🔵 حکمت ؛ گمشدهٔ مؤمن
💠 حكمت گمشده مؤمن است ؛ حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۸۰
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۹۱ بخش ۳ حکمت مایه ی حیات قلب.mp3
3.28M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت91 3⃣
⭕️ حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت91 ( 3 )
🔹حکمت ؛ مایهٔ حیات قلب
2⃣ نکتهٔ دیگری که پیرامون حکمت ۹۱ باید به آن توجه کرد، آسیب مهمی است که این ملالت روح و جسم بر انسان وارد میکند؛
🔻 تا جایی که حضرت علی (علیهالسلام) در حکمت ۲۱۱ توصیه میفرمایند که هرگز به انسانی که تحمّلش تمام شده و بی حوصله شده و دچار ملالت نفس شده، اطمینان نکن.
3⃣ نکته بعدی این است که اساساً حکمت، که در حکمت ۹۱ به عنوان راه چارهٔ ملالت قلب معرفی شده، از نگاه مولا علی (علیهالسلام) مایهٔ حیات قلب است؛ در خطبه ۱۳۳ میفرمایند:
« بمَنزِلَةِ الحِكمَةِ التي هِي حَياةٌ للقَلب »
(نکته ای که گفتم) " به منزله حکمتی است که آن حکمت، حیات قلب را شامل میشود. "
✅ در واقع همیشه حکمت، مایهٔ زنده ماندن دل و قلب انسان است.
🔻 از این جهت است که مولا علی (علیهالسلام) معتقدند مهم ترین گمشده مؤمن، حکمت است؛ هم در حکمت ۷۹، هم در حکمت ۸۰ نهج البلاغه، مولا علی (علیهالسلام) به ما میفهمانند که حکمت، گمشدهٔ مؤمن است، پس دنبال این حکمت میرود حتی اگر شده از منافق بگیرد؛ چرا که حکمت گاهی وقت ها در سینهٔ منافق وارد میشود، امّا آنجا آرامش پیدا نمیکند؛ آنقدر تلنگر میخورد و آنقدر هیجان پیدا میکند، تا از سینهٔ منافق با کلامی، رفتاری، چیزی، خارج میشود و در قلب مؤمن کنار دوستان خودش آرامش پیدا میکند.
🔻 این حقیقت آنقدر مهم است که حتی مولا علی (علیهالسلام) در وصف حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میفرمایند:
«قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا » ؛
" امام زمان (علیه الصلاه و السلام ) برای به دست آوردن حکمت، سپر پوشیده است. "
(کنایه از اینکه هر سختی و رنجی را ، حتی جنگ را، بر تنش میخرد تا به حکمت برسد)
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
0⃣3⃣(قسمت سی) آزمایش کری
🔻مردی استخوانی به گوش دیگری زد.
مضروب ادّعا کرد که در اثر آن ضربه شنوایی او از بین رفته است .
✨حضرت امیر (علیه السلام) فرمود:
🔹 تا یک سال از او مراقبت نموده و احیاناً او را غافلگیر کنند، پس اگر شنوایی او بر آنان ثابت گردید و یا دو مرد عادل بر آن گواهی دادند دیه ای طلب ندارد و گرنه او را بر عدم شنوایی سوگند داده دیه گوشش را به او می پردازند.
🔻 عده ای گفتند: یا امیرالمومنین! اگر پس از گذشت یک سال شنوایی او ثابت گردید حکمش چیست ؟
✨حضرت فرمود:
🔹اثری ندارد چه بسا خداوند شنواییش را بعد از یک سال مجدداً به او مرحمت نموده باشد .
↩️ ادامه دارد...
📚 والاترین علم
💠 بی ارزش ترين دانش، دانشی است كه بر سر زبان است و برترين علم، آنچه در اعضا و جوارح آشكار است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۹۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۹۲ والاترین دانش.mp3
4.39M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت92
⭕️ والاترین دانش
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت92
🔹 والاترین دانش
⚜️ مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۹۲ میفرمایند:
💠 « أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ » ؛ " بی ارزش ترین دانش، دانشی است که بر سر زبان است و برترین علم، علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است. "
🔻 مسأله عمل به علم و مسأله نافع بودن علم، دو مسأله ای هستند که کنار هم باید دانسته بشوند. اساساً قرار بود هرکس دانست عمل کند؛ در حکمت ۳۶۶ حضرت فرمود: « فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ » ؛" هرکس که چیزی را می داند، عمل میکند. "
🔻 اما خیلی وقت ها، نه خود علم ارزش عمل کردن دارد، نه آنکه علم نافع را میداند عمل می کند. مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۲۷ فرمود: " من بر شما از منافقی که زبان عالمانه ای دارد میترسم. "
🔻 همچنین مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۳۷۲ نهجالبلاغه، عالِمی که به علم خودش عمل میکند را یکی از چهار رکن قوام دین و دنیا معرفی کرده اند.
🔻 باز هم می بینید مولا علی (علیهالسلام)، کسی که میداند یا علمش نافع نیست یا به علم نافعش عمل نمیکند را اساساً عالِم نمیدانند؛ در خطبه ۱۷ درباره چنین انسان هایی که در بین مردم شهرت پیدا می کنند، اما واقعیت این است که این ها شبه عالم اند و عالم نیستند، میفرمایند: «قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَلَيْسَ بِهِ » ؛
" مردم و شبیه انسان ها او را عالم نامیده اند؛ در حالی که او اصلاً عالم نیست. "
🔻 مولا علی (علیهالسلام) درباره عالمی که علمش را ضایع میکند، در حکمت ۳۷۲ میفرماید:
« فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ » ؛
" وقتی که دانا علم خودش را ضایع میکند، (یعنی عمل به علم خودش نمیکند، نتیجه اش چه میشود؟
نتیجه اش این میشود که آن کسی هم که نمیداند میگوید چه فایده ای دارد، این ها خودشان میدانند و عمل نمیکنند، من برای چی بروم و یاد بگیرم؟) از یادگیری استنکاف میکند. "
🔻همچنین در نهجالبلاغه شریف، مولا علی (علیهالسلام) در رابطه با ارزش این حقیقت که علم باید مورد استفاده باشد (به درد بخور باشد) ، به فرزند عزیزشان در نامه ۳۱ مینویسند: « وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لَا يَحِقُّ تَعَلُّمُه؛ " بدان در علمی که نفع ندارد، هیچ خیری نیست و از علمی که ارزش یادگیری ندارد، نمیشود نفع برد و استفاده کرد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
روضه خانگی - حضرت زینب(س) - 846.mp3
11.27M
🎙چشم ولایت روشن...
🔻مولودی و روضه #حضرت_زینب(س)
👤حاج مهدی #سماواتی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام)
📚 انتشارات پیام حق
1⃣3⃣(قسمت سی و یکم) آزمایش بینایی و بویایی و گویایی
🔻مردی بر سر مرد دیگری ضربه وارد کرده بود و مضروب ادعا می کرد بینایی و بویایی و گویایی خود را از دست داده است.
🔻از امیرالمؤمنین (علیه السلام) چگونگی اثبات را پرسش نمودند .
✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :
اگر راست می گوید سه دیه طلب دارد .
🔻 پرسیدند ، چگونه معلوم می شود ؟
✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :
🔹 آزمایش بویاییش بدین وسیله آزمایش می شود که پارچهٔ نیم سوزی زیر بینی او می گیرند، اگر در جای خود ایستاده و حرکت نکرد راست گفته و اگر سر را دور کرد و چشمانش اشک آورد دروغ گفته است؛
🔹 آزمایش بیناییش بدین ترتیب است که چشمانش را در مقابل قرص خورشید باز نگه می دارند ، اگر بدون اختیار چشمان را بر هم زد دروغ گفته و گرنه راست گفته است.
🔹 آزمایش گویاییش، سوزنی در زبان او فرو می برند پس اگر خون سرخ بیرون آمد دروغ گفته و اگر خون سیاه خارج شد راست گفته است.
↩️ ادامه دارد...
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۹)
🔵 علوم بی پايان امام (علیه السلام )
💠 سوگند به خدا اگر بخواهم می توانم هر کدامِ شما را از آغاز و پايان کارش و از تمام شئون زندگی اش آگاه سازم، امّا از آن می ترسم که با اينگونه خبرها نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) کافر شويد. آگاه باشيد که من اين اسرار گرانبها را به ياران رازدار و مورد اطمينان خود می سپارم. سوگند به خدايی که محمّد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت و او را برگزيد، جز به راستی سخن نگويم. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) همه اطّلاعات را به من سپرده است و از محلّ هلاکت آن کس که هلاک می شود و جای نجات کسی که نجات می يابد و پايان اين حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاه کرده است. هيچ حادثه ای بر من نگذشت جز آنکه در گوشم نجوا کرد و مرا مطّلع ساخت.
📜 #نهج_البلاغه، خطبه ۱۷۵، بند ۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی