eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4هزار دنبال‌کننده
23.9هزار عکس
11.7هزار ویدیو
368 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ میلادی: Wednesday - 15 August 2018 قمری: الأربعاء، 3 ذو الحجة 1439 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه) - یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️6 روز تا روز عرفه ▪️7 روز تا عید سعید قربان ▪️12 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️15 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۱۶۴- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : مَنْ قَضَي حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: رعايت حق كسي كه او حقش را به جا نمي آورد نوعي بردگي است.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : He who fulfils the right of a man who does not fulfil his right, (is as though he) worships him.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير راه تسخير دل ها امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه اشاره به تسخير دل ها كرده مى فرمايد: «هر كس حق كسى را ادا كند كه او حقش را ادا نمى كند وى را برده خود ساخته است!»; (مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ). اين سخن در واقع برگرفته از آيات قرآن مجيد است كه دستور مى دهد در برابر بدى ها نيكى كنيد تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند. «(ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيمٌ); بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است». شبيه اين معنا همان چيزى است كه در حكمت ۱۵۸ نيز گذشت كه مى فرمايد: «وَارْدُدْ شَرَّهُ بِالاِْنْعَامِ عَلَيْهِ; شر افراد را از طريق بخشش به آنان برطرف كن» و نيز شبيه حديث ديگرى كه از آن حضرت در غررالحكم نقل شده كه فرمود: «مَنْ بَذَلَ مالَهُ اسْتَعْبَدَ; كسى كه مال خود را به ديگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است» و حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده و به صورت ضرب المثلى در ميان همه مردم مشهور است: «اَلاِْنْسانُ عَبْدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است». روايات فراوانى با تعبيرات مختلف از اميرمؤمنان على(عليه السلام) در غررالحكم به همين مضمون ديده مى شود; از جمله: «الإحْسانُ يَسْتَرِقُّ الاْنْسانُ; احسان، انسان ها را بنده مى سازد». و «بِالاْحْسانِ تَمْلِكُ الْقُلُوبُ; به وسيله احسان دل ها در تسخير انسان در مى آيند». و «مَا اسْتَعْبَدَ الْكِرامُ مِثْلُ الاْكْرامِ; افراد با شخصيت را چيزى همانند اكرام و احترام، به بندگى و خضوع، نكشانده است». آنچه در بالا آمد در صورتى است كه جمله «عبّده» با تشديد خوانده شود همان گونه كه در نسخه ابن ابى الحديد و غرر الحكم آمده است و مرحوم كمره اى نيز در شرح نهج البلاغه خود آن را كاملاً تأييد كرده است; ولى در بسيارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشديد آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهج البلاغه خود مى گويد: «چون خط سيد رضى در اختيار مرحوم ابن ميثم بوده و آن بدون تشديد است اين نسخه را بايد ترجيح داد» و معناى جمله مطابق آن اين مى شود كه «هر كس حق افرادى را ادا كند كه از اداى حق خوددارى مى كنند گويى او را پرستش كرده و برده اوست». مطابق اين معنا گويا امام(عليه السلام)مى فرمايد: در برابر حق ناشناسان، حق شناس مباش و گرنه بنده و برده خواهى شد، در حالى كه آنچه با روايات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى اول است و نبودن تشديد در نسخه سيد رضى دليل بر چيزى نمى تواند باشد، زيرا معمول نويسندگان در گذشته اين نبوده است كه تمام كلمات را اعراب بگذارند و به فرض سيد رضى معتقد به نداشتن تشديد بوده، استنباطى از ناحيه خود اوست وگرنه مستقيماً از اميرمؤمنان چيزى نشنيده است و ما اين استنباط را مناسب آيات و روايات ديگر نمى دانيم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحيح نيست. به خصوص اين كه او مى گويد: افراد رذل ممكن است از نيكى كردن سوء استفاده كنند كه اين سخن نيز قابل جواب است، زيرا معيار توده مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روايات به اين افراد رذل نيز اشاره شده است; توده مردم چنينند كه اگر در مقابل بدى، خوبى ببينند، در برابر بىوفايى، وفا ببينند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد. سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سيره اولياء الله نيز همين بوده است كه حق ناشناسان را با حق شناسى ادب مى كردند و در حلقه عبوديت خود در مى آوردند.
هدایت شده از جوان حزب اللهی
صفحه اول روزنامه «ينى شافاك» تركيه، امروز ٢٣ مرداد: ارزتو بفروش، كشورتو نفروش عكس: يكى از صف هاى مردم در مقابل صرافى ها براى فروش دلار و يورو در پاسخ به فراخوان رئيس جمهورشون به نظرتون اگر اصلاح طلبان بودن چه تیتری میزدن؟ بدو مذاکره کن تا ارزش پول کشورت حفظ شه 🆔👇👇👇 @javane_hezbollahi
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻طرفداران اردوغان آیفون‌های خود را شکستند! 🔹شمار زیادی از شهروندان ترکیه با ارسال ویدئوهایی به شبکه های اجتماعی ضمن حمایت از مواضع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در خصوص بایکوت محصولات الکترونیکی آمریکا گوشی های آیفون خود را شکستند. 🔹رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که محصولات الکترونیکی آمریکا را بایکوت خواهد کرد. این اقدام در تلافی اقدامات واشنگتن انجام می‌شود که کمک کرد لیر به پایین‌ترین میزان خود سقوط کند. ✅ @Rajanews
هدایت شده از قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
جدایی 3 برابر وسعت کنونی ایران تا پیش از انقلاب: چه‌کسی حافظ تمامیت ارضی ایران بود؟ در حالی که طی دوران پس از انقلاب اسلامی و بخصوص در سالهای دفاع مقدس، دشمنان حتی نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را جدا کنند، اما تا پیش از سال 1357 و از جمله در دوران رژیم پهلوی بیش از4,322,000 کیلومترمربع از خاک کشورمان تجزیه شد، از جمله بحرین! 📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat
✅چرا امام خامنه ای؟ 🔸نظر نتانیاهو در مورد امام خامنه ای... 👀به هر سو می نگرم خامنه ای را میبینم که پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده است و ملت ها را به سوی خود جلب کرده است. رهبر ایران بسیار با تدبیر و قدرتمند است و به هیچکس اجازه رؤیا پردازی در مورد کشورش نمی دهد. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 رحیم پورازغدی : 20 نفر از مفسدین اقتصادی را در نماز جمعه شلاق بزنید، 20نفر از اینها را تیرباران کنید، ببینید چگونه یأس مردم برطرف میشود.جرم اینها از کسی که هروئین دارد کمتر است؟ 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
همسرانه☺️ 🍃 زن و شوهر نباید در خانه به بهانه راحتی، کار و بی حوصلگی از بدترین و پوسیده ترین لباسها به عنوان لباس خانگی استفاده کنند... 👌برای لباس داخل خانه هم باید هزینه کرد و مرتب بود....✅ #همسرداری @pedarefetneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ میلادی: Thursday - 16 August 2018 قمری: الخميس، 4 ذو الحجة 1439 🌹 امروز متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) - یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه) - یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️5 روز تا روز عرفه ▪️6 روز تا عید سعید قربان ▪️11 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️14 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۱۶۵- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : There should be no obeying anyone against Allah's commands.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير اطاعت مخلوق محدود به عدم معصيت خالق است امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز به حقيقت روشنى اشاره مى كند كه بسيارى به هنگام عمل آن را فراموش مى كنند، مى فرمايد: «اطاعت مخلوق در معصيت خالق روا نيست»; (لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ). اشاره به اين كه ما هرچه داريم از ذات پاك پروردگار است و در هر كار و قبل از هر چيز بايد مطيع فرمان او باشيم، بهشت و دوزخ در دست اوست ثواب و جزا به حكم او، عزت و ذلت در اين دنيا نيز از ناحيه اوست و در واقع «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» با اين حال چگونه ممكن است ما به اطاعت مخلوقى درآييم كه او فرمان معصيت خالق را صادر كرده است. اين نهايت بى خبرى و ضعف ايمان و نادانى و ناسپاسى است. به همين دليل فقهاى ما مى گويند اطاعت والدين و اطاعت زن از شوهر و مانند آن تنها در صورتى مجاز يا لازم است كه بر خلاف فرمان خدا نباشد و ازاين رو براى انجام حج واجب، نهى آنها هيچ اثرى ندارد و همچنين در انجام دادن واجبات ديگر و ترك محرمات، و آن كس كه اطاعت مخلوق را بر اطاعت خالق مقدم سازد در واقع مشرك است; يعنى گرفتار شرك عملى شده است; از اين رو قرآن مجيد در مورد والدين مى فرمايد «(وَإِنْ جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِى مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا); و اگر آن دو (مشرك باشند و) تلاش كنند كه براى من همتايى قائل شوى كه از آن آگاهى ندارى، از آنها پيروى مكن». همچنين اگر حكومتى به هر نام تشكيل شود و قانونى بر خلاف قانون خداوند وضع كند هيچ مسلمانى حق پيروى از آن را ندارد، چون اطاعت مخلوق و معصيت خالق است جز اين كه او را مجبور كنند. بعضى از شارحان نهج البلاغه براى اين جمله معناى ديگرى ذكر كرده و گفته اند منظور اين است كه هيچ كس حق ندارد از طريق معصيت راه اطاعت خدا را بپيمايد; مثلاً در خانه غصبى نماز گزارد يا با آب غصبى وضو يا غسل كند يا با مال حرام فى سبيل الله انفاق نمايد. ولى معناى اول صحيح تر به نظر مى رسد، از اين رو كسانى كه به اين جمله استناد جسته اند نيز در موارد مصداق معناى اول بوده است از جمله قصه «معاويه» و «شداد بن اوس» است كه ابن ابى الحديد نقل مى كند: او (كه از صحابه پيامبر(صلى الله عليه وآله) بود) در مجلس معاويه حضور داشت. معاويه به او گفت: برخيز و يادى از على كن و عيب هايى براى او بشمار. او برخاست و خطبه اى خواند و نه تنها عيبى بر آن حضرت نگرفت بلكه تلويحاً مدح امام را كرد و در لابه لاى خطبه اش اين جمله را نيز بيان كرد: «إنَّهُ لا طاعَةَ لِمَخْلُوق فى مَعْصِيَةِ الْخالِقِ» و در پايان رو به معاويه كرد و گفت: اى معاويه كسى كه با ذكر حق تو را به خشم بياورد خيرخواه توست و كسى كه با سخن باطل تو را راضى كند خيانت به تو كرده است. معاويه سخن او را قطع كرد و دستور داد او را از محل خطابه پايين آورند. سپس به او محبت كرد و مالى به او بخشيد و به او گفت: تو مدح سخاوتمندان كردى آيا من از سخاوتمندان هستم يا نه؟ «شداد» گفت: اگر مال حلالى غير از اموال بيت المال مسلمانان داشته باشى و انفاق كنى تو از سخاوتمندانى و اما اگر مال مسلمانان باشد و آن را در اختيار گرفته باشى و از طريق اسراف آن را خرج كنى مشمول آيه: (إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ) خواهى بود. مرحوم مغنيه نيز در شرح نهج البلاغه خود ضمن تفسير كلام امام(عليه السلام) به همين معنا، مى گويد: كسى كه معصيت پروردگار كند حجت الهى بر ضد او تمام است، هرچند از همه خلايق اطاعت كند و هر كس اطاعت خداوند نمايد حجت الهى به نفع او تمام است حتى اگر جميع خلايق را معصيت كند، بلكه در چنين موردى كه مردم مخالف اطاعت خدا هستند ولى او خدا را اطاعت مى كند، اطاعتى برتر و داراى ثوابى بيشتر است. قرآن مجيد مى فرمايد: «(أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنتُمْ مُؤْمِنِينَ); آيا از آنها مى ترسيد؟ با اين كه اگر ايمان داريد خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬تصویر برداری هوایی بسیار زیبا از کربلای معلی 🔻پر و بالم بسته است به زمین محکومم... 🍃اگه حال و هوای دلتون عوض شد برای دوستان خود ارسال کنید. http://eitaa.com/joinchat/1102774272Cba091df5e6