eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
12.3هزار ویدیو
370 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهان نیوز
🌷قالَ النَّبِيُّ صلي الله عليه و آله: ألْجَماعَةُ رَحْمَةٌ وَالْفُرْقَهُ عَذابٌ.  🌸پيامبراكرم صلي الله عليه و آله فرمود: « »، مايه رحمت و تفرقه موجب عذاب است. نهج الفصاحه، حديث 1323 @jahaannews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏🙏🙏 توجه توجه توجه ⛔️ما چوب انقلاب رو نمی‌خوریم، چوب انتخاب رو می‌خوریم! ‌ عزیزم اگه تو نیای فکر نکن مجلس تشکیل نمیشه! ✅ استاد حجه الاسلام عالی ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi 🌍
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): بله، جملاتی را تحت عنوان حدیث حضرت امام صادق علیه السلام، با ذکر سند ( اصول کافی- جلد 1 ص 67) نوشته‌اند، اما ما چنین حدیثی در این صفحه و صفحات دیگر این جلد نیافتیم! دقت کنیم که یک جمله، اگر چه به لحاظ فحوا مطابق آیات و احادیث باشد و منطق آن نیز مورد تصدیق عقل باشد، اما تا از طرق علمی (مطروح در علم حدیث، علم رجال، علم کتاب و...) یقین حاصل نگردد که این جمله را شخص معصوم علیه السلام فرموده است، نمی‌توان گفت که این «حدیث» می‌باشد، مگر آن مثلاً کسی بگوید: فلان حدیث را به یاد ندارم، اما مضمونش این است.  عمر بن حنظله‏ مى‏گوید: از امام صادق(علیه السلام) درباره دو نفر از دوستانمان (یعنى شیعه) كه نزاعى بینشان بود در مورد قرض یا میراث، و به قضات (وقت) براى رسیدگى مراجعه كرده بودند، سۆال كردم كه آیا این رواست؟ فرمود: هر كه در مورد دعاوى حق یا دعاوى ناحق به ایشان مراجعه كند، در حقیقت به طاغوت (یعنى قدرت حاكمه ناروا) مراجعه كرده باشد؛ و (چنانچه) آن طغیانگر حکم کند، اگر چه حق مسلم او باشد، چنان است که مال حرامی را می‌گیرد، زیرا آن را به حکم طغیانگر (طاغوت) گرفته است. در حالی که خدا دستور داده به آن كافر شود. خداى تعالى مى‏فرماید: یُریدُونَ انْ یَتَحاكَمُوا إلَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِروا أَنْ یَكْفُرُوا بِه – ... آیا مى‌خواهند داورى (قضاوت) ميان خود را به سوى طاغوت ببرند با آنكه قطعا فرمان يافته‏ اند كه بدان كفر ورزند (النساء، 60) پرسیدم چه باید بكنند؟ فرمود: پس نظر كنند به شخصی از خود شما، که حدیث ما را روایت کند، و در حلال و حرام ما نظر افکند و احکام ما را بفهمد، به حکمیت او راضی شوند، همانا من او را حاکم شما قرار دادم ...» («اصول کافی، جلد 1، ص 87، ترجمه سید جواد مصطفوی»)
 مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا بَیْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ فِی دَیْنٍ أَوْ مِیرَاثٍ فَتَحَاکَمَا إِلَى السُّلْطَانِ وَ إِلَى الْقُضَاةِ أَ یَحِلُّ ذَلِکَ قَالَ مَنْ تَحَاکَمَ إِلَیْهِمْ فِی حَقٍّ أَوْ بَاطِلٍ فَإِنَّمَا تَحَاکَمَ إِلَى الطَّاغُوتِ وَ مَا یَحْکُمُ لَهُ فَإِنَّمَا یَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ کَانَ حَقّاً ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أَمَرَ اللَّهُ أَنْ یُکْفَرَ بِهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ قُلْتُ فَکَیْفَ یَصْنَعَانِ قَالَ یَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ کَانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِیثَنَا وَ نَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْکَامَنَا فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً فَإِذَا حَکَمَ بِحُکْمِنَا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکْمِ اللَّهِ وَ عَلَیْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللَّهِ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ کُلُّ رَجُلٍ اخْتَارَ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَرَضِیَا أَنْ یَکُونَا النَّاظِرَیْنِ فِی حَقِّهِمَا وَ اخْتَلَفَا فِیمَا حَکَمَا وَ کِلَاهُمَا اخْتَلَفَا فِی حَدِیثِکُمْ- قَالَ الْحُکْمُ مَا حَکَمَ بِهِ أَعْدَلُهُمَا وَ أَفْقَهُهُمَا وَ أَصْدَقُهُمَا فِی الْحَدِیثِ وَ أَوْرَعُهُمَا وَ لَا یَلْتَفِتْ إِلَى مَا یَحْکُمُ بِهِ الْآخَرُ قَالَ قُلْتُ فَإِنَّهُمَا عَدْلَانِ مَرْضِیَّانِ عِنْدَ أَصْحَابِنَا لَا یُفَضَّلُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا عَلَى الْآخَرِ قَالَ فَقَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا کَانَ مِنْ رِوَایَتِهِمْ عَنَّا فِی ذَلِکَ الَّذِی حَکَمَا بِهِ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ مِنْ أَصْحَابِکَ فَیُؤْخَذُ بِهِ مِنْ حُکْمِنَا وَ یُتْرَکُ الشَّاذُّ الَّذِی لَیْسَ بِمَشْهُورٍ عِنْدَ أَصْحَابِکَ فَإِنَّ الْمُجْمَعَ عَلَیْهِ لَا رَیْبَ فِیهِ وَ إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَیِّنٌ رُشْدُهُ فَیُتَّبَعُ وَ أَمْرٌ بَیِّنٌ غَیُّهُ فَیُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْکِلٌ یُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَمُ قُلْتُ فَإِنْ کَانَ الْخَبَرَانِ عَنْکُمَا مَشْهُورَیْنِ قَدْ رَوَاهُمَا الثِّقَاتُ عَنْکُمْ قَالَ یُنْظَرُ فَمَا وَافَقَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ خَالَفَ الْعَامَّةَ فَیُؤْخَذُ بِهِ وَ یُتْرَکُ مَا خَالَفَ حُکْمُهُ حُکْمَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَافَقَ الْعَامَّةَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ رَأَیْتَ إِنْ کَانَ الْفَقِیهَانِ عَرَفَا حُکْمَهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَیْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَیِّ الْخَبَرَیْنِ یُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِیهِ الرَّشَادُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَإِنْ وَافَقَهُمَا الْخَبَرَانِ جَمِیعاً قَالَ یُنْظَرُ إِلَى مَا هُمْ إِلَیْهِ أَمْیَلُ حُکَّامُهُمْ وَ قُضَاتُهُمْ فَیُ تْرَکُ وَ یُؤْخَذُ بِالْآخَرِ قُلْتُ فَإِنْ وَافَقَ حُکَّامُهُمُ الْخَبَرَیْنِ جَمِیعاً قَالَ إِذَا کَانَ ذَلِکَ فَأَرْجِهْ حَتَّى تَلْقَى إِمَامَکَ فَإِنَّ الْوُقُوفَ عِنْدَ الشُّبُهَاتِ خَیْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِی الْهَلَکَاتِ » ( اصول کافى جلد ۱ ص ۸۶) عمر بن حنظله گوید: از امام ششم (ع) پرسیدم: دو مرد از هم مذهبان ما در باره دین یا ارث اختلاف کنند، نزد سلطان وقت یا قاضیان معروف به محاکمه روند، آیا حلال است این کار؟ فرمود: هر که به حق یا ناحق نزد آنها به محاکمه رود پیش طاغوت به محاکمه رفته با اینکه خدا فرمان داده به طاغوت کفر ورزند و پشت کنند، خداى تعالى فرماید (۲۳ سوره ۴): «مى خواهند پیش طاغوت به محاکمه روند با اینکه دستور دارند بدان کافر باشند» (طاغوت یعنى بسیار سرکش و مقصود از آن شیطان است و قاضیان ناحق که از طرف حکومت جور باشند طاغوت خوانده شده اند). عرض کردم: پس چه کنند؟ فرمود: متوجه شوند به یکى از شماها که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما نظر دارد و احکام ما را مى داند و به حکمیت او راضى شوند که او را حاکم شماها مقرر ساختم و اگر طبق حکم ما قضاوت کند و از او نپذیرد (یعنى کسى که حکم بر ضرر او است) همانا حکم ما را سبک شمرده و ما را رد
