eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.2هزار عکس
12.1هزار ویدیو
369 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه ۵۷
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّی خَرَجْتُ مِنْ حَیِّی هَذَا: إِمَّا ظَالِماً وَإِمَّا مَظْلُوماً; وَإِمَّا بَاغِیاً وَإِمَّا مَبْغِیّاً عَلَیْهِ. وَإِنِّی أُذَکِّرُ اللهَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی هَذَا لَمَّا نَفَرَ إِلَیَّ، فَإِنْ کُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِی، وَإِنْ کُنْتُ مُسِیئاً اسْتَعْتَبَنِی.
اما بعد (از حمد و ثناى الهى) من از طايفه و قبيله ام (اهل مدينه) خارج شدم (و به سوى بصره آمدم) در صورتى که از دو حال بيرون نيست; يا ستمکارم يا مظلوم، يا متجاوزم، يا بر من تجاوز رفته است (به همين دليل) به خاطر خدا به تمام کسانى که نامه ام به آنها مى رسد تأکيد مى کنم (کارى انجام ندهند) جز اينکه به سوى من حرکت کنند تا اگر نيکوکارم يارى ام دهند و اگر گناهکارم مرا مورد عتاب قرار دهند (و از من بخواهند تا از اين راه باز گردم).
از نامه هاى امام(علیه السلام) به اهل کوفه است که هنگام حرکت از مدینه به سوى بصره براى آنان فرستاد.(۱) شرح و تفسیر به یارى من بشتابید همان گونه که در بالا آمد، امام(علیه السلام) در واقع با این نامه مى خواهد به اهل کوفه در برابر وسوسه هاى ابو موسى اشعرى اتمام حجت کند و تمام راه هاى عذر را در برابر عدم شرکت در میدان جمل به روى آنها ببندد. نخست مى فرماید: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) من از طایفه و قبیله ام (اهل مدینه) خارج شدم (و به سوى بصره آمدم) در صورتى که از دو حال بیرون نیست; یا ستمکارم یا مظلوم، یا متجاوزم، یا بر من تجاوز رفته است (به همین دلیل) به خاطر خدا به تمام کسانى که نامه ام به آنها مى رسد تأکید مى کنم (کارى انجام ندهند) جز اینکه به سوى من حرکت کنند تا اگر نیکوکارم یارى ام دهند و اگر گناهکارم مرا مورد عتاب قرار دهند (و از من بخواهند تا از این راه باز گردم)»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّی خَرَجْتُ مِنْ حَیِّی(۲)هَذَا: إِمَّا ظَالِماً وَإِمَّا مَظْلُوماً ; وَإِمَّا بَاغِیاً وَإِمَّا مَبْغِیّاً عَلَیْهِ. وَإِنِّی أُذَکِّرُ اللهَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی هَذَا لَمَّا(۳) نَفَرَ إِلَیَّ، فَإِنْ کُنْتُ مُحْسِناً أَعَانَنِی، وَإِنْ کُنْتُ مُسِیئاً اسْتَعْتَبَنِی(۴)). بدیهى است امام(علیه السلام) افزون بر دارا بودن مقام عصمت خود را در این قضیه کاملا محق مى دانسته است، چرا که قاطبه مسلمین جز گروه بسیار اندکى با او بیعت کرده بودند و طلحه و زبیر هم جزء بیعت کنندگان بودند و سپس بیعت را شکسته و آتش نفاق را روشن ساخته بودند، بنابراین امام به هر دلیل صاحب حق بود و مظلوم، نه ظالم و ستمگر و آنچه در تعبیر بالا آمد فقط براى این است که هرگونه وسوسه شیطانى را از آنها بزداید. درست همانند چیزى که در قرآن مجید از زبان پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در برابر مشرکان آمده است که مى فرماید: «(وَإِنّا أَوْ إِیّاکُمْ لَعَلى هُدًى أَوْ فِى ضَلال مُّبین); و ما یا شما در (طریق) هدایت یا در گمراهى آشکار هستیم».(۵) به همین دلیل ابن ابى الحدید در شرح این نامه مى گوید: امام براى جلب توجّه مردم کوفه (که در حیرت و سرگردانى وسوسه هاى ابو موسى به سر مى بردند) چه تقسیم زیبایى کرده است و نهایت تواضع و حزم نفس را به خرج داده و نخست تعبیر به ظالم و بعد تعبیر به مظلوم نموده و آنچه را دشمنش طالب آن بوده در اختیارش گذاشته است.(۶) امام(علیه السلام) با این سخن اثبات مى کند که سکوت و کناره گیرى از این جریان در هر حال گناه است، زیرا یا ترک یارى مظلوم است و یا عدم مقابله با ظالم. این سخن یادآور حدیثى است که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «أُنْصُرْ أخاکَ ظالِماً أوْ مَظْلُوماً قیلَ یا رَسُولَ اللهِ هذا نَنْصُرهُ مَظْلُوماً فَکَیْفَ نَنْصُرُهُ ظالِماً قالَ: تَمْنَعَهُ مِنَ الظُّلْمِ; برادر دینى ات را یارى کن خواه ظالم باشد یا مظلوم. اصحاب عرضه داشتند: اگر مظلوم باشد باید یارى اش کنیم ولى اگر ظالم باشد چگونه؟ فرمود: او را از ظلم و ستم باز مى دارید (این است یارى او)».
#جنگ_با_خدا❗️ 🔸علامه طباطبایی ره: کسی که نیت کند آبروی مومنی را ببرد در اصل خود را آماده می کند برای جنگ با خدا ریختن آبروی مومن از گناهانی است که در دنیا و آخرت آبروی انسان را می برد ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🌷عنه صلى الله عليه و آله  النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءَ عِبادَةٌ ; النَّظَرُ في وَجهِ الوالِدَينِ ، و في المُصحَفِ ، و في البَحرِ .; 🌸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله  نگريستن در سه چيز عبادت است ; نگاه كردن در روى پدر و مادر، و در قرآن، و در دريا .[بحر به معناى دانشمند پر علم، و مرد بخشنده و دست و دل باز نيز آمده است .]; صحيفة الإمام الرِّضا : 90 / 19 . ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
نا امیدی بی معناست ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
base.apk
7.56M
📱 شامل متن کامل 📚 شریف به زبان عربی همراه با پنج ترجمه به زبان فارسی ( ، ، ، جعفری ، زمانی) 👈توصیه می شود حتما نصب کرده و نشر دهید. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
‏آنان که زمستان را از پشت پنجره دیده اند و گرسنگی را هم فقط در کتاب ها خواندند ؛ نخواهند توانست که ‎#نمایندگانی شایسته برای دفاع از حقوق مردم باشند [ شهید آیت الله بهشتی ] ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
📮 #توییت ⭕️ سید نظام الدین موسوی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس: 🔹به گفته وزیر نفت درآمد دولت از گران شدن بنزین ۳۱هزار میلیارد تومان است. 🔹رئیس سازمان بازرسی هم گفته ۷۸هزار میلیاردتومان از معوقات مالیاتی، مربوط به ۱۰۰شخص حقیقی و حقوقی است. 🔹یعنی مالیات معوق ۱۰۰شخص ۲.۵برابر پول گرانی بنزین است. 🔹بی تدبیری یعنی ناراضی کردن ۸۵میلیون نفر بجای ۱۰۰شخص!