┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱 آنكھ پاداش الهۍ را باور دارد، در بخشش
سخاوتمند است.
📕 #حڪمت138
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱ڪمڪ الهـے بھ اندازه نياز فرود مےآيد.
📕 #حڪمت139
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱 آنكھ ميانه روۍ كند تهيدست نخواهد شد.
📕 #حڪمت140
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱كمـے زن و فرزند يكـے از دو آسايش است.
📕 #حڪمت141
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱دوستـے كردن نيمۍ از خردمندۍ است.
📕 #حڪمت142
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱اندوھ خوردن،نيمـے از پيرۍ است.
📕 #حڪمت143
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🌱صبر بھ اندازه مصيبت فرود آيد، و آنڪھ
در مصيبت بــےتاب بر رانش زند اجرش نابود
مےگردد.
📕 #حڪمت144
┄═❁🍃❈🌺❈🍃❁═┄
🔰 موضوع: امام شناسـے دࢪ نهج البلاغھ(۱)
🔵 فضائل اهل بيت (علیهم السلام)
💠 مردم! ما اهل بيت پيامبر(صلـے الله علیھ و آلھ) چونان پيراهن تن او و ياࢪان راستين او و خزانھ داران علوم و معارف وحـے و درهاۍ ورود بھ آن معارف مـےباشيم،ڪہ جز از دࢪ هيچ کس بھ خانه ها واࢪد نخواهد شد و هر کس از غير در وارد شود، دزد ناميدھ مےشود.
مردم! دربارھ اهل بيت پيامبر(صلوات الله علیھ و آلھ )آيات کريمـہ قرآن نازل شد. آنان گنجينھ هاۍ علوم خداوند ࢪحمانند؛ اگر سخن گويند، راست گويند و اگر سڪوت کنند بر آنان پيشـے نجويند.
📒 #نهج_البلاغھ ،خطبھ ۱۵۴، بند ۱
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(43).mp3
3.6M
🔈ختم گویاۍ #نهج_البلاغھ در ۱۹۲ ࢪوز.
🌺 طࢪح باعلـے تامهدۍ (علیھ السلام)
🔷سهم ࢪوز هفدهم :از حڪمت ۱۴۵ تا حڪمت۱۴۷
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🖇بسا روزھ دارۍ ڪہ بهرهاۍ جز گرسنگـے و
تشنگـے از روزھ دارۍ نبرد، و با شب زندهدارۍ
چيزے جز رنج و بـــے خوابۍ بھ دست نياورد،
خوشا خواب زيركان، و افطارشان.
📚 #حڪمت145
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🖇 ايمان خود را با صدقه دادن، و اموالتان را با
زكات دادن نگاھ داريد، و امواج بلا را با دعا از
خود دور سازید .
📚#حڪمت146
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
🖇(كميل بن زياد مےگويد: امام دست مرا گرفت
و به سوۍ قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردۍ
كشيد و فرمود):
ای كميل بن زياد! اين قلبها مانند ظرفهایۍ
هستند، كه بهترين آنها فراگیر ترين آنهاست،
پس آنچه را مےگويم نگاهدار:
۱- اقسام مردم (مردم شناسی)
مردم سه دسته اند، دانشمند الهی و آموزنده ای بر
راه رستگارۍ و پشه هایـے ڪہ دست خوش باد
و طوفان و هميشه سرگردانند، كھ به دنبال هر
سر و صدایۍ مـےروند،و با وزش هر بادۍحركت
مےكنند، نه از روشنایۍ دانش نور گرفتند، و نھ
به پناهگاه استوارۍ شتافتند.
۲- ارزشهای والاۍ دانش
اۍ كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم تو را
نگهبان است، و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال
با بخشش كاستي پذيرد اما علم با بخششفزونی
گيرد،و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده
با نابودۍ مال، نابود مےگردد. ای كميل بن زياد!
شناخت علم راستين (علم الهی) آيينی است كه با
آن پاداش دادھ مےشود،و انسان در دوران زندگی
با آن خدا را اطاعت مےكند، و پس از مرگ، نام
نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا، و مال
فرمانبر است.
۳- ارزش دانشمندان
ای كميل! ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند گرچه
به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان! تا دنيا برقرار
است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان
اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است.
۴- اقسام دانش پژوهان
بدان، كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد)
دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را
می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند، آری
تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند،
دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهای خدا بر
بندگان، و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر
می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق
می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت
حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای، شك و ترديد
در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها، و نه اينها،
سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا
ديگری كه سخت در پی لذت بوده، و اختيار خود
را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت
اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی
توانند از دين پاسداری كنند، و بيشتر به
چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است
كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد.
۵- ویژگی های رهبران الهی
آری ! خداوندا! زمين هيچگاه از حجت الهی خالی
نيست، كه برای خدا با برهان روشن قيام كند، يا
آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا
حجت خدا باطل نشود، و نشانه هايش از ميان
نرود، تعدادشان چقدر؟ و در كجا هستند؟ به خدا
سوگند! كه تعدادشان اندك ولی نزد خدا بزرگ
مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه
های خود را نگاه می دارد، تا به كساني كه
همانندشان هستند بسپارد، و در دلهای آنان بكارد،
آنان كه دانش، نور حقيقت بينی را بر قلبشان
تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آن چه را
خوشگذران ها دشوار می شمردند، آسان گرفتند،
و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند انس
گرفتند در دنيا با بدنهایی زندگی می كنند، كه
ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است،آنان
جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم
به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق
ديدارشان را دارم؟ كميل! هرگاه خواستی بازگرد.
📚#حڪمت147
🍃⊶⊷⊶⊷❍⊶⊷⊶⊷🍃
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🌹 سلام ودرودخدا بࢪمولا امیرالمومنین علیھ السلام فرمود : ⤵️
✍ مردم! کجا مےرويد؟ چرا از حق منحࢪف مےشويد؟ پرچم هاۍ حق برافراشتھ و نشانہ هاۍ آن آشکاࢪ است، با اينکھ چراغ هاۍ هدايت روشنگࢪ راهند، چون گمراهان بھ کجا مےرويد؟ چرا سرگردانيد؟ در حالـے ڪہ عترت پيامبر شما در ميان شماست. آنها زمامداران حق و يقينند؛ پيشوايان دين و زبان هاۍ راستـے و راستگويانند، پس بايد دࢪ بهترين منازلِ قرآن، جايشان دهيد
✅ و همانند شتࢪان تشنه ڪہ بھ سوۍ آب شتابانند، بھ سوۍ شان هجوم ببريد...
📚#نهج_البلاغھ(خطبھ ۸۷ بخشـے از بند ۳)
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
1_769296864.mp3
4.16M
🔈ختم گویاۍ #نهج_البلاغھ در ۱۹۲ ࢪوز.
🌺 طࢪح باعلـے تامهدۍ (علیھ السلام)
🔷سهم ࢪوز هجدهم : از حڪمت ۱۴۸ تا حڪمت ۱۵۵
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 انسان زيࢪ زبان خود پنهان است.
📗 #حڪمت148
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 نابود شد كسـے ڪہ ارزش خود را ندانست.
📗 #حڪمت149
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان، و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند، و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن، حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است)
📗 #حڪمت150
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─
💠 هر كس را پايانۍ است تلخ يا شيرين.
📗 #حڪمت151
─┅═𖣔✿🌼✿𖣔═┅─