نهج البلاغه
Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : Govering power is the
proving ground for people.
شرح و تفسير
ميدان آزمون بزرگ
امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه حكيمانه اشاره به يكى از مهمترين روش هاى آزمودن شخصيت ها كرده، مى فرمايد: «منصب هاى حكومتى، ميدان آزمون و مسابقه مردان است»; (الْوِلاَيَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَالِ).
هم شخصيت و ظرفيت آن ها در اين گونه حالات آشكار مى شود و هم استعداد و توان و لياقت آنان.
«مضامير» جمع «مضمار» از ماده «ضُمور» (بر وزن ظهور) به معناى لاغر شدن گرفته شده و مضمار به ميدانى گفته مى شد كه اسب ها را بعد از پرورش و تقويت كامل جهت مسابقه اسب سوارى به آن جا مى آوردند و با تمرين هاى مكرر آن ها را لاغر و چابك مى ساختند بنابراين مضمار به معناى ميدان تمرين است و گاه به محل مسابقه نيز اطلاق مى شود و در كلام حكيمانه مورد بحث در همين معنا استعمال شده است.
انسان ها را در ميدان هاى مختلفى مى توان آزمود; گروهى بهوسيله مال و ثروت، گروه ديگرى بهوسيله فقر و ناتوانى، گروهى ديگر بهوسيله مصائب و حوادث سخت و دردناك.
ولى در ميان ميدان هاى آزمون و مسابقه به خصوص براى شخصيت هاى برجسته حساس ترين ميدان، ميدان حكمرانى است. آن جاست كه معلوم مى شود چه كسانى را غرور فرامى گيرد و پا از گليم خود فراتر مى نهند و چه كسانى به واسطه داشتن ظرفيت كامل تغييرى در وضع آن ها رخ نمى دهد. چه كسانى براى اندوختن مال و ثروت از طريق حكومت، به ظلم و ستم به ديگران مى پردازند و چه كسانى تقوا را از دست نمى دهند. چه افرادى به نفع طرفداران خود حكم ظالمانه مى كنند و چه اشخاصى همگان در برابر آن ها يكسان اند.
به راستى بسيار مشكل است كسانى را پيدا كنيم كه بعد از رسيدن به مقام هاى بالا تغيير و دگرگونى در حال آن ها پيدا نشود جز معصومين(عليهم السلام)كه كمترين تغييرى پيدا نمى كردند. اميرمؤمنان على(عليه السلام) آن روز كه در گوشه خانه نشسته بود و ديگران به ناحق حكومت مى كردند زندگى زاهدانه اى داشت و آن روز نيز كه به حكومت رسيد همان زندگى زاهدانه را ـ و شايد به طور كامل ترى ـ ادامه داد.
در حكومتش فرقى ميان برادر خود و افراد عادى نگذاشت و طرفداران خود را به هنگام انحراف از طريق حق همان گونه مؤاخذه و ملامت مى كرد كه مخالفان خود را.
در زندگى روزانه خود نيز كسانى را سراغ داريم كه وقتى مقام مختصرى پيدا كردند همه چيز آن ها دگرگون شد و حتى دوستان سابق خود را به كلى فراموش كردند و از عهده امتحان مقام كوچكى برنيامدند و به عكس، افراد عالم و باتقوايى را مى بينيم كه رسيدن به مقامات بالا آن ها را دگرگون نساخت و گام جاى گام هاى مولايشان على(عليه السلام)گذاشتند.
به راستى اين سخن حق است كه مقامات حكومتى، در حكم ميدان مسابقه مردان است.
مرحوم علامه آيت الله مطهرى در مجموعه آثارش سخنى از يك نويسنده عربى به نام على الوردى كه اصالتاً عراقى، و شيعه و استاد دانشگاه بود ولى تمايلات ماركسيستى نيز داشت نقل مى كند كه جالب است. او مى گويد: انصاف اين است كه على(عليه السلام) در زندگى خود اين اصل ماركس را نقض كرد كه يك انسان نمى تواند در كاخ و كوخ يك رقم فكر كند و خواه ناخواه فكر او عوض مى شود. تاريخ على(عليه السلام) نشان داد كه مطلب اين گونه نيست زيرا ما على(عليه السلام) را در وضع طبقاتى اجتماعى مختلف مى بينيم در آن حد نزديك به صفر و در آن نقطه اوج كه از آن بالاتر نبود. يك روز او را به صورت كارگر و سرباز ساده اى مى بينيم كه صبح از خانه اش حركت مى كند تا درخت و زراعتش را آبيارى كند و گاه ممكن است براى ديگرى زحمت بكشد و مانند يك كارگر اجرت بگيرد. همين على(عليه السلام)بعدها و در زمان خلافتش همان گونه فكر مى كرد كه قبلا داشت و راه و رسم زندگى اش هرگز عوض نشد.
بايد گفت: ماركس چون تفكر مادى داشته و در چنين محيطى مى زيسته حق داشته چنين فكرى كند در حالى كه على (عليه السلام) در محيطى مملو از معنويت و روحانيت مى زيسته است.
اميرمؤمنان على(عليه السلام) كه جاى خود دارد; شاگردان آن حضرت همچون سلمان ها و ابوذرها و مالك اشترها نيز هيچ گونه تغييرى در دوران زندگانى شان در فراز و نشيب ها پيدا نشد.
شاعر عرب پنج نوع مستى براى افراد شمرده است كه آخرين آن را مستى حكومت مى شمرد، مى گويد:
سَكَراتٌ خَمسٌ إذا مُنِىَ المَرءُ *** بِها صارَ عُرضَةً للزَّمانِ
سَكرَةُ المالِ والحَداثةِ و العِشقِ *** و سُكرُ الشَّرابِ و السُّلطانِ
پنج نوع مستى هست كه وقتى انسان به آن مبتلا شود در معرض آزمون قرار مى گيرد.
مستى مال و مستى جوانى و مستى عشق و مستى شراب و مستى حاكميت.
اين بحث را با حديثى از امام صادق(عليه السلام) پايان مى دهيم. فرمود: «ِذَا كَانَ لَكَ صَدِيقٌ فَوُلِّى وِلاَيةً فَأَصَبْتَهُ عَلَى الْعُشْرِ مِمَّا كَانَ لَكَ عَلَيهِ قَبْلَ وِلاَيتِهِ فَلَيسَ بِصَدِيقِ سَوْء; هرگاه دوستى داشته باشى كه به مقامى از مقامات حكومت برسد و حداقل يك دهم مناسبات قبل از دوران حكومتش با تو را حفظ كند دوست بدى نيست».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرامش اعصاب با توصیه های استاد ضیایی
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🌒 دعای روز بیستوششم ماه مبارک رمضان
💠 اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَاي
▫️خدا در اين روز سعيم را (در راه طاعتت) بپذير
▫️و گناهانم را در اين روز ببخش
▫️و عملم را مقبول
▫️و عيبم را مستور گردان
◻️ اي بهترين شنواي دعاي خلق.
•┈┈••✾••┈┈•
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
🔸💠🔸
حتی اگه خوشبینانه نگاه کنیم و فرض کنیم که جناب صادقی به عنوان یه نمایندهی مجلس، اطلاعاتش انقد ناقصه،
از این نمیشه گذشت که آدمی با این اطلاعات ناقص، نه تنها توی این کشور مسئولیت داره،
بلکه داره از روی همون صندلی مسئولیت، به قلب مردم و نظام، خنجر و شمشیر میزنه!
والا با وجود این دست مسئولا ما از وجود #دشمن کاملاً بینیاز و خودکفا هستیم! 😐
#محمود_صادقی
🔸💠🔸
✍ #خارکوب
🔻به #خبرگزاریمردمیعَمّار بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
@adminpress 👈: تحریریه
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
📛 #پروژه2040 و توطئه علیه ایران!
🔻اخیرا حضرت آقا به یکپروژه خارجی در مورد ایران به اسم "پروژه 2040" اشاره فرمودند.
🔻تحلیل نهایی و کلان این سند ضعف کیفیت علمی ایران است.
🔻از جمله فاکتورهای ضعف علمی ایران، کثرت انتشار مقالات چاپ شده به اسم اساتید دانشگاه است! یعنی مقاله را دانشجو می نویسند اما یک استاد دانشگاه با اضافه کردن نام خود به مقاله، به ارتقای علمی دست می باید، بدون اینکه فعالیت علمی انجام داده باشد!
🔻مصیبت آنجاست که: لزوم درج نام استاد در هر مقاله نیز، از جمله قوانین پژوهشی خود غربی ها می باشد!
🔻این یعنی ما را مجبور می کنند در فرمت خاصی مقاله بنویسیم، سپس عمل به همان فرمت خاص را نشانه ضعف علمی ما جلوه می دهد!
⛔️ متاسفانه این مسیر #سکولار_نقابدار_در_حوزه هم مثل موریانه دارد نفوذ می کند!
🔻این است نتیجه اعتماد به شیطان و ایادی اش!
#پروژه2040
#توطئه_علیه_ایران
@antitez_enqelab
🔻به #خبرگزاریمردمیعَمّار بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
@adminpress 👈: تحریریه
شش جایی که بایـد بـه جای
وضو و غسل تیمم کرد🤔
1⃣🔹 هنگامی که تهیهی آب ممکن نباشد یا به این خاطر که آب وجود ندارد و یا این که آب هست، ولی مکلف به آن دسترسی ندارد، مثل این که آب در چاه است و او وسیلهی کشیدن آن از چاه را ندارد.
2⃣🔹 هنگامی که آب برای سلامتی او مضر باشد.
3⃣🔹 هنگامی که میترسد اگر آب را مصرف کند، خود یا کسانش یا کسی که حفظ جانش بر او لازم است در تشنگی بمانند.
4⃣🔹 هنگامی که بخواهد با آبی که در اختیار دارد بدن یا لباس خود را برای نماز تطهیر کند.
5⃣🔹 هنگامی که استعمال آب یا ظرف آن بر او حرام باشد، مثل این که غصبی باشد.
6⃣🔹 هنگامی که وقت نماز تنگ باشد و وضو و غسل موجب شود که همهی نماز یا قسمتی از آن در خارج وقت واقع شود.
📚رساله آموزشی امام خامنهای
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
سکوت کاسبکارانه فعالانه حقوق زن ایرانی بخاطر نزدیکی به اصلاحطلبان، همدستی در قتل است
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه