eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی فیازمان
27 دنبال‌کننده
599 عکس
115 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۳ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.66M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ضرورت کنترل زبان 5⃣ نکتهٔ پنجم این سؤال است که چرا حضرت در حکمت ۶۰ نهج‌ البلاغه زبان را به "سَبُع " یعنی درنده تشبیه کرده‌اند ؟! 🔻 در دلیلش باید دانست که طبق خطبه ۱۵۳ نهج‌البلاغه، خوی سباع و درندگان دریدن و دشمنی با دیگران است. 🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبه‌ٔ ۱۵۳ می‌فرمایند: «إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَيْرِهَا » ؛ " درنده همّ و همتش این است که بر دیگران حمله ببرد و دشمنی کند. " 🔻همچنین در نامه‌ٔ ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می‌ نویسند: « فَإِنَّمَا أَهْلُ الدُّنیا کِلاَبٌ عَاوِیَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِیَةٌ» ؛ " اهل دنیا سگ‌های عو عو کننده هستند و درندگان ضرر رسان. " 🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ نهج‌البلاغه ، در یک پیشگویی عجیبی نسبت به حاکمان بنی‌امیّه، آنها را درنده خطاب می‌کنند و می‌فرمایند: « وَ سَلَاطِينُهُ سِبَاعاً » ؛ "سلاطین و پادشاهان بنی‌ امیّه همه درنده هستند. " 6⃣ و نکته آخر و ششم درباره حکمت ۶۰ این است که چاره چیست؟! یعنی زبانی که اگر رهایش کنیم ، مثل یک درنده‌ عادت دارد دیگران را بگزد، راه چاره‌اش چیست؟! 🔻در حکمت ۱۲۳ ، حضرت می‌فرمایند کنترل زبان از زیاد سخن گفتن، راه چاره‌ اش است. در این حکمت می‌خوانیم: «أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ» خوش به سعادت کسی که زیاده‌ گویی را مراقبت و پرهیز می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
سلام ای زینب شاه خراسان تویی چشم و چراغ خاک ایران یا فاطمه معصومه اشفعی لنا فی الجنّه
🏴 او دختری است که امام کاظم(صلوات الله علیه) با دیدن پاسخ‌های دقیقش به سوالات پیچیده شیعیان سه بار فرمودند: فداها ابوها؛ یعنی پدرش به فدایش. 🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿🏴🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و نود و نهم ┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄ 📜 6⃣ وصف رستاخيز و زنده شدن دوباره ♦️ تا آن زمان كه پرونده اين جهان بسته شود و خواست الهی فرا رسد و آخر آفريدگان به آغاز آن بپيوندد و فرمان خدا در آفرينش دوباره دررسد. آنگاه آسمان را به حركت آورد و از هم بشكافد و زمين را به شدت بلرزاند و تكان سخت دهد، كه كوهها از جا كنده شده و در برابر هيبت و جلال پروردگاری بر يكديگر كوبيده و متلاشی شده و با خاك يكسان گردد سپس هر كس را كه در زمين به خاك سپرده شده درآورد و پس از فرسودگی تازه شان گرداند و پس از پراكنده شدن همه را گردآورد، سپس برای حسابرسی و روشن شدن اعمال از هم جدا سازد، آنها را به دو دسته تقسيم فرمايد؛ به گروهی نعمتها دهد و از گروه ديگر انتقام گيرد، امّا فرمانبرداران را در جوار رحمت خود جای دهد و در بهشت جاويدان قرار دهد، خانه ای كه مسكن گزيدگان آن هرگز كوچ نكنند و حالات زندگی آنان تغيير نپذيرد، در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند و بيماری ها در آنها نفوذ نخواهد كرد، خطراتی دامنگيرشان نمی شود و سفری در پيش ندارند تا از منزلی به منزل ديگر كوچ كنند و اما گنهكاران را در بدترين منزلگاه درآورد و دست و پای آنها را با غل و زنجير به گردنشان درآويزد، چنانكه سرهايشان به پاها نزديك گردد، جامه های آتشين بر بدنشان پوشاند و در عذابی كه حرارت آتش آن بسيار شديد و بر روی آنها بسته و صدای شعله ها هراس انگيز است قرار دهد. جايگاهی كه هرگز از آن خارج نگردند و برای اسيران آن غرامتی نپذيرند و زنجيرهای آن گسسته نمی شود، مدتی برای عذاب آن تعيين نشده تا پايان پذيرد و نه سرآمدی تا فرا رسد. 7⃣ پارسايی پيامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) ♦️پيامبر(صلّی الله علیه و آله) دنيا را کوچک شمرد و در چشم ديگران آن را ناچيز جلوه داد. آن را خوار می شمرد و در نزد ديگران خوار و بی مقدار معرّفی فرمود و می دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنيا را از او دور ساخت و آن را برای ناچيز بودنش به ديگران بخشيد. پيامبر(صلّی الله علیه و آله) از جان و دل به دنيا پشت کرد و ياد آن را در دلش ميراند. دوست می داشت که زينت های دنيا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهيّه نسازد يا اقامت در آن را آرزو نکند. و برای تبليغ احکامی که قطع کننده عذرهاست، تلاش کرد و امّت اسلامی را با هشدارهای لازم نصيحت کرد و با بشارت ها مردم را به سوی بهشت فراخواند و از آتش جهنّم پرهيز داد. 8⃣ ويژگی های اهل بيت (علیهم السلام) ♦️ ما از درخت سرسبز رسالتيم و از جايگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستيم، ما معدن های دانش و چشمه سارهای حکمت الهی هستيم. ياران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و کينه توزان ما در انتظار کيفر و لعنت خداوند به سر می برند.
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 199.mp3
6.75M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز صد و نود و نهم خطبه ۱۰۹ بند ۶تا ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۶۱ بخش ۱ شیرینی آزار رن.mp3
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 نیشِ شیرین 💠 در حکمت ۶۱ نهج البلاغه امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می فرمایند : « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّسْبَةِ » ؛ "یعنی زن مانند عقرب است که نیشش شیرین باشد." ✅ چند نکته مهم را باید دربارهٔ این حکمت مورد توجه قرار داد ؛ 1⃣ نکته اول یک سؤال است ؛ آیا از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) زن موجودی شایستهٔ تحقیر و توهین است، آن هم به صرف زن بودن و خلقت جنس آن ؟ 🔹 جواب : هرگز اینگونه نیست ؛ 🔻 مبنای نگرش امیرالمؤمنین (علیه السلام) به زن، در بند هفدهم از نامه ۳۱ نهج البلاغه آمده است ؛ حضرت در آنجا خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند : «اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه» ؛ " زن ریحانه است ، یعنی مجموعه ای ترکیبی از زیبایی ، لطافت و عطوفت و عشق، نه پیشکار زندگی که انواع کارهای مشقّت آمیز را بر او تحمیل کنند." پس در نگاه مولا علی (علیه السلام) زن قابل تحسین است ، چون ریحانه است نه قابل تحقیر؛ پس اگر از حکمت ۶۱ به ذهن انسان بویی از تحقیر و توهین رسید ، خطا از فهم ماست و باید در نهج البلاغه بگردیم و راه حلّی برای اصلاح این خطا پیدا کنیم. 2⃣ نکته دوم این است که « الْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ » تشبیه است، یعنی « الْمَرْأَةُ کَالعَقْرَبٌ » که ادات تشبیه که "کاف" باشد ، به دلیل وضوح تشبیه بودن جمله حذف شده است ، وقتی پای تشبیه به میان آمد باید دنبال وجه شَبه بگردیم ، چون یک وجه شَبه برای تشبیه زن به عقرب کافی است و باید آن را پیدا کرد. عقرب دارای ویژگیها و خصوصیات متعدّدی است ، یقیناً امیرالمؤمنین (علیه السلام) فقط از یک جهت دارند زن را به عقرب تشبیه می کنند که در نکته سوم به این وجه شبه خواهیم پرداخت. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...