eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی فیازمان
27 دنبال‌کننده
592 عکس
114 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 سهم : خطبه ۱۲۵ تا ۱۲۴ ┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄ 📜 : (در‌سال‌۳۷ هجری در جنگ صفین، برای تشویق یاران به جهاد فرمود:) 1⃣ آموزش نظامی (تاكتيكهای رزم انفرادی) ♦️زِرِه پوشيده ها را در پيشاپيش لشکر قرار دهيد و آنها که کلاه خُود ندارند در پشت سر قرار گيرند؛ دندان ها را در نبرد روی هم بفشاريد، که تأثير ضربت شمشير را بر سر کمتر می کند؛ در برابر نيزه های دشمن پيچ و خم به خود دهيد که نيزه ها را می لغزاند و کمتر به هدف اصابت می کند؛ چشم ها را فرو خوابانيد که بر دليری شما می افزايد ودل را آرام می کند، صداها را آهسته و خاموش سازيد که سُستی را می زدايد. پرچم لشکر را بالا داريد و پيرامون آن را خالی مگذاريد و جز به دست دلاوران و مدافعان سرسخت خود نسپاريد، زيرا آنان که در حوادث سخت ايستادگی می کنند، از پرچم های خود بهتر پاسداری می نمايند و آن را در دل لشکر نگاه می دارند و از هر سو از پيش و پس و اطراف مراقب آن می باشند نه از آن عقب می مانند که تسليم دشمنش کنند و نه از آن پيشی می گيرند که تنها رهايش سازند. هر کس بايد در برابر حريف خود بايستد و کار او را بسازد و به ياری برادر خود نيز بشتابد و مبارزه با حريف خود را به برادر مسلمان خود وامگذارد که او در برابر دو حريف قرار گيرد؛ حريف خود و حريف برادرش. 2⃣ آموزش معنوی سربازان ♦️ به خدا سوگند، اگر از شمشير دنيا فرار کنيد از شمشير آخرت سالم نمی مانيد، شما بزرگانِ عرب و شرافت مندان برجسته ايد، در فرار از جنگ خشم و غضب الهی و ذّلت هميشگی و ننگ جاويدان قرار دارد، فرارکننده بر عمر خود نمی افزايد و بين خود و روز مرگش مانعی ايجاد نخواهد کرد. کيست که شتابان و با نشاط با جهاد خويش به سوی خدا حرکت کند؟ چونان تشنه کامی که به سوی آب می دود؟ بهشت در سايه نيزه های دلاوران است. امروز در هنگامه نبرد، آنچه در دل ها و سر زبان هاست آشکار می شود. به خدا سوگند که من به ديدار شاميان در ميدان نبرد شيفته ترم تا آنان بر بازگشت به خانه هاشان، که انتظار آن را می کشند. بار خدايا! اگر شاميان از حق روی گرداندند، جمعشان را پراکنده و در ميانشان اختلاف و تفرقه بيفکن و آنان را برای خطاکاريشان به هلاکت رسان. 3⃣ ضرورت جنگ بی امان برای شكست شاميان ♦️ "همانا شاميان بدون ضربت نيزه های پياپی هرگز از جای خود خارج نشوند. ضرباتی که بدن هايشان را سوراخ نمايد، چنانکه وزش باد از اين سو فرو شده بدان سو در آيد، ضربتی که کاسه سر را بپراکند و استخوان های بدن را خُرد و بازوها و پاها را قطع و به اطراف پخش کند. آنان دست برنمی دارند تا آنگاه که دسته های لشکر پياپی بر آنان حمله کنند و آنها را تيرباران نمايند و سواران ما هجوم آورند و صف هايشان را در هم شکنند و لشکرهای عظيم پُشت سر لشکرهای انبوه، آنها را تا شهرهايشان عقب برانند و تا اسب ها سرزمينشان را که روی در روی يکديگر قرار دارد و اطراف چراگاهايشان و راه های آنان را زير سُم بکوبند. (می گويم: «الدعق» به معنی کوبيدن زمين ها با سُم اسب ها است و «نواحر» به معنی متقابل است. می گويند: منزل های فلان طايفه «تتناحر» يعنی مقابل هم هستند.") ┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۵ تا خطبه ۱۲۴.mp3
3.05M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۵ تا خطبه ۱۲۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣4⃣(قسمت چهل و هشتم) سرزمین کربلا 🔻 ابوجحیفه می گوید : عروه بارقی نزد سعيد بن وهب آمد و از او جریانی را که دیده بود سؤال نمود و من گفتارشان را می شنیدم. 🔻سعید گفت : مخنف بن سلیم مرا به نزد علی (علیه السلام) فرستاد و من در کربلا خدمت آن حضرت رسیدم پس دیدم با دست به زمین کربلا اشاره نموده و می فرماید : " اینجاست ، اینجاست. " مردی به آن حضرت گفت : یا امیرالمؤمنین اینجا چه می شود ؟ 🔻 فرمود : اینجا بارهای آل محمد (صلى الله علیه و آله) فرود می آید ، پس وای به حال ایشان از شما ! و وای به حال شما از ایشان ! مردی پرسید مقصودتان چیست یا امیرالمؤمنین ؟! ✨امیرالمؤمنین فرمود : وای به حال ایشان از شما که آنان را می کُشید و وای بر شما از ایشان که خداوند شما را به سبب کشتن آنان به دوزخ می برد. ◀️ قسمت آخر
🔵 اقسام احکام الهی 💠 همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را درباره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد. 📒 ، حکمت ۱۰۵
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۱ اقسام احکام الهی.mp3
4.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹اقسام احکام الهی 🔰 در حکمت ۱۰۵ امیرالمؤمنین درباره چهار دسته از موضوعات سخن گفتند ؛ 1⃣ نخست موضوعاتی که خداوند حکم وجوب بر آنها آورده است ، 2⃣ دوم موضوعاتی که حدود الهی هستند، 3⃣ سوم موضوعاتی که نهی شدیم از آنها ، 4⃣ و چهارم موضوعاتی که خداوند دربارهٔ آنها سکوت کرده ، در حالیکه نه جهل داشته و نه نسیان. ➖✦➖✦➖✦➖✦➖✦➖ 1⃣ دربارهٔ فرائض و واجبات در نهج البلاغه، چند دسته مطلب مورد توجه است : 🔵 1.اولاً فهرستی از واجبات در نهج البلاغه شریف بیان شدند که به ترتیب عبارتند از : ✳️ حج ؛ (در خطبه اول نهج البلاغه) ✳️ سطح زندگی رهبران و مدیران و حکومت اسلامی در حدّ ضعفا بودن؛ (در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه) ✳️ قوت فقرا که در اموال اغنیاء قرار داده شده ؛ (در حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه) ✳️ حقّ رهبر بر امّت و حقّ امّت بر رهبر ؛ (در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه) ✳️ بزرگ دانستن وفای به عهد ؛ (در نامهٔ ۵۳) ✳️ و ذکر زبانی ؛ (در خطبه ۱۸۳) 🔵 2. مطلب دوم فلسفهٔ بعضی از واجبات الهی است که در حکمت ۲۵۲ حضرت به آن پرداختند 🔵 3. و مسأله سوم اهمیت و جایگاه فرائض است. 🔻مولا علی (علیه السلام) دربارهٔ اهمیت و جایگاه فرائض این نکات را در نهج البلاغه بیان کردند : 🔸۱. روز قیامت خدا با آنها علیه ما احتجاج خواهد کرد؛ (حکمت ۳۸۲) 🔸۲.محبوب ترین دستور تربیتی مولا علی (علیه السلام) به فرزندش؛ (در نامه ۳۱) 🔸۳. عامل ورود انسان به بهشت؛ (در خطبه ۱۶۷) 🔸۴. بالاترین عبادت ؛(در حکمت ۱۱۳) 🔸۵. اگر مستحبّات به واجبات ضرر برسانند ؛ اولاً مایهٔ تقرّب بنده به خدا نمی شوند ؛ (حکمت ۳۹) ثانیاً باید آنها را ترک کرد ؛ (حکمت ۲۷۹ و حکمت ۳۱۲) 🔸۶. بهترین وقتت را برای اقامه فرائض اختصاص بده؛ (نامه ۳۱) 🔸۷. خوشا به حال کسی که فرائض را در پیشگاه پروردگار انجام داده ؛ (نامه ۴۵) 🔸۸. همهٔ عبادات منوط به آمادگی و اقبال قلب است، الّا فرائض ؛ (نامه ۶۹) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (21).mp3
11.43M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و چهل و هفتم: از خطبه ۱۲۳ تا خطبه ۱۲۱ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۱۲۳ تا ۱۲۱ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : هنگام نبرد در جنگ صفين به سربازان خویش‌فرمود: 1⃣ آموزش روانی در جنگ ♦️ هر کدام از شما در صحنه نبرد با دشمن در خود شجاعت و دلاوری احساس کرد و برادرش را سُست و ترسُو يافت به شکرانه اين برتری بايد از او دفاع کند آنگونه که از خود دفاع می کند، زيرا اگر خدا بخواهد او را چون شما دلاور و شجاع گرداند. همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند و آنها که فرار می کنند، هيچ کدام را از چنگال مرگ رهايی نيست و همانا گرامی ترين مرگ ها کشته شدن در راه خداست. سوگند به آن کس که جانِ پسرِ ابوطالب در دست اوست، هزار ضربت شمشير بر من، آسان تر از مرگ در بستر استراحت در مخالفت با خداست. 2⃣ هشدار از كوتاهی در نبرد ♦️ گويی شما را در برخی از حمله ها در حال فرار، ناله کنان چون گلّه ای از سوسمار می نگرم که نه حقّی را باز پس می گيريد و نه ستمی را باز می داريد. اينک اين شما و اين راه گشوده، نجات برای کسی است که خود را به ميدان افکنده به مبارزه ادامه دهد و هلاکت از آن کسی است که سُستی ورزد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : پس از پافشاری خوارج در شورشگری، امام (علیه السلام) به قرارگاهشان رفت و فرمود: آيا همه شما در جنگ صفين بوديد؟ گفتند: بعضی بوديم و برخی حضور نداشتيم، فرمود: به دو گروه تقسيم شويد تا متناسب با هر كدام سخن گويم. دو دسته شدند، امام ندا درداد كه: ساكت باشيد، به حرفهايم گوش فرا دهيد و با جان و دل به سوی من توجه كنيد و هر كس را برای گواهی سوگند دادم با علم گواهی دهد آنگاه سخنان طولانی مطرح فرمود كه: (برخی از آن خطبه اين است) 1⃣ سياست استعماری قرآن بر سر نيزه كردن ♦️ آنگاه که شاميان در گرما گرم جنگ و در لحظه های پيروزی ما با حيله و نيرنگ و مکر و فريبکاری، قرآن ها را بر سر نيزه بلند کردند، شماها نگفتيد که: «شاميان برادران ما و هم آيين ما هستند؟ از ما می خواهند از خطای آنان بگذريم و راضی به حاکميّت کتاب خدا شده اند، نظر ما اين است که حرفشان را قبول کنيم و از آنان دست برداريم؟» امّا من به شما گفتم که: اين توطئه، ظاهرش ايمان و باطن آن دشمنی و کينه توزی است، آغاز آن رحمت و پايان آن پشيمانی است، پس در همين حال به مبارزه ادامه دهيد و از راهی که در پيش گرفته ايد منحرف نشويد و در جنگ دندان بر دندان بفشاريد و به ندای هيچ ندا دهنده ای گوش ندهيد، زيرا اگر پاسخ داده شوند گمراه کننده اند و اگر رها گردند خوار و ذليل شوند، که همواره چنين بود. امّا دريغ! شماها را ديدم که به خواسته های شاميان گردن نهاديد و حکميّت را پذيرفتيد. سوگند به خدا، اگر از آن سر باز می زدم مسؤول پیامدهای آن نبودم و خدا گناه آن را در پرونده من نمی افزود. به خدا سوگند، اگر هم حکميّت را می پذيرفتم به اين کار سزاوار پيروی بودم، زيرا قرآن با من است، از آن هنگام که يار قرآن گشتم، از آن جدا نشدم. 2⃣ وصف ياران جهادگر پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️ ما با پيامبر(صلی الله علیه و آله) بوديم و همانا جنگ و کشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خويشاوندان ما دور می زد، امّا از وارد شدن هر مصيبت و شدّتی جز بر ايمان خود نمی افزوديم و بيشتر در پيمودن راه حق و تسليم بودن در برابر اوامر الهی و شکيبايی بر درد جراحت های سوزان مصمّم می شديم. 3⃣ هدف مبارزه با شاميان ♦️ امّا امروز با پيدايش زنگارها در دين، کژی ها و نفوذ شبهه ها در افکار، تفسير و تأويل دروغين در دين، با برادران مسلمان خود به جنگ خونين کشانده شديم. پس هرگاه احساس کنيم چيزی باعث وحدت ماست و به وسيله آن با يکديگر نزديک می شويم و شکاف ها را پُر و باقيمانده پيوندها را محکم می کنيم، به آن تمايل نشان می دهيم آن را گرفته و ديگر راه را ترک می گوييم. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۱۲۳ تا ۱۲۱ ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 : (پس از پذیرش «حكميت» در صفین، یکی از‌ یاران گفت: ما را از حکمیت نهی فرمودی، سپس پذیرفتی و داور تعیین کردی، ما نمی‌ دانیم کدام یک از این دو کار درست است؟ امام علیه السلام دست بر‌ روی‌ دست کوبید و با تأسف فرمود:) 1⃣ علل شكست كوفيان و پذيرش «حكميت» ♦️"اين سزای کسی است که بيعت با امام خود را ترک گويد و پيمان بشکند. به خدا سوگند، هنگامی که شما را به جنگ با معاويه فرا خواندم خوشايندتان نبود، ولی خداوند خير شما را در آن قرار داده بود، اگر مقاومت می کرديد شما را راهنمايی می کردم و اگر به انحراف می رفتيد شما را به راه راست برمی گرداندم، اگر سرباز می زديد، دوباره شما را برای مبارزه آماده می کردم، در آن صورت وضعيّتی مطمئن داشتيم. امّا دريغ با کدام نيرو بجنگم؟ و به چه کسی اطمينان کنم؟ شگفتا! می خواهم به وسيله شما بيماری ها را درمان کنم، ولی شما درد بی درمان من شده ايد، کسی را می مانم که خار در پايش رفته و با خار ديگری می خواهد آن را بيرون کشد، در حالیکه می داند خار در تن او بيشتر شکند و بر جای ماند. خدايا! طبيب اين درد مرگبار به جان آمده و آب رسان اين شوره زار، ناتوان شده است." 2⃣ وصف ياران شهيدی كه وفادار بودند ♦️کجا هستند مردمی که به اسلام دعوت شده و پذيرفتند، قرآن تلاوت کردند و معانی آيات را شناختند، به سوی جهاد برانگيخته شده چونان شتری که به سوی بچّه خود روی می آورد شيفته جهاد گرديدند، شمشيرها از نيام برآوردند و گرداگرد زمين را گروه گروه، صف به صف، احاطه کردند، بعضی شهيد و برخی نجات يافتند. هيچ گاه از زنده ماندن کسی در ميدان جنگ شادمان نبودند و در مرگ شهيدان نيازی به تسليت نداشتند، با گريه های طولانی از ترس خدا، چشم هايشان ناراحت و از روزه داری فراوان شکم هايشان لاغر و به پشت چسبيده بود. لب هايشان از فراوانی دعا خشک و رنگ های صورت از شب زنده داری ها زرد و بر چهره هايشان غبار خشوع و فروتنی نشسته بود. آنان برادران من هستند که رفته اند و بر ماست که تشنه ملاقاتشان باشيم و از اندوه فراقشان انگشت حسرت به دندان بگيريم. 3⃣ هشدار از فريبكاری شيطان ♦️ همانا شيطان راههای خود را به شما آسان جلوه می دهد تا گره های محکم دين شما را يکی پس از ديگری بگشايد و به جای وحدت و هماهنگی، بر پراکندگی شما بيفزايد و در پراکندگی شما را دچار فتنه گرداند. از وسوسه و زمزمه و فريبکاری شيطان روی گردانيد و نصيحت آن کس را که خيرخواه شماست گوش کنيد و به جان و دل بپذيريد. ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۳ تا خطبه ۱۲۱.mp3
4.6M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۳ تا خطبه ۱۲۱ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣ (قسمت اول) مقدمه 🔻مكتب حیاتبخش اسلام در کنار ارائهٔ برنامه برای پیشرفت معنوی و مادی فرد ، نقشهٔ راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرفی حاکم تراز _ معصومان ( علیهم السلام ) در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت _ تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است ، اما پس از ارتحال رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) ، جامعهٔ اسلامی بر خلاف دستور الهی و تصریح رسول گرامی ( صلی الله علیه وآله ) ، خود را از نعمت حکومت امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) محروم کرد و پس از ۲۵ سال دوباره به دامن تدبیر و سیاست آن حضرت چنگ زد . 🔻دورهٔ پرفراز و نشیب حکومت پنج سالهٔ امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) با نشان دادن الگوی سیاست اصیل اسلامی و سبک اسلامی مدیریت ، سرمشقی برای همهٔ جوامع گردید . 🔻 امید است با بهره گیری از این کتاب شریف شاهد رشد و بالندگی دولت اسلامی و دیگر اقشار جامعه باشیم. ↩️ ادامه دارد...
🔵 دعای طلب باران 💠 بار خداوندا! بارانت را بر ما ببار و ما را مأيوس برمگردان و با خشکسالی و قحطی ما را نابود مفرما و با اعمال زشتی که بی خردان ما انجام داده اند ما را به عذاب خويش مبتلا مگردان. ای مهربانترين مهربان ها! 📒 ، خطبه ۱۴۳ ، بند ۳
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۲ اقسام احکام الهی.mp3
3.04M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹اقسام احکام الهی 🔰 در ادامه حکمت ۱۰۵، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 💠 « وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا » ؛ " خداوند متعال حدودی برای شما معین فرموده، از آنها تجاوز نکنید. " 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۵۲ نهج‌ البلاغه، فلسفه وجوب حدود خدا را اینگونه فرموده است: « وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ » ؛ " خداوند متعال حدود خودش را واجب دانست، اقامهٔ حدود را واجب دانست برای بزرگ شمردن محرمات الهی. " 🔻 آنقدر این حدود الهی و اقامه حدود الهی عظمت دارد، که مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۳۱ نهج‌ البلاغه شریف، فلسفهٔ حکومت را حتی اقامه حدود معطل شده و تعطیل شده الهی می‌دانند و می‌فرمایند: " خدایا تو می‌دانی که جنگ و درگیری ما، برای بدست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود، بلکه می‌خواستیم اموری را احیا کنیم. از جمله می‌فرمایند: « تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ » ؛ می‌خواستیم مقرّرات و حدود تعطیل شده تو را احیا کنیم و اقامه کنیم. " 🔻 و آنقدر اقامه این حدود و احیای حدود تعطیل شده مهم است که مولا علی (علیه‌السلام)، مردم کوفه را به خاطر ترک و تعطیل این احکام و حدود الهی، مذمّت می‌کنند؛ در بند پانزدهم از خطبه ۱۹۲ می‌فرمایند: « لِتَرْكِ التَّنَاهِي أَلَا وَ قَدْ قَطَعْتُمْ قَيْدَ الْإِسْلَامِ وَ عَطَّلْتُمْ حُدُودَهُ وَ أَمَتُّمْ أَحْكَامَهُ » ؛ " آگاه باشید! شما رشته پیوند با اسلام را قطع، اجرای حدود الهی را تعطیل و احکام اسلام را به فراموشی سپرده اید. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (22).mp3
7.03M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و چهل و هشتم: از خطبه ۱۲۰ تا خطبه ۱۱۷ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم : خطبه ۱۲۰ تا ۱۱۷ ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : یادآوری ویژگیهای اهل بیت (علیهم السلام) و اندرز یاران ♦️به خدا سوگند، تبليغ رسالت ها وفای به پيمان ها و تفسير اوامر و هشدارهای الهی به من آموزش داده شده، درهای دانش و روشنايی امور انسان ها نزد ما اهل بيت پيامبر است. آگاه باشيد که قوانين دين يکی و راههای آن آسان و راست است، کسی که از آن برود به قافله و سر منزل رسد و غنيمت برد و هر کس که از آن راه نرود گمراه شده پشيمان گردد. مردم! برای آن روز که زاد و توشه ذخيره می کنند و اسرار آدميان فاش می گردد عمل کنيد. کسی که از خرد خويش بهره مند نگردد، برای پند گرفتن از عقل و فکر ديگران عاجزتر است، چرا که آن غايب برای کمک کردن، از عقل حاضر او ناتوان تر است. از آتشی بپرهيزيد که حرارتش شديد و عمق آن ناپيدا و زيور آن غل و زنجير، آشاميدنی آن زردآب و چرک جوشان است. آگاه باشيد، نام نيکی که خدا برای کسی ميان مردم قرار دهد، بهتر از مالی است که برای ديگران باقی می گذارد که او را ستايش نمی کنند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : (پس‌ از جنگ صفین و نهروان در سال ۳۸ هجری مردم را برای سرکوبی معاویه فراخواند سکوت‌ کردند. فرمود شما را چه شده آیا لال‌ هستید؟ گروهی گفتند: ای‌ امیرالمومنین! اگر تو حرکت کنی با تو حرکت می کنیم.) 1⃣ علل نكوهش كوفيان ♦️شما را چه می شود؟ هرگز راه رستگاری نپوييد و به راه عدل هدايت نگرديد! آيا در چنين شرايطی سزاوار است از شهر خارج شوم؟ هم اکنون بايد مردی از شما که من از شجاعت و دلاوری او راضی و به او اطمينان داشته باشم به سوی دشمن کوچ کند. 2⃣ مسؤوليتهای رهبری ♦️ و برای من سزاوار نيست که لشکر و شهر و بيت المال و جمع آوری خراج و قضاوت بين مسلمانان و گرفتن حقوق درخواست کنندگان را رها سازم، آنگاه با دسته ای بيرون روم و به دنبال دسته ای به راه افتم و چونان تير نتراشيده در جعبه ای خالی به اين سو و آن سو سرگردان شوم! من چونان محور سنگ آسياب، بايد بر جای خود استوار بمانم تا همه امور کشور پيرامون من و به وسيله من به گردش در آيد. اگر من از محور خود دور شوم مدار آن بلرزد و سنگ زيرين آن فرو ريزد به حقّ خدا سوگند که اين پيشنهاد بدی است. به خدا سوگند اگر اميدواری به شهادت در راه خدا را نداشتم، پای در رکاب کرده از ميان شما می رفتم و شما را نمی طلبيدم، چندان که بادِ شمال و جنوب می وزد؛ زيرا شما بسيار طعنه زن، عيب جو، رويگردان از حق و پر مکر و حيله ايد. مادام که افکار شما پراکنده است فراوانی تعداد شما سودی ندارد. من شما را به راه روشنی بردم که جز هلاک خواهان هلاک نگردند؛ آن کس که استقامت کرد به سوی بهشت شتافت و آن کس که لغزيد در آتش سرنگون شد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : ( در آغاز جنگ جمل در سال ۳۶ هجری در ستایش ياران خود فرمود.) 🔹ستودن ياران نيكوكار ♦️شما ياران حق و برادران دينی من می باشيد در روز جنگ چون سپرِ محافظ، دورکننده ضربت ها و در خلوت ها محرم اسرار من هستيد. با کمک شما پشت کنندگان به حق را می کوبم و به راه می آورم و فرمانبرداری استقبال کنندگان را اميدوارم. پس مرا با خيرخواهی خالصانه و سالم از هر گونه شکّ و ترديد ياری کنيد. به خدا سوگند من به مردم از خودشان سزاوارترم. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : سرزنش انسانهای خودپرست ♦️ نه اموال خود را در راه خدايی که آن مالها را روزی شما کرد می بخشيد، نه جان ها را در راه خدایِ جان آفرين به خطر می افکنيد. دوست داريد مردم برای خدا شما را گرامی دارند امّا خودتان مردم را در راه خدا گرامی نمی داريد. از فرود آمدن در خانه های گذشتگان عبرت گيريد و از جدايی با نزديک ترين برادران و دوستان پند پذيريد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۰ تا خطبه ۱۱۷.mp3
3.56M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۲۰ تا خطبه ۱۱۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣ (قسمت دوم) هشدار به مسلمانان برای دچار نشدن به عقوبت پیشینیان (خطبه ۱۸۷) 🔻 ای امّت اسلام ! بپرهیزید از آنچه بر امّتهای پیش از شما نازل شد از عقوبتها 🔹 کدام عقوبتها منظور است ؟ آیا منظور از عقوبتها همان بادهای سرخ و سیاه کشنده است؟ مراد اینها است ؟ نه ، اولاً که بر طبق بسیاری از روایات ، این عذابهای این جوری برای امّت آخرالزّمان بر اثر تکذیب وجود ندارد و در خارج هم می بینیم که در طول تاریخ اسلام این جور نبوده که زلزله و رعد و برق و مانند این چیزها برای ترساندن این امّت بیاید ؛ این عذابها مال امتهای گذشته بود که هنوز در حد بلوغ نبودند ؛ آنها را باید با این چیزها می ترساندند تا هدایت بشوند ، اما وقتی که بشریت به حد بلوغ خود رسیده است ، دیگر او را با این ترساندن ها نمی شود به راه آورد و نباید به راه آورد؛ چون به حد بلوغ فکری رسیده است ، لذا لازم نیست که پروردگار عالم او را با عذاب ، با رعد ، با زلزله ، با صاعقه ادب کند ؛ او باید با عقل خود ادب شود و اگر نشد ، دچار عذابهای دیگری خواهد شد . 🔹 پس منظور از عذابی که اینجا «مَثُلات» ذکر شده ، عذابهای آسمانی و بلاهای نازل شدهٔ از طرف آسمان نیست ، بلکه مراد بلاهای اجتماعی است ؛ یعنی ذلتها ، عقب ماندگی ها ، انحطاط ها ، دستخوش سرپنجهٔ دشمن شدنها ، با فقر و جهالتهایی که امتهای گذشته به آن دچار شدند . می فرماید : ای امت اسلام ! مراقب باشید آن بلیات و عقوبتهایی که بر امتهای گذشته فرود آمد بر شما فرود نیاید . ↩️ ادامه دارد...
🔵 وجوب اجرای حدود الهی 💠 خداوند اجراى «حدود» را براى بزرگداشت محرّمات الهى واجب كرد. 📒 ، فرازی از حکمت ۲۵۲
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۳ اقسام احکام الهی.mp3
3.82M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (3) 🔹 اقسام احکام الهی 🔰 در بخش سوم از حکمت ۱۰۵ نهج‌ البلاغه ، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 💠 " همانا خداوند متعال از چیزهایی نهی کرده شما را، پس حرمت این منهیّات را هتک نکنید. " 🔻در نهج‌ البلاغه، در نامه ۳۱ آموختیم که اساساً خداوند مهربان و حکیم، ما را جز از زشتی ها، نهی نمی کند: « لَمْ يَنْهَكَ إِلَّا عَنْ قَبِيحٍ » ؛ پس هر چیزی را که خدا حرام کرده، زشت و قبیح و ناپسند بوده است. 🔻 به همین دلیل، حضرت در خطبه ۷۸، در بیان فلسفه امر و نهی خدا می‌فرمایند: « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً »؛ " خداوند سبحان، بندگانش را امر کرد به اموری برای انتخاب خوبی ها و خیر و نهی کرد از اموری برای بر حذر ماندن از زشتی ها و شر. " 🔻از طرف دیگر، مولا علی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۱۴ می‌فرمایند: « إِنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ »؛ " اصلاً خوبی هایی که خدا شما را به آنها امر کرده، خیلی بیشتر و وسیع تر است از بدی هایی که شما را از آنها نهی کرده است " ؛ 🔻 پس با این مقدّمات انسان عاقل چه باید بکند؟ طبق خطبه ۱۷۳ ، باید در آنجایی که خداوند نهی کرده، توقّف کند؛ لذا حضرت در خطبه ۱۷۳ می‌فرمایند: « قِفوا عِندَما تُنْهَونَ عَنْه » ؛ "در نزد چيزهايی که از آن نهی شده اید توقف کنید." 🔻برای اینکه بتوانيم در نزد آن چیزهایی که حرام شده توقف بکنیم، یکی از بهترین راهها این است که طبق نامه ۵۱ نهج‌ البلاغه، بدانیم: « لَوْ لَمْ يَكُنْ فِيمَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ مِنَ الْبَغْيِ وَ الْعُدْوَانِ عِقَابٌ يُخَافُ لَكَانَ فِي ثَوَابِ اجْتِنَابِهِ مَا لَا عُذْرَ فِي تَرْكِ طَلَبِهِ » ؛ " اگر حتی در آن چیزهایی که خدا نهی کرده، مثل طغیان و دشمنی، عقاب ترسناکی هم نبود، در اجتناب از این بدی ها قطعاً چنان ثوابی هست که انسان عذری در ترک طلب این ثواب ندارد." 🔻 یعنی حتّی اگر بدی هایی که خدا نهی کرده، عذاب اخروی هم نداشت، ترک این بدی ها چنان ثواب و پاداش اخروی دارد که هیچ انسان عاقلی از آن دست نمی کشد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (23).mp3
11.31M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و چهل و نهم: از خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۶ تا ۱۱۵ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 : (این خطبه در شهر کوفه در سال ۳۸ هجری برای تشویق کوفیان به نبرد نهایی ایراد شد.) 1⃣ ويژگيهای پيامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) ♦️خداوند پيامبر(صلی الله علیه و آله) را فرستاد تا دعوت کننده به حق و گواه اعمال خلق باشد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) بدون سُستی و کوتاهی رسالت پروردگارش را رسانيد و در راه خدا با دشمنانش بدون عذرتراشی جنگيد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) پيشوای پرهيزکاران و روشنی بخش چشم هدايت شدگان است. (و از همين خطبه است؛) 2⃣ اندرز ياران ♦️ مردم! اگر شما همانند من از آنچه بر شما پنهان است با خبر بوديد از خانه ها کوچ می کرديد، در بيابان ها سرگردان می شديد و بر کردارتان اشک می ريختيد و چونان زنان مصيبت ديده بر سر و سينه می زديد و سرمايه خود را بدون نگهبان و جانشين رها می کرديد و هر کدام از شما تنها به کار خود می پرداختيد، و به ديگری توجهّی نداشتيد. افسوس آنچه را به شما تذکّر دادند فراموش کرديد و از آنچه شما را ترساندند ايمن گشتيد. گويا عقل از سرتان پريده و کارهای شما آشفته شده است. 3⃣ تعريف يارانی كه به شهادت رسيدند ♦️ به خدا سوگند، دوست داشتم که خدا ميان من و شما جدايی اندازد و مرا به کسی که نسبت به من سزاوارتر است ملحق فرمايد. به خدا سوگند، آنان مردمی بودند نيک انديش، ترجيح دهنده بردباری، گويندگان حق و ترک کنندگان ستم. پيش از ما به راه راست قدم گذاشته و شتابان رفتند و در به دست آوردن زندگی جاويدان آخرت و کرامت گوارا پيروز شدند. 4⃣ خبر از خونريزی و شكمبارگی حجاج بن يوسف ثقفی. ♦️ آگاه باشيد به خدا سوگند، پسرکی از طايفه ثقيف (حجّاج بن يوسف ثقفی) بر شما مسلّط می گردد که هوسباز و گردنکش و ستمگر است. سبزه زارهای «اموال و دارايی ها» شما را می چرد و چربی شما را آب می کند. ابو وَذَحه: بس کن. (وَذَحه نوعی سوسک است چون ماجرايی با حَجّاج دارد، او را «ابووذحه» خطاب فرمود که اينجا جای آوردن آن نيست. می گويند وَذَحَه سوسک مخصوصی است حَجّاج را گزيد که بدنش وَرَم کرد و مُرد.) ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۶ تا ۱۱۵ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 🔹دعا برای طلب باران ♦️"خداوندا! کوههای ما از بی آبی شکاف خورده و زمين ما غبارآلود و دام های ما در آغُل های خود سرگردانند و چون زنِ بچّه مرده فرياد می کشند و از رفت و آمد بی حاصل به سوی چراگاه ها و آبشخورها خسته شده اند. بار خدايا! بر ناله گوسفندان و فرياد و آه شتران مادّه رحمت آور. خدايا! به سرگردانی آنها در راهها و ناله هاشان در خوابگاه ها رحمت آور. بار خدايا! هنگامی به سوی تو بيرون آمديم که خشکسالی پياپی هجوم آورده و ابرهای پُر باران از ما پشت کرده و خشک و نامهربان بدون بارش قطره ای باران گذشتند. خدايا! تو اميد هر بيچاره و حل کننده مشکلات هر طلب کننده می باشی. خدايا! تو را می خوانيم در اين هنگام که همه نااميد شده اند و ابر رحمت بر ما نمی بارد و حيوانات ما نابود گرديدند. ما را به کردارمان عذاب نکنی و به گناهان ما کيفر ندهی. خدايا! رحمت خود را با ابر پُر باران و بهار پر آب و گياهان خوش منظر شاداب بر ما نازل فرما؛ بارانی درشت قطره بر ما فرو فرست که مُردِگان را زنده و آنچه از دست ما رفته به ما بازگرداند. خدايا! ما را با بارانی سيراب کن که زنده کننده، سيراب سازنده، فراگير و به همه جا رونده، پاکيزه و با برکت، گوارا و پُر نعمت، گياه آن بسيار، شاخه های آن به بار نشسته و برگ هايش تازه و آبدار باشد تا با چنان بارانی بنده ناتوان را توان بخشی و شهرهای مرده ات را زنده سازی. خدايا! بارانی ده که بسيار ببارد تا زمين های بلند ما پر گياه شود و در زمين های پست روان گردد و نعمت های فراوان در اطراف ما گسترش يابد تا با آن ميوه های ما بسيار، گلّه های ما زنده و فراوان و سرزمين های دورتر از ما نيز بهره مند گردند و روستاهای ما از آن نيرومند شوند. اينها همه از برکات گسترده و بخشش های فراوان تو باشد که بر سرزمين های فقرزده و حيوانات وحشی ما نازل می گردد. خداوندا! بارانی ده دانه درشت که پياپی برای سيراب شدن گياهان ما ببارد چنان که قطرات آن يکديگر را برانند و دانه های آن به شدّت بر هم کوبيده شوند؛ نه رعد و برقی بی باران و ابری بی ثمر و کوچک و پراکنده و نه دانه های ريز باران همراه با بادهای سرد. خدايا! بارانی پُر آب فرو فرست که قحطی زدگان به نعمت های فراوان رسند و آثار خشکسالی از ميان برود که همانا تويی خداوندی که پس از نااميد شدن مردم باران را فرو می فرستی و رحمت خود را همه جا گسترش می دهی و تويی سرپرست نظام آفرينش که به ستودن سزاواری. می گويم: «انصاحت جبالنا» يعنی کوه ها بر اثر خشکی از هم شکافته است و «انصاح الثّوب» وقتی گفته می شود که لباس از هم شکافته باشد «انصاح النّبت و صاح وصوح» به هنگامی که گياه خشک گردد می گويند و همه اين چند واژه به يک معنا است. و جمله «وهامت دوابّنا» از ماده «هيام» به معنی عطش است و «حدابير السّنين» جمع «حدبار» به معنای شتری است که بر اثر راه رفتن ناتوان شده است. امام(علیه السلام) سال های قحطی را به چنين شتری تشبيه کرده است. «ذوالرمه» شاعر می گويد: حدابير ما تنفکّ الّا مناخة علی الخسف او نرمی بها بلدآ قفرآ شتران ناتوانی که هيچ گاه از هم جدا نمی گردند جز در خوابگاه ها يا اينکه آنها را در محيط های بی آب و علف قرار دهند. و جمله «ولاقزع ربابها» يعنی از قطعات کوچک و پراکنده اَبر نباشد و جمله «ولا شفان ذهابها» در تقدير «ولا ذات شفان ذهابها» است «شفان» به معنی باد سرد و «ذهاب» به معنی باران های نرم می باشد. و کلمه «ذات» حذف گرديد زيرا شنونده به آن آگاه بود." ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵.mp3
3.6M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۶ تا خطبه ۱۱۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣ (قسمت سوم) سنتهای ماندگار اجتماعی در تاریخ بشر(خطبه قاصعه) 🔻« بسُوءِ الاَْفْعَالِ وَ ذَمِيمِ الاَْعْمَالِ » آن بلیه هایی که بر سر امّتهای گذشته آمد ، از روی ظلم و جور از طرف خدا نبود ؛ بر اثر بدی افعال خودشان و زشتی اعمال خودشان بود . 🔻« فَتَذَكَّرُوا فِي الْخَيْرِ وَالشَّرِّ أَحْوَالَهُمْ وَاحْذَرُوا أَنْ تَكُونُوا أَمْثَالَهُمْ » ؛ " پس در خیر و در شر ، در نیکی و در بدی ، احوال آنان را به یاد آورید و بپرهیزید از اینکه باشید و بشوید امثال آنان. " ( همیشه کارهای آنها و حالات آنها را در نظر بگیرید ؛ خوبی هایشان را و بدی هایشان را همیشه در نظر بگیرید و مواظب باشید از اینکه نبادا در بدیهای اعمال همانند آنان شوید. ) 🔻« فَإِذَا تَفَكَّرْتُمْ فِي تَفَاوُتِ حَالَيْهِمْ فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ » حاصل این جملاتی که میخوانم این است که وقتی دو حالت و دو گونه زندگی امّتهای گذشته را ، یعنی حالت بدبختی آنها و حالت نیکبختی آنها ، حالت عزّت و سربلندی آنها و حالت ذلت و زبونی و انحطاط آنها را (مثلاً بنی اسرائیل) در نظر خود مجسّم کردید ، آن وقت دقت کنید ببینید بر اثر چه چیزی بود که عزّت نصیب آنان شد ، سربلندی به دست آنها آمد ، آقایی در اختیار آنها قرار گرفت ، نیکی دنیا و آخرت نصیب و حظّ و بهرهٔ آنها شد ؛ بر اثر هر چیزی که بود ، آن چیز را شما هم در پیش بگیرید ؛ بعد ببینید در آن حالت بدی و بدبختی و ناکامی چه عاملی موجب شد که آنها ناکام بشوند ، چه موجبی پدید آمد که آنها بدبخت و ذلیل شدند ، چه چیزی باعث شد که آنها این جور پراکنده و درهم و برهم شدند ، از آن چیزها و عاملهای بدی بپرهیزید. یعنی چه ؟ ↩️ ادامه دارد...
🍎 نکوداشت نعمتهای الهی 💠 نعمتهایی كه خدا به تو بخشيده نيكو دار و نعمتهایی كه در اختيار داری تباه مكن و چنان باش كه خدا آثار نعمتهای خود را در تو آشكارا بنگرد. 📜 ، نامه ۶۹ ، بند ۱