#صفات_عباد_الرحمن
🔸صفات #عباد_الرحمن در قرآن
🔹بندگان خاص خدا چنین کسانی هستند:
1⃣ با تواضع در زمین حرکت میکنند.
2⃣آن گاه که جاهلان اینان را به عتاب خطاب کنند، با سلامت نفس و زبان خوش جواب میدهند.
3⃣ شبها را به عشق خدا و برای رضایت او به سجده و قیام سپری میکنند.
4⃣ دائم با دعا و تضرع میگویند: پروردگارا! عذاب جهنم را از ما دور کن که بد عذابی است و جهنم بد منزل و بد سرانجامی است.
5⃣ در انفاق کردن اسراف نمیکنند و میانه روی را پیشه خود میسازند.
6⃣ برای خدا شریک قایل نمیشوند و فقط خدای را میخوانند.
7⃣ از قتل و جنایت که خدا آن را حرام کرده است، پرهیز کنند.
8⃣ هرگز گرد عمل زشت زنا نمیگردند که هر کس مرتکب این عمل زشت شود کیفر جاودانهاش را خواهد دید و در قیامت عذابش دو چندان خواهد شد، مگر کسانی که توبه کنند و اعمال نیک انجام دهند که در این صورت، خداوند گناهان آنان را به ثواب مبدل خواهد کرد و هر کس توبه کند البته خداوند توبهاش را میپذیرد.
9⃣ به ناحق شهادت نمیدهند.
🔟 هرگاه به کار بیهوده و زشتی از مردم هرزه بگذرند، بزرگوارانه از آن در گذرند.
1⃣1⃣ هرگاه متذکر آیات الهی شوند همچون کوران و کران و از کنار آن نمیگذرند، بلکه با دلی آگاه و چشمی بینا آن را مشاهده کرده و در آن تأمل میکنند تا به مقام معرفت و ایمانشان افزوده شود.
2⃣1⃣ به هنگام دعا با خدای خود میگویند: پروردگارا، از همسران و فرزندان ما کسانی را قرار ده که مایه روشنی چشم ما شوند و ما را سر خیل پاکان جهان و پیشوای پرهیزکاران قرار بده، پاداش صبر چنین بندگانی قصرهای بهشتی خواهد بود که در آنجا با سلام و درود و شادمانی با یکدیگر ملاقات می کنند و در بهشت زیبا برای ابدیت و همیشه (جاودان) خواهند بود.
ای پیامبر به امت بگو: «اگر دعا و ناله و زاریتان نبود، خدا به شما هیچ توجه و اعتنایی نداشت، زیرا شما در گذشته آیات خدا و پیامبران الهی را تکذیب کردهاید و این تکذیب، دامان شما را خواهد گرفت و از شما جدا نخواهد شد (پس با دعا آن را جدا کنید)».
📔صراط سلوك
🌿علامه حسن زاده آملي
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
📌
🌏🌕تقویم نجومی اسلامی🌕🌍
✴️ شنبه 👈 ۳۱ شهریور ۹۷
👈 ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ 👈 ۱۲ محرم الحرام ۱۴۴۰
🏴 شهادت امام زین العابدین علیه السلام (به روایتی)
⭕️ آغاز جنگ تحمیلی
🚩 آغاز هفته دفاع مقدس
🌓 این شنبه #قمر در #برج_دلو واقع است.
✅ این روز ، روز مبارکی برای امور زیر است:
🔘شروع به ساخت و ساز
🔘 کشاورزی
🔘 جابجایی منزل
❤️ برای #مباشرت در این شنبه شب دستور خاصی وارد نشده است.
⚫️ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، موجب شکوه و عظمت در میان مردم است.
🔴 #خون_دادن یا #حجامت در این روز ماه قمری، موجب ایجاد ضعف در بدن میگردد.
⚪️ این شنبه برای #نوره_کشیدن (رفع موهای بدن با نوره) روز مناسبی نیست.
👈بطور کلی نیمه اول ماه (۱۵ روز اول) چون جرم ماه در حال بزرگ شدن است برای نوره کشیدن مناسب نیست.
👈اما از فواید نوره: موجب تقویت قوای جنسی میشود. همچنین غلبه ی سودا را نیز درمان می کند.
🔵 شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد.
👕 شنبه برای بریدن، دوختن، خریدن و پوشیدن #لباس_نو روز مناسبی نیست . طبق روایات آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.
✴️️ وقت #استخاره در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.
❇️️ ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه #یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد .
💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_رسول_اکرم_(ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌸ززندگیتون شاد🌸
نهج البلاغه
۲۰۰- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : وَ أُتِيَ بِجَانٍ وَ مَعَهُ غَوْغَاءُ فَقَالَ لَا مَرْحَباً بِوُجُوهٍ لَا تُرَي إِلَّا عِنْدَ كُلِّ سَوْأَةٍ
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: (جنايتكاري را حضور امام آوردند كه جمعي اوباش همراه او بودند.) خوش مباد، چهره هايي كه جز به هنگام زشتيها ديده نمي شوند.
نهج البلاغه
An offender was brought before Amir al-Mu'minin, peace be upon him, and
there was a crowd of people with the man, so Amir al-Mu'minin remarked : Woe to the faces who are seen only on foul occasions.
شرح و تفسير غوغاطلبان اين كلام حكيمانه تكميلى است براى كلام گذشته و ماجرا از اين قرار است كه جنايتكارى را خدمت آن حضرت آوردند و عده اى از اوباش همراه او بودند (گويا مى خواستند مجازات او را تماشا كنند) امام(عليه السلام) فرمود: «خوش آمد مباد بر چهره هايى كه جز به هنگام حوادث بد ديده نمى شوند»; (وَأُتِيَ بِجَان وَمَعَهُ غَوْغَاءُ، فَقَالَ لاَ مَرْحَباً بِوُجُوه لاَ تُرَى إِلاَّ عِنْدَ كُلِّ سَوْأَة).
«مرحبا» از ماده «رحب» به معناى وسعت مكان است و معمولا هنگامى كه ميهمانى وارد مى شود، عرب به او مرحبا مى گويد; يعنى بفرماييد كه در محل وسيع و مناسبى وارد شده ايد.
معادل آن در فارسى «خوش آمديد» است و ضد آن «لا مَرْحَباً» به معناى «خوش نيامديد» و يا «خوش آمد بر شما مباد».
آرى همواره گروهى در جوامع بشرى در پى جنجال آفرينى يا حضور در حوادث جنجالى هستند; به محض اين كه نگاه كنند دو نفر با هم در گوشه خيابان دعوا مى كنند از اطراف جمع مى شوند; نه براى ميانجيگرى، بلكه براى اين كه آن صحنه زشت را بنگرند و يا هنگامى كه بشنوند بنا هست فلان كس را در ملأ عام مجازات كنند، دوان دوان به سوى آن صحنه مى روند.
از بعضى روايات كه در باب حدود آمده به خوبى استفاده مى شود كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) از اين گروه متنفر بود.
در كتاب وسائل الشيعه در كتاب الحدود حديثى به اين مضمون در باب كراهت اجتماع مردم براى نگاه كردن به شخصى كه حرام مى خورد آمده است هنگامى كه اميرمؤمنان(عليه السلام) در بصره بودند مردى را خدمتش آوردند كه بنا بود حد بر او اجرا شود، ناگهان گروهى از مردم براى تماشاى آن منظره اجتماع كردند، اميرمؤمنان(عليه السلام) فرمود: اى قنبر نگاه كن اين گروه كيانند و براى چه آمدند عرض كرد مردى هست كه مى خواهند حد بر او اقامه كنند (و اينها تماشاگرند)، هنگامى كه نزديك شدند امام نگاه در چهره آنها كرد و فرمود: «لا مَرْحباً بِوُجُوه لا تُرى إلاّ في كُلِّ سُوء هؤُلاءِ فُضُولُ الرِّجالِ أمِطْهُمْ عَنّى يا قَنْبَرُ; خوش آمد مباد بر چهره هايى كه جز در صحنه هاى بد ديده نمى شود آنها افراد بيهوده جامعه هستند اى قنبر آنها را از من دور ساز».
درست كه در قرآن مجيد و روايات دستور داده شده است اجراى حد در حضور جمعى باشد تا مايه عبرت مردم گردد; اما اين گروه از افراد هرگز براى عبرت گرفتن نمى آمدند، بلكه هر جا جنجالى برپا شود در آنجا حضور مى يابند و در صورتى كه فرصت پيدا كنند خودشان نيز وارد صحنه مى شوند.
ولى جالب توجه اين كه زمامداران ظالم و ستمگر در دنياى ديروز و امروز از وجود اين گروه براى پيش بردن مقاصد نامشروع خود بهره فراوان مى گيرند و براى درهم شكستن مخالفان خود و آمران به معروف و ناهيان از منكر اين گروه را تحريك كرده و به مصاف آنها مى فرستند.
ابن ابى الحديد از «احنف» چنين نقل مى كند كه مى گفت: سفيهان جامعه را گرامى داريد، زيرا آنها شما را از اين و آن حفظ مى كنند.
(منظورش اين بود كه مى توانند دشمنان شما را دفع كنند) سپس شعرى از شاعرى نقل كرده كه مضمونش اين است: من اين افراد بدرفتار را براى خودم حفظ مى كنم تا در مقابل مخالفان از آنها استفاده كنم، اگر سگ هايى كه نزد من اند حضور نداشته باشند از سگ هاى مخالفين در هراسم.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi