eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
11.7هزار ویدیو
368 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اسناد المصائب
سوال3⃣ : آیا جریان سر به محمل زدن بعد از واقعه عاشورا در کوفه و خون جاری شدن از سر مبارکشان، صحت دارد؟👇 @AsnadolMasaeb
هدایت شده از اسناد المصائب
✍پاسخ : ابتدا این نکته قابل ذکر است که یکی از دلایل طرفداران قمه زنی که بسیار مورد استناد و استفاده قرار می‌گیرد، ادعای اقدام حضرت زینب کبری(س) در کوبیدن پیشانی مبارکشان به چوبه محمل هنگام رؤیت سر مطهّر سیدالشهدا(ع) است. آن ها برای اثبات ادعای خود به روایتی مشهور از «مسلم جصّاص» استناد می‌کنند. برای روشن شدن بحث و توضيح بيشتر ابتدا اصل خبر را نقل و سپس آن را بررسی می کنيم : اصل روایت را ابتدا علامه مجلسی نقل می کند و در ابتدای روایت می گوید : 📋《أَقُولُ رَأَيْتُ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ الْمُعْتَبَرَةِ رُوِيَ مُرْسَلًا عَنْ مُسْلِمٍ الْجَصَّاصِ قَالَ : ♦️در بعضی کتب معتبر از مسلم جصاص روایتی مرسل شده است که نقل می کند : 📋《دَعَانِي ابْنُ زِيَادٍ لِإِصْلَاحِ دَارِ الْإِمَارَةِ بِالْكُوفَةِ فَبَيْنَمَا أَنَا أُجَصِّصُ الْأَبْوَابَ وَ إِذَا أَنَا بِالزَّعَقَاتِ قَدِ ارْتَفَعَتْ مِنْ جَنَبَاتِ الْكُوفَةِ! فَأَقْبَلْتُ عَلَى خَادِمٍ كَانَ مَعَنَا! فَقُلْتُ : مَا لِي أَرَى الْكُوفَةَ تَضِجُّ؟ قَالَ : السَّاعَةَ أَتَوْا بِرَأْسِ خَارِجِيٍّ خَرَجَ عَلَى يَزِيدَ! فَقُلْتُ : مَنْ هَذَا الْخَارِجِيُّ؟ فَقَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع)! قَالَ : فَتَرَكْتُ الْخَادِمَ حَتَّى خَرَجَ وَ لَطَمْتُ وَجْهِي حَتَّى خَشِيتُ عَلَى عَيْنِي أَنْ يَذْهَبَ وَ غَسَلْتُ يَدَيَّ مِنَ الْجِصِّ وَ خَرَجْتُ مِنْ ظَهْرِ الْقَصْرِ وَ أَتَيْتُ إِلَى الْكِنَاسِ فَبَيْنَمَا أَنَا وَاقِفٌ وَ النَّاسُ يَتَوَقَّعُونَ وَصُولَ السَّبَايَا وَ الرُّءُوسِ إِذْ قَدْ أَقْبَلَتْ نَحْوَ أَرْبَعِينَ شُقَّةً تُحْمَلُ عَلَى أَرْبَعِينَ جَمَلًا فِيهَا الْحُرَمُ وَ النِّسَاءُ وَ أَوْلَادُ فَاطِمَةَ(ع) وَ إِذَا بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) عَلَى بَعِيرٍ بِغَيْرِ وِطَاءٍ وَ أَوْدَاجُهُ تَشْخُبُ دَماً وَ هُوَ مَعَ ذَلِكَ يَبْكِي》 ♦️شخصی به نام «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می کنند که؛ من از طرف ابن‏ زياد اجير شده بودم که دارالاماره‏ ی کوفه را تعمير و گچکاری کنم. مشغول کار بودم که هياهويی در شهر بلند شد. از خادمی که نزدمان بود، پرسیدم : علت این همه شیون و ضجه که از داخل کوفه شنیده می شود، چیست؟!! گفت : امروز سرهای خارجی هایی که بر یزید خروج کردند را وارد کوفه می کنند. گفتم : این خارجی ها کیانند؟ گفت : حسین بن علی(ع)! مسلم می گوید : صبر كردم تا آن خدمت‌كار رفت، چنان مشت بر صورتم كوبيدم كه ترسيدم چشمم از كار بيفتد! دستانم را از گچ شستم، از پشت قصر بيرون رفتم تا اين كه خود را به ميدان كوفه رساندم، در آنجا ايستادم، مردم در انتظار اسيران و سرها بودند كه نزديك چهل هودج بر چهل شتر بود که در ميان آن‌ها زنان و فرزندان فاطمه(س) حضور داشتند و امام سجاد(ع) بر شتر بى جهاز سوار بود و خون از پاهايش فوّاره مى‌زد و با اين حال مى‌گريست و سخنانى بيان مى‌فرمود. 📋《ثُمَّ إِنَّ أُمَّ کُلْثُومٍ أَطْلَعَتْ رَأْسَهَا مِنَ الْمَحْمِلِ وَ قَالَتْ لَهُمْ : صَهْ یَا أَهْلَ الْکُوفَةِ! تَقْتُلُنَا رِجَالُکُمْ وَ تَبْکِینَا نِسَاؤُکُمْ؟ فَالْحَاکِمُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ اللَّهُ یَوْمَ فَصْلِ الْقَضَاءِ!》 ♦️سپس امّ کلثوم سر از محمل بیرون کرد و گفت : ای کوفیان! مردانتان ما را می‌کشند و زنانتان بر ما می‌گریند؟ خدا بین ما و شما در روز قیامت داوری خواهد کرد! 📋《فَبَيْنَمَا هِيَ تُخَاطِبُهُنَّ إِذَا بِضَجَّةٍ قَدِ ارْتَفَعَتْ فَإِذَا هُمْ أَتَوْا بِالرُّءُوسِ يَقْدُمُهُمْ رَأْسُ الْحُسَيْنِ(ع) وَ هُوَ رَأْسٌ زُهْرِيٌّ قَمَرِيٌّ أَشْبَهُ الْخَلْقِ بِرَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ لِحْيَتُهُ كَسَوَادِ السَّبَجِ قَدِ انْتَصَلَ مِنْهَا الْخِضَابُ وَ وَجْهُهُ دَارَةُ قَمَرٍ طَالِعٍ وَ الرُّمْحُ تَلْعَبُ بِهَا يَمِيناً وَ شِمَالًا فَالْتَفَتَتْ زَيْنَبُ(س) فَرَأَتْ رَأْسَ أَخِيهَا فَنَطَحَتْ جَبِينَهَا بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ حَتَّى رَأَيْنَا الدَّمَ يَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قِنَاعِهَا وَ أَوْمَأَتْ إِلَيْهِ بِحُرْقَةٍ وَ جَعَلْتْ تَقُولُ 》 ♦️در حالی که او مشغول سخن گفتن با زنان بود، صدای شیونی برخاست. دیدند سرهای شهداست که می‌آورند و سر مطهّر امام حسین(ع) پیشاپیش سرهاست، تابان همچون ماه و شبیه به پیامبر خدا(ص) محاسن او مشکی و خضاب زده و چهره‌اش درخشان مثل ماه که باد، موهای حضرت(ع) را این سو و آن سو می‌زد. زینب کبری(ع) نگاه کرد و سر پر خون برادر را دید و پیشانی خود را به چوبه‌ی محمل زد و خون را دیدم که از زیر مقنعه‌اش بیرون می‌زد و با نوایی سوزناک، خطاب به آن سر می‌گفت : @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
📋《يَا هِلَالًا لَمَّا اسْتَتَمَّ كَمَالًا غَالَهُ خَسْفُهُ فَأَبْدَا غُرُوبَا مَا تَوَهَّمْتُ يَا شَقِيقَ فُؤَادِي‏ كَانَ هَذَا مُقَدَّراً مَكْتُوبَا يَا أَخِي فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا فَقَدْ كَادَ قَلَبُهَا أَنْ يَذُوبَا يَا أَخِي قَلْبُكَ الشَّفِيقُ عَلَيْنَا مَا لَهُ قَدْ قَسَى وَ صَارَ صَلِيبَا يَا أَخِي لَوْ تَرَى عَلِيّاً لَدَى الْأَسْرِ مَعَ الْيُتْمِ لَا يُطِيقُ وُجُوبَا كُلَّمَا أَوْجَعُوهُ بِالضَّرْبِ نَادَاكَ‏ بِذُلٍّ يَغِيضُ دَمْعاً سَكُوبَا يَا أَخِي ضُمَّهُ إِلَيْكَ وَ قَرِّبْهُ‏ وَ سَكِّنْ فُؤَادَهُ الْمَرْعُوبَا مَا أَذَلَّ الْيَتِيمَ حِينَ يُنَادِي‏ بِأَبِيهِ وَ لَا يَرَاهُ مُجِيبَا》 ♦️ای هلالی که به کمال نرسیده، خسوف و غروب کردی. ای پاره‌ی دلم! فکر نمی‌کردم که این هم مقدر و مکتوب بود. ای برادر! با این فاطمه‌ی خردسال حرف بزن، نزدیک است دلش آب شود. ای برادر! چرا دل مهربانت نسبت به ما نامهربان شده است؟ ای برادر! کاش «علی» را هنگام اسارت، همراه یتیمان می‌دیدی که طاقت نداشت؛ هر چه با تازیانه او را می‌زدند، با اشکی ریزان مظلومانه تو را صدا می‌زد. ای برادر! او را به خودت بچسبان و به آغوش گیر و دل ترسانش را آرامش بخش. چقدر خوار است یتیمی که پدرش را صدا می‌زند ولی جوابی از او نمی‌شنود.(۱) این کل روایت مسلم جصاص که علامه مجلسی آن را نقل کرده است. 💠حال به بررسی سندی و محتوایی این روایت می پردازیم. 🌐بررسی اشکالات سندی روایت : 1⃣این روایت را علامه مجلسی در بحارالانوار به صورت بدون سند یا به اصطلاح «مرسل» نقل کرده و خود مرحوم مجلسی نیز به مرسل بودن آن اذعان کرده است. این اذعان شخص بزرگوار علامه مجلسی به نامعتبر بودن این روایت تاریخی کافیست. (روایت مرسل در اصطلاح علم حدیث و درایه به معنای ذکر نشدن نام راوی در سند روایت است.) 2⃣علاوه بر مرسل بودن این گزارش، شخص «مسلم الجصاص» نیز مجهول است که موجبات ضعف سند را از جهتی دیگر نیز فراهم می‌کند. 3⃣مرحوم شیخ عباس قمی(ره) منشاء این روایت را دو کتاب «نورالعین» و «منتخب طریحی» می داند و در نقد سند آن می نویسد : ذکر محامل و هودج، در غیر خبر مسلم جصاص نیست و این خبر را گرچه علامه مجلسی نقل کرده؛ لیکن مآخذ آن منتخب طریحی و کتاب نورالعین است که حال هر دو کتاب بر اهل فن پوشیده نیست.(۲) 4⃣کتاب «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب» معروف به «منتخب طریحی»، نوشته فخرالدین طریحی از علمای قرن یازدهم است. از آنجا که این کتاب کشکول گونه به صورت نامستند و بدون تحقیق تالیف شده، بسیاری از کتاب شناسان و حدیث پژوهان از آن انتقاد کرده اند. به عنوان نمونه مرحوم میرزا محمد ارباب می گوید که در کتاب منتخب مسامحات بسیار بکار رفته و روایت مختص به آن اعتباری ندارد.(۳) 5⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» نیز کتابی بسیار ضعیف و نامطمئن است که حتی نویسنده آن نیز به درستی مشخص نیست. مرحوم «علی بن عبدالله بحرانی ستری»، از فقها و مراجع تقلید امامی قرن سیزدهم و چهاردهم، کتاب نورالعین را کتابی سراسر کذب و افترا و بهتان می خواند و بیان می دارد اشعاری که در این کتاب به اهل بیت و امام حسین(ع) نسبت داده شده آن قدر از نظر فصاحت و بلاغت و وزن و قافیه ضعیف است که نمی توان آن ها را به افراد عادی نسبت داد، چه برسد به فصیح ترین و افراد عرب.(۴) 6⃣به نظر می‌رسد که علامه مجلسى(ره) این مطلب را از منتخب طریحى نقل کرده است؛ زیرا علیرغم آنکه مشهور شده است که ماخذ این روایت کتاب نورالعین است، در گزارشی که در آن کتاب آمده است، سخنی از داستان سر به محمل کوبیدن نیست، بلکه طبق نقل این کتاب، اساساً محملی بر روی شتران نبوده تا زینب(س) سرشان را به چوبه آن بکوبند! این کوباندن سر در نسخه چاپى مقتل الحسین(ع) منسوب به أبى مخنف، نیز نیامده است.(۵) @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
🌐بررسی اشکالات محتوایی روایت : 1⃣براساس گزارش های متقدمین، اسراء را با شتر بدون جهاز می بردند تا ناراحتى ببینند و تنها در این روایت است که وجود محمل بر روی شترها ذکر شده است. اساسا محمل یک وسیله محترمانه است و هیچ‌کس آن‌ را براى اسیر خود انتخاب نمی‌کند. لذا محملی وجود نداشت که به فرض حضرت زینب(س) سر خود را به آن بکوبند. این مطلبی است که شیخ مفید و سیدبن طاووس، شیخ طوسی آنرا بیان نموده اند. به عنوان نمونه، راوی نقل می کند من در کوفه بودم و تجمع مردم کوفه را مشاهده کردم در حالی که مردم هم برای دیدن آن از خانه هایشان بیرون آمده بودند ؛ 📋《فَلَمَّا أُقْبِلَ بِهِمْ عَلَى الْجِمَالِ بِغَيْرِ وِطَاءٍ》 ♦️پس وقتی کاروان اسراء کربلا نزدیک شد، دیدم اهل بيت(ع) را سوار بر شتران بى‏ جهاز کرده اند.(۶) افزون بر این، در خود اشعارى که در این روایت به امام سجاد(ع) نسبت داده شده به صراحت آمده است؛ 📋《تُسَيِّرُونَا عَلَى الْأَقْتَابِ عَارِيَةً》 ♦️ما را بر شتران برهنه سوار کردند.(۷) روشن است که منظور حضرت(ع) شخص وى نیست، بلکه تمام اسرا را این‌گونه سوار کردند. 2⃣در اشعاری که در این روایت به زینب(ع) نسبت داده شده مطالب غیرواقعی و بعضاً موهنی به چشم می خورد. از جمله نسبت قساوت و سنگدلی به امام حسین(ع) و نسبت بی طاقتی، ذلت و ترس به امام سجاد(ع) دراسارت و یتیمی که حتی با صنایع ادبی هم قابل توجیه به نظر نمی رسد. 3⃣گزارش‌های معتبر تاریخی حاکی از آن است که عمر سعد، سر مقدّس امام حسین(ع) را، بی‌درنگ پس از شهادت آن‌حضرت، همراه خولی بن یزید اَصْبَحی و حُمَید بن مُسْلِم اَزْدی‏ نزد عبیدالله بن زیاد فرستاد. و از آن‌جا که کاروان اسیران یک روز بعد؛ یعنی روز یازدهم از کربلا به سمت کوفه حرکت نمودند، پس اصلاً هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه سر مقدّس امام حسین(ع) همراه آنها نبود، تا حضرت زینب(س) با دیدن آن از خود بی‌خود شود.(۸) 4⃣شعر معروفي که در متن اين گزارش آمده است، حاوی مصرعی است که مي‏ گويد : 📋《يَا أَخِي! فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا》 ♦️اي برادر با من حرف نمي‏زني، نزن؛ لااقل با دختر صغيره‏ي خود فاطمه سخن بگو! چگونه اين سخن مي‏ تواند صحيح باشد، در حالي که بنا به تصريح همه‏ ي تاريخ نويسان و پژوهشگران اسلامي، فاطمه بنت الحسين(ع)، که فاطمه‏ کبري هم خوانده مي‏ شود، آن روز، زن بزرگ و شوهرداري بود که با شوهرش حسن مثني همراه پدرش از مدينه خارج شده بودند و شوهرش حسن بن حسن(ع) معروف به حسن مثني در روز عاشورا پس از آنکه زخمهاي فراوان برداشته بود، از مرگ نجات يافت. 🎙اما سخن آخر : اما کدام قابل باور است که زينب کبری(س) از شدت تأثّر در ميان مردم و دشمنان از خود بي‏ خود شود و چنان سر بر چوب کجاوه بکوبد که خون سرش در برابر چشم دشمنان و نامحرمان جاری شود! یا زينب کبری ای که وقتی که پيکر پاره پاره‏ ی برادرش را در گودال قتلگاه ديد، دستانش را به سوي آسمان گرفت و گفت : 📋《اللَّهُمَّ تَقبَّل مِنَّا هَذَا القُربَانَ》 ♦️پروردگارا! این قربانی را از ما بپذیر!(۹) مسلم جصّاص می گويد : زينب(ع) از شدت ناراحتی نتوانست خويشتن داري کند تا سرش را شکافت! در این هنگام امام سجاد(ع) خطاب به زینب کبری(س) فرمود : 📋《يَا عَمَّةِ! أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ》 ♦️ای عمه! و تو بحمدالله درس ناخوانده دانائى و نیاموخته ی خردمند!(۱۰) از جمله ويژگی ‌های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود. اگر او عاقله نبود چگونه اين همه حوادث را كه بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل مي‌نمود؟ او در بين زنان قريش و بني هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباريش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود. مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند مي‌گويد : 📋《حَدَّثَتنِي عَقِيلَتُنَا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلِىِِّ(ع)》 ♦️فرزانه‏ ی ما، زينب دختر علی(ع) برای ما چنين روايت کرد.(۱۱) @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
هدایت شده از اسناد المصائب
در مجلس يزيد آن مرد سرخ رنگ شامي وقتي به جناب سكينه(س) اشاره كرد و از يزيد خواست كه او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گويد : ما به زينب(ع) پناه بردیم چرا كه او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.(۱۲) خطبه‌اي غراء و آتشين كه در كاخ يزيد و عبيدالله و در بين مردم كوفه و شام ايراد كرد همه را به تعجب و تحسين و تأثر و حزن و پشيماني از كارشان واداشت، در حالي كه زني بود مصيبت زده آن هم چه مصيبت‌هاي بزرگ. از كارهاي مدبّرانه و عاقلانه او اين بود كه در حين كوچ دادن اسراء به شام دستور داد محمل‌ها را سياه پوش كنند، اين كارهاي او از نظر دشمن بي‌اهميت بود، ولي عقل و درايت زينب(س) به آينده و به حفظ نهضت حسيني با اين مظاهر پرمعني حكم می نمود. علامه قزوينی در بيان عقيله بودن زينب در كتاب «زينب من المهد الي اللحد» مي‌نويسد : عقل و درايتي كه زينب(س) داشت، حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين(ع) را از مرگ حتمي نجات داد و كاخ يزيد را به لرزه در آورد.و نهضت حسيني را تا به امروز زنده و پاينده نمود.(۱۳) حِذْيَم بن شريك اسدى مى گويد : هنگامی که زینب کبری(س) در کوفه خطبه می خواند. 📋《لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)》 ♦️در آن روز به زينب دختر على(ع) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم. گويا زبان على(ع) در كام اوست و با زبان اميرمؤمنان على(ع) سخن مى گويد.(۱۴) كلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایى كه از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد. در مورد صدیقه ی توانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت، حضرت زینب كبری(س) سخن ها بسیار گفته ونوشته اند. محدث قمی مي‏ نويسد : حضرت زينب(س) آن چنان يزيد و ابن‏ زياد را به باد توبيخ و ملامت گرفت که بدون واهمه و ترس ابن‏ زياد را با نام مادر بدکاره‏ اش (ابن‏ مرجانه) و يزيد را به اسم مادر خونخوار و معروفه‏اش (ابن آکله الاکباد) خواند. و هر دو را که در اوج قدرت و غرور به تخت تکبر و استکبار تکيه زده بودند و بر قدرت پوشالی خود مي‏ باليدند، خوار و ذليل ساخت. پس روشن شد که اين روايت جعلي است و شان حضرت زينب(س) اجل از اين امور است.(۱۵) 📚منابع: ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴ ۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۵۶۹ ۳)عاشورا پژوهی با رویکرد تحریف شناسی، صحّتی، ص۷۱ ۴)قامعه اهل الباطل بحرانی ستری، صص۲۰-۷۷-۹۰ ۵)المنتخب طریحی، ج۲، ص۴۳۵ ۶)امالی شیخ طوسی، ص۹۱ ۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴ ۸)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۳ ۹)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸ ۱۰)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶ ۱۱)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۱ ۱۲)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹ ۱۳)زینب من المهد الی اللحد قزوینی، ص۴۰ ۱۴)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶ ۱۵)سفینه البحار محدث قمی، ج۱ ،‌ص۵۵۸ @AsnadolMasaeb
هدایت شده از جهان نیوز
⚫️مهدکودکها زیرمجموعه آموزش و پرورش است، بگومگوی دستگاه‌ها باید برطرف شود 🔻 رهبر انقلاب: یک مسئله، مسئله‌ی مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها است. مهدکودکها متأسفانه رها است. مهدکودک‌ها هم ذیل آموزش پرورش است، این رها است. اولاً دستگاههای مختلف دولتی با هم توی این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود. وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران می‌آیند بچه های مردم را می گیرند، می‌برند آنجا و تربیت های غلط داده می شود. گزارشهای بسیار بدی بنده دریافت کردم از بعضی از مهدکودک‌ها که واقعا نگران‌کننده است. ۹۹/۶/۱۱ @jahaannews
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 هشدار امروز رهبر انقلاب درباره آسیبهای آموزش مجازی دانش آموزان در دوران کرونایی 🔻 رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیان‌های احتمالی آن خاطرنشان کردند: راه اندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد. ۹۹/۶/۱۱ ✍️بیداری ملت @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
13990611_40482_1281k.mp3
11.5M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی امروز رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش. ۹۹/۶/۱۱ 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از جنگ موریانه ها 😷
🔴 پاسخ قابل تأمل حمید رسایی به توییت وزیر ارتباطاعات ┈••✾ ✾••┈ 📱 https://eitaa.com/joinchat/512753667Ca7d8a73f51
هدایت شده از توییتر انقلابی
⭕️ جناب آقای روحانی (دامت اراجیفته)! بهترین و دقیق‌ترین روش نظرسنجی این هست؛ نه حدس زدن از رویِ قیافه‌یِ مردم، از پشتِ شیشه‌هایِ دودیِ لندکروزِ ضدگلوله در خیابانهایِ شمالِ شهرِ تهران! #نظارت_میدانی 👤 حاج حیدر @TWTenghelabi
هدایت شده از توییتر انقلابی
⭕️ چند سالی می‌شود که حسن روحانی، مدرسه علمیه علوی قم که در کودکی آنجا درس حوزه خوانده را برای ایام بعد از اتمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش بازسازی و تجهیز کرده؛ حوزه‌ای با امکاناتی نظیر استخر، سونا و جکوزی؛ احتمالاً برای زنده نگه داشتن یاد استاد و ادامه دادن راه غریق کوشک! 👤 سید رضی @TWTenghelabi
◼️🕯▪️🕯◼️🕯▪️ 🕯▪️🕯◼️ ▪️🕯◼️ 🕯◼️ ◼️ 🕯 ▪️ ▪️🕯بسم الله الرحمن الرحیم🕯▪️ "۱۱" 🏴شب یازدهم محرم🏴 بخش اول 🕯▪️السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ سَیِّدِ الأَنبیاء درود بر تو باد ای دختر سرور پیغمبران ▪️🕯السَّلامُ علیکِ یا بنتَ صاحِبَ الحَوضِ واللِّواءِ درود بر تو باد ای دختر صاحب حوض کوثر و صاحب پرچم 🕯▪️السَّلامُ علیکِ یا بنتَ مَن عُرِجَ إِلی السَّماءِ و وُصِلَ إِلی مَقامِ قابَ قوسَینِ أَو أَدنی درود بر تو باد ای دختر کسی که بالا برده شد به سوی آسمان و وصل شد به مقام مرتبه ی قاب قوسین یا نزدیکتر 🏴🕯امام حسین علیه السلام فرمود جدم رسول خدا را در خواب دیدم که به من فرمود: « فَاِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراک قَتِیلاً، اِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراهُنَّ سَبایا؛ خدا خواسته که آنها را اسیر ببیند"۱" 🏴🚩موضوع تدبر این است که: چه نکته‌ای در اراده خداوند است که می‌خواهد امام حسین علیه السلام را شهید و اهل بیتش علیهم السلام را اسیر ببیند؟ و ما از این مسأله، چه تأثیری را باید درخود انتظار داشته باشیم؟ محمّد بن حنفیه ملاقاتی در مکه با امام حسین علیه السلام دارد که در آن ملاقات چنین عرض می کند: «ای برادر! تو مردم کوفه را خوب می شناسی و می دانی که با پدر و برادرت چه کردند و من می ترسم که سرنوشت شما نیز همان سرنوشت گذشتگان بشود. اگر مصلحت بدانی، در مکه بمان که هم جانت سالم می ماند و هم عزّت و احترامت محفوظ است. ولی فردای آن روز حضرت به سوی کوفه حرکت کرد. محمّد گفت: «چه شد که در حرکت عجله می کنی؟» 🕯▪️حضرت فرمود: بعد از رفتن تو، پیامبر را در خواب دیدم که فرمود: «یا حُسَینُ اُخْرُجْ فَاِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراک قَتِیلاً؛ ای حسین! بیرون برو که خداوند خواسته تو را کشته ببیند.» محمّد کلمه استرجاع را بر زبان آورد و گفت: «اکنون که عازم هستی، پس چرا زنان را با خودت می بری؟ فرمود: «اِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراهُنَّ سَبایا؛ خدا خواسته که آنها را اسیر ببیند"۲" 🕯▪️بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب ▪️🕯ور نه این بی حرمتی را کی رواداردحسین 🏴🚩نکته‌ها و آثار شهادت امام و اسارت اهل‌بیتش علیهم السلام گذشته از اینکه(_ برای آنها بالاترین مقام را خواسته است- به واسطه این مقام بلند شفاعت آنها را می‌پذیرد- اسلام را از تحریف نجات می‌دهد- بسیاری از نفوس مستعده را هدایت کند- تحمّل سختی‌ها را راه رسیدن به سعادت معرفی کند و صدها نکته دیگر که از همه آنها مهمتر معرفت خداوند است که در آئينه پاک و زلال امام ارائه می‌شود.) ▪️🕯سیّد‌الشهدا. هنگامی که از مدینه خارج می‌شدند، رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را در خواب زیارت نمودند و حضرت به ایشان فرمودند: ان لک فی الجنان لدرجاتٍ لاتنالها الا بالشهادة."۳" برای تو در بهشت مقامی است که جز با شهادت به آن نمی‌رسی. 🚩 و در روز عاشورا هر چه آن حضرت به شهادت نزدیکتر می‌شدند، چهره‌شان برافروخته‌تر و شاداب‌تر و حالت حضرت آرام‌تر می‌‌شد."۴" امام این تربیت را به اصحاب و یارانش منتقل نمود تا جایی که علامه مجلسی در بحار بابی با عنوان (باب فضل الشهداء معه و علة عدم مبالاتهم بالقتل و بیان أنه صلوات‌الله‌علیه کان فرحاً لا‌یبالی بما یجری علیه) "۵"باز نموده‌اند. ▪️🕯در نهج البلاغه آمده است که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌‌وآله‌وسلّم پس از خبر دادن أمیرالمؤمنین علیه‌السلام به شهادت فرمودند: یا علی کیف صبرک اذن؟ حضرت عرض کردند: لیس هذا من مواطن الصبر ولکن من مواطن البشری و الشکر."۶" وقتی ابن زیاد ملعون به حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها گفت: کیف رأیت صنع اللـه بأخیك و أهل‌بیتك؟ حضرت فرمودند‌: ما رأیت الا جمیلا. تمام صحنه‌های دردناک عاشورا و پس از عاشورا در چشم خدا بین حضرت زینب زیبائی و جمال است. ادامه:⬇️⬇️
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔴 تحرکات دوباره و مشکوک کاظمینی بروجردی در غرب تهران 🔹کاظمینی بروجردی که قبلا به دلیل طرح برخی از ادعاها و تحرکات شبهه برانگیز سیاسی و دینی بازداشت شده بود، پس از آزادی فعالیت های خود را حوالی «پارک اوستا» در خیابان آزادی شروع کرده است. 🔻کاظمینی بروجردی در سال ۱۳۸۵ توانسته بود با جذب پیروان زیاد، مدتی در غرب تهران به ایجاد التهاب و آشوب بپردازد که نهایتا در مهر۸۵ بازداشت و به ۱۱سال زندان محکوم گردید. 🔥 @mahramaneh1
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔴 نقطه‌زني دقيق رهبر انقلاب درباره شيوه‌های نفوذ دشمن، رسانه‌های ضدانقلاب را عصبانی كرد 🔻رهبر معظم انقلاب در سخنان خود با مسئولین آموزش و پرورش نسبت به رهابودن وضعيت مهدكودک‌ها انتقاد كردند و فرمودند: 🔹 «وضعيت مهدكودک‌ها به‌هيچ‌وجه خوب نيست»؛ ايشان همچنين نسبت به نفوذ دشمن از طريق آموزش‌وپرورش با كمک روش‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ هشدار دادند 🔹 تنها چند ساعت پس‌ازاين سخنان، درستی دغدغه و هشدار رهبر انقلاب در خروجی رسانه‌های معاند نمايان شد 🔹اغلب اين رسانه‌ها و اكانت‌های اصلی ضد انقلاب در فضای مجازی به‌صورت هماهنگ و پر ضرب، به اين هشدار، هجمه كردند كه نشان‌دهنده نقطه‌زنی دقيق رهبر انقلاب در هدف قرار دادن يك راهبرد اساسی جريان نفوذ است. 🔥 @mahramaneh1
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارشناس منوتو رو آنتن زنده‌ی منوتو یجوری از ایران دفاع کرد و پهلوی رو تحقیر کرد که باید تو تاریخ ثبت بشه 😂 کارشناس من و تو: ایران اکنون استقلال خود را ثابت کرده آن پهلوی بود که باید تمام کارهای خود را با سفارت انگلستان و آمریکا چک می کرد؛ ایران باید بیش از پیش قدرت خود را افزایش دهد همانطور که انگلستان در اوج بحران اقتصادی به دنبال اتم بود @Bisimchimedia
📚 ✍ حجت الاسلام علی شیرازی در حرکت حضرت اباعبدلله (ع) سه عنصر وجود دارد: عنصر و عقل، عنصر و عزت، عنصر . در حادثه ، عاطفه با عشق و محبت و ترحم و گریه همراه است. قدرت عاطفه ، قدرت عظیمی است؛ لذا ما را امر میکنند به: گریستن، گریاندن و تشریح حادثه عاشورا. در فضای عاطفی و در فضای عشق و محبت است که میتوان خیلی از حقایق را فهمید. خیلی از مسائل است که باید آنها را با عاطفه و محبت حل کرد. در تاریخ 17 خرداد 1373 فرمودند...... 🔻 ادامه مطلب را در اینجا بخوانید👇 @partosokhan_ir
هدایت شده از آنتی روباه
◼️ سنایی غزنوی درباره لزوم چنین سروده است: داستان پسر هند مگر نشنیدی، که از او بر سر اولاد پیمبر چه رسید پدر او لب و دندان پیمبر بشکست، مادر او جگر عم پیمبر بمکید خود به ناحق حق داماد پیمبر بگرفت، پسرِ او سرِ فرزند پیمبر ببرید بر چنین قوم چرا لعنت و نفرین نکنم، لعن الله یزیدا و علی آل یزید 🦊 @antirobah
هدایت شده از آنتی روباه
میگویند امام زین العابدینِ بیمار. نخیر؛ مقاومت، تشکل، ضربه‌زدن به بنی امیه، آماده کردن ذهنیت مردم برای انقلاب دوباره، از زمان امام سجاد شروع شد. ۵۹/۶/۱۴ 🦊 @antirobah
هدایت شده از آنتی روباه
آتش توپخانه، حجیم و منظم پادوی لاریجانی و مهره گرم شلیک است. به قول فرمانده قلب‌ها سردار شهید حاج ابراهیم همت: هر وقت در میدان جنگ خط را گم کردید ببینید دشمن کجا را می‌کوبد، همانجا خط خودی است. امروزه جهان اسلام با وقایع و حوادث بزرگ و پیچیده‌ای روبرو شده است، از بلای کرونا، انفجار بندر بیروت، انقلاب سیاه پوستان امریکا، تحریم‌های امریکا علیه ایران، مشکلات مسکن و گرانی در کشور و.... مشاهده می‌شود که راهبرد جدید این نوچه‌ی آشنا زدن خطبای انقلابی است. البته، زدن نیروهای انقلابی حوزه، توسط حامی تشکل دوره‌ای اساتید حوزه، تعجب هم ندارد! 🦊 @antirobah
🔴 ، حامیان استاندار خوزستان را به مردم معرفی کرد ‏1⃣ این تصویر متعلق به آیت‌الله احمدی شاهرودی، سالها نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری است. آیا تا حالا یک کلمه از ایشان در دفاع از ‎ و مردم خوزستان شنیده‌اید؟ آیا ایشان را یکباردر میان مردم محروم دیده‌اید؟ چه شده این‌ها در دفاع از ‎ به میدان آمده‌اند؟ جداً سوال ما این است که بزرگواران در زمان بحران ماهشهر و غیزانیه و بی‌‌آبی روستاهای استان و کارگران هفت تپه و ... کجا بوده‌اند؟! 2⃣ نقد استاد ‎پناهیان به ‎استاندار خوزستان با تمام تلخی‌اش حرف دل ۵ میلیون خوزستانی است. حرف دل همه آنهایی است که سالها به گاری آب بسته شده بودند! حال چه شده جماعتی که همواره حامی حاکمان و زورمداران بوده‌اند علیه پناهیان موضع می‌گیرند؟ این یعنی پناهیان نقطه‌زن کرده. 3⃣ دوستان عدالتخواه و مطالبه‌گر هم اگر نقدی به برخی مواضع استاد پناهیان دارند، منطقی جداگانه مطرح کنند ما مانع نیستیم. آن نقدها نظری و علمی است اشکالی ندارد. اما حملات برخی از روحانیت به پناهیان در دفاع از استاندار ناکارآمد خوزستان که اتهاماتش در دادگاه مطرح شده و بحران‌سازی‌ و رفیق‌بازی‌اش روشن است بسیار برای ما عجیب است.‏ نباید سکوت کرد. 4⃣ نقد پناهیان به استاندار خوزستان اگر هیچ خیری برای مردم خوزستان نداشته باشد(که قطعاً داشته) حداقل تاثیرش این بود که مردم خوزستان و اصحاب رسانه و نخبگان فهمیدند چه کسانی حامی شریعتی بودند و هستند و نمی‌گذارند برکنار شود. الحمدلله؛ مردم حامیان شریعتی را در خوزستان شناختند. @ham_safare_ba_shohada
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ ابوالفضل ساجدی ❓" چرا ؟" 8️⃣ كليپ فوق پاسخي عملي مي دهد. ❣️كليپ فوق، روضه ي سوزناك حضرت زينب س از زبان جواني است كه با افتخار، كفش زوار اربعين را واكس مي زند.❗️ ✅ اين صحنه يكي از هزاران شاهدي است كه كاركرد دنيوي عزاداري حسيني ع را به ترسيم مي كشد، چه رسد به كاركرهاي اخروي آن كه فوق تصور امثال حقير است. ❓عزاداري براي چيست؟ براي تقويت صفات برجسته اخلاقي (مانند تواضع، تعاون و ايثار) در ميان جوانان. جوان فوق، متواضعانه و ايثارگرانه، به زوار خدمت مي كند و در اين تعاون و مشاركت جمعي حضور دارد. ✅ عزاداري براي گسترش خدمت عاشقانه به مومنان است. شركت عاشقانه اين جوان در كمك به زوار اربعين و نيز جوانان در سراسر كشور در همياري مومنانه به محرومين در محرم امسال نمونه آن است. ✅ عزاداري براي حفظ مدار قلبها در مسير امام حسين ع در ميان طوفانهاي بلاخيز جنگ نرم فتنه هاي آخر الزمان است كه براي برجسته سازي لذات مادي و خاموشي نور معنويت اسلامي در ذهن و دل جوانان تلاش مي كنند. ✅ عزاداري براي ارتقاء سطح تحمل جوانان براي حركت در مسير خدا است. ✅ بدين دلايل مي توان گفت عزاداري با شور و شعور حسيني ظرفيت كاهش آسيبهاي اجتماعي در ميان جوانان و ارتقا صفات انساني و اخلاقي آنها را دارد. ✅ هر قدر در مراسم حسيني ع براي همراهي شور و شعور، نه شور بي شعور و نه شعور بي شور، بيشتر تلاش كنيم، شاهد بركات فزونتر فردي و اجتماعي، و دنيوي و اخروي آن خواهيم بود. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
🔵 چگونه عالم برجسته سني كه شيعه شده، معناي مولا در حديث غدير را به علماي سني فهماند؟ خاطره ای از مولوی شریف زاهدی از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید . او در بیان خاطرات خود چنین می آورد ؛ « خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. ❗️تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتاب‌های «مولوی محمد عمر سربازی» بودم. مطالعه‌ام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا می‌گویند؟ از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود که: «مولانا» یعنی واجه ؛ یعنی رهبر ما، پیشوا ی ما. به آن‌ها گفتم: من تعجب می‌کنم «مولا» درباره ی بزرگانتان معنای واجه و رهبر می‌دهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است! ❗️ روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه ی حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) در غدیر خم استناد کردم. ایشان می‌گفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است. نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد. یک ساعت از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی. گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانواده‌ام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی. 👌خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟ گفتم: می‌خواستم بهت بگم: دوستت دارم. گفت: همین! گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم. دوستم ناراحت شد و گفت: خانواده‌ام منتظرم بودند و باید می‌رفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت می‌کنی؟ گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند می‌روی و شما را از راهتان بر می‌گردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت می‌شوی و در عقل من شک می‌کنی، ولی وقتی پیامبر اسلام| ده‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه می‌دانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند؟ با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکته ی مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.» 📚باید شیعه می شدم ، خاطرات شریف زاهدی ،ص 138 🆔 @meshkatnoor 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir