eitaa logo
نهج‌البلاغه‌آقـاامیرالمؤمنیـن
17.4هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
‌✨#بِسْــــــمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَـنِ‌الرَّحِيــمِ✨ ـ مدیریت: @Alihidari . تبلیغات پربازده مجموعه غدیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1975058490C0233b308cd . . . 📳 مجموعه تبلیغاتی گسترده ایتا😍👇 https://eitaa.com/joinchat/4076535811Cc50237fe56
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح 📌قسمت اول ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ 💠آن كس كه از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى سازد ✍توانى به معناى سستى كردن است. منظور امام عليه السلام از اطاعت «توانى» آن است كه انسان در كارهاى خود تنبلى كند و امورى را كه لازم است به موقع انجام گيرد انجام ندهد و تدبير و مديريت صحيح در كارهاى خود نداشته باشد. 🔹 روشن است كه سستى در انجام كارها در موقع مناسب سبب تراكم آنها مى گردد و تراكم آنها سبب ضايع شدن بخشى از آن مى شود. به يقين چنين كسى هم حق خالق را ضايع مى كند و هم حق مخلوق را كه ساده ترين نمونه آن كاهل بودن در نماز است; كسى كه نماز را به تأخير مى اندازد بسيار مى شود كه آن را ضايع مى كند. در مورد حقوق مخلوق نيز همين گونه است ✔️ مثلاً شخصى كارمند يا اجير كسى شده كه امورى را براى او انجام دهد. اگر تنبلى بر وجود او مستولى شود، به وقت سر كار نيايد، تا آخر وقت كار نكند و در اثناى وقت سستى به خرج دهد، حق كسانى را كه او را استخدام كرده اند ضايع خواهد كرد. حتى افراد سست و تنبل، حق حيواناتى را كه در اختيار او هستند و از آنها بهره بردارى مى كند ضايع مى سازد; به موقع به آنها استراحت نمى دهد، غذا و آب نمى رساند، مراقبت هاى لازم را انجام نمى دهد و در نتيجه حق آنها ضايع مى شود. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 🔹سر فدای قدمت، ای مه کنعانی من قدمی ‌رنجه‌کن،‌ای‌ دوست ‌به ‌مهمانی ‌من 🔹عمرمان رفت به تکرار نبودن هایت غیبتت ‌سخت ‌شد،ازدست‌ِ مسلمانی‌ من فرج مولا صلواتـــــــ ....
💢 بدترین عیب 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 أكْبَرُ الْعَيْبِ، أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ. 🔹 بزرگترين عيب آن است كه آنچه را در خود توست براى ديگران عيب بشمارى. 📚 نهج البلاغه 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اتَّقِ اللهَ الَّذِي لاَ بُدَّ لَکَ مِنْ لِقَائِهِ، وَلاَ مُنْتَهَى لَکَ دُونَهُ 🟠تقواى خداوند را پيشه کن; همان خدايى که سرانجام بايد به لقاى او برسى و عاقبتى جز حضور در پيشگاهش ندارى ✍اين تعبيرات در حقيقت برگرفته از قرآن مجيد است آنجا که مى فرمايد: وَاتَّقُوا اللهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ و در جاى ديگر مى فرمايد: (وَأَنَّ إِلى رَبِّکَ الْمُنْتَهى )آرى هر که باشى و به هرجا برسى عاقبت بايد به لقاى الله بشتابى و در محضر عدلش حضور يابى و حساب اعمال خود را پس دهى. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
⭕️وصیت‌نامه ی امیرالمومنین علیه السلام⭕️ ❇️لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً با هر ظالمی دشمنی کنید و به داد هر مظلومی برسید. 📕 نهج البلاغه 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌صبر و ظفر ▫️لا يعدم الصبور الظفر و ان طال به الزمان. 🟤فرد صبور پيروزى را از دست ندهد گرچه زمان طولانی بگذرد. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
نیاز شدید انسان به قرآن « وَ اعْـلَمُـوا أَنَّـهُ لَيْـسَ عَـلَى أَحَـدٍ بَعْـدَالْقُرْآنِ مِـنْ فَاقَـةٍ وَ لَا لِأَحَـدٍ قَـبْلَ الْقُـرْآنِ مِـنْ غِـنًى، فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِكُمْ وَ اسْتَعِـينُوا بِهِ عَلَى لَأْوَائِكُمْ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَكْبَرِ الـدَّاءِ وَ هُوَ الْـكُفْـرُ وَ الـنِّفَـاقُ وَ الْـغَيُّ وَ الـضَّـلَالُ» «آگـاه بـاشيد كسى با داشـتن قـرآن، نيازى نـدارد و بـدون قـرآن بى نياز نخـواهد بود. پـس درمـان خـود را از قـرآن بخواهيــد، و در سـخـتى هـا از قـرآن يـارى بـطلبيـد، كـه در قرآن درمان بزرگ ترين بيمارى ها يعنى كفـر و نفـاق و سركشـى و گمراهى اســت» 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شرح نامه 31 نهج البلاغه 💢جلسه صد و هجدهم 🌐بدان راهی طولانی پیش رو داری 🎤 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💢 چگونگی رسیدن روزی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قِيلَ لَهُ (عليه السلام): لَوْ سُدَّ عَلَى رَجُلٍ بَابُ بَيْتِهِ وَ تُرِكَ فِيهِ، مِنْ أَيْنَ كَانَ يَأْتِيهِ رِزْقُهُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): مِنْ حَيْثُ يَأْتِيهِ أَجَلُه. 🔹 از امام علی عليه السلام پرسيدند: اگر درب خانه كسى را به رويش ببندند و او را در آنجا رها كنند رزقش از كجا مى آيد؟ آن حضرت فرمود: از آنجا كه اجلش مى آيد. 📚 نهج البلاغه 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللهِ الْحَصِينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ 🟤جهاد، لباس تقوا، زره محکم خداوند و سپر مطمئن او است ✍مى دانيم لباس، هم مايه زينت و زيبايى انسان است و هم حافظ بدن او از گرما و سرما و آفات ديگرى که در صورت عريان بودن بر بدن او وارد مى شود. جهاد نيز مايه آبرو و عزّت و سربلندى اقوام و ملّت ها و پيشگيرى از انواع آفات است همان گونه که در ادامه اين خطبه، با تعبيرديگرى بيان شده است. اندام برهنه، زشت و بدن نما و کاملا آسيب پذير است. قوم و ملّتى که جهاد را ترک کنند، ذليل و سر به زير و آسيب پذير خواهند بود.بنابراين، منظور اين است که لباس تقوا که در قرآن به آن اشاره شده، مصداق کاملش همان جهاد است که از تمام جوانب، جامعه را در امن و امان قرار مى دهد،و مايه حسن و زيبايى است. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💥وَ وَصَلَ بِالْمَوْتِ أَسْبَابَهَا، وَ جَعَلَهُ خَالِجاً لأَشْطَانِهَا وَ قَاطِعاً لَمَرائِرِ أَقْرَانِهَا 🟤سرانجام مرگ را با عوامل پايان عمر، پيوند داد; (و بيمارى ها را بهانه هايى براى سرآمدِ زندگى مقرّر داشت.) و با آن رشته هاى طولانى حيات را درهم پيچيد، و پيوندهاى محکم زندگى را با آن قطع کرد! ✍امیر المومنین علیه السلام در اين عبارت کوتاه به نکته هاى فراوانى اشاره فرموده، از جمله اين که بعضى به طور طبيعى عمر طولانى دارند و بعضى عمر کوتاه و در عين حال، گاهى همان عمر طولانى بر اثر اعمال بى رويه، يا انواع گناهان کوتاه مى شود و گاه آن عمر کوتاه به خاطر رعايت مسايل مربوط به تندرستى و يا بر اثر اعمال و کارهاى نيک طولانى مى شود. همچنين به اين نکته اشاره فرموده که براى مرگ اسباب فراوانى است; اگر انسان بتواند از بعضى بگريزد، در چنگال ديگرى گرفتار خواهد شد و حتّى نيرومندترين نيرومندان از مرگ در امان نيست! بنابراين، هيچکس نبايد به سلامتى و تندرستى و جوانى و نيرومندى مغرور گردد و هر کس در هر سن و سال و در هر شرايطى بايد با اعمال صالحه آماده سفر آخرت باشد. 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام می‌فرمایند: کاری که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گلی است ،نه قهرمان و کارفرما... 📙نهج البلاغه 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
💠 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام 🔹 تذِلُّ اَلْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ اَلْحَتْفُ فِي اَلتَّدْبِيرِ 🔸 امور رام مقدّرات است، تا بدان جا كه گاهى مرگ آدمى به تدبير خود اوست 📚نهج البلاغه، 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📙 روشنی امر امامت و خلافت نزد ما خاندان است 🎤صوتی استاد مفسر دکترمحمدعلی انصاری 📌 نهج‌البلاغه/ / قسمت6 ⏰ مدت: 05: 11 💾 حجم: MB 3.6 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
▫️وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَ کَلَهُ اللهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بَغَيْرِ دَلِيل 🟠از مبغوض ترين افراد نزد خدا بنده اى است که خدا او را به خودش واگذاشته، از راه راست منحرف گشته، و بدون راهنما گام بر مى دارد!» ✍بديهى است تنها کسى از ميان انبوه موانع و خطرها و پرتگاه ها مى تواند بگذرد و به مقصد برسد که مشمول عنايت الهى و تحت رعايت او باشد و اگر کسى - به خاطر اعمالش - به خود رها شود، به يقين هلاک خواهد شد; از راه راست منحرف مى گردد و بدون راهنما در بيابان زندگى سرگردان مى شود! 📘 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امیرالمؤمنین:❤️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ... 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
آیت الله العظمی جوادی آملی: به فرموده اميرمؤمنان(سلام الله علیه)؛ «إنّ أكرم الموت القتل»[۱].معنای اين سخن آن است كه همچون كرامت انسان كه در مدار تقواست قرآن در اين باره مي فرمايد: (إنّ أكرَمَكم عِندَالله أتقاكم)؛كرامت مرگ نيز در مدار جبهه رفتن، شجاعانه جنگيدن، دشمن را ناكام گذاشتن و شربت شهادت نوشيدن است.» [۱]نهج‌البلاغه منبع:حیات حقیقی انسان در قرآن ص۲۷۲ 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣سلام امام زمانم❣ ایها الناس بخواهید که آقا برسد🌸✨ بگذارید دگـر درد بـه پـایان برسد🌸✨ همگی در پس هر سجده به خالق گویید🌸✨ که به ما رحم کند یوسـف زهرا برسد...🌸✨ تعجیل در ظهور مولایمان حضرت مهدی (عج) صلوات ...
✍ «تنها از دنیا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سرای آخرتت را اصلاح کنی»؛ (إِنَّمَا لَکَ مِنْ دُنْیَاکَ، مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاکَ). [۱] اشاره به اینکه ثروت‌های دنیا می‌آید و می‌رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقی می‌ماند و به دست دیگران می‌افتد که حسابش در قیامت با اوست و لذتش در دنیا برای دیگران. هیچ یک از اینها مال حقیقی انسان نیست. تنها آن مقدار که برای اصلاح سرای آخرت از پیش فرستاده است مال حقیقی اوست. در حدیثی از کلمات قصار امام علیه السلام می‌خوانیم: «لِکُلِّ امْرِئٍ فِی مَالِهِ شَرِیکَانِ الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ؛برای هر انسانی در اموالش دو شریک است: وارث و حوادث (حوادثی که اموال او را بر باد می‌دهد». [۲] در حدیث دیگری، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «یَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِی مَالِی وَ هَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلَّا مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَیْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَیْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَیْتَ وَ مَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ؛انسان می‌گوید: مال من مال من (کدام مال؟ ) آیا مال تو چیزی جز آن است که خورده ای و از بین برده ای یا پوشیده ای و کهنه و فرسوده کرده ای و یا صدقه داده ای و آن را (برای سرای آخرت) گذارده ای و غیر از آن ص: ۶۷۰ هر چه هست مال وارث است». [۱] یعنی مال واقعی انسان تنها دو بخش است: بخشی که آن را مصرف می‌کند و حدّ اقل در دنیا از آن استفاده می‌کند و بخش دیگری که ذخیره آخرت و یوم المعاد می‌سازد، بقیه اموالی خیالی هستند که گاه در حوادث از بین می‌روند و اگر باقی بماند نصیب وارث است. [۱]: ۱). «مثوی»همان طور که قبلاً اشاره شد به معنای جایگاه و در اینجا به معنای جایگاه آخرت است. 📙[۲]: ۲). نهج البلاغه، کلمات قصار، ۳۳۵. 📙[۱]: ۱). بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۳۸، ح ۶. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5
✨بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨ فرازی از نهج البلاغه : اى كوفه، گويى مى بينمت كه چون چرم عكاظى، از هر طرف كشيده شوى. و پامال حوادث گردى و به بلاها گرفتار آيى. نيك مى دانم، كه هر جبار ستمگر كه قصد آزار تو كند، خداوندش به بلايى مبتلا سازد يا به دست قاتلى بكشدش. 🕊 ای شویم @nahjolbalaghe5