eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
850 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣1⃣ (قسمت دوازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻والاْمْنَ مَكَانَ الْخَوْفِ ؛ به جای آن ترسها و گریختن ها و دل دل زدنها ، به اینها امنیت داد و شدند از آقایان ، شدند از بزرگان ، دنیا مال اینها شد ، حکومتها در قبضهٔ اینها قرار گرفت و برای اینها امنیت به وجود آمد . 🔻وأَئِمَّةً أَعْلاَماً ؛ اینها رهبران بشر و علمهای راهنمای بشریت شدند . 🔻و قَدْ بَلَغَتِ الْكَرَامَةُ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ‏ مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَيْهِ بِهِمْ ؛ کرامت پروردگار و لطف و تفضل خدا و عزّت و شرفی که از ناحیهٔ خدا بردند ، به قدری بود که هرگز امید و آرزویش را کسی دربارهٔ آنها نداشت ؛ کسی خیال نمی کرد اینها به این آقایی و این عزّت و این شرافت و این کرامت برسند . 🔻 فانْظُرُوا کَیْفَ کَانُوا حَیْثُ کَانَتِ الاَْمْلاَءُ مُجْتَمِعَةً؛ پس بنگرید چگونه شدند آن وقتی که اجتماعاتشان ، گروه هایشان ، دسته بندی هایشان و احزابشان همه با هم مجتمع و یکپارچه بود. 🔻و الاَْهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً ؛ خواستهایشان یکی بود، 🔻والْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً ؛ دلهایشان همه در یک راه بود ، 🔻 و الاَْیْدِی مُتَرَادِفَةً ؛ دستهایشان همه روی هم بود. 🔻 و السُّيوفُ مُتَناصِرَةً ، شمشیرهایشان به یاری یکدیگر میرفت ؛ اینها به یاری آنها ، آنها به یاری اینها ، 🔻و البَصائرُ نافِذَةً ؛ به قربان این زبان ، به به ! چشمهای بصیرتشان تیز بود ، آگاه بودند ، می فهمیدند ، شعور داشتند ، درک داشتند ، 🔻و العزائمُ واحِدةً ؛ تصمیم هایشان یکی بود ، بینشان اختلاف و تشتّت نبود ؛ وقتی این جور بودند ـ دستها یکی ، دلها یکی ، خواستها یکی ، شمشیرها یکی ، بازوها یکی ، بصیرتها و دستها آگاه ، روشن ، شعور فراوان ، فهم در سطح بالا ، همه چیز یکی - وقتی دارای این شرایط بودند و به اینجا رسیدند ، 🔻ألَمْ يَكُونُوا أرْبابا في أقْطارِ الْأرَضينَ ؛ آیا بزرگان و سروران اقطار عالم نشدند ؟ 🔻و مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ ؛ زمامداران سراسر جامعهٔ بشری نگشتند ؟ چرا ! ↩️ ادامه دارد...
💠 به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست و آن قلب است، چيزهایی از حكمت و چيزهایی متفاوت با آن در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدی پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدی بر آن چيره شود، تأسف خوردن آن را از پای درآورد، اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودی دست يابد، خويشتن داری را از ياد برد و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشی برسد، دچار غفلت زدگی شود و اگر مالی به دست آورد، بی نيازی آن را به سركشی كشاند و اگر مصيبت ناگواری به آن رسد، بی صبری رسوايش كند و اگر به تهيدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد و اگر زيادی سير شود، سيری آن را زيان رساند، پس هرگونه كندروی برای آن زيانبار و هر گونه تندروی برای آن فسادآفرين است. 📒 ، حکمت ۱۰۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣1⃣ (قسمت سیزدهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه) 🔻 فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛ آقایی شان را دیدی و فهمیدی از کجا آقا شدند ، حالا نگاه کن به بدبختی ها و برگشتها و رجعتها . همین گروهی که به آقایی رسیدند، یک روز دیگری باز دچار بدبختیها و دچار ذلّتها شدند . چرا ؟ 🔻فَانْظُرُوا إِلَی مَا صَارُوا إِلَیهِ فِی آخِرِ أُمُورِهِمْ ؛ بنگرید به آنچه در آخر کارشان به آن برگشتند... 🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ بينشان تفرّق به وجود آمد ، ای داد بیداد ! چقدر دستهای جنایتکار و مزدور ، در طول سالیان دراز سعی کردند که میان مسلمانان تفرّق ایجاد کنند و توانستند ، تفرّق ایجاد کردند ، به کام خودشان رسیدند و ملّتهای مسلمان را ناکام کردند . 🔻حِينَ وَقَعتِ الفُرقَةُ ؛ آن وقتی که تفرق به وجود آمد ، 🔻وَ تَشتّتِ الأُلْفَةُ ؛ الفت و همدلی از بین رفت ، 🔻وَ اخْتَلَفَتِ الكَلِمَةُ و الأفْئدَةُ ؛ زبانها و دلها دو تا و دو جا بود ، 🔻 وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ ؛ اختلاف پیدا کردند ، تشعّب پیدا شد ، انشعابها پیدا شد ، 🔻 وَ تَفَرّقوا مُتَحازِبينَ ؛ تفرق پیدا کردند ، حزب حزب ، دسته دسته ، گروه گروه و جدا جدا شدند . 🔻قَد خَلَعَ اللّهُ عَنهُم لِباسَ كَرامَتِهِ ؛ وقتی این جور شدند ، خدا لباس کرامت و عزّت را از تن اینها بیرون کشید ؛ هم عزّت و شرف را از آنها گرفت و لباس عزت را از تن اینها کند ، 🔻و سَلَبَهُم غَضارَةَ نِعمَتِهِ ؛ و هم آن نیکی و راحتی و لطف نعمت را از اینها گرفت . ↩️ ادامه دارد...
🔵 امید به پروردگار 💠 هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد. 📒 نهج البلاغه، بخشی از حکمت ۸۲
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۳ مدیریت قلب.mp3
2.18M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 پنج محور به عنوان امیدهای خوب و صحیح در نهج‌ البلاغه معرفی شده اند: 1⃣ اول امید به خداوند، 2⃣ دوم امید به فضل خدا در نزول باران، 3⃣ سوم امید به ازدیاد رزق و روزی، 4⃣ چهارم امید به ثواب آخرت، 5⃣ و پنجم امید به شهادت در راه خدا. 🔻 یک یک این موارد را از نهج‌ البلاغه، در جلسات متعدد تقدیم خواهم کرد : 1⃣ اول برویم سراغ امید به خداوند؛ 🔻حضرت در حکمت ۴۳۲ پیرامون اولیاء خدا می‌فرمایند: " آنها به کسی بالاتر از خدا که لایق امید بستن است، امید نمی‌بندند." 🔻خود حضرت در حکمت ۸۲ درباره امید به خدا بستن می‌فرمایند: « لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ » ؛ " احدی از شما جز به پروردگارش به هیچ کس امید نبندد. " 🔻در خطبه ۹۱ هم پیرامون همین ماجرا خطاب به خداوند متعال عرضه می‌دارد: « إِنْ تُرْجَ فَخَيْرُ مَرْجُوٍّ » ؛ " اگر کسی به تو امید ببندد، تو بهترین مایه امیدی. " 🔻و در خطبه ۱۱۵ هم مولا علی (علیه‌السلام) به خداوند متعال عرضه می‌دارد: « فَكُنْتَ الرَّجَاءَ لِلْمُبْتَئِسِ» ؛ " خدایا تو تنها امید انسان بیچاره ای. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 4⃣1⃣ (قسمت چهاردهم) تفرقه ؛ عامل از بین رفتن کرامت امّتها(خطبه قاصعه) 🔻به خدا قسم این بیان مال چهارده قرن قبل است ؛ تفسیر تاریخ ، تفسیر و تحلیل پدیده های تاریخی ، چندین سال است که در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شده ؛ مدتهای درازی نیست که تفسیر تاریخ در افق فرهنگ بشری پیدا شده . 🔻امیرالمؤمنین چهارده قرن قبل دارد تاریخ را تفسیر می کند ؛ دارد علت پدیده ها ، علت اوجها و حضیضها را در تاریخ بشری بیان می کند و این معجزهٔ امیرالمؤمنین است . معجزه این است ؛ معجزهٔ خواص این است . 🔻به نظر من هِگِل های عالم و فیلسوفهای عالم که امروز هر کدام حرفشان برای نسلهای سرگشتهٔ این روزگار ، مثل حرف یک پیام آور الهی محسوب میشود ، بیچاره ها اگر می فهمیدند ، اگر می دیدند این گفتار را از امیرالمؤمنین ، بی گمان جزو شاگردان و دنباله روان و پیروان این مرد می شدند . 🔻 وبَقِيَ قَصَصُ أَخْبَارِهِمْ فِيكُمْ عِبَراً لِلْمُعْتَبِرِينَ ؛ بر اثر ضعفها ، بر اثر تفرّقها ، بر اثر جدایی ها ، خودشان از بین رفتند و متلاشی شدند ، اما خبرهایشان ، قصه هایشان ، اثرهایشان باقی ماند . چرا ؟ برای سرگرمی ؟ نه ، برای عبرت گرفتن عبرت گیرندگان . 🔻 این یک قسمتی بود از خطبهٔ قاصعه . امیرالمؤمنین این جور تازه و نو حرف می زند ؛ این جور گویا و زبان دار حرف می زند . 🔹 سعی کنید یک قدری با نهج البلاغهٔ مولا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) آشناتر بشوید . پروردگارا ! به محمد و آل محمد نهج البلاغه و قرآن را در میان ما احيا بفرما . ↩️ ادامه دارد...
اشتیاق امیرالمؤمنین به لقاءاللّه 💠 إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ إِلَى ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ 🔹 همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق و به پاداش او اميدوارم. 📜 ، نامه ۶۲
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۴ مدیریت قلب.mp3
3.69M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 مدیریت قلب 2⃣ دومین موردی که از امیدهای صحیح و خوب شمرده شده است ، امید به فضل خدا در نزول باران است ؛ 🔻 مولا علی (علیه السلام) در ماجرای نماز باران ، در خطبه ۱۴۳ اینگونه عرضه می دارد : « اللَّهُمَّ إِنَّا خَرَجْنَا إِلَيْكَ... رَاجِينَ فَضْلَ نِعْمَتِكَ » ؛ " خدایا ما از خانه هایمان به سوی تو در حالی خارج شدیم که همهٔ ما امید داشتیم که تو از نعمتت بیشتر به ما عنایت بفرمایی " 3⃣ سومین مورد، امید به ازدیاد رزق و روزی است؛ 🔻 در خطبه ۱۱۴ می فرماید : « مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ » ؛ " آنچه که امروز از رزقت از دست رفت ، فردا امید می رود که زیادت پیدا کند . " 4⃣ چهارمین مصداق امید به ثواب آخرت است ؛ 🔻 در نامه ۶۲ ، حضرت می نویسند : « إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ إِلَى ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ » ؛ " من به ملاقات پروردگار مشتاقم و به ثواب آخرت منتظر و امیدوارم. " 🔻 در خطبه ۹۷ نیز مولا علی (علیه السلام) درباره حالات اصحاب نازنین پیامبر اکرم می فرمایند : « وَ مَادُوا کَمَا یَمِیدُ الشَّجَرُ یَوْمَ الرِّیحِ الْعَاصِفِ خَوْفاً مِنَ الْعِقَاب وَ رَجَاءً لِلثَّوَاب » ؛ " اصحاب پیغمبر، نیمه شب ها مثل درختی که در تندباد و طوفان به خود می لرزد ، می لرزیدند؛ از ترس عذاب آخرت و از شوق امید به ثواب آخرت " 🔻همچنین در نامه ۵۹ ، حضرت به کارگزار خودشان نوشته‌اند :« وَ ابْتَذِلْ نَفْسَكَ فِيمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكَ رَاجِياً ثَوَابَهُ وَ مُتَخَوِّفاً عِقَابَهُ » ؛ " خودت را در اداء آنچه که خدا واجب کرده بر تو فرسوده کن ، به امید ثواب آخرتش و از ترس عقاب آخرتش " 🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ معروف به خطبه متّقین می خوانیم که متقین ، اگر اجلی که خدا زمانش را معیّن کرده نبود، به اندازه یک چشم به هم زدن دوست نداشتند که روحشان در تن شان زندانی بماند ، چرا ؟ « شوقاً إلی الثوابِ و خوفاً مِنَ العِقابِ » ؛ " از شوق ثواب آخرت و از ترس عقاب آخرت " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