eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی فیازمان
27 دنبال‌کننده
592 عکس
114 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 179.mp3
6.99M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و هفتاد و نهم خطبه ۱۴۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۳ بخش ۲ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
1.19M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 از آن طرف نکته دوم اعطا کننده ها هم دو دسته اند: 1⃣ کسانی که قبل از درخواست و سؤالِ سائل اعطا می کنند؛ به چنین انسان های شریفی "سخی" می گویند. 2⃣ و دوم کسانی که بعد از سؤال و درخواست، اعطا می کنند؛ 🔻 این ها سه دسته اند (یعنی انگیزه اینها به سه دسته تقسیم می‌شود): 🔸1. یا از روی خجالت و چشم در چشم شدن سائل اعطا می کنند؛ 🔸2. یا از ترس مذمّت شدنِ مردم به بخل، اعطا می کنند؛ 🔸 3. یا البته بعضی هم از ترس قیامت [ اعطا می کنند ] ؛ 🔻مثل آنچه که امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، به فرزند برومندشان، امام حسن (علیه السلام) نوشتند که: « در دنیا اگر نیازمند و سائلی را دیدی که توشه ات را تا قیامت می‌بَرد و فردا که به آن نیاز داری، آن را به تو باز می‌گرداند، کمک کردن به او را غنیمت بشمار و اگر توان مالی داری، بیشتر از نیازش به او عطا کن؛ زیرا ممکن است در رستاخیز، در جستجوی چنین فردی باشی و او را نیابی. » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هشتادم ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (بعضی از شارحان‌ نوشته اند: این خطبه بخشی‌ از خطبه۱۲۶ می‌باشد.) 🔹شناخت جايگاه بخشش و احسان ♦️برای کسی که نابجا به ناکسان نيکی کند، بهره ای جز ستايش فرومايگان، توصيف سرکشان و اشرار و سخنان جاهلان بدگفتار ندارد و اينها نيز تا هنگامی که به آنها بخشش می کند ادامه دارد. دست سخاوتمندی ندارد، آن کس که از بخشش در راه خدا بُخل می ورزد. آن کس که خدا او را مالی بخشيد، پس بايد به خويشاوندان خود بخشش نمايد و سفره مهمانی خوب بگستراند و اسير آزاد کند و رنج ديده را بنوازد و مستمند را بهره مند کند و قرض وامدار را بپردازد و برای درک ثواب الهی، در برابر پرداخت حقوق ديگران، و مشکلاتی که در اين راه به او می رسد شکيبا باشد، زيرا به دست آوردن صفات ياد شده، موجب شرافت و بزرگی دنيا و درک فضايل سرای آخرت است ان شاء الله. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 1⃣ پرهيز از شنيدن غيبت ♦️ای مردم! آن کس که از برادرش، اطمينان و استقامت در دين و درستی راه و رسم را سراغ دارد، بايد به گفته مردم درباره او گوش ندهد. آگاه باشيد! گاهی تيرانداز، تير افکَنَد و تيرها به خطا می رود؛ سخن نيز چنين است. درباره کسی چيزی می گويند که واقعيّت ندارد و گفتار باطل تباه شدنی است و خدا شنوا و گواه است. بدانيد که ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. 2⃣ شناخت حق و باطل ♦️(پرسيدند، معنای آن چيست؟ امام(علیه السلام) انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت، و فرمود:) باطل آن است که بگويی شنيدم و حق آن است که بگويی ديدم. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 🔹پرهيز دادن از غيبت و بدگويی ♦️ کسانی که گناه ندارند و از سلامت دين برخوردارند، رواست که به گناهکاران ترحّم کنند و شکر اين نعمت گزارند که شکرگزاری، آنان را از عيب جويی ديگران بازدارد، چرا و چگونه آن عيب جو، عيب برادر خويش گويد و او را به بلايی که گرفتار است سرزنش می کند؟. آيا به خاطر ندارد که خدا چگونه او را بخشيد و گناهان او را پرده پوشی فرمود؟ چگونه ديگری را بر گناهی سرزنش می کند که همانند آن را مرتکب شده! يا گناه ديگری انجام داده که از آن بزرگ تر است؟ به خدا سوگند! گرچه خدا را در گناهان بزرگ عصيان نکرده و تنها گناه کوچک مرتکب شده باشد، امّا جرأت او بر عيب جويی از مردم، خود گناه بزرگ تری است. ای بنده خدا، در گفتن عيب کسی شتاب مکن، شايد خدايش بخشيده باشد و بر گناهان کوچک خود ايمن مباش، شايد برای آنها کيفر داده شوی! پس هر کدام از شما که به عيب کسی آگاه است، به خاطر آنچه که از عيب خود می داند، بايد از عيب جويی ديگران خودداری کند و شکرگزاری از عيوبی که پاک است، او را مشغول دارد از اينکه ديگران را بيازارد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : به هنگام شوریٰ (در سال ۲۳ هجری وقتی در شورای شش نفره تنها با تأييد داماد عثمان «عبد الرحمن» به عثمان رأی دادند و حقائق مسلّم را ناديده گرفتند، فرمود) 🔹ويژگيهای امام عليه السّلام (و هشدار از حوادث خونين آينده) ♦️مردم! هيچ کس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد و منطق مرا دريابيد، که در آينده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت شمشيرها کشيده شده و عهد و پيمان ها شکسته خواهد شد، تا آن که بعضی از شما پيشوای گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد.
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 180.mp3
7.73M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و هشتادم خطبه ۱۴۲ تا ۱۳۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۴ بخش ۱ اهمیت عقل و ادب و مشورت.mp3
2.54M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت 💠 لَا غِنَى كَالْعَقْلِ وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ   🔰 در حکمت ۵۴ امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: " هیچ ثروتی مانند عقل، هیچ فقری مانند جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی مانند مشاوره نیست. " 🔰 ما پیرامون عقل و جهل، به بهانه حکمت های دیگری ان شاءالله سخن خواهیم گفت. در حکمت ۵۴ بحث ادب و مشاوره را خدمت شما تقدیم می کنیم. در موضوع ادب، چند نکته در نهج‌البلاغه بیش از همه نکات جلب توجه می کند: 1⃣ یکی ارزش و آثار ادب است که مولا علی (علیه السلام) در این باره در حکمت ۵ می‌فرماید: «الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ» ؛ " ادب و آداب، زینت های همیشه تازه اند. " 2⃣ همچنین مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱، آداب را راه مُتّعظ و پندپذیر شدن انسان عاقل می‌داند، در مقابل حیوان که فقط با کتک اصلاح می‌شود؛ در نامه ۳۱ می خوانیم : «فإنَّ العاقِلَ یَتَّعظُ بِالآداب» 3⃣ مولا علی (علیه السلام) به همین دلیل، به خاطر نقش بزرگی که ادب و تأدیب دارد، خطاب به امام حسن (علیه‌السلام) در نامه ۳۱ می‌نویسند : « بَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ » ؛ " من قبل از اینکه شخصیت و قلبت سخت بشود، به ادب کردن تو مبادرت کردم. " 4⃣ در حکمت ۵۴ و حکمت ۱۱۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: « لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ » ؛ " هیچ میراثی ارزشمندتر ادب نیست." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هشتاد و یکم ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (در این‌ خطبه امام علیه السلام از تحولات آینده‌ سخن می گوید.) 1⃣خبر از ظهور و سيستم حكومتی حضرت مهدی(علیه السلام) ♦️او (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) خواسته ها را تابع هدايت وحی می کند، هنگامی که مردم هدايت را تابع هوس های خويش قرار می دهند. در حالی که به نام تفسير، نظريّه های گوناگون خود را بر قرآن تحميل می کنند، او نظريّه ها و انديشه ها را تابع قرآن می سازد. (و از همين خطبه است؛) در آينده، آتش جنگ ميان شما افروخته می گردد و چنگ و دندان نشان می دهد. با پستان هايی پُر شير که مکيدن آن شيرين، امّا پايانی تلخ و زهرآگين دارد، به سوی شما می آيد. آگاه باشيد! فردايی که شما را از آن هيچ شناختی نيست زمامداری حاکميّت پيدا می کند، که غير از خاندان حکومت های امروزی است (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) و عمّال و کارگزاران حکومت ها را بر اعمال بدشان کيفر خواهد داد. زمين، ميوه های دلِ خود «معادن طلا و نقره» را برای او بيرون می ريزد و کليدهايش را به او می سپارد. او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نماياند