روضه خانگی - امام حسین(ع) - 704.mp3
8.91M
🎙و أسرعَ فَرَسُکَ شارداً مُحَمْحِماً باکیاً...
🔻روضه #امام_حسین(ع)
🔹مجلس #رهبرانقلاب
👤استاد مسعود #عالی
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۱۶)
📚 انتشارات عهدمانا
حس کنجکاوی کشیش برای مطالعهٔ کتاب ، نه برای پی بردن به ارزش مادی آن ، بلکه به خاطر رویایی بود که در آن حضرت مسیح از آن به عنوان فرزندش و امانتی که به دست او می سپرد یاد کرده بود.
مگر در این کتاب چه نوشته شده بود که مسیح رسالت نگهداری از آن را به او سپرده بود ؟
عصر همان روز کشیش به منزل رفت و در غیاب همسرش شروع کرد به خواندن کتاب ، هرچند خواندن خط عربی کوفی به آسانی خط عربی امروزی نبود ، اما با تسلطی که داشت ، مطالعهٔ کتاب برای او دشواری چندانی نداشت. برخلاف آنچه در اغلب نسخه های خطی دیده بود که نام نویسنده و تاریخ کتابت در پایان کتاب نوشته می شد ، در این کتاب نویسنده و سال کتابت را بالای صفحهٔ اول به خط و زبان عربی نوشته بودند:
آغاز کتابت : سال ۳۶ از هجرت
كاتب : عمرو بن عاص
عمروعاص نامی نبود که او حتی یک بار در جایی آن را شنیده یا در کتابی خوانده باشد. باید کتاب را می خواند و می فهمید عمروعاص کیست و چه می گوید.
↩️ ادامه دارد...
🔰 موضوع : آرزو در نهج البلاغه (۲)
💠 كسی كه آرزوهايش طولانی است، كردارش نيز ناپسند است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۳۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۱ آثار معاد۲.mp3
1.45M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت44 2⃣
⭕️ ویژگی های بهترین بندگان
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت44 ( 2 )
🔹 ویژگی های بهترین بندگان
🔵 بحث دوم در ماجرای ذکر معاد، آثار یاد معاد است. مولا علی (علیه السلام) هشت اثر برای ذکر معاد بیان فرمودند که من یک به یک خدمت شما تقدیم می کنم:
1⃣ اثر اول پرهیز از بازیچه دنیا :
🔻در خطبه ۸۴ می فرمایند: « أَمَا وَاللَّهِ اِنِّی لََیمْنَعُنِی مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت » ؛ " به خدا سوگند مرا منع می کند از بازیچه، ذکر مرگ "
2⃣ دومین اثر رضایت از زندگی است.
🔻در حکمت ۳۴۹ فرمود : « مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوْتِ رَضِیَ مِنَ الدُّنْیَا بِالْیَسِیرِ » ؛ " کسی که زیاد یاد مرگ کند، از دنیا به اندکش راضی می شود."
3⃣ اثر سوم جلاء قلب است.
🔻در خطبه ۲۲۲ فرمود : « إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ » ؛ " همانا خداوند سبحان ذکر را مایهٔ جلا پیدا کردن دلها قرار داد."
4⃣ اثر چهارم آماده شدن برای سفر قیامت است.
🔻در حکمت ۲۸۰ میخوانیم : « مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ، إسْتَعَدَّ » ؛ " کسی که طولانی بودن مسیر سفر آخرت را یاد کند آماده می شود."
5⃣ اثر پنجم شب زنده داری عاشقانه است.
🔻در نامه ۴۵ بند آخر درباره حزب اللهی واقعی می فرمایند : « فِي مَعْشَرٍ أَسْهَرَ عُيُونَهُمْ خَوْفُ مَعَادِهِمْ » ؛
" حزب اللهی واقعی در گروهی است که چشمانشان را ترس از معاد، از خواب گرفته است."
6⃣ و ششمین اثر چشم پوشی بر دنیاست.
🔻 در خطبه ۳۲ می فرمایند: « وَ بَقِيَ رِجالٌ غَضَّ أبصارَهُم ذِكرُ المَرجِعِ» ؛ " گروهی باقی ماندند که چشمشان را از دنیا، یاد مرگ و معاد بسته است."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
⚫️⚫️⚫️⚫️
▪️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد علیه السلام از همه شما عزیزان التماس دعا داریم.
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۱۷)
📚 انتشارات عهدمانا
شب سیاه است و قیرگون و مذاب و من انگار در حفره ای سیاه نشسته ام. كتفها فرو افتاده و تن خسته و دل ، دو دل بود که چه کنم با نامه ی دوست دیرینه ام معاویه ، و آن همه حوادث کوچک و بزرگ که در اندک مدتی چون صاعقه فرود می آمد و مرا که پیر و فرتوت شده بودم و گمان می کردم از هیچ بادی نلرزم و با برق صاعقه ای و کوبش رعدی به امید بارانی برای خود نباشم، اینک با نامه ی معاویه به « چه کنم چه کنم » افتاده بودم.
معاویه نوشته بود : پیک علی پیش من آمده و می خواهد برای علی بیعت بگیرد، نفسم را حبس کرده ام تا تو بیایی .
دلم می خواست برای او می نوشتم : « برادرم معاویه ! تو امیر شامی و به دنبال تخت و تاج شاهان ایران و رومی ، مرا دیگر آن سوداها از سر گذشته ، تو که بهتر می دانی طوفان على در راه است و بنیان حکومت تو لرزان گردیده و از من چاره سازی برای حفظ تاج و تخت خود نتوانی ساخت.
اما نه ! معاویه زیرک است ؛ توان این را دارد که بر حکومت نوپای علی غلبه کند. هرچند او اینک خلیفه است و حکومت حجاز و ایران و مصر در دست های اوست ، اما شام با وجود معاويه و خاندانش بنی امیه لقمه ای نخواهد بود که علی بتواند آن را به راحتی هضم کند. من اگر در کنار معاویه باشم ، کار برای علی دشوارتر خواهد شد و چه بسا شام بر کوفه غلبه کند ، بعید نیست که روزی معاویه را در کسوت خلافت ببینم و خود در کنار او باشم و خلعت حکومت ایران یا مصر را بر تن کنم.
↩️ ادامه دارد...
🔵 جایگاه سخاوت و ایثارگری
💠 سخاوت آن است كه تو آغاز كنی، زيرا آن چه با درخواست داده می شود يا از روی شرم و يا از بيمِ شنیدن سخن ناپسند است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۵۳
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۳ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.73M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت44 3⃣
⭕️ ویژگی های بهترین بندگان
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت44 ( 3 )
🔹 ویژگی های بهترین بندگان
7⃣ اثر هفتمی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای یاد معاد بر شمردند، رام کردن نفس در شهوات و خواسته های نابجاست.
🔻مولا علی (علیه السلام) ابتدا به صورت کلّی در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: « وَ ذَلِّلْهُ بِذِکرِ الْمَوْت » ؛ " نفس امّاره خودت را با یاد مرگ، رام کن ".
🔻و سپس در خطبه ۹۹، روش رام کردن نفس با ذکر موت و فرایندش را این گونه بیان می فرمایند:
« أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ» ؛ " آگاه باشید! یاد کنید مرگی را که لذت ها را از بین می برد و شهوات را در هم می کوبد و آرزوها را قطع می کند، وقتی که انسان تصمیم برای کارهای زشت(مثل گناه) گرفته.» اگر یاد مرگ کند، آن خلجان شهوتش و لذتش بریده خواهد شد و در امان می ماند.
8⃣ و امّا آخرین اثر برای یاد معاد، در نامه ۵۳ نهج البلاغه بند آخر، خطاب به شهید مالک اشتر است؛ که عبارت است از کنترل رفتار خود، در مواجهه با مردم
(از کبر و غرور و شدّت و غضب و...).
🔻مولا علی (علیه السلام)، در این بند از نامه ۳۱ می فرمایند: «باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختيار خودگير و با پرهيز از
شتابزدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. »
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۱۸)
📚 انتشارات عهدمانا
بهتر است همین امشب پیک معاویه را با نامه ای راهی کنم که در آن نوشته باشم « آغوش بگشا برادر ، روباه می آید. »
باید با پسرانم مشورت کنم. گفتم محمد و عبدالله بیایند. نامهٔ معاویه را که خواندند ، پرسیدم : « رأی شما چیست؟ »، عبدالله گفت : « نروید پدر! معاویه در مردابی افتاده و برای نجات خود دست و پا می زند. او تو را نیز به این مرداب فرو خواهد کشید. با به قتل رسیدن عثمان اینک علی خلیفهٔ مسلمین است. اگر معاویه با او بیعت کند یا نکند، علی او را از امارت شام خلع خواهد کرد و معاویه از حکم علی ، سرباز خواهد زد. تردید نکن که علی برای سرکوب معاویه ، با همهٔ توان به شام حمله خواهد کرد. »
محمد گفت ؛ « حملهٔ علی سودی نخواهد داشت ؛ مردم شام به تحریک معاويه تشنهٔ انتقام از قاتلان عثمان هستند ، پس شام لقمهٔ راحتی برای حلقوم على نخواهد بود. بهتر است نزد معاویه بروی و او را همراهی کنی.»
عبدالله رو به محمد گفت : « اما خودت هم می دانی که این حرفها دروغ است. عثمان به دست عده ای از مصریان به قتل رسید. حتی علی سعی کرد جلوی آنها را بگیرد. از سویی پدر، خواهان به قتل رسیدن عثمان بود. همه می دانند پدر از مخالفان عثمان بوده است. حال چگونه می تواند در خون خواهی قتل عثمان در کنار معاویه قرار گیرد؟! » بعد رو به من پرسید : « پدر! مگر شما دشمن عثمان نبودید؟ از وقتی شما را از امارت مصر برکنار کرد، بارها شنیدم که او را دشمن خود می خواندید. آیا جنگیدن با علی درست است؟
↩️ ادامه دارد...