نه در شب🌗 و نه در روز 🌝در سلک زاهدان راستين نبوده اند». ⭕️بسيارى از بنيان گذاران مذاهب باطله نيز در سلک همين زاهدان ريايى بودند. ✅به تعبيرى ديگر: زاهد کسى است که وابسته به دنيا و اسير آن نباشد نه آن کس که دستش از همه چيزتهى است . 📜 همان گونه که امير مؤمنان على(عليه السلام) در تفسير زهد از آيه شريفه (لِکَيْلا تَأْسَوْا عَلى مَا فَاتَکُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ) استفاده کرده است ✳️ و مى فرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است، خداوند سبحان مى فرمايد: بر گذشته تأسف نخوريد و نسبت به آنچه به شما داده است دلبند و شاد نباشيد». _◀️امام(عليه السلام) در روايت ديگرى که در غررالحکم آمده تعبير جالب ديگرى دارد و مى فرمايد:_ 🔔🚥زهد و پارسايى کمياب ترين چيزها و ارزشمندترين آنهاست همگان آن را مى ستايند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند» ✳️درباره اهميت زهد و پارسايى و مراتب و درجات آن بحث مشروحى ذيل خطبه 81 از همين کتاب آمده است._ 🌟اين سخن را با ذکر دو نکته پايان مى دهيم: 1⃣نخست اين که اگر سؤال شود چگونه مى توان زاهد بود و زهد را پنهان کرد⁉️ ✔️ در پاسخ مى گوييم: شخص زاهد بايد در مجامع مانند ديگران رفتار کند; مثلاً اگر سر سفره اى است که غذاهاى مختلف در آن است مقدارى از هر کدام تناول کند ⭕️ نه اين که همه غذاها را کنار بزند مثلا به نان و پنيرى قناعت نمايد و از نظر لباس، لباس ساده معمولى بپوشد نه لباس غير متعارف زاهدانه و به اين ترتيب مى تواند در باطن زاهد باشد و در ظاهر فردى معمولى. 2⃣نکته ديگر اين که هر گاه زاهد به زهدش افتخار کند و آن را اظهار نمايد در واقع زاهد نيست، چرا که دلبستگى به زهد و افتخار به آن و جلب نظر مردم از اين طريق خود عين رغبت در دنيا و بر ضد زهد است. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
🌺🍃 💞 (ص): 🍃والاترین قتل، کشته شدن شهیدان است.🍁 📚نهج الفصاحه🍀 💕 (ع): 🍃همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند، و آنها که فرار می کنند، هیچ کدام را از چنگال مرگ رهایی نیست و همانا گرامی ترین مرگ ها کشته شدن در راه خداست.🌾 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۲۳🌿 ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 دوش در وقت سحر شمع دل افروخته ام نرگس مست تو را دیده ام و سوخته ام به تمنای وصال تو ز سر تا به قدم چشم گردیده به راه قدمت دوخته ام 🌷
⚜️⚜️  وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ، فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى. 🟡ضرورت ياد مرگ (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه تو زندگى را پشت سر مى گذارى و مرگ به تو روى مى آورد، پس ديدار با مرگ چه زود خواهد بود. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
*🔰شرح و تفسیر حکمت 29 🔰* 👌🔆 ملاقات سريع! 📜امام(عليه السلام) در اين جمله حکمت آميز در مورد سرعت گذشت عمر و فرارسيدن لحظات مرگ به همگان هشدار مى دهد مى فرمايد:🔻 «در حالى که تو به زندگى پشت مى کنى و مرگ به تو روى مى آورد ملاقات (با يکديگر) چه سريع خواهد بود!»; ✳️نکته مهمى در اين سخن پرمحتواى امام(عليه السلام) است که نخست همه انسان ها را در حال حرکت به سوى پايان عمر معرفى مى کند و اين يک واقعيت است. ⏰از لحظه اى که انسان متولد مى شود و هر ساعتى که بر او مى گذرد بخشى از سرمايه عمر او کاسته و هر نفسى که مى زند يک گام به پايان زندگى نزديک مى گردد، ♻️ زيرا عمر انسان به هر حال محدود است و اگر هيچ مشکلى هم براى او پيش نيايد روزى پايان مى پذيرد. 💠درست مانند چراغى که ماده اشتعال زايش تدريجاً کم مى شود و روزى تمام و سرانجام خاموش خواهد شد. ⏪🚥اين حرکت سريع بدون يک لحظه توقف ادامه دارد و به اين ترتيب، از اين سو همه انسان ها شتابان به سوى مرگ حرکت مى کنند. 🔹از سوى ديگر، پيوسته عوامل مرگ به سوى انسان در حرکت اند خواه اين عوامل از طريق حوادث ناگهانى، زلزله ها، طوفان و سيلاب، تصادف ها و مانند آن باشد ⬅️ يا به صورت بيمارى هايى که با گذشت عمر و ضعف و ناتوانى اعضا خواه ناخواه دامان انسان را مى گيرد و بدين ترتيب دو حرکت از دو سو رو به روى يکديگر دائماً در حال انجامند از يک سو،⤵️ 1⃣ انسان به سوى نقطه پايان زندگى 2⃣ و از آن سو حوادث به سوى انسان در حرکت است و در چنين شرايطى ملاقات با يکديگر سريع خواهد بود; 💢مانند دو وسيله نقليه اى🚗 که از دو طرف روبروى يکديگر با سرعت در حرکت اند و چيزى نمى گذرد که به هم مى رسند. 📜قرآن مجيد خطاب به قوم يهود مى فرمايد: ); ✴️ بگو آن مرگى که (به پندار خود) از آن فرار مى کنيد به يقين با شما ملاقات خواهد کرد سپس به سوى کسى باز مى گرديد که از پنهان و آشکار باخبر است و شما را از آنچه انجام مى داديد باخبر مى سازد». 🔰در اين زمينه روايات فراوانى از معصومين(عليهم السلام) نقل شده است از جمله در همين کلمات قصار، امام(عليه السلام) (در کلمه 74) فرموده است: 🔳«نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِهِ; ✴️نَفَس هاى انسان گام هاى او به سوى مرگ اوست». 🔰در نامه27 از بخش نامه هاى امام(عليه السلام) خوانديم که مى فرمايد: 📩شما رانده شدگان و تعقيب شدگان مرگ هستيد (و صيد شدگان به وسيله آن) اگر بايستيد شما را دستگير خواهد کرد 🔖و اگر فرار کنيد به شما خواهد رسيد و مرگ از سايه شما به شما همراه تر است و با موى پيشانى شما گره خورده و دنيا در پشت سر شما به سرعت در هم پيچيده مى شود (و پايان عمر دور نيست)». ✴️ هدف از تمام اين هشدارها اين است که زندگى دنيا غفلت زاست و هنگامى که انسان به آن سرگرم شود گاه همه چيز را فراموش مى کند❗️ ❌ و چنان گام برمى دارد که گويى زندگى دنيا ابدى است نه خبرى از آخرت نه توشه اى براى آن سفر و نه اندوخته اى براى آن ديار تهيه مى کند 🔔اين هشدارها براى اين است که انسان را تکانى دهد و از اين خواب غفلت بيدار کندی و پيش از آنکه فرصت ها از دست برود او را به تهيه زاد و توشه وا دارد. ┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄ 📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇 🔶 @nahjolbalaghe5 ┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