شرح و تفسير بهترين و بدترين نوع علم امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به علوم بى ارزش و باارزش اشاره كرده نشانه هاى آن را بازگو مى كند ومى فرمايد: «بى ارزش ترين دانش ها آن است كه تنها بر زبان متوقف شود (و هرگز در عمل ظاهر نگردد) و پرارزش ترين دانش ها آن است كه در اعضا واركان بدن آشكار گردد (و دارنده اش آن را در زندگى خود به كار بندد)»; (أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ، وَأَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَالاَْرْكَانِ).
تعبير به «ما وُقِفَ عَلَى اللِّسانِ» اشاره به اين كه علمى خالى از هر گونه عمل و به تعبير معروف تنها لقلقه زبان است و به يقين چنين علمى بى ارزش ترين علم و دانش است، زيرا از يك سو براى صاحبش مسئوليت آفرين است چون طبق روايات و حكم عقل، خداوند جاهل بى عمل را زودتر از عالم بى عمل مى بخشد و از سوى ديگر چنين عالمى گرفتار خسارت فراوان شده چون اسباب نجات را در اختيار داشته و از آن استفاده نكرده و در واقع شكر اين نعمت را بجا نياورده بلكه كفران نموده است و از سوى سوم چنين عالمى منافق است، زيرا به زبان علومى را بازگو مى كند كه در عمل به آنها پشت كرده است و از سوى چهارم چنين كسى در ميان مردم منفور است، زيرا همه مى گويند: اگر اين عالم راست مى گويد چرا خودش عمل نمى كند و به همين سبب هيچ كس به او اعتماد نخواهد كرد.
به عكس، عالم با عمل كه آثار علم در جوارح او (جوارح جمع جارحه به معناى اعضاى بدن) و اركان بدنش (اشاره به اعضاى مهم و رئيسى مانند چشم و زبان و دست) ظاهر شده در نظر همه مردم محترم و مورد اعتماد و در پيشگاه خدا نيز رو سفيد است.
اضافه بر اين علم آميخته با عملش مردم را به سوى خدا و فضايل اخلاقى جذب مى كند و پاداش ها و بركاتِ هدايت ناس را براى خود فراهم مى سازد.
قرآن مجيد، عالم بى عمل را به چهارپايى كه كتاب هايى بر او حمل كرده اند تشبيه نموده مى فرمايد: (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً).
در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم كه پيوسته عرضه مى داشت: «أللّهُمَّ إنّى أعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْم لا يَنْفَعُ وَمِنْ قَلُب لا يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٌ لا تَشْبَعُ وَمِنْ دَعْوَة لايُسْتَجابُ لَها; خدايا به تو پناه مى برم از علمى كه سودى نمى بخشد و قلبى كه خشوع در آن نيست و نفسى كه هرگز سير نمى شود و دعايى كه هرگز مستجاب نمى گردد».
در خطبه ۱۱۰ از خطبه هاى نهج البلاغه خوانديم كه امام(عليه السلام)مى فرمايد: «وَإِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ; بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أعْظَمُ، وَالحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ، وَهُوَ عِنْدَ اللهِ أَلْوَمُ; به يقين، عالمى كه به غير علمش عمل مى كند همچون جاهل سرگردانى است كه هرگز از جهل خويش به خود نمى آيد! بلكه حجّت بر او عظيم تر و حسرتش پايدارتر و سرزنش او در پيشگاه خدا سزاوارتر است!».
بلكه از بعضى از روايات استفاده مى شود كه اگر انسان به علمش عمل نكند، علم از او گرفته مى شود و در ظلمت جهل قرار مى گيرد.
امام صادق(عليه السلام)مى فرمايد: «الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ; علم، عمل را فرا مى خواند اگر اجابت كرد باقى مى ماند وگرنه از آن كوچ مى كند».
همان طور كه در بالا اشاره شد، مهم ترين فايده وجود يك عالم در ميان مردم آن است كه مايه هدايت گردد و با سخنانش در دل ها اثر بگذارد.
در حالى كه عالم بى عمل هرگز چنين آثارى ندارد.
همان گونه كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم كه فرمود: «إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَمَا يَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا; هنگامى كه عالم به علمش عمل نكند پند و اندرز او از دل ها فرو مى ريزد همان گونه كه باران از سنگ سخت فرو مى ريزد».
هدایت شده از جهان نیوز
▪️برنامه مراسم احیاء شب های قدر در حرم رضوی
@jahaannews
📱ایتا eitaa.com/jahaannews
📱سروش sapp.ir/jahaannews
📱بله ble.im/Jahaannews1
💠درخواست و حفظ آبرو💠
👈یسع بن حمزه گفت:خدمت حضرت رضا(ع)بودم و با ایشان صحبت می کردم.
✨عده ی زیادی حضور داشتند که از مسائل دینی حلال و حرام سوال می کردند،در این هنگام مردی بلند قد و گندمگون وارد شد و پس از سلام عرض کرد:یا بن رسول الله ❗️
💰مردی از دوستداران شما و اجدادتان هستم،از سفر حج برمیگردم،مقداری پول برای بازگشت به وطن داشتم گم شد.
💎اکنون تقاضا دارم به من کمک کنید تا به شهر خود برگردم و چون خداوند نعمت را به من ارزانی داشته(ثروتمندم)صدقه به من نمیرسد،آن مبلغ را از طرف شما در آن جا صدقه میدهم.
💫حضرت فرمود:بنشین❗️
🌛خدا تو را بیامرزد،آنگاه با مردم سخن گفت تا متفرق شدند و من و سلیمان جعفری و خثیمه با آن مرد باقی ماندیم.
🌟آنگاه علی بن موسی الرضا(ع)فرمود:اجازه می دهید وارد(اندرون)شوم⁉️
☄سلیمان عرض کرد:بفرمایید.حضرت داخل شد و پس از ساعتی تشریف آورد،در اتاق را بست و دست مبارک خود را از بالای در بیرون آورد و فرمود:خراسانی کجاست؟
💰عرض کرد:در خدمتم.فرمود:این دویست دینار را بگیر برای مخارجت،به این پول تبرک بجو و از طرف من نیز صدقه مده.
⚡️اکنون خارج شو که نه من تو را ببینم و نه تو مرا.
🌙خراسانی رفت و حضرت رضا(ع)خارج شد.
🌟سلیمان عرض کرد:فدایت شوم❗️
💎به او بذل و بخشش زیادی فرمودید،علت اینکه پشت در پنهان شدید چه بود؟
🌞فرمود:نخواستم خواری درخواست را در صورتش مشاهده کنم،نشنیده ای گفتار پیامبر(ص)را که فرمودند:کسی که کار نیک را پنهانی انجام دهد پاداشش با هفتاد حج برابر است و شخصی که آشکارا گناه کند در پیشگاه خداوند خوار و مطرود است؛اما آنکه در پنهان گناهی از او سر زند او آمرزیده است.
⚜پیشینیان گفته اند:
متی آته یَوماََ لاطلُبَ حاجهً
رَجَعتُ الی اهلی و وجهی بمائِه
🔱هرگاه برای درخواستی نزد او می روم ،بسوی خانواده ی خود برمی گردم در حالیکه آبرویم حفظ شده است.
دست طلب چو پیش کسان می کنی دراز
پل بسته ای که بگذری از آبروی خویش
📝۱۰۰۱حکایت اخلاقی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 لیست تعدادی از #دانشمندان جهان که #مسلمان شده اند...
🍀 موج اسلام آوری اهل #مطالعه و #تحقیق 😊
🍃جهان به سوی #اسلام در پیش است
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از اخبار تهران20:20
🎓سه دانشجوی افغانستانی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد ایران شدند
🔸زینب حسینی رشته زمین شناسی
🔸مرتضی شفاهی رشته روابط بین الملل
🔸عزیزالله موحدی رشته تاریخ
🆔 @Bisto30_IRIB
هدایت شده از اخبار تهران20:20
🔺توییت عباس عبدی درباره کسب رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد ایران توسط 3 دانشجوی افغانستانی
✴️ @Bisto30_irib
💢برای روشنفکران بخوانید
زن #دارایی مرد است
اگر این حرفها را یک #آخوند ویا یک متفکر دینی میزد، و یا حتی اگر حدیث بود، روشنفکران رگ گردنشان کلفت میشد و به تمسخر میگرفتند
✅ایمانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی:
زن از لحاظ حقوقی دارایی مرد است و مالکیت با مرد می باشد.
زن حق رای ندارد، زن شهروند منفعل است و نمی تواند از حق رای برخوردار شود.
سیمای زن هوی و هوس است. حق مالکیتِ مرد در خانواده نه از زور سرچشمه میگیرد نه از قرارداد، این حق شخصی مرد است.
(تنها بخشی از نظرات #کانت علیه زنان است)
📚منبع: کتاب فلسفه سیاسی کانت انتشارات نگاه معاصر صفحه358 تا 364
اگر این جملات و نظرات را یک متفکر دینی و یا بعنوان یک حدیث از اهل بیت ذکر میکردیم، افراد به اصطلاح #روشنفکر با تمسخر و نقد حمله ور می شدند، حالا اینها نظرات و آرای بزرگترین متفکر عصر روشنگری را چگونه توجیه میکنند!
کانت از بزرگترین فلاسفه قرن است و آرای او از جایگاه بالایی برخوردار است.
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از جوان حزب اللهی
🔴خانم اشکی، مهمان چند روز پیش ماه عسل که به بیماری خاص دچار بوده اند، در برنامه ای که میلیون ها ببیننده دارد، بیماری خود را مادرزادی و ناشی از ایدز اعلام میکند در حالى سال ۹۱ در گفتگو با رادیو بیگانه علت بیماری اش را خون ناشی از حمله شیمیایی اعلام کرده بود..
#تناقض صرفاجهت اطلاع
🆔👇👇👇
@javane_hezbollahi
هدایت شده از جوان حزب اللهی
اولویت نمایندگان چیست؟
چرا نمایندگان مجلس به جای اینکه به فکر حل مشکلات مردم باشند، به دنبال مسائلی هستند که در حیطه وظایف آنها نمی باشد؟
🆔👇👇👇
@javane_hezbollahi
هدایت شده از جوان حزب اللهی
جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی در جدید ترین جنایت خود یه امدادگر زن فلسطینی به نام «رزان اشرف» را به ضرب گلوله خود به شهادت رساند، رژیمی که اولین گزینه اش شلیک است حتی به یک امدادگر و در کمال وقاحت میگوید شلیک آخرین گزینه است.
🆔👇👇👇
@javane_hezbollahi
✅ سلام بر همه همراهان کلاس
(( نهج البلاغه و زندگی ))
جهت بهره برداری بیشتر و بهتر از شب قدر
لطفا به سه سوال ذیل فکر کنید؛
۱- علت اهمیت شب قدر چیست؟
۲-در شب قدر چه کاری بهتر است انجام بدهیم؟
۳-ائمه بعنوان راهنمایان بشر چه پیشنهادهایی برای استفاده بهتر از شب قدر مطرح فرموده اند.
پیشنهاد حقیر اینه جهت پیدا کردن جواب این سوالات قسمت اعمال ماه مبارک رمضان بویژه شب قدر کتاب المراقبات مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استاد اخلاق و عرفان امام خمینی که در پست بعدی👇👇 گذاشته شده را حتما مطالعه بفرمایید.
التماس دعا
ساجدی
شب نوزدهم: این شب با عظمت آغاز شبهاى قدر است، و شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبى و فضلیت آن یافت نمىشود، و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدیر امور سال در این شب صورت مىگیرد، و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود مىآیند، و به محضر امام زمان (عج) مىرسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه مىدارند. و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است: یکى اعمالى که در هر سه شب باید انجام داد، و دیگر اعمالى که مخصوص به هر یک از شبهاى قدر است. اوّل: اعمالى است که در هر سه شب باید انجام داد، و آن چند عمل است: اوّل: غسل کردند. علامه مجلسى فرموده بهتر است غسل این شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد، که نماز شام را با غسل بخواند. دوم: دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگوید، استغفر الله و اتوب الیه در روایت نبوى است: که از جاى برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد، تا آخر خبر. سوم: قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:
قال الباقران علیهما السلام:
سالته عن علامة لیلة القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان کانت فی برد دفئت، و ان کانت فی حر بردت فطابت. (1)
ترجمه: (محمد بن مسلم) از علامت لیلة القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیلة القدر این است که بوی خوشی از آن پخش می شود، اگر در سرمای (زمستان) باشد گرم و ملایم می گردد، و اگر لیلة القدر در گرمای (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نیکو می گردد.
توضیح:
علامه طباطبائی در علایم شب قدر می گوید: روایات در معنی و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضی از آن روایات علامتهایی برای شب قدر ذکر کرده از قبیل اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع می کند و هوای آن روز معتدل است. (المیزان، ج 40، ص 332)
الحدیث:
قال ابو عبد الله علیه السلام:
لیلة القدر فی کل سنة و یومها مثل لیلتها. (2)
ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن می باشد.
الحدیث
قال النبی (صلی الله علیه و آله):
ان انا ادرکت لیلة القدر فما اسال ربی؟ قال (ص): «العافیة ». (3)
ترجمه: به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافیت را».
الحدیث:
قال موسی (علیه السلام):
الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، قال:
الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، قال:
الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیة القدر. (4)
ترجمه:
خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
توضیح:
لیلة القدر شبی است که قرآن نازل شده است و ظاهرا مراد به قدر، تقدیر و اندازه گیری است، خدای تعالی در آن شب حوادث یکسال را یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می نماید، زندگی و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر می سازد.
رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) ص 95
جمعی از نویسندگان
پی نوشتها:
1- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 256.
2- وسائل الشیعه، ج 7 صفحه 262.
3- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 458.
4- مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 456.
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
قال موسی (علیه السلام):
الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیلة القدر، قال:
الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیلة القدر، قال:
الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقة فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید من اشجار الجنة و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید النجاة من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیلة القدر، قال:
الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیة القدر. (4)
ترجمه:
خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه ای بدهد. گفت خداوندا! از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت خداوندا خشنودی تو را می خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi