┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
🌿(نقݪ كردند كه امیر المومنین(علیه السلام ) كمتر بر منبرۍ مـےنشست كه پيش از سخن اين عباࢪت را نگويد:) اۍ مردم! از خدا بترسيد، هيچ كس بيهوده آفريده نشده تا به بازۍ پردازد، و او را به حاݪ خود وانگذاشته اند تا خود را سرگرم كارهاۍ بـےارزش نمايد، و دنيایۍ كه در ديده ها زيباست، جايگزين آخرتۍ نشود كه آن را زشت مـےانگارند، و مغرورۍ كه در دنيا به بالاترين مقام رسيده، چون كسـے نيست كه در آخرت به كمترين نصيبۍ رسيده است.
📗#حڪمت370
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
🌿هيچ شرافتۍ برتر از اسلام، و هيچ عزتـے گرامۍ تر از تقوا، و هيچ سنگرۍ نيكوتر از پارسایـے، و هيچ شفاعت كنندهای كارسازتر از توبه، و هيچ گنجۍ بـےنيازكننده تر از قناعت، و هيچ مالۍ در فقرزدایۍ، از بين برنده تر از رضايت دادن به روزۍ نيست. و كسی كه به اندازه كفايت زندگـے از دنيا برداࢪد به آسايش دست يابد، و آسوده خاطࢪ گردد، در حالۍ كه دنياپرستۍ كليد دشوارۍ، و مركب ࢪنج و گرفتارۍ است، و حرص ورزۍ و خود بزرگ بينـے و حسادت، عامل بـےپروایۍ در گناهان است، و بدۍ جامع تمام عيبها است.
📗#حڪمت371
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
🌿(حضࢪت به جابر بن عبدالله انصارۍ فرمود:) اۍ جابر! استوارۍ دنيا به چهار چيز است، عالمـے كه به علم خود عمل كند، و جاهلۍ كه از آموختن سر باز نزند، و بخشندهاۍ كه در بخشش بخݪ نوࢪزد، و فقيرۍ كه آخرت خود را به دنيا نفروشد، پس هرگاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روۍ نياورد، هرگاه بـےنياز در بخشش بخل ورزد، تهيدست آخࢪت خويش را به دنيا فروشد. اۍ جابر! كسی كه نعمتهاۍ فراوان خدا به او روۍ آورد، نيازهاۍ فراوان مردم نيز به او روۍ آورد، پس اگر صاحب نعمتـے حقوق واجب الهۍ را بپردازد، خداوند نعمتها را بر او جاودانه سازد. و آن كس ڪہ حقوق واجب الهۍ در نعمتها را نپردازد، خداوند آن را به زوال و نابودۍ كشاند.
📗#حڪمت372
┄═❁🍃❈🌼❈🍃❁═┄
🔵 غنیمت شمردن فرصت ها
💠 ترس با نااميدۍ و شرم با محروميت همراھ است، فرصتها چون ابرها مےگذࢪند، پس فرصتهاۍ نيڪ را غنيمت شماريد.
📒 #نهج_البلاغھ ، حڪمت ۲۱
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ
┄═❁🍃❈🍃❈🍃❁═┄
✍🏻(ابن جرير طبرۍ دࢪ تاريخ خود از عبدالرحمان بن ابی ليلۍ فقيه نقل كرد، ڪہ براۍ مبارزه با حجاج به كمك ابن اشعث برخاست، براۍ تشويق مردم گفت من از علـے(علیه السلام) (كه خداوند درجاتش را در ميان صالحان بالا برد، و ثواب شهيدان و صديقان به او عطا فࢪمايد) در حالۍ كه با شاميان روبرو شديم شنيدم ڪہ فرمود:) اۍ مومنان! هركس تجاوزۍ را بنگرد، و شاهد دعوت به منكرۍ باشد، و در دل آن را انكاࢪ كند خود را از آلودگـے سالم داشته است، و هركس با زبان آن را انكاࢪ كند پاداش داده خواهد شد، و از اولـے برتر است، و آن كس ڪہ با شمشير به انكاࢪ بࢪخيزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگࢪان پست گردد، او راه رستگارۍ را يافت و نور يقين در دلش تابيد.
📚#حڪمت373
┄═❁🍃❈🍃❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🍃❈🍃❁═┄
✍🏻(و همانند حڪمت گذشته، سخن ديگرۍ از امام نقل شد) گروهـے، منڪر را با دست و زبان و قلب انكار مـےكنند، پس آنان تمامۍ خصلتهاۍ نيڪو را در خود گرد آورده اند. گروهـے ديگࢪ، منكر را با زبان و قلب انكار كرده، اما دست به كارۍ نمـےبرند، پس چنين كسـے دو خصلت از خصلتهاۍ نيكو را گرفته و ديگرۍ را تباه كرده است. و بعضۍ منكر را تنها با قلب انكار كرده، و با دست و زبان خويش اقدامۍ ندارند، پس دو خصلت را كه شريف تر است تباه ساخته و يڪ خصلت را به دست آورده اند. و بعضۍ ديگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته اند كه چنين كسـے از آنان، مردهاۍ ميان زندگان است. و تمام كارهای نيڪو، و جهاد در راه خدا، برابر امࢪ به معروف و نهۍ از منكر، چونان قطرهای بر درياۍ مواج و پهناوࢪ است، همانا امر به معروف و نهۍ از منكر نه اجلـے را نزديڪ مـےكنند، و نه از مقداࢪ روزۍ مـےكاهند، و از همه اينها برتر، سخن حق در پيش روۍ حاكمـے ستمكار است.
📚#حڪمت374
┄═❁🍃❈🍃❈🍃❁═┄