eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
12.3هزار ویدیو
370 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 عرفه روز اعتراف 🔵 از امام صادق(سلام الله علیه) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟ 🌕 حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد». 📚 بحارالانوار ج ۷۴، ص ۴۰۲
🔰‌پیامبر اکرم حضرت محمّد "صلّی الله علیه و آله" فرمودند: أعظَمُ أهلِ عَرَفاتٍ جُرماً مِنِ انصَرَفَ و هُوَ یَظُنُّ أنَّهُ لَن یُغفَرَ لَهُ. گناهکارترین فرد در عرفات کسی است که از آن‏جا باز گردد در حالیکه گمان می‌‏برد آمرزیده نخواهد شد. 📗بحارالأنوار، جلد ۹۹، صفحه‌ی ۲۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*بر بال حکمت ۱۰ نهج‌البلاغه*🕊️🕊️🕊️ (موضوع: روش زندگی با مردم) خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ. با مردم آنگونه معاشرت کنید، که اگر مُردید بر شما اشک ریزند، و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوی شما آیند... ✍️ شرح حکمت: مى دانیم اسلام دینى اجتماعى ست و کلام امام (علیه السلام) در اینجا نیز به همین معناست ... پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب، نیکى کردن و خدمت کردن به مردم، آنچنان محکم کنید که شما را به منزله ی نزدیک ترین عزیزان خود بدانند، هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد، ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبتهایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند💗🫂
🇮🇷 شیوه برخورد با هنجارشکنان از منظر قرآن 🍃🌹🍃 🔻امروزه یکی از مهم‌ترین مصداق‌های هنجارشکنی، « » است. قرآن کریم، در آیه ۱۹ سوره نور و آیه ۲۷ سوره نساء و … تصریح می‌نماید که تلاش برای «گسترش فساد اخلاقی» از برنامه‌های مهم دشمن است. 🔹اسلام، در مرحله اول، به (کار فرهنگی و ...) می‌پردازد (بقره/۲۴۲ و...) مثلاً فایده حجاب را یادآوری می‌کند (احزاب/۵۹). در کنار آن، به عذاب () دنیوی اشاعه کنندگان و منکرات نیز پرداخته است. (نور/۱۹). چون طبق آیات قرآن، (بقره/۱۸ و...) عده‌ای از افراد معاند و مغرض، با نصیحت به راه راست هدایت نخواهند شد. با این گروه باید برخورد فیزیکی شود. 🔺نتیجه: امروزه ضمن انجام فعالیت‌های فرهنگی در خصوص و...، با مظاهر نیز باید برخورد شود. چون عده‌ای پیاده‌نظام دشمن و مزدور او هستند. ولی گروهی دیگر اغفال‌شده و فریب‌خورده فضای مسمومی اند که توسط دشمن ایجاد شده است. اگر این فضای مسموم، به مثابه یک کشتی معیوب، پاک سازی نشود، مردم را غرق خواهد کرد. ✍️علی‌اکبر صیدی
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اهمیت روز عرفه 🎙مرحوم استاد فاطمی نیا «» 🔹🔷 ((نهج البلاغه و زندگی)) 🔷🔹 روشی نوین در ارائه سبک زندگی علوی ❁❅❁❅❁❅❁❅❁❅❁❅❁ 🆔 @nahjolbalaghehvazendegi
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 عرفه، فرصت ادراک است! فرصتِ پیدا کردن! فرصت دیدن! ➖ ادراک چه چیزی؟ پیداکردن چه کسی؟ دیدن چه صحنه‌ای؟
بازگشت.mp3
6.96M
عرفه روزیه که باید برسی به عشق! به تنهاییِ عزتمند ..! نه برای امروز/ بلکه برای همیشه! ✖️ چجوری میشه به عشق رسید؟ ✖️ چجوری میشه تنهایِ عزیز بود؟ 🌟 🔹نهج البلاغه وزندگی🔹 ❁❅❁❅❁❅❁❅❁❅   🆔 @nahjolbalaghehvazendegi
💎آناتومی توحیدی در دعای عرفه امام حسین(ع) اِلهى اُحْصى عَدَداً وَذِکْراً اَمْ اَىُّ عَطـایاکَ اَقُومُ بِها شُکْراً وَهِىَ یا مـعـبـود مـن کـدامـیـک از نعمتهایت را بشماره درآورده و یاد کنم یا براى کدامیک از عطاهایت به سپاسگزارى اقدام کنم در صورتى که آنها رَبِّ اَکْثَرُ مِنْ اَنْ یُحْصِیَهَا الْعآدّوُنَ اوْ یَبْلُغَ عِلْماً بِهَا الْحافِظُونَ ثُمَّ اى پروردگار من بیش از آن است که حسابگران بتوانند آنها را بشمارند یا دانش حافظان بدانها رسد سپس اى خدا ما صَرَفْتَ وَدَرَاءْتَ عَنّى اَللّهُمَّ مِنَ الضُرِّ وَالضَّرّآءِ اءَکْثَرُ مِمّا ظَهَرَ لى آنـچـه را از سختى و گرفتارى از من دور کرده و باز داشتى بیشتر بوده از آنچه برایم آشکار شده مِنَ الْعافِیَهِ وَالسَّرّآءِ وَاَنـَا اَشْهَدُ یا اِلهى بِحَقیقَهِ ایمانى وَعَقْدِ از تـنـدرسـتـى و خـوشى و من گواهى دهم خدایا به حقیقت ایمان خودم و بسته شدن تصمیمات یقینم عَزَماتِ یَقینى وَخالِصِ صَریحِ تَوْحیدى وَباطِنِ مَکْنُونِ ضَمیرى و توحید خالص و بى شائبه خود و درون سرپوشیده نهادم وَعَلائِقِ مَجارى نُورِ بَصَرى وَاَساریرِ صَفْحَهِ جَبینى وَخُرْقِ و رشته هاى دید نور چشمانم و خطوط صفحه پیشانیم مَسارِبِ نَفْسى وَخَذاریفِ مارِنِ عِرْنینى وَمَسارِبِ سِماخِ سَمْعى و رخنه هاى راههاى تنفسم و پرده هاى نرمه بینیم و راههاى پرده گوشم وَما ضُمَّتْ وَاَطْبَقَتْ عَلَیْهِ شَفَتاىَ وَحَرَکاتِ لَفْظِ لِسانى وَمَغْرَزِ و آنـچـه بـچـسـبـد و روى هـم قـرار گـیـرد بـر آن دو لبـم و حـرکـتـهـاى تـلفظ زبانم و حَنَکِ فَمى وَفَکّى وَمَنابِتِ اَضْراسى وَمَساغِ مَطْعَمى وَمَشْرَبى جای فرو رفتگی سقف دهان و آرواره‌ام و محل روییدن دندان‌هایم و محل چشیدن خوراک و آشامیدنی هایم وَحِمالَهِ اُمِّ رَاءْسى وَبُلُوعِ فارِغِ حَباَّئِلِ عُنُقى وَمَا اشْتَمَلَ عَلیْهِ تامُورُ و رشـتـه و عصب مغز سرم و لوله (حلق ) متصل به رگهاى گردنم و آنچه در برگرفته آن را صَدْرى وَحمائِلِ حَبْلِ وَتینى وَنِیاطِ حِجابِ قَلْبى وَاءَفْلاذِ حَواشى قفسه سینه ام و رشته هاى رگ قلبم و شاهرگ پرده دلم و پاره هاى گوشه و کنار کَبِدى وَما حَوَتْهُ شَراسیفُ اَضْلاعى وَحِقاقُ مَفاصِلى وَقَبضُ جگرم و آنچه را در بردارد استخوانهاى دنده هایم و سربندهاى استخوانهایم و انقباض عَوامِلى وَاَطرافُِ اَنامِلى وَلَحْمى وَدَمى وَشَعْرى وَبَشَرى عضلات بدنم و اطراف سر انگشتانم و گوشتم و خونم و موى بدنم و پوستم وَعَصَبى وَقَصَبى وَعِظامى وَمُخّى وَعُرُوقى وَجَمیعُِ جَوارِحى وَمَا و عصبم و ساقم و استخوانم و مغزم و رگهایم و تمام اعضاء و جوارحم و آنچه بر اینها انْتَسَجَ عَلى ذلِکَ اَیّامَ رِضاعى وَما اَقلَّتِ الاَْرْضُ مِنّى وَنَوْمى بافته شده از دوران شیرخوارگیم و آنچه را زمین از من بر خود گرفته و خوابم وَیَقَظَتى وَسُکُونى وَحَرَکاتِ رُکُوعى وَسُجُودى اَنْ لَوْ حاوَلْتُ و بیداریم و آرمیدنم و حرکتهاى رکوع و سجود من (گواهى دهم ) که اگر تصمیم بگیرم وَاجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعصارِ وَالاَْحْقابِ لَوْ عُمِّرْتُها اَنْ اءُؤَدِّىَ شُکْرَ و بکوشم در طول قرون و اعصار بر فرض که چنین عمرى بکنم و بخواهم شکر واحِدَهٍ مِنْ اءَنْعُمِکَ مَا اسْتَطَعْتُ ذلِکَ اِلاّ بِمَنِّکَ الْمُوجَبِ عَلَىَّ بِهِ یـکى از نعمتهاى تو را بجا آورم نخواهم توانست جز به لطف خود که آن خود واجب کند بر من شُکْرُکَ اَبَداً جَدیداً وَثَنآءً طارِفاً عَتیداً اَجَلْ وَلوْ حَرَصْتُ اَنـَا سپاسگزاریت را دوباره از نو و موجب ستایشى تازه و ریشه دار گردد آرى و اگر حریص باشم من وَالْعآدُّونَ مِنْ اَنامِکَ اءَنْ نُحْصِىَ مَدى اِنْعامِکَ سالِفِهِ وَ انِفِهِ ما و حسابگران از مخلوقت که بخواهیم اندازه نعمت بخشی هاى تو را از گذشته و آینده حَصَرْناهُ عَدَداً وَلا اَحْصَیناهُ اَمَداًهَیْهاتَ اءنّى ذلِکَ وَاَنْتَ الْمُخْبِرُ فى بـه حساب درآوریم نتوانیم بشماره درآوریم و نه غایت آنرا احصاء کنیم ! هیهات ! کجا چنین چیزى میسر است کِتابِکَ النّاطِقِ وَالنَّبَاءِ الصّادِقِ وَاِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ الله لا تُحْصُوها و تو خود در کتاب گویا و خبر راست و درستت خبر داده اى که ((و اگر بشمارید نعمت خدا را، آن را احصاء نتوانید کرد)) تمرین شکر
دنبال تمام‌شدن دعای عرفه نباشید بعضی مقدس‌ها فقط دنبال ثواب‌اند، بارها دعای عرفه را به قصد ثواب می‌خواند ولی در مضامین عالیه آن تأمل نمی‌کند، همه‌ی دین که کسب ثواب نیست!