و کتاب خدا و سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) را که تا آن روز متروک ماندند، زنده می کند. (و از همين خطبه است؛) 2⃣خبر از تهاجم خونين عبدالملك مروان به كوفه ♦️گويی او را می بينم که از شام فرياد برمی آورد و با پرچم هايش پيرامون کوفه را پر می کند و چونان شتر خشمگين به کوفه يورش می آورد، زمين را با سرهای بريده فرش می کند. دهانش گشاده، گام هايش را سخت و سنگين بر زمين می کوبد، تاخت و تاز او بی امان و پايدار و هجوم او سخت و دشوار است. به خدا سوگند! شما را در اطراف زمين می پراکند، آن گونه که اندکی از شما باقی خواهد ماند، چونان باقيمانده سرمه در اطراف چشم. و اين وضع خون بار تداوم يابد تا آن که عقل از دست رفته عرب باز آيد، پس بايد بر سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) باقی مانيد که برپاست و بر آثار رسالت تکيه نماييد، که آشکار است. به عهد نزديکی که بسته ايد وفادار مانيد، که يادگار پيامبر بر آن تکيه دارد، و بدانيد اين شيطان است که راه هايش را هموار می نمايد، تا قدم بر جای قدم هايش نهيد و راهش را پی گيريد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : درباره طلحه و زبير 1⃣ شناسايی طلحه و زبير ♦️به خدا سوگند! آنان «طلحه و زبير و پيروانشان» نه منکری در کارهای من سراغ دارند که برابر آن بايستند، و نه ميان من و خودشان راه انصاف پيمودند. آنها حقّی را می طلبند که خود ترک کرده اند و انتقام خونی را می خواهند که خود ريخته اند. اگر من در ريختن اين خون شريکشان بودم، آنها نيز از آن سهمی دارند و اگر خودشان تنها اين خون را ريخته اند، بايد از خود انتقام بگيرند. اوّلين مرحله عدالت آنکه خود را محکوم کنند. همانا آگاهی و حقيقت بينی با من همراه است، نه حق را از خود پوشيده داشته ام و نه بر من پوشيده بود. همانا ناکثين (اصحاب جَمَل) گروهی سرکش و ستمگرند، خشم و کينه و زهر عقرب و شبهاتی چون شب ظلمانی در دل هايشان وجود دارد. در حالی که حقيقت پديدار و باطل ريشه کن شده و زبانش از حرکت بر ضدّ حق فرومانده است. به خدا سوگند! حوضی برايشان پُر از آب نمايم که تنها خود بتوانم آبش را بيرون کشم به گونه ای که از آب آن سيراب برنگردند و پس از آن از هيچ گودالی آب ننوشند. (يعنی نقشه ای برای آنان طرح کنم که راه فرار نداشته باشند.) 2⃣ وصف بيعت بی همانند ♦️ «و قسمتی از اين خطبه است؛» شما مردم! برای بيعت کردن به سوی من روی آورديد، همانند مادران تازه زاييده که به طرف بچّه های خود می شتابند. و پياپی فرياد کشيديد، بيعت! بيعت! من دستان خويش را بستم، امّا شما به اصرار آن را گشوديد، من از دست دراز کردن سرباز زدم و شما دستم را کشيديد. 3⃣ شكوه از طلحه و زبير ♦️ خدايا! طلحه و زبير پيوند مرا گسستند، بر من ستم کرده و بيعت مرا شکستند و مردم را برای جنگ با من شوراندند. خدايا! آنچه را بستند تو بگشا و آنچه را محکم رشته اند پايدار مفرما و آرزوهايی که برای آن تلاش می کنند بر باد ده. من پيش از جنگ از آنها خواستم تا بازگردند و تا هنگام آغاز نبرد انتظارشان را می کشيدم لکن آنها به نعمت پشت پا زدند و بر سينه عافيت دست رد گذاردند.
📜 : (آنگاه که‌همه‌ با امام بیعت کردند و عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، محمدبن مسلمه، حسان بن ثابت و اسامه بن زید سرباز زدند امام علیه السلام این سخنرانی را در مدینه در سال ۳۵ هجری ایراد فرمود.) 🔹بيعت بی همانند ♦️بيعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبود و کار من و شما يکسان نيست. من شما را برای خدا می خواهم و شما مرا برای خود می خواهيد. ای مردم! برای اصلاح خودتان مرا ياری کنيد. به خدا سوگند که داد ستمديده را از ظالم ستمگر بستانم و مهار ستمگر را بگيرم و به آبشخور حق وارد سازم گر چه تمايل نداشته باشد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (مشاجره ای بین امام علیه السلام‌ و عثمان درگرفت. مغیره پسر اخنس، یکی از منافقان بود، به عثمان گفت: من او را کفایت میکنم، امام علی علیه السلام به مغیره فرمود:) 🔹 شناخت دشمنان امام (علیه السلام) ♦️ای فرزند لعنت شده دُم بريده و درخت بی شاخ و برگ و ريشه، تو مرا کفايت می کنی؟ به خدا سوگند! کسی را که تو ياور باشی، خدايش نيرومند نگرداند و آن کس را که تو دست گيری، برجای نمی ماند، از نزد ما بيرون رو، خدا خير را از تو دور سازد، پس هر چه خواهی تلاش کن، خداوند تو را باقی نگذارد اگر آنچه می توانی انجام ندهی
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 181.mp3
12.17M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و هشتاد ویکم خطبه ۱۳۸ تا ۱۳۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۴ بخش ۲ اهمیت عقل و ادب و مشورت(1).mp3
3.01M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت 5⃣ نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پیرامون ادب دارند این است که: راهبرد ادب چیست؟ اگر خواستیم مؤدب بشویم چه کنیم؟ 🔻حضرت می‌فرماید: " کافی است از هر چیزی که در دیگران نمی‌پسندی، خودت اجتناب کنی." این نکته را در حکمت های ۳۶۵ و ۴۱۲ ، با عبارت های بسیار نزدیک به هم بیان کردند. 6⃣ یکی از تکالیفی که بر عهده پدر هست نسبت به فرزندان، حُسن تأدیب و حُسن ادب است. در حکمت ۳۹۹ می‌خوانیم: « حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ » ؛ " حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش بگذارد، خوب و نیکو ادبش کند و قرآن را به او بیاموزد. " 7⃣ نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند این است که بر همین اساس یکی از حقوقی که مردم بر گردن رهبر دارند، تأدیب مردم است تا از جهالت خارج شوند. لذا حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۳۴ می فرماید: « فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ ...وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا » ؛ " حقّ شما مردم بر من این است (که بعد از چند نکته می‌فرمایند) شما را تأدیب کنم تا آنچه لازم هست یا نیاز دارید را بدانید. " 8⃣ نکته‌ٔ پایانی هم این است که کسی که به ادب کردن خودش اقدام می‌کند و با ادب عملی دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، ارزشمندتر و لایق احترام تر است تا کسی که با زبان، مردم را دعوت به خوبی ها می‌کند و خودش هم عمل نمی‌کند. 🔻 لذا در حکمت ۷۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: آن کسی که خودش را تعلیم می‌دهد و تربیت می‌کند، ارزش احترامش بالاتر از کسی است که دیگران را تعلیم می‌دهد و کسی که با عمل خودش دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، بهتر از کسی است که با زبان خودش مردم را به خوبی ها دعوت می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و هشتاد و دوم ┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄ 📜 : (عمر برای شرکت در جنگ با رومیان در سال ۱۵ هجری با امام‌ علیه السلام مشورت کرد آن حضرت فرمود:) 🔹مشاوره نظامی ♦️خداوند به پيروان اين دين وعده داده که اسلام را سربلند و نقاط ضعف مسلمين را جبران کند. خدايی که مسلمانان را به هنگام کمی نفرات ياری کرد و آنگاه که نمی توانستند از خود دفاع کنند، از آنها دفاع کرد، اکنون زنده است و هرگز نمی ميرد. هرگاه خود به جنگ دشمن روی و با آنان روبه رو گردی و آسيب بينی، مسلمانان تا دورترين شهرهای خود، ديگر پناهگاهی ندارند و پس از تو کسی نيست تا بدان رو آورند. مرد دليری را به سوی آنان روانه کن و جنگ آزمودگان و خيرخواهان را همراه او کوچ ده. اگر خدا پيروزی داد چنان است که تو دوست داری و اگر کار ديگری مطرح شد، تو پناه مردمان و مرجع مسلمانان خواهی بود. ┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄ 📜 1⃣ عظمت پروردگار ♦️دنيا و آخرت خدا را فرمانبردار است و سر رشته هر دو به دست اوست. آسمان ها و زمين ها کليدهای خويش را به او سپردند و درختان شاداب و سرسبز، صبحگاهان و شامگاهان در برابر خدا سجده می کنند و از شاخه های درختان نور سرخ رنگی شعله ور شده، به فرمان او ميوه های رسيده را به انسان ها تقديم می دارند. 2⃣ ويژگی های قرآن ♦️کتاب خدا، قرآن، در ميان شما سخنگويی است که هيچ گاه زبانش از حق گويی کُند و خسته نشد و همواره گوياست؛ خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ريزد و صاحب عزّتی است که يارانش هرگز شکست ندارند. 3⃣ ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️ خدا پيامبر(صلی الله علیه و آله) را پس از يک دوران طولانی که ديگر پيامبران نبودند فرستاد. زمانی که ميان طرفداران مذاهب گوناگون نزاع در گرفته و راه اختلاف می پيمودند. پس او را در پی پيامبران فرستاد و وحی را با فرستادن پيامبر(صلی الله علیه و آله) ختم فرمود. پس پيامبر(صلی الله علیه و آله) با تمام مخالفانی که به حق پُشت کردند و از آن منحرف گشتند به مبارزه پرداخت. 4⃣ روش برخورد با دنيا ♦️ و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است، كه آن سوی دنيا را نمی نگرند، اما انسان آگاه نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سرای جاويدان آخرت را می بيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نمی بندد و انسان كوردل تمام توجه اش به دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا برای دنيا توشه فراهم می كند. 5⃣ اندرزهای جاودانه ♦️ آگاه باشيد، در دنيا چيزی نيست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سير و از داشتن آن دلگير می شود جز ادامه زندگی، زيرا در مرگ آسايشی نمی نگرند. حيات و زندگی چونان حکمت و دانش است که حيات دلِ مرده و بينايیِ چشم های نابيناست و مايه شنوايی برای گوش های کر و آبی گوارا برای تشنگان می باشد که همه در آن سالم و بی نيازند. 6⃣ شناخت قرآن ♦️اين قرآن است که با آن می توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضی از قرآن از بعضی ديگر سخن می گويد و برخی بر برخی ديگر گواهی می دهد. آياتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد. 7⃣ علل سقوط مردم مردم ♦️مردم! گويا به خيانت و کينه ورزی اتّفاق داريد و در رفتار رياکارانه، گياهان روييده از سرگين را می مانيد. در دوستی با آرزوها به وحدت رسيديد و در جمع آوری ثروت به دشمنی پرداختيد شيطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند. برای خود و شما از خدا ياری می طلبم.
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 182.mp3
8M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و هشتاد ودوم خطبه ۱۳۴ تا ۱۳۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۴ بخش ۳ اهمیت عقل و ادب و مشورت.mp3
1.85M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت 🔰 نکته دیگری که در حکمت ۵۴ قرار شد مورد بحث ما قرار بگیرد ، مسأله بسیار مهم مشورت و مشاوره است. 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطبه ۱۵۵ ، فقط خدا را بی نیاز از مشورت می دانند و می فرمایند : « خَلَقَ الخَلْقَ على غَيرِ تَمْثيلٍ و لا مَشورَةِ مُشيرٍ و لا مَعُونَةِ مُعينٍ » " خدا همه عالم را خلق کرد بدون اینکه مِثلی از قبل داشته باشد، از روی آن بخواهد کاری انجام بدهد یا به هیچ مشورت دهنده ای نیاز داشته باشد یا به کمک کمک کاری. " 🔻 از نشانه های آخرالزّمان در نهج البلاغه این است که حاکمان، حکومت را با مشورت زنان پیش می برند. در حکمت ۱۰۲ می فرماید : « فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ »   🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشورت دادن به رهبر جامعه را وظیفه همه مردم می دانند. لذا در خطبه ۲۱۶ می فرمایند : « فَلا تَكُفُّوا عَن مَقالَةٍ بِحَقٍّ أو مَشورَةٍ بِعَدلٍ » " (در مواجهه با من) نه از سخن حق دست بردارید ، نه از مشورت به عدالت دادن کوتاهی کنید. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا