☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
میلادی: Wednesday - 26 September 2018
قمری: الأربعاء، 16 محرم 1440
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
💠 اذکار روز:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (100 مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل (1000 مرتبه)
- یا متعال (541 مرتبه) برای عزت در دو دنیا
📆 روزشمار:
▪️9 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️18 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️33 روز تا اربعین حسینی
▪️41 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️43 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
نهج البلاغه
۲۰۲- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : وَ قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ نُبَايِعُكَ عَلَي أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِي هَذَا الْأَمْرِ لَا وَ لَكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ وَ عَوْنَانِ عَلَي الْعَجْزِ وَ الْأَوَدِ
نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: (طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم، فرمود:) نه، هرگز، بلكه شما در نيرو بخشيدن، و ياري خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتواني و درماندگي در سختي ها.
نهج البلاغه
When Talhah and al-zubayr said to him : We are prepared to swear
allegiance to you on condition that we have a share with you in this matter (of caliphate), Amie al-Mu'minin, peace be upon him, said : No, but you will
have a share in strengthening (the caliphate) and in affording assistance and you will both be helping me at the time of need and hardship.
شرح و تفسير بيعت مشروط! «اين كلام حكيمانه را امام(عليه السلام) در پاسخ طلحه و زبير فرمودند آنجا كه به امام پيشنهاد خلافت شورايى كردند و گفتند با تو بيعت مى كنيم به اين شرط كه در حكومت شريك باشيم.
امام در پاسخ آنها فرمود: نمى شود (شركت در خلافت معنا ندارد) شما شريك در تقويت و كمك و يار و ياور به هنگام ناتوانى و سختى و مشكلات باشيد»; (وَقالَ(عليه السلام) وَقَدْ قالَ لَهُ طَلْحَةُ وَالزُّبِيرُ: نُبايِعُكَ عَلى أَنّا شُرَكاؤُكَ في هذَا الاَْمْر: لاَ، وَلكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَالاِْسْتِعَانَةِ، وَعَوْنَانِ عَلَى الْعَجْزِ وَالاَْوَدِ).
آيا منظور طلحه و زبير اين بود كه واقعاً خلافت شورايى باشد و آنها با على(عليه السلام)شريك در تصميم گيرى شوند.
يا مقصود اين بود كه بخشى از قلمرو حكومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه كه از بعضى روايات استفاده مى شود؟ در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز كه زبير با امام(عليه السلام) بيعت كرد امام به او فرمود: من از اين مى ترسم كه تو پيمان خود را بشكنى، عرض كرد: هرگز بيم نداشته باش تا ابد چنين كارى را نخواهم كرد.
امام فرمود: آيا خداوند شاهد و گواه بر اين موضوع باشد، عرض كرد: آرى.
چيزى نگذشت كه آن دو به اميرمؤمنان(عليه السلام) عرض كردند: مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى اميه بود; اما اكنون كه خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از اين فرماندارى ها را در اختيار ما بگذار امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشيد تا در اين باره فكر كنم.
سپس افزود: آگاه باشيد من كسى را در اين امانت شريك مى كنم كه از دين و امانت او راضى و مطمئن باشم.
از سويى ديگر هنگامى كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) به معاويه نامه نوشت كه مردم با من بيعت كردند تو هم از اهل شام براى من بيعت بگير و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاويه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبير نوشت و او را به عنوان اميرالمؤمنين خطاب كرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بيعت گرفتم با سرعت به سوى كوفه و بصره برو و اين دو شهر را تسخير كن كه اگر آن دو را تسخير كنى ديگر هيچ مشكلى نخواهى نداشت.
از اينجا روشن مى شود اين كه طلحه و زبير به هنگام بيعت و طبق بعضى از روايات مدتى بعد از بيعت خدمت امام(عليه السلام) آمدند و گفتند: ما بيعت كرده ايم كه با تو شريك باشيم منظورشان اين بود كه حكومت بصره و كوفه را امام به آنها بسپارد و به اين ترتيب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاويه بدهند شام را هم در اختيار بگيرند تا قسمت عمده كشور اسلام تحت سيطره آنها واقع شود.
با اين توضيح مى فهميم چرا امام(عليه السلام) دست رد بر سينه آنها گذاشت و اين جواب حكيمانه پرمعنا را به آنها داد.
در كتاب خلفاى ابن قتيبه كه از علماى مشهور اهل سنت است و در قرن سوم مى زيسته تحت عنوان رفت و آمد طلحه و زبير نزد على(عليه السلام)چنين آمده است: بعد از تمام شدن بيعت، طلحه و زبير نزد آن حضرت آمده عرض كردند: مى دانى براى چه با تو بيعت كرده ايم؟ فرمود: آرى براى اين كه گوش به فرمان من باشيد و اطاعت كنيد; همان بيعتى كه با ابوبكر و عمر و عثمان كرديد.
آنها (با صراحت) گفتند: نه ما با تو بيعت كرديم كه شريك تو در امر خلافت باشيم.
امام(عليه السلام) فرمود: چنين نيست.
بلكه شما شريك در همكارى و كمك در برابر مشكلات و رنج ها هستيد.
اين در حالى بود كه «زبير» شك نداشت كه على(عليه السلام)حكومت عراق را به او مى سپارد و حكومت يمن را به «طلحه».
هنگامى كه براى آنها روشن شد كه على(عليه السلام)حكومتى را به آنها نمى سپارد شكايت خود را از آن حضرت آشكار ساختند «زبير» در ميان جمعيتى از قريش گفت: «هذا جَزائُنا مِنْ عَلِىّ قُمْنا لَهُ في أمْرِ عُثْمانَ حَتّى أثْبَتْنا عَلَيْهِ الذَّنْبُ وَسَبَبْنا لَهُ الْقَتْلُ وَهُوَ جالِسٌ في بَيْتِهِ وَكَفَى الاْمْرُ فَلَمّا نالَ بِنا ما أرادَ جَعَلَ دُونَنا غَيْرَنا; اين پاداش ماست از سوى على! ما در كار عثمان به نفع او قيام كرديم و گناهكارى او را ثابت نموديم و عوامل قتل او را فراهم ساختيم در حالى كه على در خانه خود نشسته بود و ما مشكل را حل كرديم; اما هنگامى كه به وسيله ما به مقصودش رسيد (و حكومت را در اختيار گرفت) ديگران را بر ما مقدم داشت.
از اين عبارت به خوبى روشن مى شود كه آنها واقعاً اهل توطئه و سياست هاى مكارانه و دور از تقوا و پرهيزگارى بودند و اين كه بعضى گمان مى كنند خوب بود على(عليه السلام) مقامى به آنها مى داد تا ساكت شوند اشتباه بزرگى است; آنها نه صلاحيت و شايستگى و تقوا براى فرماندارى و استاندارى كشور اسلام داشتند و نه به آن قانع بودند.
دست در دست معاويه داشتند و مى خواستند حكومت بر مسلمانان را به زور و از طريق دغل كارى به چنگ آورند و تقواى اميرمؤمنان على(عليه السلام) هرگز پذيراى چنين مطلبى نبود.
در ذيل روايت بالا نيز
آمده است كه على(عليه السلام)هنگامى كه از سمپاشى هاى طلحه و زبير آگاه شد به ابن عباس فرمود: تو چه پيشنهاد مى كنى؟ ابن عباس گفت: من چنين فكر مى كنم كه آنها عاشق حكومت اند; بصره را به زبير بسپار و كوفه را به طلحه.
امام عليه السلام خنديد فرمود: واى بر تو! در كوفه و بصره مردان باشخصيت و اموال فراوانى وجود دارد كه اگر آن دو به حكومت آن برسند بر گردن مردم سوار مى شوند، سفيهان را از طريق طمع و ضعيفان را با فشار و قدرتمندان را با زور تحت سيطره خود مى گيرند (و مردم را بدبخت مى كنند و چهره حكومت اسلامى را به كلى تغيير مى دهند).
🌿 اسارت ها، ما را از #حسین جدا می کند...
استاد علی صفایی حائری
اسارتها را بايد شناخت. وقتى كه من به تجارت، به صنعت، به علم و طبابت و يا فقه و اصول خودم مشغول باشم و در كنار اين شغلها به تربيت مردم و تلقى جديد تودهها فكر نكنم و در كنار شغلها به تربيت مهرههاى كارساز و به جايگزينى آنها فكر نكنم، فقط و فقط خودم را بخواهم و پفك، شيرينى و لباس رنگارنگ و هوسهاى بچههايم را، خوب معلوم است كه ولىّ محصور مىشود و تنها مىماند و معلوم است كه وتر موتور مىگردد.
مشكل در همين اسارتهاست كه ما را از حسين عليه السلام جدا مى كند. معيّت حسين عليه السلام و همراهى او در دنيا و آخرت، رزق معرفت و رزق برائت مىخواهد.
📚 وارثان عاشورا، ص 271
هدایت شده از شاخص
🔴ای کاش دیشب روحانی هم عکس محمد طاها را نشان میداد گاهی یک عکس اثرش از ساعتها سخنرانی بیشتر است
هدایت شده از جوان حزب اللهی
آیت الله مکارم شیرازی:
🔹درباره گرانی به مسؤولان مکرر تذکر دادهایم ولی گوش شنوایی نیست.
🔹گاهی اوقات هم توجه می شود ولی کاری نمی توانند انجام دهند و گاهی نیز می توانند کاری انجام دهند ولی انجام نمیدهند.
🔹بسیاری از افراد جامعه مانند کارمندان، کارگران، بازنشستگان و طلاب که در وضع مالی پایینی قرار دارند به سختی زندگی میکنند.
🆔👇👇👇
@javane_hezbollahi
#اولویتهای_فراموش_شده
#یک_خاطره
وارد نانوایی شدم.
👥 چند نفری در صف چند تایی و یک نفر هم در صف یکتایی ایستاده بودند.
👤 رفتم در صف یکتایی تا نوبتم شود.
📱از ته مغازه صدایی نه چندان واضح از موبایلی بلند بود.
🤔 سعی کردم متوجه شوم که این صدای یک موسیقی مجاز است و یا "سین سین" های یک مجلس سینه زنی؟
😳 تا مطمئن شدم که این صدای یک موسیقی تند است صدای تِرَک بعدی بلند شد و دیدم اشتباه کردم و این صدای یک مجلس عزاداری است!!
متاسفانه کار به جایی رسیده که تشخیص این دو بسیار دشوار شده است.
⚡️این در حالی است که در گذشته ی نه چندان دور هیچ مجلس روضه ای این گونه با اصوات شبیه به موسیقی آمیخته نبود.
💎در احوالات مرحوم شیخ مرتضای زاهد آن مرد الهی گفته اند که وی روز عاشورا بدون لحن و سبک با اشک و آه فریاد می زد:
🕌 هذا عزاک یا حسین
روحی فداک یا حسین
و این مردم بوده اند که به آن سبک می داده و تکرارش می کردند.
💢 تصدیق می فرمایید که نه تنها خبری از آن تقواها نیست بلکه از پشت بام سهل انگاری افتاده ایم.
😔 خلاصه سایه شوم موسیقی تند بر بسیاری از مجالس مذهبی ما سایه انداخته و اسفناک تر این که توجیه هم می کنیم که جوانان این گونه می خواهند و یا در مجلس امام حسین علیه السلام نباید نظر داد...
✴️ به نظرم قرار بود به جوانانمان خط بدهیم نه این که از آنان خط بگیریم.
و همچنین
✴️ قرار بود در این مجالس زلالی دین خدا را بچشیم نه با ناخالصی های نفسانی مواجه شویم و سکوت کنیم.
✅ خدا ما را ببخشد که ذکر رفیع و عظیم سیدالشهدا سلام الله علیه ضرب آهنگ نغمات سینه زنی هایمان شده آن هم به سبکترین حالتش یعنی "سین".
🎗ترسم که مشمول آیه "الذین یحسبون انهم یحسنون صنعا" شویم.
💠 برادر و خواهر گرامی روضه ارباب رنگ خدا دارد و الحان موسیقایی و سبُک یاد کردن از ناموس خلقت، بوی ابلیس.
🌿 پناه بر خدا که سیدالشهدا به شیطان نزدیک نبوده و نیست...
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از ارزانسرای کفش و صندل کیانی 👠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #شفا پیدا کردن دختربچه نابینا
توی بین الحرمین
💠 آنجاست طبیبی که ندارد نوبت
🌷یا امام حسین (ع) به ما هم
عنایتی کن آقا....😭
نشر دهید
👈 کمی تا بهجت🌷
@behjat135
هدایت شده از روشنا کهگیلویه و بویراحمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا رهبر انقلاب بر #خیانت بعضی خواص و دوستان چندین ساله و بزرگان چشم میبندند⁉️
⚘|❀ @moj_bidari ❀|⚘
#علامه_مصباح_یزدی
🔻رهبرمعظم انقلاب در پاسخ به استفتائاتی بیان کردند:
💠 از حکم تدریس مباحث ربا تا نوشتن پایان نامه برای دیگران
❓امروزه کدامیک از تخصص های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟
⚜ شایسته است که علما و اساتید و دانشجویان دانشگاهها به همه ی تخصصهای علمی مفیدی که مورد نیاز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب بهخصوص دشمنان اسلام و مسلمین بینیاز شوند و تشخیص مفیدترین آنها با مسئولین ذی ربط با درنظر گرفتن شرایط موجود می باشد.
❓سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
⚜تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می کند باید از برنامه های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست.
❓آیا تدریس و تحصیل فلسفه در حوزه های علمیه دینیّه جایز است؟
⚜ یادگیری و تحصیل فلسفه برای کسی که اطمینان دارد که باعث تزلزل در اعتقادات دینی اش نمی شود اشکال ندارد و بلکه در بعضی از موارد واجب است.
❓نوشتن پایان نامه برای فرد دیگر چه حکمی دارد؟
⚜به طور کلی کیفیت تألیف پایان نامه تابع قوانین و مقررات مربوطه است؛ اگر طبق قانون، پایان نامه باید توسط خود دانشجو تألیف شود، واگذاری آن به دیگری جایز نیست، همچنان که تألیف آن برای دیگری خواه برای کسب درآمد از آن و خواه مجانی، جایز نیست.
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
✂️ برشی از یک کتاب
#مشکل و گیر ما
مشکل و گیر ما این است که خودمان را نشناخته ایم . ما داریم در این دنیا خودمان را خرج می کنیم و بی خیال هم هستیم ؛ درست مثل کسی که در شب یک اسکناس و چک ارزشمند را به خیال این که کاغذ است روشن می کند تا یک قِرانی اش را پیدا کند ، که صبح می فهمد چیزی را شمع راه رسیدن به یک قِرانی کرده است که یک میلیارد ارزش داشته است . این جا است که فریاد « یا حَسْرَتا » سر می دهد . پس دقت کنیم که عمر خود را ، هستی خود را در این دنیا خرج چه چیزی کرده ایم ؟! ما مضطریم و داریم خودمان را خرج می کنیم . از سرمایه های ما بی برو برگرد دارد خرج می شود . این طور نیست که اگر خرج نکنیم ، چرخ این عالم متوقف شود ، که از لحظه ها و ایام ما می گذرد . 38 ، 39 ، 40 سال از عمر ما گذشته ، خیال می کنیم که لحظه ای است . جداً گذشت . و چیزی ته دست مان باقی نمانده است . بچه های دیروز بودیم و پیرهای امروز شده ایم . فردا هم خاکیم ، خاک ! و اِی کاش خاک بودیم ، چون خاک رویشی دارد و از آن چیزی سبز می شود . امّا آتش می گیریم ؛ ابولهبیم و از نسل ابولهب شده ایم . گویا که با ابوتراب پیوندی نداشته ایم ! پس تأملی کنیم .
📚 فوز سالک ، علی صفایی حائری ،ص 59
✅ کلاس نهج البلاغه و زندگی
🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از هابیلیان
دنیای عجیبی است
یک روحانی در ایران حسرت حضور دولتمردان انگلیسی در مترو را میخورد و بعد کارشناس سابق بی بی سی ساکن در انگلیس میآید و واقعیت ماجرا را می گوید که حسرت نخور خبری نیست
@Habiliyan