💠 #پرسش:
آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند؟
................................................................
✍️ پاسخ:
مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟
حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1)
قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ....
امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که :
...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب...
مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2)
توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم.
شادی روح همهی اموات صلوات
📘پینوشت :
1.الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231
2.همان ، ص :23
🆔 https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
💠حدیث روز:💠
❇️ چگونه همه عمر را روزه باشیم!
🔹 قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ ع صِيَامُ شَهْرِ الصَّبْرِ وَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ يَذْهَبْنَ بِبَلَابِلِ الصَّدْرِ وَ صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها
🔻 اميرالمؤمنين على عليهالسّلام فرمودند:
روزه ماه صبر [ماه رمضان] و سه روز در هر ماه، دل شوره ها و«اضطرابهاى درونى» را از بین مى برد، سه روز روزه گرفتن در هر ماه مانند روزه گرفتن تمام عمر است، چون خداوند تبارك و تعالى در آيه 160 سوره انعام مى فرمايد؛ هر كس عمل نيكى بجاى آورد، ده برابر آن پاداش دارد.
📗ثوابالأعمال و عقابالأعمال، ص۸۹
_______________
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
☀️ امروز:
شمسی: شنبه - ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
میلادی: Saturday - 26 May 2018
قمری: السبت، 10 رمضان 1439
🌹 امروز متعلق است به:
🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
💠 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه)
- یا حی یا قیوم (1000 مرتبه)
- يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، سال دهم بعثت
🔹رسیدن نامه های اهل کوفه به امام حسین علیه السلام، 60ه-ق
📆 روزشمار:
▪️5 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
▪️8 روز تا اولین شب قدر
▪️9 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام
▪️10 روز تا دومین شب قدر
▪️11 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام
💠🏴💠🏴💠🏴💠🏴💠
💠 دهم رمضان وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها
بهشت را مبر از خانه ناگهان بانو
براي بي کسي فاطمه بمان بانو
به جان دختر مظلومه ات مرو از دست
مساز اشک يتيمانه را روا بانو
بمان و فاطمه را خود عروس کن آري
که دختران همه محتاج مادران بانو
براي غربت من جان به لب شدي اما
بدان که غربت زهراست بعد از آن بانو
به باغ ياس تو سيلي زنند باور کن
بمان که ياس نميرد جوان جوان بانو
ميان اين در و ديوار فضه ميطلبد
مرو که مشکل او را کني نهان بانو
بمان براي هميشه ،هميشه يارم باش
مرا هنوز غريب وطن بدان بانو
نمانده هيچ برايت که يک کفن بخري
عباي ختم رسل بر تو ارمغان بانو
🆔 https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
حکمت۸۴ نهح البلاغه
قَالَ ( عليه السلام ) :
بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَي عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً .
و درود خدا بر او فرمود:
باقيماندگان شمشير و جنگ،
شماره شان بادوامتر، و فرزندانشان بيشتر است.
شرح و تفسير نسل پربار امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز خود به نكته پيچيده اى اشاره كرده كه شارحان در تفسير آن به زحمت افتاده اند مى فرمايد: «باز ماندگان شمشير دوام و بقايشان زيادتر و فرزندانشان بيشتر است»; (بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَأَكْثَرُ وَلَداً).
اشاره به طوايفى است كه دشمنان بى رحمانه از آنها قربانى گرفتند; ولى باقى ماندگانشان بقاى بيشتر دارند و فرزندانشان فزون تر خواهند بود.
همان گونه كه در ذكر سند اين كلام حكمت آميز گفته شد تجربه هاى تاريخى اين حقيقت را تأييد و مورخان به طوايفى اشاره كرده اند كه عدد كثيرى از آنها كشته شد ولى چندان نگذشت كه فرزندانشان به طور چشمگيرى فزونى يافتند.
نمونه بارز آن ـ چنان كه گفتيم ـ فرزندان اميرمومنان على(عليه السلام)بودند كه بنى اميه آنها را هر جا يافتند از دم شمشير گذراندند و بنى عباس نيز بى رحمانه از آنها قربانى گرفتند ولى نسل آنها به قدرى فزونى يافته كه بحمدالله در تمام بلاد عدد كثيرى از آنها ديده مى شود.
درباره اينكه چه رابطه اى ميان آن كشتار بى رحمانه و فزونى باقى ماندگان است بعضى از شارحان مانند «ابن ميثم» معتقدند كه رابطه طبيعى در ميان اين دو نمى توان يافت تنها عنايات الهيه و الطاف خداوندى است كه به چنين مظلومانى چنان بركتى در نسل مى دهد.
بعضى ديگر مانند مرحوم كمره اى در شرح اين عبارت آن را اشاره به مسئله انتخاب اصلح كه نتيجه تنازع بقاست مى دانند وى مى گويد: به هنگام تنازع بقا (درگيرى هايى كه در ميان افراد و قبائل براى ادامه حيات رخ مى دهد) آنها كه قوى ترند باقى مى مانند و آنها كه ضعيف ترند كشته مى شوند و قوى ترها نسل پربارتر و زاد و ولد بيشترى دارند، ازاين رو جمله «أقْوى عَدَداً وَ أكْثَرُ وَلَداً» در مورد آنها صادق است.
ولى تفسير روشن ترى براى كلام امام(عليه السلام) مى توان گفت كه رابطه طبيعى صدر و ذيل آن را روشن مى سازد و آن اين كه اقوامى كه شهيد و قربانى مى دهند بازماندگانشان در نظر توده هاى مردم عزيز و شريف مى شوند و به همين دليل مردم دوست دارند از آنها داماد بگيرند و به آنها عروس بدهند و همين سبب مى شود كه زاد و ولد آنها فزونى يابد.
به تعبير ديگر ارتباط سببى با آنها مايه افتخار و اعتبار است و همين امر موجب مى شود كه مردم براى برقرار ساختن چنين رابطه اى تلاش و كوشش كنند.
ما در عصر و زمان خود نيز مى بينيم كه يكى از امتيازاتى كه به هنگام خواستگارى براى عروس يا داماد ذكر مى كنند اين است كه مى گويند از خانواده شهداست تا طرف مقابل به ازدواج به اين خانواده ترغيب شود.
البته جمع ميان تفسيرهاى بالا امكان پذير است، هر چند تفسير اخير مناسب تر است.