eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.6هزار عکس
11.4هزار ویدیو
367 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه Amir al-Mu,minin, peace be upon him, said : Destitution is the greatest death.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير بلاى فقر! امام(عليه السلام) در اين گفتار كوتاه و حكيمانه به آثار زيانبار فقر و تهى دسته اشاره كرده مى فرمايد: «فقر مرگ بزرگ تر است»; (الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ). در مورد نكوهش فقر در همين كلمات قصار تعبيرات متعددى ديده مى شود; از جمله در حكمت ۳ آمده بود: «وَالْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ; فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مى سازد». و در حكمت ۵۶ آمده بود: «وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ; فقير حتى در وطنش غريب است». و در حكمت ۳۱۹ مى خوانيم: «فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ; فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مى گردد». و در حكمت ۳۷۲ آمده است: «إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ; هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مى فروشند». از مجموع اين كلمات حكيمانه با ساير رواياتى كه از رسول خدا و ائمه هدى(عليهم السلام)به ما رسيده به خوبى استفاده مى شود كه اسلام براى مسئله فقرزدايى اهميت بسيار قائل است. در حديث معروف رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) كه در كتاب كافى آمده است مى خوانيم: «كادَ الْفَقْرُ أنْ يَكُونَ كُفْراً; نزديك است كه فقر انسان را به مرحله كفر برساند». دليل همه اين است كه فقر زمينه انواع انحرافات عقيدتى و اخلاقى را به ويژه در وجود افراد كم ظرفيت فراهم مى سازد. بسيار ديده شده است كه افراد فقير كلمات كفرآميز بر زبان جارى مى كنند و هنگامى كه زن و فرزند خود را گرسنه مى بينند دست به هر كارى مى زنند، قوانين اجتماعى را مى شكنند، آداب و اخلاق انسانى را به فراموشى مى سپارند و براى رفع فقر خود هر كارى را مجاز مى شمارند و اگر شخص فقير كم ظرفيت واقعا كافر نشود، به مرز كفر نزديك مى گردد و حداقل رضايت به قضاى الهى را از دست مى دهد. اين احتمال نيز مى رود كه مراد از كفر، كفر عملى باشد كه همان آلوده شدن به انواع معصيت هاست. تعبير به «الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ; مرگ بزرگ تر» اشاره به اين است كه انسان به هنگام مرگ حداقل از مشكلات اين جهان آسوده مى شود در حالى كه فقيرى كه با فقر دست و پنجه نرم مى كند گويى پيوسته در حال جان دادن است. بنابراين همان گونه كه ما به هنگام بيمارى و تهديد به مرگِ جسمانى به دنبال طبيب و درمان به هر سو مى رويم، به هنگامى كه فقر دامان فرد يا جامعه را مى گيرد نيز بايد براى نجات از آن تلاش و كوشش كنيم. نكته ها: ۱. فقرزدايى در تعليمات اسلام اسلام تنها ناظر به زندگى جاويدان آخرت نيست بلكه به زندگى آبرومند اين دنيا نيز كه مقدمه اى براى آن است اهتمام فوق العاده اى دارد، مسئله فقرزدايى را يكى از مهم ترين دستورات خود قرار داده و راه كارهاى آن را نشان داده است. از يك طرف همه را به سعى و كوشش و كسب و كار دستور مى دهد و جوان بى كار را بى منزلت مى شمرد و اداى حق كارگران و كارمندان را از مهم ترين واجبات مى داند، بلكه كار را از مهم ترين عبادات قلمداد مى كند، كارگر خسته در حال خواب را در حال عبادت مى داند تا آنجا كه توجه به معيشت و زندگى مادى را كفاره مهم ترين گناهان ذكر مى كند، چنان كه در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)مى خوانيم: «إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لا يُكَفِّرُها صَلاةٌ وَلا صَدَقَةٌ قيلَ يا رَسُولُ اللهِ فَما يُكَفِّرُها قالَ الْهُمُومُ في طَلَبِ الْمَعيشَةِ; بعضى از گناهان است كه نماز و صدقه و زكات هم نمى تواند آن را جبران كند. عرض داشتند اى رسول خدا! پس چه چيز آن را جبران مى كند؟ فرمود: به فكر معيشت و زندگى بودن و براى آن تلاش كردن». از طرف ديگر نيز به اين نكته اشاره مى كند كه خداوند امكانات كافى در روى زمين براى حل مشكل فقر آفريده است حداقل اين است كه انسان آب و زمينى در اختيار داشته باشد. اگر براى عمران و آبادى و بهره گيرى از آن تلاش كند مى تواند فقر را از خود دور سازد، چنان كه در حديث معروفى مى خوانيم: «مَنْ وَجَدَ ماء وَتُراباً ثُمّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللهُ; دور باد از رحمت خدا كسى كه آب و زمينى به دست آورد و باز هم فقير باشد». از سويى ديگر به حكومت اسلامى توصيه مى كند كه مسئله فقرزدايى را در رأس كارهاى خود قرار دهد و با استفاده از زكات و خمس و انفال و مال الخراج و مبارزه با احتكار و تعيين قيمت در صورت لزوم و دعوت به ساده زيستن با فقر مبارزه كند. امروز نيز اگر جوامع اسلامى بخواهند عزت و احترام و سربلندى و استقلال خويش را باز يابند بايد از طريق همكارى با يكديگر به استفاده از تمام منابعى كه خدا به صورت فراوان در اختيار آنان گذاشته است با فقر مبارزه كنند. ۲. پاسخ به يك سؤال بعضى مى گويند همان گونه كه در روايات بالا و امثال آن به شدت از فقر مذمت شده و حتى فقر مايه روسياهى در دو جهان شمرده شده است: «اَلْفَقْرُ سَوادُ ال
ْوَجْهِ فِى الدّارَيْنِ» در پاره اى از روايات نيز از فقر مدح بليغى شده; از جمله پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «الْفَقْرُ فَخْري وَبِهِ أفْتَخِرُ» و حتى قرآن مجيد همه افراد را مخاطب ساخته مى گويد: «(يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ); اى مردم شما همگى نيازمند به خداييد». ولى جواب آن روشن است، زيرا آنچه مايه افتخار انسان است فقر الى الله است نه فقر در برابر انسان ها و به بيان ديگر: فخر و افتخار اين است كه انسان خداوند را منبع تمام خيرات بداند و خود را در همه چيزها نيازمند او بشمارد و با امكاناتى كه خدا به او داده است از مواهب الهى بهره گيرد. اين احتمال نيز هست كه منظور از فقر همان زندگى ساده و زاهدانه است كه بعضى آن را فقر مى پندارند ولى انبيا و اوليا به چنين زندگى افتخار مى كردند همان گونه كه مولاى ما على(عليه السلام)به لباس و غذاى بسيار ساده افتخار مى كرد. شرح مبسوطى را درباره فقر مذموم و ممدوح در جلد هشتم همين كتاب در شرح خطبه ۲۲۵ صفحه ۴۲۹ به بعد آورده ايم.
‌💠 حدیث روز 💠 ✳️ برای دفع بلا و جلب روزی 🔹قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ أَكْرَمَ مُؤْمِناً فَإِنَّمَا يُكْرِمُ اللَّهَ وَ مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ دَفَعَ اللَّهُ عَنْهُ الْبَلَاءَ وَ دَرَّ عَلَيْهِ الرِّزْقُ. 🔻امام صادق (ع) فرمود: هرکس مؤمنی را تکریم کند، خداوند را تکریم کرده و هرکس برای برادر مؤمنش دعا کند، خداوند بلا را از او دور می‌سازد و رزق و روزی را بر او فرو می ریزد. 📚مشکاةالانوار، ص۳۳۰ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
💬 #رهبرانقلاب: امام مذاكره با آمريكا را ممنوع كرد، من هم ممنوع ميكنم. #اتمام_حجت 🆘 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین (ع): هرگاه فاطمه (س) را می‌دیدم، تمام غم و غصه‌هایم برطرف می‌شد. 🌹سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بر شما عزیزان مبارک ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💢آیا صحت دارد که اول ابوبكر و خليفه دوم عمر خواستگار حضرت زهرا بوده اند؟ آيا اين قضيه در كتب آمده است؟ ✅پاسخ در بیش از ۳۰ کتاب معتبر این قضیه آمده است. آقاي هيثمي در  مجمع الزوائد و منبع الفوائد مفصل تر از ديگران نقل كرده است. ايشان روايتي مي كند از أنس بن مالك، صحابي نبي مكرم (ص) كه مي گويد: ✅عمر بن خطاب نزد أبو بكر آمد و گفت: چرا فاطمه، پيامبر (ص) را خواستگاري نمي كني؟ أبو بكر گفت: اگر به فاطمه بروم، پيامبر (ص) او را به من نمي دهد. عمر بن خطاب گفت: اگر پيامبر (ص) را به تو ندهد، پس به چه كسي مي خواهد بدهد؟ تو از بزرگوارترين مردم هستي و از قديمي ترين مسلمانان هستي. أبو بكر به سراغ دخترش رفت و به او گفت: وقتي پيامبر (ص) سر حال است و حال خوبي دارد، از ايشان بخواه كه دخترش را به من در بياورد. عايشه هم زماني كه پيامبر (ص) حال خوبي داشت، نزد ايشان آمد و قضيه را مطرح كرد و گفت كه پدرم أبو بكر، مي خواهد از فاطمه، خواستگاري كنم. پيامبر (ص) فرمود: منتظرم ببينم تقدير چگونه رقم خواهد خورد. عايشه نزد برگشت و گفت: اي كاش! من اين مطلب را به پيامبر (ص) نمي گفتم. أبو بكر نزد عمر رفت و ماجرا را به او گفت و عمر هم نزد رفت و از او خواست كه وقتي پيامبر (ص) سر حال است و حال خوبي دارد، نزد او برود و از دخترش براي او خواستگاري كند. حفصه نزد پيامبر (ص) رفت و حضرت فرمود: ببينم چگونه رقم خواهد خورد. حفصه آمد نزد عمر و گفت: اي كاش! من اين مطلب را به پيامبر (ص) نمي گفتم. عمر نزد علي بن أبي طالب رفت و گفت: چرا به خواستگاري فاطمه نمي روي؟ علي بن أبي طالب فرمود: مي ترسم كه پيامبر (ص) دخترش را به عقد من درنياورد. عمر گفت: اگر پيامبر (ص) دخترش به تو در نياورد، به چه كسي مي خواهد درآورد؟ در حالي كه تو نزديك ترين مردم به پيامبر (ص) هستي. علي هم نزد پيامبر (ص) آمد، در حالي كه مثل عايشه و حفصه را نداشت تا بخواهد آنها را واسطه قرار بدهد و گفت: من قصد خواستگاري از فاطمه را دارم و پيامبر (ص) فرمود: انجام بده، علي گفت: غير از حطميه، چيز ديگري ندارم. 🔵مجمع الزوائد و منبع الفوائد للهيثمي، ج9، ص206 ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
#روش_منبر_داری ☘ حضرت آیة الله العظمی بهجت رحمة الله به یکی از روحانیان که گاهی در مجالس ایشان موعظه می کرد، فرمودند: بر منبر، خطبه های کوچک نهج البلاغه را بخوان و برای مردم بازگو کن چرا که وقتی آن خطبه ها خوانده شود، مردم در پای منبر شنونده ی امام علی علیه السلام خواهند بود. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ میلادی: Wednesday - 15 August 2018 قمری: الأربعاء، 3 ذو الحجة 1439 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه) - یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️6 روز تا روز عرفه ▪️7 روز تا عید سعید قربان ▪️12 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️15 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۱۶۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ قَضَي حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: رعايت حق كسي كه او حقش را به جا نمي آورد نوعي بردگي است.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : He who fulfils the right of a man who does not fulfil his right, (is as though he) worships him.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير راه تسخير دل ها امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه اشاره به تسخير دل ها كرده مى فرمايد: «هر كس حق كسى را ادا كند كه او حقش را ادا نمى كند وى را برده خود ساخته است!»; (مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ). اين سخن در واقع برگرفته از آيات قرآن مجيد است كه دستور مى دهد در برابر بدى ها نيكى كنيد تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند. «(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ); بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است». شبيه اين معنا همان چيزى است كه در حكمت ۱۵۸ نيز گذشت كه مى فرمايد: «وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَيْهِ; شر افراد را از طريق بخشش به آنان برطرف كن» و نيز شبيه حديث ديگرى كه از آن حضرت در غررالحكم نقل شده كه فرمود: «مَنْ بَذَلَ مالَهُ اسْتَعْبَدَ; كسى كه مال خود را به ديگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است» و حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده و به صورت ضرب المثلى در ميان همه مردم مشهور است: «اَلاِْنْسانُ عَبْدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است». روايات فراوانى با تعبيرات مختلف از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در غررالحكم به همين مضمون ديده مى شود; از جمله: «الإحْسانُ يَسْتَرِقُّ الاْنْسانُ; احسان، انسان ها را بنده مى سازد». و «بِالاْحْسانِ تَمْلِكُ الْقُلُوبُ; به وسيله احسان دل ها در تسخير انسان در مى آيند». و «مَا اسْتَعْبَدَ الْكِرامُ مِثْلُ الاْكْرامِ; افراد با شخصيت را چيزى همانند اكرام و احترام، به بندگى و خضوع، نكشانده است». آنچه در بالا آمد در صورتى است كه جمله «عبّده» با تشديد خوانده شود همان گونه كه در نسخه ابن ابى الحديد و غرر الحكم آمده است و مرحوم كمره اى نيز در شرح نهج البلاغه خود آن را كاملاً تأييد كرده است; ولى در بسيارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشديد آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهج البلاغه خود مى گويد: «چون خط سيد رضى در اختيار مرحوم ابن ميثم بوده و آن بدون تشديد است اين نسخه را بايد ترجيح داد» و معناى جمله مطابق آن اين مى شود كه «هر كس حق افرادى را ادا كند كه از اداى حق خوددارى مى كنند گويى او را پرستش كرده و برده اوست». مطابق اين معنا گويا امام(عليه السلام)مى فرمايد: در برابر حق ناشناسان، حق شناس مباش و گرنه بنده و برده خواهى شد، در حالى كه آنچه با روايات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى اول است و نبودن تشديد در نسخه سيد رضى دليل بر چيزى نمى تواند باشد، زيرا معمول نويسندگان در گذشته اين نبوده است كه تمام كلمات را اعراب بگذارند و به فرض سيد رضى معتقد به نداشتن تشديد بوده، استنباطى از ناحيه خود اوست وگرنه مستقيماً از اميرمؤمنان چيزى نشنيده است و ما اين استنباط را مناسب آيات و روايات ديگر نمى دانيم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحيح نيست. به خصوص اين كه او مى گويد: افراد رذل ممكن است از نيكى كردن سوء استفاده كنند كه اين سخن نيز قابل جواب است، زيرا معيار توده مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روايات به اين افراد رذل نيز اشاره شده است; توده مردم چنينند كه اگر در مقابل بدى، خوبى ببينند، در برابر بىوفايى، وفا ببينند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد. سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سيره اولياء الله نيز همين بوده است كه حق ناشناسان را با حق شناسى ادب مى كردند و در حلقه عبوديت خود در مى آوردند.
هدایت شده از جوان حزب اللهی
صفحه اول روزنامه «ينى شافاك» تركيه، امروز ٢٣ مرداد: ارزتو بفروش، كشورتو نفروش عكس: يكى از صف هاى مردم در مقابل صرافى ها براى فروش دلار و يورو در پاسخ به فراخوان رئيس جمهورشون به نظرتون اگر اصلاح طلبان بودن چه تیتری میزدن؟ بدو مذاکره کن تا ارزش پول کشورت حفظ شه 🆔👇👇👇 @javane_hezbollahi
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻طرفداران اردوغان آیفون‌های خود را شکستند! 🔹شمار زیادی از شهروندان ترکیه با ارسال ویدئوهایی به شبکه های اجتماعی ضمن حمایت از مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در خصوص بایکوت محصولات الکترونیکی آمریکا گوشی های آیفون خود را شکستند. 🔹رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که محصولات الکترونیکی آمریکا را بایکوت خواهد کرد. این اقدام در تلافی اقدامات واشنگتن انجام می‌شود که کمک کرد لیر به پایین‌ترین میزان خود سقوط کند. ✅ @Rajanews
هدایت شده از 
جدایی 3 برابر وسعت کنونی ایران تا پیش از انقلاب: چه‌کسی حافظ تمامیت ارضی ایران بود؟ در حالی که طی دوران پس از انقلاب اسلامی و بخصوص در سالهای دفاع مقدس، دشمنان حتی نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را جدا کنند، اما تا پیش از سال 1357 و از جمله در دوران رژیم پهلوی بیش از4,322,000 کیلومترمربع از خاک کشورمان تجزیه شد، از جمله بحرین! 📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat
✅چرا امام خامنه ای؟ 🔸نظر نتانیاهو در مورد امام خامنه ای... 👀به هر سو می نگرم خامنه ای را میبینم که پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده است و ملت ها را به سوی خود جلب کرده است. رهبر ایران بسیار با تدبیر و قدرتمند است و به هیچکس اجازه رؤیا پردازی در مورد کشورش نمی دهد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi