🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🖇(كميل بن زياد مےگويد: امام دست مرا گرفت
و به سوۍ قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردۍ
كشيد و فرمود):
ای كميل بن زياد! اين قلبها مانند ظرفهایۍ
هستند، كه بهترين آنها فراگیر ترين آنهاست،
پس آنچه را مےگويم نگاهدار:
۱- اقسام مردم (مردم شناسی)
مردم سه دسته اند، دانشمند الهی و آموزنده ای بر
راه رستگارۍ و پشه هایـے ڪہ دست خوش باد
و طوفان و هميشه سرگردانند، كھ به دنبال هر
سر و صدایۍ مـےروند،و با وزش هر بادۍحركت
مےكنند، نه از روشنایۍ دانش نور گرفتند، و نھ
به پناهگاه استوارۍ شتافتند.
۲- ارزشهای والاۍ دانش
اۍ كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم تو را
نگهبان است، و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال
با بخشش كاستي پذيرد اما علم با بخششفزونی
گيرد،و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده
با نابودۍ مال، نابود مےگردد. ای كميل بن زياد!
شناخت علم راستين (علم الهی) آيينی است كه با
آن پاداش دادھ مےشود،و انسان در دوران زندگی
با آن خدا را اطاعت مےكند، و پس از مرگ، نام
نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا، و مال
فرمانبر است.
۳- ارزش دانشمندان
ای كميل! ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند گرچه
به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان! تا دنيا برقرار
است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان
اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است.
۴- اقسام دانش پژوهان
بدان، كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد)
دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را
می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند، آری
تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند،
دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهای خدا بر
بندگان، و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر
می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق
می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت
حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای، شك و ترديد
در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها، و نه اينها،
سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا
ديگری كه سخت در پی لذت بوده، و اختيار خود
را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت
اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی
توانند از دين پاسداری كنند، و بيشتر به
چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است
كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد.
۵- ویژگی های رهبران الهی
آری ! خداوندا! زمين هيچگاه از حجت الهی خالی
نيست، كه برای خدا با برهان روشن قيام كند، يا
آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا
حجت خدا باطل نشود، و نشانه هايش از ميان
نرود، تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا
سوگند! كه تعدادشان اندك ولی نزد خدا بزرگ
مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه
های خود را نگاه می دارد، تا به كساني كه
همانندشان هستند بسپارد، و در دلهای آنان بكارد،
آنان كه دانش، نور حقيقت بينی را بر قلبشان
تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آن چه را
خوشگذران ها دشوار می شمردند، آسان گرفتند،
و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند انس
گرفتند در دنيا با بدنهایی زندگی می كنند، كه
ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است،آنان
جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم
به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق
ديدارشان را دارم؟ كميل! هرگاه خواستی بازگرد.
📚#حڪمت147
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🌹 سلام ودرودخدا بࢪمولا امیرالمومنین علیھ السلام فرمود : ⤵️
✍ مردم! کجا مےرويد؟ چرا از حق منحࢪف مےشويد؟ پرچم هاۍ حق برافراشتھ و نشانہ هاۍ آن آشکاࢪ است، با اينکھ چراغ هاۍ هدايت روشنگࢪ راهند، چون گمراهان بھ کجا مےرويد؟ چرا سرگردانيد؟ در حالـے ڪہ عترت پيامبر شما در ميان شماست. آنها زمامداران حق و يقينند؛ پيشوايان دين و زبان هاۍ راستـے و راستگويانند، پس بايد دࢪ بهترين منازلِ قرآن، جايشان دهيد
✅ و همانند شتࢪان تشنه ڪہ بھ سوۍ آب شتابانند، بھ سوۍ شان هجوم ببريد...
📚#نهج_البلاغھ(خطبھ ۸۷ بخشـے از بند ۳)
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
1_769296864.mp3
4.16M
🔈ختم گویاۍ #نهج_البلاغھ در ۱۹۲ ࢪوز.
🌺 طࢪح باعلـے تامهدۍ (علیھ السلام)
🔷سهم ࢪوز هجدهم : از حڪمت ۱۴۸ تا حڪمت ۱۵۵
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 انسان زيࢪ زبان خود پنهان است.
📗 #حڪمت148
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 نابود شد كسـے ڪہ ارزش خود را ندانست.
📗 #حڪمت149
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان، و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند، و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن، حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
📗 #حڪمت150
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 هر كس را پايانۍ است تلخ يا شيرين.
📗 #حڪمت151
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 آنچه روۍ مےآورد، باز مےگردد، و چيزۍ
ڪہ باز گردد گویۍ هرگز نبوده است.
📗 #حڪمت152
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 انسان شكيبا پيروزۍ را از دست نمےدهد
هر چند روزگار آن طولانۍ شود.
📗 #حڪمت153
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 آن كس ڪہ از كار مردمۍ خشنود باشد،
چونان كسـے است كھ همراه آنان بوده، و هࢪ
كس كه بھ باطلـے روۍ آورد، دو گناه بر عهده
او باشد، گناه كردار باطل، و گناه خشنودۍ به
كار باطل.
📗 #حڪمت154
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 عهد و پيمانها را پاس داريد بھ خصوص
با وفاداران.
📗 #حڪمت155
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
🔵 جایگاھ سخاوت و ایثاࢪگرۍ
💠 سخاوت آن است ڪہ تو آغاز كنـے، زيرا آن چھ با درخواست دادھ مےشود يا از روۍ شࢪم و يا از بيمِ شنیدن سخن ناپسند است.
📒 #نهج_البلاغھ ، حڪمت ۵۳
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
هدایت شده از طلعتکرمی|توسعهفردیقرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با صد امید بر در این خانه آمدم...
دلت رو ببر در خونه خدا
بعدش دیگه نگرانی معنی نداره❤️🌱
⭐️شعبان زیبا ⭐️
@zendegitalayi
هدایت شده از السلام علیک یا فاطمه الزهراء 🥀
🔴 اعمال مشترک ماه شعبانالمعظم
🌕 حلول ماه مبارک و پر خیر و برکت شعبان المعظم بر همه منتظران مولود نیمه شعبان مبارک باد.
هدایت شده از 📚 کانال شرح نهج البلاغه استان بوشهر💐
🌱 #نوجوانانه
📝 محاسبه نفس
💠 ای بندگان خدا! خود را بسنجيد قبل از آنکه مورد سنجش قرار گيريد. پيش از آنکه حسابتان را برسند، حساب خود را برسيد و پيش از آنکه راه گلو گرفته شود، نفس راحت بکشيد و پيش از آنکه با زور شما را به اطاعت وادارند فرمانبردار باشيد. بدانيد همانا آن کس که خود را ياری نکند و پند دهنده و هشدار دهنده خويش نباشد، ديگری هشدار دهنده و پند دهندهٔ او نخواهد بود.
📚 #نهج_البلاغه ، خطبه ۹۰
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی