🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🦋پس مال و فرزند را دليل خشنودۍ يا خشم خدا ندانيد ڪہ نشانہ ناآگاهۍ بھ موارد آزمايش و امتحان در بےنيازۍ و قدرت است، زيرا خداوند سبحان فرمود: «آيا گمان مےكنند مال و فرزندانۍ ڪہ بھ آنها عطا كرديم، بھ سرعت نيكے ها را براۍ آنان فراهم مےكنيم نھ آنان آگاهۍ ندارند.»
8️⃣ فلسفہ آزمايشها
🔺پس همانا خداوند سبحان بندگان متكبّر را با دوستان خود ڪہ در چشم آنها ناتوانند مےآزمايد؛ وقتۍ ڪہ موسی بن عمران و برادرش هارون (عليهم السّلام) بر فرعون وارد شدند و جامہ هاۍ پشمين بھ تن و چوب دستـے در دست داشتند و با فرعون شرط كردند كھ اگر تسليم پروردگار شود، حكومت و ملكش جاودانہ بماند و عزّتش برقرار باشد؛ فرعون گفت: «آيا از اين دو نفر تعجّب نمےكنيد ڪہ دوام عزّت و جاودانگۍ حكومتم را بھ خواستہ هاۍ خود ربط مےدهند، در حالۍ ڪہ در فقر و بيچارگـے بھ سر مےبرند اگر چنين است چرا دستبندهاۍ طلا بہ همراھ ندارند؟»
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
✍🏻اين سخن را فرعون براۍ بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسے از پشم گفت، در حالیکہ اگر خداۍ سبحان ارادھ مےفرمود بھ هنگام بعثت پيامبران، درهاۍ گنجها و معدنهاۍ جواهرات و باغات سرسبز را بھ روۍ پيامبران مےگشود و پرندگان آسمان و حيوانات وحشـے زمين را همراھ آنان بہ حركت در مےآورد. امّا اگر اين كار را مےكرد، آزمايش از ميان مےرفت و پاداش و عذاب بے اثر مےشد و بشارتها و هشدارهاۍ الهـے بے فايدھ مےبود و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شدگان واجب نمےشد و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمےيافتند و واژھ ها، معانۍ خود را از دست ميداد، در صورتیكہ خداوند پيامبران را با عزم و ارادھ قوۍ، گرچہ با ظاهرۍ سادھ و فقير مبعوث كرد، با قناعتـے ڪہ دلها و چشمها را پر سازد، هر چند فقر و ندارۍ ظاهرے آنان چشم و گوشها را خيرھ سازد.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
📚اگر پيامبران الهے داراۍ چنان قدرتـے بودند كھ مخالفت با آنان امكان نمےداشت و توانایۍ و عزّتـے مےداشتند كھ هرگز مغلوب نمےشدند و سلطنت و حكومتۍ مےداشتند کھ همہ چشمها بھ سوۍ آنان بود، از راههاۍ دور بار سفر بہ سوۍ آنان مےبستند، اعتبار و ارزششان در ميان مردم اندك بود و متكبّران در برابرشان سر فرود مےآوردند و تظاهر بھ ايمان مےكردند، از روۍ ترس يا علاقہ اۍ ڪہ بھ مادّيات داشتند. در آن صورت نيّتهاۍ خالص يافت نمےشد و اهداف غير الهـے در ايمانشان راھ مےيافت و با انگيزھ هاۍ گوناگون بھ سوۍ نيكـے ها مےشتافتند. امّا خداۍ سبحان ارادھ فرمود ڪہ پيروۍ از پيامبران و تصديق كتب آسمانـے و فروتنی در عبادت و تسليم در برابر فرمان خدا و اطاعت محض فرمانبردارۍ ، با نيّت خالص تنها براے خدا صورت پذيرد و اهداف غير خدایۍ در آن راھ نيابد كہ هر مقدار آزمايش و مشكلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نيز بزرگتر خواهد بود.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
📜 #خطبہ192 : خطبھ قاصعہ
9️⃣ فلسفھ حج
♦️آيا مشاهدھ نمےكنيد ڪہ همانا خداوند سبحان، انسانهاۍ پيشين از آدم (عليہ السّلام) تا آيندگان اين جهان را با سنگهایـے در مكّہ آزمايش كرد ڪہ نھ زيان مےرسانند و نہ نفعـے دارند. نھ مےبينند و نہ مےشنوند اين سنگها را خانہ محترم خود قرار دادھ و آن را عامل پايدارۍ مردم گردانيد. سپس كعبہ را در سنگلاخ ترين مكانها، بےگياھ ترين زمينها و كم فاصلہ ترين درّهها، در ميان كوههاۍ خشن، سنگريزھ هاۍ فراوان و چشمہ هاۍ كم آب و آباديهاۍ از هم دور قرار داد ڪہ نھ شتر، نہ اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
⚠️سپس آدم (عليہ السلام) و فرزندانش را فرمان داد كہ بھ سوۍ كعبہ برگردند و آن را مركز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، بھ سرعت از ميان فلات و دشتهاۍ دور و از درون شهرها، روستاها، درّھ هاۍ عميق و جزاير از هم پراكندھ درياها بھ مكّہ روۍ آورند، شانہ هاۍ خود را بجنبانند و گرداگرد كعبہ لا اله الا اللّه بر زبان جارۍ سازند و در اطراف خانہ طواف كنند و با موهاۍ آشفتہ و بدن هاۍ پر گرد و غبار در حركت باشند. لباسهاۍ خود را ڪہ نشانہ شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهاۍ سر، قيافہ خود را تغيير دهند ڪہ آزمونۍ بزرگ و امتحانـے سخت و آزمايشۍ آشكار است براۍ پاكسازے و خالص شدن،ڪہ خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن بھ بهشت قرار داد.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🖌اگر خداوند خانہ محترمش و مكانهاۍ انجام مراسم حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهاۍ سبز و هموار و پردرخت و ميوھ ، مناطقـے آباد و داراۍ خانہ ها و كاخهاۍ بسيار و آباديهاۍ بھ هم پيوستہ، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياھ ، داراۍ مناظرے زيبا و پر آب، در وسط باغستانـے شادۍ آفرين و جادّھ هاۍ آباد قرار مےداد، بھ همان اندازھ ڪہ آزمايش سادھ بود پاداش نيز سبكتر مےشد. اگر پايہ ها و بنيان كعبہ و سنگهایۍ ڪھ در ساختمان آن بھ كار رفتہ از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و داراۍ نور و روشنایـے بود، دلها ديرتر بھ شك و ترديد مےرسيدند و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر مےگذاشت و وسوسہ هاۍ پنهانـے او در مردم كارگر نبود. در صورتیکہ خداوند بندگان خود را با انواع سختيها مےآزمايد و با مشكلات زياد بھ عبادت مےخواند و بھ اقسام گرفتاريها مبتلا مےسازد.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🎍تا كبر و خود پسندۍ را از دلهايشان خارج كند و بھ جاۍ آن فروتنـے آورد و درهاۍ فضل و رحمتش را بھ رويشان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را بھ آسانـے در اختيارشان گذارد.
0⃣1⃣ پرهيز از ستمكارۍ
🖇پس خدا را، خدا را، از تعجيل در عقوبت و كيفر سركشے و ستم بر حذر باشيد و از آيندھ دردناك ظلم و سرانجام زشت تكبّر و خود پسندۍ ڪہ كمين گاھ ابليس است و جايگاھ حيلہ و نيرنگ اوست، بترسيد. حيلہ و نيرنگـے كھ با دلهاۍ انسانها، چون زهر كشندھ مےآميزد و هرگز بےاثر نخواهد بود و كسۍ از هلاكتش جان سالم نخواهد برد. نھ دانشمند بہ خاطر دانشش و نھ فقير بہ جهت لباس كهنھ اش، در امان مےباشد.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
1️⃣1️⃣ فلسفہ عبادات اسلامـے
✔️خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزھ دارۍ حفظ كردھ است، تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندۍ از آنان رخت بربندد، چرا كہ در سجدھ بهترين جاۍ صورت را بھ خاك ماليدن، فروتنـے آورد و گذاردن اعضاء پر ارزش بدن بر زمين، اظهار كوچكـے كردن است و روزھ گرفتن و چسبيدن شكم بہ پشت، عامل فروتنۍ است و پرداخت زكات براۍ مصرف شدن ميوھ جات زمين و غير آن، در جهت نيازمنديهاۍ فقرا و مستمندان است. بھ آثار عبادات بنگريد ڪہ چگونہ شاخہ هاۍ درخت تكبّر را در هم مےشكند و از روييدن كبر و خودپرستـے جلوگيرۍ مےكند.
🔮📿🔮📿🔮📿🔮📿
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۹۲ بند ۷ تا ۱۱.mp3
4.9M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبہ ۱۹۲ ، بند ۷ تا ۱۱
🎙حجت الاسلام مهدوۍ ارفع
🌹 طرح «باعلے تا مهدۍ» علیهما السلام
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانے_نهج_البلاغه_خوانۍ
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(91).mp3
15.22M
🔈ختم گویاۍ #نهج_البلاغھ در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلے تامهدۍ (علیهما السلام)
🔷 سهم روز صد و پانزدهم : خطبہ ۱۹۲ ، بند ۱۲ تا ۱۵
#نهج_البلاغھ
#نهضت_جهانے_نهج_البلاغه_خوانۍ
🌻🌳🌻🌳🌻🌳🌻🌳
📜 #خطبہ192 :خطبھ قاصعہ
2️⃣1️⃣ تعصّب ورزيدن زشت و زيبا
☘من در اعمال و رفتار جهانيان نظر دوختم، هيچ كس را نيافتم ڪہ بدون علّت دربارھ چيزۍ تعصّب ورزد، جز با دليلـے ڪہ با آن ناآگاهان را بفريبد و يا برهانۍ آورد ڪہ در عقل سفيهان نفوذ كند جز شما، زيرا دربارھ چيزۍ تعصّب مےورزيد ڪہ نھ علّتـے دارد و نھ سببۍ، ولـے شيطان بھ خاطر اصل خلقت خود بر آدم (عليہ السّلام) تعصّب ورزيد و آفرينش او را مورد سرزنش قرار داد و گفت «مرا از آتش و تو را از گل ساختہ اند» و سرمايہ داران فساد زدھ امّتها، براۍ داشتن نعمتهاۍ فراوان تعصّب ورزيدند و گفتند: «ما صاحبان فرزندان و اموال فراوانيم و هرگز عذاب نخواهيم شد».
🌻🌳🌻🌳🌻🌳🌻🌳