کرده و راد بر ما بر خدا رد کرده و این خود در مرز شرک به خدا است. گفتم: اگر هر کدام شخصى را حکم ساخت و راضى شدند که آن دو شخصى ناظر در حق آنها باشند و آن دو حکم حکم مختلف دادند و هر دو حدیث از شما دارند و حدیث ها مختلف هستند؟ فرمود: حکم آن درست است که عادلتر و فقیه تر و در نقل حدیث راستگوتر و با تقوى تر است و به حکم آن دیگرى توجه نشود. گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخشند و بر هم برترى و مزیتى ندارند. فرمود: به آن روایتى توجه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنها است، به هر کدام از دو روایت که مورد اتفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و غیر معروف نزد شیعه ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق تردیدى نیست و همانا امور بر سه گونه است: امرى که روشن است درست و حق است، باید پیروى شود. و امرى که معلوم است ناحق است و گمراهى است باید از آن اجتناب شود. و امر مشکلى که باید به خدا و رسولش برگردد، رسول خدا (ص) فرمود: حلالى است روشن و حرامى است روشن و در بین این امور مشتبهى هم هست، هر که مورد شبهه را ترک کرد، از محرمات نجات یافته و هر که بدان اخذ کرد و در نتیجه مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد. گفتم: اگر هر دو روایت از شما مشهورند و رجال موثق هر دو را نقل کردند از قول شما؟ فرمود: توجه شود هر کدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه مخالف است ، بدان عمل شود و آن که حکمش بر خلاف قرآن و سنت و موافق عامه است ترک شود. گفتم: قربانت، اگر دو تن فقیه حکم، هر دو حکم خود را موافق کتاب و سنت تشخیص دهند ولى یکى از دو خبر مدرک حکم موافق عامه است و دیگرى مخالف عامه به کدام از دو خبر عمل شود؟ فرمود: آنکه مخالف عامه است مایه رشد و هدایت است. عرض کردم: قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند (یعنى هر کدام موافق یکى از مذاهب عامه است)؟ فرمود: توجه شود هر کدام بیشتر مورد میل حکام و قضاتند ترک شود و به دیگرى عمل شود. گفتم: اگر هر دو از این نظر برابر باشند و مورد میل حکام باشند؟ فرمود: اگر چنین باشد، باید صبر کنى تا حضور امام برسى زیرا توقف در مورد اشتباه بهتر از افتادن در هلاکت است.
هدایت شده از خبرگزاری رسا
انتخاب قوی.mp3
414.6K
🔊 #صوت| انتخابِ قوی .. 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| خبرنگار صدا و سیما گزارشگر شبکه "من و تو" شد 🆔 @rasanewsagency
🔴واکنش برخی کاربران فضای مجازی به توئیت مجید انصاری سرلیست اصلاحات نسبت به عدم موافقت با شفافیت آرا نمایندگان: 💬وحید یامین‌پور: ‌‎خیلی خوب است که علناً اعلام کردید ضد شفافیت هستید. این به مردم در انتخاب شان کمک می‌کند. 💬صالح ابراهیمی: ‏مشکل کشور، تمامیت خواهی این دیکتاتورها هست، هنوز مجلس نرفته، یکی از اصلی ترین خواسته های مردم را رد میکند، خوبه مردم متوجه باشن شعارهای زیبای دموکراسی و ازادی بیان و شفافیتی که اصلاحات میدن، آبنبات هایی هست که به بچه میدن برای سرگرم کردنش، و در واقعیت آن کار دیگر میکنن. 💬رائفی پور: ‌‎آقای انصاری تمام کنید این فضاحت را‌ این همه نماینده در طول نمایندگی شان بارها در مخالف با طرح یا لایحه ای نطق کرده اند تا مجلس هفتم رای گیری قیام و قعودی و شفاف بوده، آیا کسی با این دلیل رد صلاحیت شده است؟ وای به حال ایران! که شماها به دنبال اصلاح آن هستید. 💬سیدعلی موسوی: ‌‌‎شفافیت آراء نمایندگان را حرکت ضد دموکراسی میدانند اما مجلس عوام بریتانیا را شفاف‌ترین مجلس در جهان است؛ مجلسی که علاوه بر آرای نمایندگان آن، جزئیات گفت‌وگو ها و جنجال‌های نمایندگانی که بر کرسی‌های سبز رنگ تکیه داده‌اند توسط شبکه بی‌بی‌سی به‌طور زنده پخش می‌شود. 💬مهدی سلیمانی: ‌‎ما مردم قول می‌دهیم برگۀ رأی ما را نشان دهیم. شما هم آرایتان را اعلام کنید. مردم همچون شما اصلاح طلبان ترسو نیستند و مسئولیت رأی و نظرشان را می‌پذیرند مثل همین هفت سالی که در ریاست جمهوری طیف شما صبر کردند. 💬حسین: ‌‌‎ای کاش این جماعت عاشق غرب و کدخدا و لیبرال در خصوص ‎شفافیت ارا نمایندگان هم مثل همیشه از غرب تقلید می کردند 💬علی سیستانی: ‌‎علنا مخالف شفافیتی شیخ؟! پس چیو میخوای اصلاح کنی؟! موکلی که نفهمه وکیلش چیکار میکنه چطور باید بهش اعتماد کنه؟ 💬محمدمهدی سرباز: ‏به این زودی؟! فکر کنم اکانت توییتری را فقط برای همین ساخته بودید. بحث شفافیت لازمه اصلی دموکراسی مبتنی بر تفکر شهروند گراست، اینها که تز مغز متفکر کار گروه شما-حجاریان-بود و شما هم پیرو اصلی آن، فکر نمی کردید مردم از شما جلو بزنند؟ در غار دوم خرداد ماندید؟! مسلما پایان شما نزدیک است. 💬علیرضای گرائی: ‏آفتاب آمد دلیل آفتاب! خیلی وقته که میگیم اصلاح طلبان ما مردم رو محرم نمیدونن! از دید اینها ما فقط برگه های رای متحرکی هستیم که باید این ها را به عنوان نماینده انتخاب کنیم ولی حتی حق نداریم بدانیم رای آن ها چیست!!! بیچاره ما مردم... 💬علی: ‌‎حالا شما دوست نداری ملت از لابی‌گری های شما و رفقا مطلع بشن، دلیل بر این نمیشه که شفافیت آرا خوب نیست. 💬محمد پازوکی: ‏دم خروس غرب‌زده‌ها از دهان سرلیستشون زد بیرون! انصاری، سر لیست جناح اصلاحات با شفافیت مخالفه چون میترسه رد صلاحیت شه!اولا کسی که به تمام لوایح رای اشتباه داده قطعا باید ردصلاحیت شه.دوما خوب میدونید اگه شفافیت بود، مردم به طرفداران برجام رای نمیدادند. 💬نعیم رحیمی: ‌‎مگر شما برای خوشآمد کسی یا گروهی رای می دهید که نگران باشید؟ اگر تصمیم درست باشد که مهم نیست چه کسی خوشش بیاید. اما اگر خلاف منفعت ملی عمل می کنید و از مورد محاسبه قرار گرفتن می هراسید که خب... 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
☎️زنگ عبرت: 🔴 جناب رئیس جهمور! به جناب روحانی تذکر دهید! ♦️حسن روحانی رئیس جمهور در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی که صبح امروز (دوشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، از دوقطبی سازی در کشور انتقاد کرد و گفت: «علم و هنر را نمی‌شود دوقطبی کرد؛ می‌ترسم کم کم ساندویچ فروشی‌ها و بقالی‌ها هم دوقطبی شوند؛ می‌ترسم میوه هم دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ!» ♦️آدم توی کار جناب روحانی انگشت به دهان می ماند که جناب ایشان، مردم را سرکار گذاشته؟ رسانه ها سرگرم می کند؟! اصحاب سیاست را می خواهد بیکار نمانند؟! ♦️همه این گزینه ها در دستور کار است و یا اینکه ایشان فراموش کردند که نطفه دو قطبی سازی در دوران ایشان و در ایام انتخابات در جامعه رشد یافت و در طول این مدت که الطاف دولت تدبیر بر سر مردم زیادی کرده است بارها و بارها شاهد تکرار و نهادینه شدن آن از سوی جناب رئیس دولت بوده است! ♦️لذا به نظر می رسد که جناب روحانی رئیس جمهور می بایست به جناب خودشون این تذکر را به صورت جدی تری ابلاغ فرمایند تا علاوه بر دوقطبی سازی متهم به دوگانگی و تضاد در گفتار و رفتار نشود 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
15.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴به نماينده ای که پول ميده يا شام، راي بديم يا نه؟, 🔹نماينده اگر ضعيف يا همسو با دولت باشه( ) چي ميشه؟! 🔸️ چرا بايد درست انتخاب کنيم؟ 🔸️ 4سال قبل، يارانه چند دلار بود و الان چند دلار شده؟! 🔹 4سال قبل، پرايد قيمتش چند بود و الان بدون زه‌ش قيمتش چنده؟! چرا در مجلس تغيير نياز داريم؟ ✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794