╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻سزاواࢪ نيست ڪہ بنده خدا به دو خصلت اعتماد كند، تندرستۍ، و توانگرۍ، زيرا در تندرستـے ناگاه او را بيمار بينۍ، و در توانگرۍ ناگاه او را تهيدست.
📓#حڪمت426
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻كسـے ڪہ از نياز خود نزد مومنۍ شكايت برد، گویۍ به پيشگاه خدا شكايت برده است، و كسـے ڪہ از نيازمندۍ خود نزد كافرۍ شكوه نمايد، گویـے از خدا شكوه كرده است.
📓#حڪمت427
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻(در يكـے از روزهاۍ عيد فرمود:) اين عيد كسـے است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانۍ نكنند، آن روز عيد است.
📓#حڪمت428
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻بزرگترين حسرتها در روز قيامت، حسࢪت خوردن مردۍ است كه مالـے را به گناه گرد آورده. و آن را شخصۍ به ارث برده ڪہ در اطاعت خداۍ سبحان بخشش نمود، و با آن وارد بهشت شد، و گردآورنده اولـے وارد جهنم گرديد.
📓#حڪمت429
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻همانا زيانکارترين مردم در معاملات، و نا اميدترين مردم در تلاش، مردۍ است ڪھ تن در گردآورۍ مال خسته دارد، اما تقديرها با خواست او هماهنگ نباشد، پس با حسرت از دنيا برود، و با بار گناھ به آخرت روۍ آورد.
📓#حڪمت430
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻روزۍ بر دو قسم است، آنڪھ تو را مےخواهد، و آنكه تو او را مےجویۍ، پس كسـے كه دنيا را خواهد، مرگ نيز او را مےطلبد تا از دنيا بيرونش كند، و كسـے ڪہ آخرت خواهد، دنيا او را مےطلبد تا روزۍ او را به تمام پردازد.
📓#حڪمت431
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻دوستان خدا آنانند ڪہ به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سرگرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند، پس هواهاۍ نفسانـے كه آنان را از پاۍ درمـے آورد، كشتند، و آنچه كه آنان را به زودۍ ترڪ مےكرد، ترك گفتند، و بهره مندۍ دنياپرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابۍ آنان را به دنيا زودگذر دانستند با آنچه مردم آشتۍ كردند، دشمنـے ورزيدند، و با آنچه دنياپرستان دشمن شدند آشتۍ كردند، قرآن به وسيله آنان شناخته مـےشود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پا برجاست و آنان به كتاب خدا استوارند، به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمےدوزند، و بيش از آنچه را كه مےترسند هراس ندارند.
📓#حڪمت432
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻پايان لذتها، و بر جاۍ ماندن تلخـے ها را به ياد آوريد.
📓#حڪمت433
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻مردم را بيازماۍ، تا دشمن گردۍ . (بعضی این حڪمت را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) نقل كردند، و نقل ثعلب از ابن اعرابۍ را تاييد مےكند كه اين كلام از علۍ (علیه السلام ) است، اعرابـے از مامون نقل كرد. اگر علی (علیه السلام ) نگفته بود (بيازماۍ تا دشمن گردۍ) من مےگفتم ڪہ (دشمن دار تا بيازمایـے.)
📓#حڪمت434
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
✍🏻خدا در شكرگزارۍ را بر بنده ای نمےگشايد كه در فزونۍ نعمتها را بر او ببندد، و در دعا را بر روۍ او باز نمےكند ڪہ در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگه دارد.
📓#حڪمت435
╼═_♧🕊┉🕊♧_═╾
🔵 حقیقت زهد
💠 زهد بين دو كلمھ از قرآن است، ڪہ خداۍ سبحان فرمود: ( بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد و به آنچه بھ شما رسيده شادمان مباشيد.) و كسـے كھ بر گذشته افسوس نخورد و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كردھ است.
📒 #نهج_البلاغـہ ، حڪمت ۴۳۹
#نهضت_جهانـے_نهج_البلاغھ_خوانۍ