سیوپنج سال مبارزه
سیوپنج سال مبارزه، مجاهدت، زندان رفتن، بارها تبعید شدن، در یک محیط رعب زندگی کردن، دوستان زیادی را با زحمت جمعکردن، احکام الهی را در زیر فشار اختناق دستگاه حاکم آن روز منتشر کردن و عمری را با این شیوه گذراندن. این یک خصوصیت از خصوصیات زندگی موسی بن جعفر است...
امروز نگاه میکنیم موسی بن جعفر، خیال میکنیم یک آقای مظلوم بیسروصدای سربهزیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس؛ قضیه این نبود. قضیه یک مبارزه طولانی، یک مبارزه تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی بود.
(امام خامنهای، 23/01/1364)
💠امام كاظم عليه السلام
🔸 ليْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ
🔹از ما نيست كسى كه هر روز به حساب اعمال خود رسيدگى نكند تا اگر ديدْ كار نيك كرده ، از خداوند، بيشتر بخواهد و اگر كار بد كرده ، براى آن از خداوند، آمرزش بخواهد و به درگاه او توبه كند
📗الکافي ج2 ص453
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇 مارپیچ سکوت
#امام_خامنه_ای 👇
اگر کسی میخواهد گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت را بفهمد [نگاه کند به]:...
⚠️یه کاری می کنند در #فضای_مجازی که ما احساس کنیم در اقلیت ایم...
#هوشیار_باشیم #جهاد_تبیین #انقلاب_اسلامی #ولایت_فقیه #حجاب #فضای_مجازی
هدایت شده از مسجد بلال
ASR by NLL APPSAUD-20220720-WA0000.mp3
زمان:
حجم:
4.54M
🔹 سه شنبه ۲۸تیر( ۷۱۸)
🔷 درس هایی کوتاه از امیرالمومنین
علی(ع)در حکمت های نهج البلاغه
🔷 شرح به روزاحکام و معارف اسلامی
🔴(توسط حجة الاسلام ساجدی نسب)
✅کانالهای ایتاوتلگرام :
🕌 @MasjedBalal2
✅کانال دوم واتس آپ:
🕌 https://chat.whatsapp.com/GBPEMgyRc4n0LBZ7IN5AM9
بر بال حکمت ۱۷ نهجالبلاغه🕊️🕊️🕊️
وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟
فَقَالَ: (علیه السلام) إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
(موضوع: علت تغییر رنگ موها)
( از امام پرسیدند که رسول خدا (ص) فرمودند: موها را رنگ کنید، و خود را شبیه یهود نسازید، یعنی چه؟)
امام (علیه السلام) فرمودند: پیامبر (ص) این سخن را در روزگاری فرمودند که پیروان اسلام اندک بودند، اما امروز که اسلام گسترش یافته، و نظام اسلامی استوار شده، هر کس آنچه را دوست دارد، انجام دهد.
✍ شرح حکمت:
در آغاز اسلام که تعداد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران وجود داشتند، پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند که پیران چهره جوان به خود بگیرند، تا مایه ترس دشمن شوند، به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. منتها براى این که دشمنان، از نکته این کار باخبر نشوند و... پیامبر اکرم (ص) این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کردند. درنتیجه: 👇🏻
دو نوع قوانین داریم:
۱- قوانينی که تغییر نمیکنند، مانند: خواندن نماز
۲- قوانینی که تغییر میکنند، (به اقتضای زمان، و بنا به مصلحت) مانند: استعمال تنباکو 👇🏻
۱- قانون اوليه: (حلال و جایز بودن استعمال تنباکو)
۲- قانون ثانویه: (حرام شدن استعمال تنباکو)
صداى ساز و آواز بلند بود.
هركس كه از نزديك آن خانه مى گذشت، مى توانست حدس بزند كه در درون خانه چه خبرهاست؟
بساط عشرت و ميگسارى پهن بود و جام «مى» بود كه پياپى نوشيده مى شد. كنيزك خدمتكار درون خانه را جاروب زده و خاكروبه ها را در دست گرفته از خانه بيرون آمده بود تا آنها را در كنارى بريزد. در همين لحظه مردى كه آثار عبادت زياد از چهره اش نمايان بود و پيشانى اش از سجده هاى طولانى حكايت مى كرد از آنجا مى گذشت، از آن كنيزك پرسيد:
*«صاحب اين خانه بنده است يا آزاد؟».*
- آزاد.
پاسخ داد:
- معلوم است كه آزاد است. اگر بنده مى بود پرواى صاحب و مالك و خداوندگار خويش را مى داشت و اين بساط را پهن نمى كرد.
ردوبدل شدن اين سخنان بين كنيزك و آن مرد موجب شد كه كنيزك مكث زيادترى در بيرون خانه بكند. هنگامى كه به خانه برگشت اربابش پرسيد: «چرا اين قدر ديگر آمدى؟».
كنيزك ماجرا را تعريف كرد و گفت: «مردى با چنين وضع و هيئت مى گذشت و چنان پرسشى كرد و من چنين پاسخى دادم.»
شنيدن اين ماجرا او را چند لحظه در انديشه فرو برد. مخصوصا آن جمله (اگر بنده مى بود از صاحب اختيار خود پروا مى كرد) مثل تير بر قلبش نشست. بى اختيار از جا جست و به خود مهلت كفش پوشيدن نداد. با پاى برهنه به دنبال گوينده سخن رفت. دويد تا خود را به صاحب سخن كه جز امام هفتم حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نبود رساند. به دست آن حضرت به شرف توبه نائل شد، و ديگر به افتخار آن روز كه با پاى برهنه به شرف توبه نائل آمده بود كفش به پا نكرد. او كه تا آن روز به «بشربن حارث بن عبد الرحمن مروزى» معروف بود، از آن به بعد لقب «الحافى» يعنى «پابرهنه» يافت و به «بشر حافى» معروف و مشهور گشت. تا زنده بود به پيمان خويش وفادار ماند، ديگر گرد گناه نگشت. تا آن روز در زمره اشراف زادگان و عياشان بود، از آن به بعد در زمره مردان پرهيزكار و خداپرست درآمد.
[منبع :مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى (داستان راستان)جلد 18 صفحه 286 ]
20 ذی الحجّه
ولادت امام کاظم علیه السلام
بنا بر فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در ماه ذی الحجّه سال 127 هـ در «ابواء» بین مکّه و مدینه بدنیا آمد. (1)
اسم شریف آن حضرت موسی و کنیه ی مشهورش ابو الحسن و ابو ابراهیم است. القاب آن حضرت :
کاظم و صابر و صالح و امین است، امّا لقب مشهور آن حضرت همان کاظم است یعنی خاموش و فرو برنده ی خشم. (2)
پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر آن حضرت عُلیا مخدّره حمیده ی مصفّاة است. (3)
حضرت صادق علیه السلام فرموده اند :
«حمیده» تصفیه شده از هر دنس و بدی مانند شمش طلا است، و پیوسته ملائکه او را حراست و پاسبانی می نمودند تا به من رسید؛ به سبب آن کرامتی که از حقتعالی است برای من و حجّت بعد از من. (4)
کمال الدین شافعی درباره موسی بن جعفر علیهما السلام می گوید :
اوست امام کبیر القدر، عظیم الشأن، کثیر التهجَد، مُجدّ در اجتهاد، مشهور به عبادات، مواظب بر طاعات، مشهور به کرامات.
شب را با سجده و قیام به روز می آورد و روز را با تصدّق و صیام به آخر می رسانید، و به سبب حِلم بسیار و گذشتش از جرم تقصیر کنندگان در حقش «کاظم» خوانده شد. آن حضرت در مقابل کسی که به او بدی کرده بود احسان می کرد، و کسی را که به او جنایتی کرده مورد عفو قرار می داد.
به جهت کثرت عبادتش «عبد صالح» نامیده شد و به «باب الحوائج الی الله » معروف شد، زیرا که هر کس متوّسل به آن جناب شده به حاجت خود رسیده، کراماته تحار منها العقول. (5)
دلائل ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجّه :
1. روایت حضرت عسکری علیه السلام که فرموده اند :
امام کاظم علیه السلام در ابواء بین مکّه و مدینه در ماه ذی الحجه سال 127 هـ به دنیا آمدند. (6)
2. ابو بصیر نقل می کند در سالی که حضرت کاظم علیه السلام متولّد شدند من در خدمت حضرت صادق علیه السلام به سفر حجّ رفتم (ماه ذی الحجّه ایّام حجّ) چون به منزل ابواء رسیدیم حضرت برای ما چاشت طلبید، و غذای بسیار و نیکو آوردند.
در اثنای خوردن طعام پیکی از جانب «حمیده» عیال حضرت به خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد که حمیده می گوید :
فرمودید چون اثر ظاهر شد شما را خبر کنم ... پس حضرت شاد و خوشحال برخاست و رفت و بعد از اندک زمانی شکفته و خندان بر گشت، در حالی که آستین های خود را بالا زده بود.
عرض کردیم :
خداوند دهان شما را همیشه خندان و دل شما را شاد گرداند، حال حمیده چگونه است ؟
حضرت فرمودند :
حقتعالی پسری به من عطا کرد که بهترین خلق خداست ... . (7)
3. منهال قصاب می گوید :
در ایّام حجّ از مکّه به قصد تشرّف به مدینه بیرون رفتم. هنگامی که به ابواء رسیدم دیدم خداوند مولودی به حضرت صادق علیه السلام عطا فرموده است. من زودتر از آن حضرت به مدینه وارد شدم و آن حضرت یک روز بعد ازمن وارد شد و سه روز مردم را اطعام کرد. (8)
4. (اگر چه احتمالی بیش نیست) :
در 15 ماه ذی الحجّه بنابر مشور ولادت حضرت هادی علیه السلام است، و حال اینکه از امام زمان علیه السلام این دعای شریف منقول است : اللّهم انی اسئلک بالمولودین فی رجب محمد بن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتجب ... . (9)
پس کلام امام عصر علیه السلام دلالت بر ولادت حضرت جواد و حضرت هادی علیهم السلام در ماه رجب دارد، و بنابر روایت ابن عیاش ولادت حضرت هادی علیه السلام در 2 یا 5 رجب واقع شده است. (10)
از طرفی کنیه ی مشهور امام کاظم علیه السلام ابو الحسن سپس ابو ابراهیم است و کنیه ی امام هادی علیه السلام هم ابو الحسن است.
شاید مطالبی که در مورد ولادت ابو الحسن علیه السلام در ذی الحجّه ذکر شده مراد امام هادی نباشد، بلکه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام باشد چرا که روایت ولادت حضرت کاظم علیه السلام در ذی الحجّه و ولادت امام هادی علیه السلام در ماه رجب است.
📚 منابع :
1. دلائل الامامة : ص 303.
2. تاریخ موالید الائمة : ص 35. بحار الأنوار : ج 48، ص 11.
3. کافی : ج 1، ص 477. و ... .
4. کشف الغمة : ج 2، ص 212. الأنوار البهیّه : ص 179.
5. دلائل الإمامة : ص 303.
6. کافی : ج 1، ص 385. و ... .
7. المحاسن : ج 2، ص 418. و ... .
8. مصباح المتهجد : ص 805.
9. همان : ص 804. بحار الأنوار : ج 50، ص 116.
🔹نهج البلاغه وزندگی🔹
❁❅❁❅❁❅❁❅❁❅
🆔 @nahjolbalaghehvazendegi