eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
25.9هزار عکس
14هزار ویدیو
412 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شمسی: پنجشنبه - ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ میلادی: Thursday - 30 May 2019 قمری: الخميس، 24 رمضان 1440 🌹 امروز متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) - یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه) - یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹مرگ ابولهب 📆 روزشمار: ▪️6 روز تا عید سعید فطر ▪️12 روز تا سالروز تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع ▪️20 روز تا شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ▪️30 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام ▪️36 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۴۳۹- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ : > لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلي ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ < وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَي الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ .
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود:زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداي سبحان فرمود: (تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد.) و كسي كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : The whole of asceticism is confined between two expressions of the Qur'an. Allah, the Glorified says : Lest distress you yourself tor what escapes you, and be overjoyous for what He has granted you (Qur'an, 57:23). Whoever does not grieve over what he misses and does not revel over what comes to him acquires asceticism from both its sides.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير عصاره مفهوم زهد مى دانيم زهد از امورى است كه در آيات و روايات درباره اهميت و فضيلت آن سخن بسيار آمده است ولى ماهيت و حقيقت آن براى گروهى ناشناخته است تا آن جا كه گاه كارهاى رياكارانه و گاهى ابلهانه را به حساب زهد مى گذارند. امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه زهد را به عالى ترين صورت توصيف كرده و از آيه اى از قرآن براى اين تفسير كمك گرفته است، مى فرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن مجيد آمده است. خداوند سبحان مى فرمايد: «تا بر گذشته تأسف مخوريد و به آنچه در دست داريد دلبسته و شادمان نباشيد»; (الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ: قَالَ اللّهُ سُبْحَانَهُ: (لِكَيْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ، وَ لاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ)). سپس امام(عليه السلام) چنين نتيجه مى گيرد: «بنابراين آن كس كه بر گذشته تأسف نمى خورد و به آينده (و آنچه در دست دارد) دلبستگى ندارد هر دو طرف زهد (از آغاز تا پايان آن) را در اختيار گرفته است»; (وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي، وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالاْتِي فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ). اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از قرآن مجيد است حقيقت زهد را ازنظر اسلام تبيين مى كند زيرا حقيقت زهد، وارستگى و آزادگى از زرق و برق دنيا و بى اعتنايى به آن است و نشانه اين وارستگى و بى اعتنايى در دو چيز آشكار مى شود: نخست اين كه اگر انسان مواهبى از دنيا را در اختيار دارد و از دستش رفت ناراحت نشود و ناله سر ندهد و پيوسته اظهار تأسف نكند و نشانه ديگر اين كه به آنچه دارد دلبسته نباشد. به اين معنا كه پيوسته به دليل اين كه مبادا از دست برود نگران و دلمشغول نباشد. و يا به تعبير ديگر به دليل داشتن امكانات مادى و مال و ثروت و مقام، اظهار خوشحالى و افتخار و بزرگى نكند و آن ها را امانتى الهى بداند كه روزى بر اساس حكمتش ارزانى مى دارد و روز ديگرى به حكم عدالتش بازمى ستاند. مناسب است در اين جا به قسمتى از اشعار شيخ بهايى كه در اين زمينه سروده است اشاره كنيم، او مى گويد: زهد چه؟ تجريد قلب از حب غير *** تا تعلق نايدت مانع ز سير گر رسد مالى نگردى شادمان *** ور رود آن نبودت باكى از آن لطف دانى آنچه آيد از خدا *** خواه ذل و فقر خواه عز و غنا هركه او را اين صفت حالى نشد *** دل ز حب ماسوا خالى نشد نفى لا تأسوا على ما فاتكم *** يأس آوردش شده از راه گم ولى اشتباه نشود مفهوم اين گفتار آن نيست كه انسان دست از تلاش براى تأمين معاش و پيشرفت جامعه اسلامى بردارد بلكه هدف، نفى وابستگى ها و اسارت هاى مادى است كه سرچشمه انواع حسادت ها و جنگ و نزاع ها مى باشد. در صدر اسلام افرادى بودند كه زهد را به معناى غلط آن تفسير كرده و عملاً خود را به انزوا كشانده و تن به تنبلى و بى كارى داده بودند. هنگامى كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)از وضع آن ها باخبر شد آن ها را سخت نكوهش كرد و كار آن ها را بيگانه از تعليمات اسلام دانست. ازاين رو در روايات اسلامى زهد در نقطه مقابل حرص قرار داده شده است. اين سخن را با حديث ديگرى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) كه مرحوم كلينى در جلد دوم كتاب شريف كافى آورده است پايان مى دهيم: «إِنَّ عَلاَمَةَ الرَّاغِبِ فِى ثَوَابِ الاْخِرَةِ زُهْدُهُ فِى عَاجِلِ زَهْرَةِ الدُّنْيا أَمَا إِنَّ زُهْدَ الزَّاهِدِ فِى هَذِهِ الدُّنْيا لاَ ينْقُصُهُ مِمَّا قَسَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِيهَا وَ إِنْ زَهِدَ وَ إِنَّ حِرْصَ الْحَرِيصِ عَلَى عَاجِلِ زَهْرَةِ الْحَياةِ الدُّنْيا لاَ يزِيدُهُ فِيهَا وَ إِنْ حَرَصَ فَالْمَغْبُونُ مَنْ حُرِمَ حَظَّهُ مِنَ الاْخِرَةِ; نشانه علاقه مندان به ثواب آخرت زهد در زندگى زيبا و زودگذر دنياست. بدانيد زهد زاهدان در دنيا چيزى از قسمت الهى درباره آنها نمى كاهد هر چند راه زهد را پيش گيرند همان گونه كه حرص حريصان به دنياى زيباى زودگذر چيزى بر آنها نمى افزايد هر چند حرص داشته باشند پس مغبون كسى است كه از بهره اش در آخرت محروم گردد».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨حاج اسماعیل دولابے (ره): شب‌هاے ماہ رمضان است، اغلب شما جوان هستید. وضو بگیرید. نماز بخوانید. ڪم حرف بزنید. ڪم قصہ بگویید. این چیزهایے ڪہ در تلویزیون نشان مے‌دهند براے تفریح است یا براے بچه‌هاست. شما ڪہ روزہ دارید ڪمتر این و آن را گوش دهید. ڪمے بہ ڪارهایتان برسید. نیم ساعت یا یڪ ساعت بعد از نماز در سجادہ بنشینید و خدا را یاد ڪنید. افطار ڪہ ڪردید، بدنتان ڪہ آرام گرفت، يہ دعایے، يہ ثنایے یڪ دقیقہ خدا را یاد ڪنید. با خودتان خلوت ڪنید. بہ قرآن نگاہ ڪنید. يا اینڪہ اصلا ساڪت بنشینید. این خیلے قیمتے است. آدم افطار حقیقے را با خدا مے‌ڪند. افطار حقیقے ڪہ خوردن نیست، هر جا غصّہ دار شدے استغفار ڪن. استغفار امان انسان است. بہ این ڪارے نداشتہ باش ڪہ چرا محزون شدہ اے، اذیّتت ڪردہ اند؟ گناهے ڪردہ اے؟ بعضے وجود خودشان را گناہ مےدانند. شما مےگویے چرا من درست ڪار نمےڪنم، او خودش را گناہ مےداند. محزون ڪہ شدے استغفار ڪن. چہ غم خود را داشتہ باشے و چہ غم مؤمنین را، استغفار غم ها را از بین مےبرد. همان طور ڪہ وقتے خطا مےڪنے همہ صدمہ مےخورند ، مثلاً وقتے چند نفر ڪفران نعمت مےڪنند بہ همہ ضرر مےرسد؛ استغفار هم ڪہ مےڪنے بہ همہ ماسواے خودت نفع مےرسانے. در حدیث است ڪہ هشت چیز شما دست خداست: موت و حیات، مرض و صحت، فقر و غنا، خواب و بیدارے، چہ چیزے مےماند ڪہ دست خودمان باشد؟ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
⛔ لوح | نه به معامله قرن 🔺️ رهبرانقلاب: راه‌پیمایی #روز_قدس که دفاع از فلسطین به‌وسیله‌ی حضور مردمی است، همیشه مهم است. امسال این راه‌پیمایی مهم‌تر است به‌خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معامله‌ی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد. ۹۸/۳/۸ ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi