🌹ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز
🌹تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس
🔷 سهم روز صد و هفتاد و یکم: خطبه ۷۲ تا ۶۹
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم روزانه را مطالعه بفرمایید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2175598681Cd8cfe3574c
ختم روزانه نهج البلاغه(15).mp3
2.73M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ خطبه ۷۲ تا ۶۹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_صد_وهفتاد_ویکم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۷۲ تا ۶۹
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜#خطبه72 : ( مردم را آموزش داد تا چگونه بر پیامبر «صلی الله علیه وآله وسلم» درود فرستند )
1⃣ ويژگيهای پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)
♦️بار خدايا! ای گستراننده هر گسترده و ای نگهدارنده آسمان ها و ای آفريننده دل ها بر فطرت های خويش، دلهای رستگار و دلهای شقاوت زده. گرامی ترين درودها و افزون ترين برکات خود را بر محمد(صلی الله علیه و آله) بنده و فرستاده ات اختصاص ده، که خاتم پيامبران گذشته و گشاينده درهای بسته و آشکارکننده حق با برهان است. دفع کننده لشکرهای باطل و در هم کوبنده شوکت گمراهان است، آنگونه که بار سنگين رسالت را بر دوش کشيد و به فرمانت قيام کرد و به سرعت در راه خشنودی تو گام برداشت. حتّی يک قدم به عقب برنگشت و اراده او سُست نشد و در پذيرش و گرفتن وحی نيرومند بود، حافظ و نگهبان عهد و پيمان تو بود و در اجرای فرمانت تلاش کرد تا آنجا که نور حق را آشکار و راه را برای جاهلان روشن ساخت و دل هايی که در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدايت شدند. پرچم های حق را برافراشت و احکام نورانی را برپا کرد؛ پس او پيامبر امين و مورد اعتماد و گنجينه دار علم نهان تو و شاهد روز رستاخيز و برانگيخته تو برای بيان حقايق و فرستاده تو به سوی مردم است.
2⃣ دعا برای پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
♦️ پروردگارا! برای پيامبر(صلی الله علیه و آله) در سايه لطف خود جای با وسعتی بگشای و از فضل و کرمت پاداش او را فراوان گردان. خداوندا! کاخ آيين او را از هر بنايی برتر و مقام او را در پيشگاه خود گرامی تر گردان و نورش را کامل گردان و پاداش رسالت او را پذيرش گواهی و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده، زيرا که دارای منطقی عادلانه و راه جداکننده حق از باطل بود. بار خدايا! بين ما و پيغمبرت در نعمت های جاويدان و زندگانی خوش و آرزوهای برآورده و خواسته های به انجام رسيده، در کمال آرامش و در نهايت اطمينان همراه با مواهب و هدايای با ارزش جمع گردان.
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜#خطبه71 : (در سال ۳۷ هجری و پس از فریب خوردن کوفیان از مکر و حیله عمروعاص و معاویه، هشدار گونه فرمود:)
🔹 علل نكوهش اهل عراق
♦️پس از ستايش پروردگار، ای مردم عراق! همانا شما به زن بارداری می مانيد که در آخرين روزهای بارداری، جنين خود را سقط کند و سرپرستش بميرد و زمانی طولانی بی شوهر ماند و ميراث او را خويشاوندان دور غارت کنند. به خدا سوگند، من با اختيار خود به سوی شما نيامدم بلکه به طرف ديار شما کشانده شدم، به من خبر دادند که می گوييد علی دروغ می گويد، خدا شما را بکشد، بر چه کسی دروغ روا داشته ام؟ آيا به خدا دروغ روا داشتم؟ در حالیکه من نخستين کسی هستم که به خدا ايمان آوردم. يا بر پيامبرش؟ در حالیکه من اوّل کسی بودم که او را تصديق کردم! نه، به خدا هرگز، آنچه گفتم واقعيّتی است که شما از دانستن آن دوريد و شايستگی درک آن را نداريد، مادرتان در سوگ شما زاری کند. وای، وای، سردهد. پيمانه علم را به شما به رايگان بخشيدم اگر ظرفيّت داشته باشيد، «و به زودی خبر آن را خواهيد فهميد.»
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
سهم #روز_صد_وهفتاد_ویکم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۷۲ تا ۶۹
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜#خطبه70 : ( در سال ۴۰ هجری سحرگاه نوزدهم ماه رمضان که ضربت خورد ، فرمود:)
🔹شكوه ها با پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
♦️همانگونه که نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا(صلی الله علیه و آله)را ديدم، پس گفتم ای رسول خدا! از امّت تو چه تلخی ها ديدم و از لجبازی و دشمنی آنها چه کشيدم، پيامبر(صلی الله علیه و آله)فرمود: نفرينشان کن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلّط گرداند. (کلمه «أود» يعنی کجی و انحراف و «لدد» يعنی دشمنی و خصومت، و اين از فصيح ترين کلمات است.)
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
📜 #خطبه69 : ( در سال ۳۹ هجری پس از شنیدن غارتگریهای فرماندهان معاویه در { عین التمر} در نکوهش کوفیان فرمود:)
🔹علل نكوهش كوفيان
♦️چه مقدار با شما کوفيان مدارا کنم؟ چونان مدارا کردن باشتران نو باری که از سنگينی بار، پُشتشان زخم شده است و مانند وصله زدن جامه فرسوده ای که هر گاه از جانبی آن را بدوزند، از سوی ديگر پاره می گردد. هر گاه دسته ای از مهاجمان شام به شما يورش آورند، هر کدام از شما به خانه رفته، درب خانه را می بنديد و چون سوسمار در سوراخ خود می خزيد و چون کفتار در لانه می آرميد. سوگند به خدا، ذليل است آن کس که شما ياری دهندگان او باشيد، کسی که با شما تيراندازی کند، گويا تيری بدون پيکان رها ساخته است. به خدا سوگند، شما در خانه ها فراوان و زير پرچم های ميدان نبرد اندکيد و من می دانم که چگونه بايد شما را اصلاح و کجی های شما را راست کرد؛ امّا اصلاح شما را با فاسد کردن روح خويش جايز نمی دانم. خدا بر پيشانی شما داغ ذلّت بگذارد و بهره شما را اندک شمارد. شما آنگونه که باطل را می شناسيد از حق آگاهی نداريد و در نابودی باطل تلاش نمی کنيد، آن گونه که در نابودی حق کوشش داريد.
❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و پنجاه و هفتم
❇️ پاسخهایی به شعارهای خوارج
🔹سخن حق؛ هدف باطل
[ در پاسخ به شعار« لا حکم الا لله» خوارج توضیح دادم: ]
🔻آری، درست است که حکم فقط به خدا اختصاص دارد؛ ولی اینها میگویند: فرمانروایی و زمامداری ویژهٔ خداوند است و بس!
🔻اما مردم به امیر و فرمانروا، نیکوکار یا بدکار، نیازمند هستند. در سایهٖ حکومت او، مؤمن به کار خود میپردازد و کافر از زندگی خود بهره میگیرد تا زمان هر یک بهسر آید...
🔻ما افراد را داور قرار ندادیم؛ بلکه قرآن را به حٓکمیت انتخاب کردیم و این قرآن خطیاست نوشتهشده که میان دو جلد جای دارد. به زبان سخن نمیگوید و نیازمند کسی است که آن را ترجمه کند و انسانها میتوانند از آن سخن بگویند.
🔻هنگامی که اهل شام ما را دعوت کردند تا قرآن را میان خویش قرار دهیم، ما آن گروهی نبودیم که به کتاب خدای سبحان پشت کنیم، در حالی که خدای بزرگ فرموده است:
{ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ }
( و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید.)
🔻بازگرداندن امور به خدا، این است که بر طبق کتاب او داوری کنیم و بازگرداندن به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله این است که سنت او را ملاک قرار دهیم. پس اگر از روی راستی و حقیقت بر اساس کتاب خدا داوری شود، ما از دیگر مردمان بهآن سزاوارتریم و اگر بر اساس سنّت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله داوری شود، ما بدان أولیٰ هستیم.
🔻اما دربارهٔ سخن شما که میگویید چرا میان خود و آنان برای حٓکمیت مدت تعیین کردی، من این کار را کردم تا در این مدت، جاهل حقیقت را دریابد و دانا بر عقیدهٔ خود استوار بماند و شاید در این مدت صلح، خدا کار امت را اصلاح کند و راه تحقیق و شناخت حق باز باشد، تا مثل کسی نباشند که گلویش را میفشارند که در جستجوی حق شتاب ورزد یا تسلیم اولین فکر گمراهکننده شود.
🔻همانا برترین مردم در پیشگاه خدا کسی است که عمل به حق نزد او محبوبتر از باطل باشد؛ هرچند عمل به حق از قدر او بکاهد و به او زیان رساند و عمل به باطل به او سود رساند و بر قدرت او بیفزاید.
🔹آیا شما نگفتید که اینان برادران ما و همآیین ما هستند؟
[ در جمع خوارج حاضر شدم و از آنها پرسیدم: ]
🔻آیا همه شما در جنگ صفین با ما بودید؟
[ گفتند: برخی در صفین حاضر بودیم و برخی دیگر حضور نداشتیم. از آنها خواستم: ]
🔻به دو گروه تقسیم شوند: کسانی که در صفین حضور داشتند در یک گروه قرار گیرند و کسانی که حضور نداشتند در گروه دیگری گرد آیند، تا متناسب با هر یک سخن گویم.
[ در میان گروهی که در صفین بودند، حضور یافتم و به آنان گفتم: ]
🔻ساکت باشید و به سخنانم گوش فرا دهید و با جان و دل به من توجه کنید و از هر کس شهادت خواستم، باید از روی علم و آگاهی شهادت دهد.
🔻آنگاه که اهل شام از روی حیلهگری و نیرنگ و فریب، قرآنها را بر سر نیزه بلند کردند، آیا شما نگفتید که اینان برادران ما و هم آیین ما هستند و از ما میخواهند از خطای آنان بگذریم؟! آیا شما نگفتید که آنان به کتاب خدا پناه بردهاند و نظر ما این است که از آنان قبول کنیم و اندوه از دلشان بزداییم؟!
🔻اما من به شما گفتم: ظاهر این توطئه، ایمان و باطنش، دشمنی و تجاوز و ستم است، آغازش، رحمت و مهربانی و پایانش، پشیمانی است! من از شما خواستم که در کار خود ثابت بمانید و به جنگ ادامه دهید و به آواز لشکر شام توجه نکنید؛ زیرا اگر پاسخ داده شوند، گمراه کنندهاند و اگر رها شوند، خوار و حقیر خواهند شد.
اما دریغ که آن کار انجام پذیرفت و شما را دیدم که به خواستههای اهل شام گردن نهادید و حکمیت را پذیرفتید!
🔻به خدا سوگند، اگر آن را نمیپذیرفتم، مسئول پیامدهای آن نبودم خدا گناهان را به پرونده من نمیافزود. و به خدا سوگند، اگر بر اساس مصلحت حٓکمیت را پذیرفتم، سزاوار بودم که باز هم از من پیروی کنند؛ زیرا قرآن با من است و از آن هنگام که با قرآن بودهام، از آن جدا نشدهام...
🔻امروز با پیدایش زنگارها و انحرافها در دین و نفوذ شبههها در افکار و تفسیر و تأویل دروغین در دین، با برادران مسلمان خود به جنگ خونین کشانده شدهایم.
🔻هرگاه احساس کنیم چیزی باعث وحدت ماست و بهوسیله آن میتوانیم به یکدیگر نزدیک شویم و شکافها را پر و باقیمانده پیوندها را محکم کنیم، به آن تمایل و رغبت نشان خواهیم داد و آن را میگیریم و جز آن را ترک خواهیم گفت.
📚 منابع:
۱. نهجالبلاغه، خطبه ۴۰
۲. أنسابالاشراف، ج۲، ص۳۵۲و۳۶۱و۳۷۷
۳. سورهٔنساء، آیهٔ۵۹
۴. نهج البلاغه، خطبه ۱۲۵
۵. أعلامالدین، ص۱۰۳
۶. نهج البلاغه، خطبه ۱۲۲
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
هدایت شده از هیئت مجازی(منتظران ظهور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دیدن و نشر این کلیپ #واجبه
🔵 اهل بصیرت و استقامت
🔹 اين پرچم مبارزه را جز افراد بصیر و با استقامت و عالِم به جايگاه حق به دوش نمی كشند.
📒 #نهج_البلاغه ، خطبه ۱۷۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚜ ویژگیهای سیاسی کارگزاران 0⃣1⃣
💎 وظیفه مسؤولین، دفاع از دین خدا تا پای جان
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطاب به یکی از فرمانداران فرمودند: بر تو سزاوار است که با خواسته های دل مخالفت کرده و از دین خود دفاع کنی، هر چند ساعتی از عمر تو باقی نمانده باشد.
📚 #نهج_البلاغه، نامه ۲۷ ، بند ۴
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۹۴ قسمت دوم.m4a
2.57M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت194
⭕️ ضرورت پرهیز از خشم و انتقام 2⃣
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت194
🔷 ضرورت پرهیز از خشم و انتقام (2)
🔰 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۹۴ می فرمایند: چون خشم گيرم، كى آن را فرو نشانم در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم، كه به من بگويند. «اگر صبر كنى بهتر است» يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم كه به من بگويند: «اگر عفو كنى خوب است».
🔻وقتی عصبانی هستی به عنوان یک مسؤول، تصمیمی نگیر اقدامی نکن و تا خشمت آرام نشده حرفی نزن.
🔻 خوب چه کنیم عصبانیت ما فرو خورده شود؟ حضرت می فرمایند: تو بر نفس مسلط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا.
🔻اگر انسان یاد مرگ و قیامت و اینکه باید یک روز در محضر خداوند از مثقال ذره خیر و شری که انجام می دهد پاسخ بدهد تنش می لرزد و در عصبانیت حرف نمیزند اقدامی نمی کند که خدایی نکرده ظلم و بیعدالتی شود.
🔻در نامه ۳۱ ، بند ۱۵ که نامه امام علی (علیه السلام) به فرزند عزیزشان امام حسن (علیه السلام) است. حضرت درباره خشم و فرو بردن خشم عبارتی دارند فوق العاده شیرین و جذاب میفرمایند: "خشم را فرو خور که من جرعه ای شیرین تر از آن ننوشیدم و پایانی گواراتر از آن ندیدم با آن کس که با تو درشتی کرده نرم باش که امید است به زودی در برابر تو نرم شود."
🔻 اگر ما بتوانیم همین آموزهها را امروز برای خودمان تکلیف تفکر و تامل قرار دهیم، ما کجا عصبانی می شویم؟ از چه کسانی ؟ به چه بهانه هایی؟ وقتی عصبانی می شویم چه حرف میزنیم؟ چه عکس العملی نشان می دهیم؟ وقتی این حرف ها و این عکس العمل ها از ما صادر میشود چه عواقب تلخی در دیگران در محیط و حتی در وجدان خودمان دارد؟
🔻 حالا بیاییم برعکسش کنیم، اگر یاد مرگ و قیامت و حسابرسی دقیق و بی تعارف خداوند در قیامت بیفتیم وقتی عصبانی می شویم حرف نمی زنیم تصمیم نمی گیریم، رفتاری انجام نمی دهیم از ترس آنکه عاقبت شوم آن دامنگیر ما نشود در این شرایط از اشتباه و خطا و بدی که دیگران درحقمان کردند خیلی راحت می گذریم و این همان شیرین ترین جرعه ای است که مولا علی (علیه السلام) به امام حسن فرمود.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز
🌹تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس
🔷 سهم روز صد و هفتاد و دوم: خطبه ۶۸ تا ۶۵
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم روزانه را مطالعه بفرمایید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2175598681Cd8cfe3574c
ختم روزانه نهج البلاغه(16).mp3
2.38M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ خطبه ۶۸ تا ۶۵
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_صد_وهفتاد_ودوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۸ تا ۶۵
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه68 : (پس از آنكه محمّد بن ابی بكر در مصر در سال ۳۸ هجری شهيد شد فرمود:)
🔹ستودن هاشم بن عتبه برای فرمانداری مصر پس از شهادت محمد بن ابی بكر
♦️می خواستم هاشم بن عُتبه را فرماندار مصر کنم، اگر او را انتخاب می کردم ميدان را برای دشمنان خالی نمی گذارد و به آنها (عمرو عاص و لشکريانش) فرصت نمی داد، نه اينکه بخواهم محمدبن ابی بکر را نکوهش کنم، که او مورد علاقه و محبّت من بوده و در دامنم پرورش يافته بود.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه67 : (وقتی در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری ماجرای سقيفه را به امام رساندند پرسيد: انصار چه گفتند پاسخ شنيد كه انصار گفتند: زمامداری از ما و رهبری از شما مهاجرين انتخاب گردد. پس امام عليه السّلام فرمود)
🔹ردّ استدلال انصار و قريش نسبت به امامت در سقيفه
♦️چرا با آنها به اين سخن رسول خدا(صلی الله علیه و آله)استدلال نکرديد که آن حضرت درباره انصار سفارش فرمود: با نيکان آنها به نيکی رفتار کنيد و از بدکاران آنها در گذريد. [پرسيدند: چگونه اين حديث انصار را از زمامداری دور می کند؟. پاسخ داد:] اگر زمامداری و حکومت در آنان بود، سفارش کردن درباره آنها معنايی نداشت. [سپس پرسيد: قريش در سقيفه چه گفتند؟. جواب دادند: قريش می گفتند ما از درخت رسالتيم، امام(علیه السلام) فرمود:] به درخت رسالت استدلال کردند، امّا ميوه اش را ضايع ساختند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه66 : (در يكی از روزهای آغازين جنگ صفّين در سال ۳۷ هجری برای لشكريان خود ايراد فرمود)
🔹 آموزش تاكتيكهای نظامی
♦️ای گروه مسلمانان! لباس زيرين را ترس خدا و لباس رويين را آرامش و خونسردی قرار دهيد. دندان ها را بر هم بفشاريد تا مقاومت شما برابر ضربات شمشير دشمن بيشتر گردد. زِرِه نبرد را کامل کنيد، پيش از آنکه شمشير را از غلاف بيرون کشيد چند بار تکان دهيد، با گوشه چشم به دشمن بنگريد و ضربت را از چپ و راست فرود آوريد و با تيزی شمشير بزنيد و با گام برداشتن به پيش، شمشير را به دشمن برسانيد و بدانيد که در پيش روی خدا و پسر عموی پيغمبر(صلی الله علیه و آله)قرار داريد. پی در پی حمله کنيد و از فرار شرم داريد، زيرا فرار در جنگ، لکه ننگی برای نسل های آينده و مايه آتش روز قيامت است. از شهادت خرسند باشيد و به آسانی از آن استقبال کنيد. به آن گروه فراوان اطراف خيمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاويه) به سختی حمله کنيد و به قلب آنها هجوم بريد که شيطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پيش و پايی برای فرار آماده دارد، مقاومت کنيد تا ستون حق بر شما آشکار گردد. «شما برتريد، خدا با شماست و از پاداش اعمالتان نمی کاهد».
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه65 : (در سال ۳۸ هجری پس از پايان جنگ صفّين در مسجد كوفه اين سخنرانی را ايراد كرد)
🔹خدا شناسی «شناخت صفات خدا»
♦️ستايش خداوندی را سزاست که صفتی بر صفت ديگرش پيشی نگرفته تا بتوان گفت، پيش از آنکه آخر باشد اوّل است و قبل از آن که باطن باشد ظاهر است. هر واحد و تنهايی جز او اندک است. هر عزيزی جز او ذليل و هر نيرومندی جز او ضعيف و ناتوان است. هر مالکی جز او بنده و هر عالمی جز او دانش آموز است، هر قدرتمندی جز او گاهی توانا و زمانی ناتوان است. هر شنونده ای جز خدا، در شنيدن صداهای ضعيف کر و برابر صداهای قوی، ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود. هر بيننده ای جز خدا، از مشاهده رنگ های ناپيدا و اجسام بسيار کوچک ناتوان است. هر ظاهری غير از او پنهان و هر پنهانی جز او آشکار است. مخلوقات را برای تقويت فرمانروايی و يا برای ترس از آينده يا ياری گرفتن در مبارزه با همتای خود و يا برای فخر و مباهات شريکان و يا ستيزه جويی مخالفان نيافريده است. بلکه همه آفريده های او هستند و در سايه پرورش او، بندگانی فروتن و فرمانبردارند. خدا در چيزی قرار نگرفته تا بتوان گفت در آن جاست و دور از پديده ها نيست تا بتوان گفت از آنها جداست. آفرينش موجودات او را در آغاز ناتوان نساخته و از تدبير پديده های آفريده شده باز نمانده است. نه به خاطر آنچه آفريده قدرتش پايان گرفته و نه در آنچه فرمان داد و مقدّر ساخت دچار ترديد شد. بلکه فرمانش استوار و علم او مستحکم و کارش بی تزلزل است. خدايی که به هنگام بلا و سختی به او اميدوار و در نعمت ها از او بيمناکند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و پنجاه و هشتم
🔸گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟!
[ در گفتوگوی دیگری با خوارج، از آنان پرسیدم: ]
🔻رهبر شما کیست؟
[ آنها ابنالکوّاء را معرفی کردند. از آنان پرسیدم: ]
چرا از حکومت ما خارج شدهاید؟
[ آنها دوباره همان حرفها و سؤالات را در مورد قبولی حَکمیت، تکرار کردند و من پاسخ سؤالاتشان را دادم.
سپس از ابنالکوُاء سؤال کردم: ]
🔻ای فرزند کوّاء، به من بگو ابوموسی چه هنگامی "حَکَم" نامیده شد؟ آیا هنگامی که انتخاب شد یا هنگامی که نظر خودش را بیان کرد و حکم صادر کرد؟
[ گفت: هنگامی که حکم صادر کرد. پرسیدم: ]
🔻پس قبول داری که وقتی او برای این کار انتخاب شد، فرد مسلمانی بود که تو امیدوار بودی طبق حکم قرآن نظر دهد؟
[ گفت: آری، چنین است. پرسیدم: ]
🔻پس انتخاب او و اعزامش برای این کار را نادرست و گمراهی نمیدانی، اگر هنگام انتخاب شرط عدالت را دارا بود؟!
[ آنها پاسخی نداشتند. پس پرسیدم: ]
🔻پس گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟! در آن زمان، من به حکمی که او صادر کرد، راضی نبودم و سخن او را نپذیرفتم.
[ آنها در مقابل سخنم درمانده شدند، سؤال دیگری مطرح کردند و گفتند: ما فهمیدیم که تو به این حَکمیت راضی نبودی؛ ولی چرا تردید به خود راه دادی و در معاهده نوشتی اگر حُکم کتاب خدا به نفع تو بود، من میپذیرم و از تو پیروی میکنم و اگر حُکم قرآن به نفع من بود، تو میپذیری و باید از من پیروی کنی؟ این سخن به معنای تردید تو در حقانیت خویش است و ابراز این تردید پس از ریختهشدن خونهای فراوان جای تأمل دارد! در پاسخشان گفتم: ]
🔻به این پرسش من پاسخ دهید آیا یقین شما به دین بیشتر است یا یقین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و مهاجران و انصار؟ آیا یقین من به حقانیت دین بیشتر است یا یقین معاویه و اهل شام؟
[ ابنالکوّاءگفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بیش از تو یقین داشت و اهل شام نیز بهتر از مشرکان قریش هستند و مهاجران و انصار هم برتر از ما بودند. گفتم:]
🔻وقتی خداوند به رسولش میفرماید:
{ قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَىٰ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ }
(بگو اگر راست میگویید [که تورات و قرآن از سوی خدا نیست]، کتابی هدایتبخشتر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!)
آیا رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در حقانیت قرآن تردید داشتند که چنین سخنی را با مشرکان در میان گذاشتند؟ یا اینگونه سخنگفتن برای رعایت انصاف است؟
[ ابنالکوّاء گفت: به خدای کعبه سوگند، که تو در این مناظره بر ما غالب شدی و به کاری که انجام دادی، آگاه تری! ]
📚منابع:
۱. قرآن کریم، سورهٔ قصص، آیهٔ۴۹
۲. المعیار والموازنة، ص۱۹۸
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔴 پرهیز از بخل ورزی
💠 امام علی علیه السلام در سر راه ، از كنار مزبله اى عبور مى كرد، فرمودند: اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند. (و در روايت ديگرى نقل شد كه) اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۵
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚜ ویژگیهای سیاسی کارگزاران 1⃣1⃣
💎 بصیرت واستقامت مسؤولین، شرط مقابله با دشمن
💠امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: پرچم مبارزه(با دشمن) را جز افراد آگاه و با استقامت و عالم به جايگاه حق به دوش نمى كشند.
#نهج_البلاغه ، خطبه ۱۷۳ ، بند۲
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۹۵.mp3
2.57M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت195
⭕️ پرهیز از بخل ورزی
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت195
🔷 پرهیز از بخل ورزی
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: (در سر راه از كنار مزبله اى عبور مى كرد.) اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند (و در روايت ديگرى نقل شد كه) اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد.
🔻در حکمت ۱۹۵ میخوانیم مولا علی (علیه السلام): در سر راه از کنار زبالهدانی عبور می کردند فرمودند : "این همان چیزی است که بخیلان به آن بخل می ورزند."
در روایت دیگری نقل شده که حضرت فرمورد: این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت میکردید.
🔻 همانگونه که ملاحظه می فرمایید این حکمت از حکمتها و بیاناتی است که مولا درصددند باطل بی ارزش و پست و فریبنده دنیا را برای انسان مؤمن برملا کند تا انسان در دنیا باشد و از دنیا استفاده کند ولی با دنیا و گرفتار دنیا نباشد.
🔻در حکمت ۱۳۲ نهج البلاغه قبلاً خواندهاید که مولا علی (علیه السلام) در تعبیر زیبای دیگری این بی ارزشی دنیا را اینگونه بیان فرمود: خدا را فرشته ای است که هر روز بانک می زند : "بزایید برای مردن، فراهم آورید برای نابود شدن و بسازید برای ویران گشتن."
هیچ کس در دنیا متولد نمی شود مگر آنکه یک روز میمیرد، هیچ چیزی جمعآوری نمی شود مگر آنکه نابود خواهد شد و هیچ کاخ و ساختمانی ساخته نمی شود مگر آنکه روزی ویران می شود. مهم است که انسان مؤمن حواسش به فانی بودن دنیا و بی ارزش بودن این دنیا پی ببرد و حواسش جمع باشد. البته از همین دنیا باید با این حواس جمعی برای آخرت خود استفاده کند.
🔻 اگر عزیزان خواستند این نگاه در وجودشان نهادینه شود، کافیست خطبه ۱۱۱ نهجالبلاغه را با توجه بخوانند. مولا در این خطبه نکات بسیار دقیق و تلنگر های بسیار مؤثر دارند که من گوشه ای از آن را می خوانم: "همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم زیرا در کام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهش های نفسانی پوشیده شده و با نعمت های زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندک زیبا جلوه میکند و در لباس آرزوها خود را نشان میدهد و با زینت غرور خود را می آراید. شادی آن دوام ندارد و کسی از اندوه آن ایمن نیست. دنیا بسیار فریبنده و بسیار زیان رسانند است. دگرگون میشود و ناپایدار است. فناپذیر و مرگبار است و کشنده ای تبهکار. آنگاه که به دست آرزومندانش بیفتد و با خواهشهای آنان دمساز شود می نگرند که جز سرابی بیش نیست که خدای سبحان فرمود: "زندگی چون آبی است که از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله آن گیاهان فراوان روید، پس خشک شده؛ باد آنها را پراکنده کرد و خدا بر همه چیز قادر و توانا است."
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز
🌹تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس
🔷 سهم روز صد و هفتاد و سوم: خطبه ۶۴ تا ۵۹
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم روزانه را مطالعه بفرمایید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2175598681Cd8cfe3574c
ختم روزانه نهج البلاغه(17).mp3
2.19M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ خطبه ۶۴ تا ۵۹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_صد_وهفتاد_وسوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۴ تا ۵۹
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه64 : تشويق به عمل صالح
🔹 شتافتن به سوی اعمال پسنديده
♦️ای بندگان خدا! تقوا پيشه کنيد و با اعمال نيکو به استقبال أجل برويد. با چيزهای فانی شدنی دنيا آنچه که جاويدان می ماند خريداری کنيد. از دنيا کوچ کنيد که برای کوچ دادنتان تلاش می کنند. آماده مرگ باشيد که بر شما سايه افکنده است. چون مردمی باشيد که بر آنها بانگ زدند و بيدار شدند و دانستند دنيا خانه جاويدان نيست و آن را با آخرت مبادله کردند. خدای سبحان شما را بيهوده نيافريد و به حال خود وا نگذاشت. ميان شما تا بهشت يا دوزخ فاصله اندکی جز رسيدن مرگ نيست. زندگی کوتاهی که گذشتن لحظه ها از آن می کاهد و مرگ آن را نابود می کند، سزاوار است که کوتاه مدّت باشد. زندگی که شب و روز آن را به پيش می راند به زودی پايان خواهد گرفت. مسافری که سعادت يا شقاوت همراه می برد، بايد بهترين توشه را با خود بردارد. از اين خانه دنيا زاد و توشه برداريد که فردای رستاخيز نگهبانتان باشد. بنده خدا بايد از پروردگار خود بپرهيزد، خود را پند دهد و توبه را پيش فرستد و بر شهوات غلبه کند، زيرا مرگ او پنهان و پوشيده است و آرزوها فريبنده اند و شيطان همواره با اوست و گناهان را زينت و جلوه می دهد تا بر او تسلّط يابد. انسان را در انتظار توبه نگه می دارد که آن را تأخير اندازد و تا زمان فرا رسيدن مرگ از آن غفلت نمايد. وای بر غفلت زده ای که عمرش بر ضدّ او گواهی دهد و روزگار او را به شقاوت و پستی کشاند. از خدا می خواهيم که ما و شما را برابر نعمت ها مغرور نسازد، و چيزی ما را از اطاعت پروردگار بازندارد و پس از فرا رسيدن مرگ دچار پشيمانی و اندوه نگرداند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه63 : روش برخورد با دنيا
♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه62 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:)
🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور
♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
سهم #روز_صد_وهفتاد_وسوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۴ تا ۵۹
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه61 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: )
🔹نهی از كشتار خوارج
♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.)
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه60 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:)
🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج
♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه59 : (در سال ۳۸ هجری به هنگام حركت برای جنگ با خوارج شخصی گفت، خوارج از پل نهروان عبور كردند امام فرمود:)
🔹خبر از قتلگاه خوارج
♦️"قتلگاه خوارج اين سوی نهر است؛ به خدا سوگند، از آنها جز ده نفر باقی نمی ماند و از شما نيز ده نفر کشته نخواهد شد.
منظور امام(علیه السلام) از «نطفه» آب نهر است که از فصيح ترين کنايه در رابطه با آب است، هر چند زياد و فراوان باشد. ما به اين مطلب در گذشته، در مورد مسأله ای شبيه همين مطلب اشاره کرده ايم."
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و پنجاه و نهم
❇️ برخی از انتقادات خوارج
🔹علّت تقسیم نکردن زن و بچههای دشمن، بهعنوان غنیمت، در جنگ بصره؟!
[ عبدالله بن عباس را برای گفتوگو با خوارج فرستادم و به وی سفارش کردم: ]
🔻به وسیلهٔ قرآن با خوارج بحث مکن؛ زیرا قرآن معناهای گوناگون را برمیتابد و تفسیرهای گوناگونی دارد. تو چیزی میگویی و آنها چیزی دیگر؛ ولی با سنت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با آنان بحث و گفتوگو کن، که در برابر آن راه گریز نیابند.
در مناظره و پاسخ دادن به آنان عجله مکن تا من نیز برسم. پس از تو، من خواهم آمد.
[خوارج در گفتوگویشان با عبداللّٰه، همان سوالات قبلی و انتقاداتشان را مطرح کرده بودند؛ از جمله اینکه:
چرا من در جنگ بصره، غنائم را در بین آنها تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچههای دشمن بهعنوان غنیمت خودداری کردم؟!
ابنعباس به من گفت: ای امیرالمؤمنین، سخنان این جماعت را شنیدید و برای پاسخدادن، شما سزاوارترید.
در میان خوارج قرار گرفتم و سؤالات و انتقاداتی را که مطرح کرده بودند، پاسخ دادم.
در مورد تقسیم غنائم جنگ بصره به آنها پاسخ دادم: ]
🔻اما این که گفتید من پس از پیروزی در جنگ بصره غنائم را تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچههای دشمن خودداری کردم، بدانید که من آن روز بر اهل بصره منّت گذاشتم؛ همانگونه که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در فتح مکه بر اهل مکه منّت گذاشتند. اگر اهل بصره دوباره شورش کنند، ما میتوانیم با شدّت بیشتری با آنان برخورد کنیم. علاوه بر آن، کدام یک از شما حاضر بودید که «عایشه» همسر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را به عنوان غنیمت جنگی ببرید؟
[گفتند: این را قبول کردیم.]
🔹ادانکردن حق جانشینی پیامبر(ص)
[ آنها همچنین به ابن عباس گفته بودند: او جانشین رسولخدا صلیاللهعلیهوآله بود؛ ولی حق این جانشینی را ادا نکرد و آنرا ضایع ساخت. در پاسخ آنها گفتم: ]
🔻ادّعا کردید که من جانشین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بودم و این جانشینی را ضایع کردم! در حقیقت شما بودید که با من مخالفت کردید و بر من پیشی گرفتید و زمام امور را از دست من خارج ساختید. جانشینان انبیا وظیفه ندارند که مردم را [با زور و به هر طریقی] تحت فرمان خود درآورند. خداوند انبیا را مبعوث میکند و آنان مردم را بهسوی خویش فرامیخوانند و همان انبیا جانشین خود را به مردم معرفی میکنند و نیازی نیست که وصی پیامبر بر این امر اصرار بورزد. وظیفهٔ اهل ایمان است که به سراغ وصی رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بروند! اگر خدا فرموده است:
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
(و برای خدا، حج آن خانه برعهدهٔ مردم است، کسی که بتواند بهسوی آن راه یابد.)
🔻چنانچه مردم حج خانهٔ خدا را ترک کنند، نقصی بر خانهٔ خدا وارد نمیشود و از ارزش آن کاسته نمیشود؛ بلکه این مردم هستند که به دلیل ترک حج گرفتار گناه شدهاند! زیرا خداوند این خانه را برای مردم نشانهٔ هدایت قرار داده است.
🔻موقعیت من نیز چنین است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مرا به عنوان نشانهٔ هدایت منصوب کردند و فرمودند: «یا علی، جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است و جایگاه تو همانند جایگاه کعبه است که باید مردم به سراغ کعبه بروند و نه اینکه کعبه سراغ مردم برود.»
[ آنها گفتند: این استدلال نیز قانع کننده است. از این رو تعدادی از آنان برگشتند و خود را از صف خوارج جدا کردند؛ ولی چهار هزار نفر بر مخالفت خویش اصرار ورزیدند و به راه نادرست خود ادامه دادند.]
📚منابع:
۱. نهج البلاغه، نامه۷۷
۲. الفصولالمهمة، ص۱۰۱
۳. تاریخطبری، ج۴، ص۴۷
۴. قرآن کریم، سوره آلعمران، آیهٔ۹۷
۵. الإحتجاج، ج۱، ص۱۸۷
۶. خصائص النسائی، ص۲۶۳
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔵 عبرت آموزى از اتلاف اموال
💠 مالى که نابودى آن تو را پند مى دهد، از دست نرفته است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
⚜ویژگیهای سیاسی کارگزاران 2⃣1⃣
💎 هوشیاری مسؤولین نسبت به نفوذ دشمن، در زمان انعقاد پیمان
💠 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: زنهار زنهار! از دشمن خود پس از آشتى كردن؛ زيرا گاهى دشمن نزديك مى شود تا غافلگير كند، پس دورانديش باش و حسن ظن خود را متّهم كن.
📚 #نهج_البلاغه ،نامه ۵۳ ، بند۱۱
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۹۶.m4a
3.37M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت196
⭕️ عبرت آموزی از اتلاف اموال1⃣
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت196
🔷 عبرت آموزی از اتلاف اموال (1)
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مالی که نابودی آن تو را پند می دهد، در واقع از دستت نرفته است.
🔻 نکتهای که در این حکمت هست این است که همه چیز در دنیا برای انسان عاقل موعظه و پند است، باعث بیداری و هوشیاری است، انسان را از غفلت نجات می دهد.
🔻درباره موعظه و وعظ در نهج البلاغه نکات بسیار جالبی داریم که من به ۱۰ نکته اشاره می کنم:
1⃣ در خطبه ۸۶ نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : خوشبخت کسی است که از دیگران پند بگیرد و زندگی دیگران برای او مایه موعظه و عبرت باشد.
2⃣ در نامه ۳۱ نهج البلاغه است. مولا علی (علیه السلام) در این نامه خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: بهترین تجربه آن تجربه ای است که مایه وعظ و پند گرفتن تو بشود.
3⃣ مولاعلی (علیه السلام) مایه احیای قلب را موعظه می دانند و به امام حسن (سلام الله علیه) در نامه ۳۱ می فرمایند: «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ» ؛ پسرم! قلب خودت را با موعظه زنده کن .
معلوم می شود قلب انسان در روزمرّگیهای دنیا و توجه به زرق و برق دنیا و مشکلات این دنیا دچار مرگ معنوی میشود که احیای این قلب از مرگ معنوی به موعظه است.
4⃣ موعظه هم با شرایطی بر انسان اثر می گذارد و قلب را احیا میکند . یک شرط آن است که موعظه کننده خودش عامل باشد. شرط دیگر آن است که موعظه شنونده هم آماده و پذیرنده باشد و خودش را برای پذیرش این موعظه از هر حجاب و مانعی پاک کرده باشد. لذا در خطبه ۱۹۳ که معروف به خطبه متّقین است می خوانیم که در اثناء مواضعی که مولا علی (علیه السلام) در قالب اوصاف متّقین میکردند، آن کسی که در ابتدا درخواست و التماس از حضرت کرد که متّقین را توصیف کند آنقدر آمادگی روحی داشت و از طرفی چون موعظه کننده هم شخص شخیص امیرالمؤمنین بود، آن شخص که نامش هَمّام بود صیحه ای زد و در همان جلسه جان داد. حضرت بالای سر پیکر بی جانش که آمدند فرمودند: « أَ هَكَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا » ؛ آیا مواعظ رسا که از گویندگان اهل عمل بر می آید با اهل آن چنین کاری را میکنند که با هَمّام کرد؟
5⃣ کسی که موعظه می کند اما خودش از موعظه اثری نمیبرد خسران کرده.
حضرت در حکمت ۱۵۰ میفرماید : از کسانی نباش که در موعظه مبالغه می کنند ولی خودشان پند نمیگیرند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز
🌹تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس
🔷 سهم روز صد و هفتاد و چهارم: خطبه ۵۸ تا ۵۴
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم روزانه را مطالعه بفرمایید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2175598681Cd8cfe3574c
ختم روزانه نهج البلاغه.mp3
8.67M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ خطبه ۵۸ تا ۵۴
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_صد_وهفتاد_وچهارم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۵۸ تا ۵۴
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه58 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: )
🔹خبر از آينده شوم خوارج
♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت.
می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه57 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود)
🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك
♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه56 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند)
🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين
♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی