eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
859 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت اول 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 💠 و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه های نعمت پروردگار آشكار شد با ناسپاسی نعمتها را از خود دور نسازید. 🔻حکمت ۱۳ نهج البلاغه پیرامون مسأله شکر است. در نهج البلاغه شریف مطالب زیادی درباره شکر داریم که به فضل خدا در یک دسته‌بندی نو و بدیع تقدیم میکنم. 🔻ابتدا جایگاه شکر است ، حضرت در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه نسبت بسیار دقیقی را بین نعمت و حمد و شکر برقرار می کند و می فرمایند : «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ» ؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که حمد و ستایش را به نعمت ها و نعمت‌ها را به شکرگزاری پیوند داد. 🔻در خطبه ۱۹۰ هم امیرالمؤمنین شکر نعمت ها را لازمه انعام الهی می داند و می فرماید: «أَحْمَدُهُ شُكْراً لِإِنْعَامِهِ » ؛ خداوند را به عنوان شکر نعمتش حمد می‌کنم. 🔻در خطبه ۱۸۲ هم حمد را راه اداء شکر نعمت های الهی می دانند می‌فرمایند: « نَحْمَدُهُ الله حَمْداً يَكُونُ لِشُكْرِهِ أَدَاءً»؛ خدا را چنان حمد و ستایش می کنیم که ادای شکر او باشد. 🔻در خطبه ۸۱ شکر را از ارکان اصلی زهد می داند و می‌فرمایند: ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرمات. 🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ یکی از امتیازات متقین را این می داند که تمام روزشان تا شب ، همتشان صرف شکرگذاری نعمت های خداست. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّکّر»ُ متقی روز را به شب می آورد در حالیکه همّتش در شکرگزاری خداست. 🔻 همچنین در همان خطبه ۱۹۳ بند ۴ می‌فرماید: «والمتقين فِي الرَّخَاءِ شَكُور» ؛ اهل تقوا همانطور که در شدتها و سختی ها صبور هستند در آسایش و رفاه شکورند. 🔻در حکمت ۲۳۷ امیرالمؤمنین(علیه السلام) شکر نعمت را برترین انگیزه بندگی و عبادت خدا معرفی می کنند. 🔻 در حکمت ۲۳۷ کسانی را که بندگی خدا می کنند به سه گروه تقسیم می کند: 1⃣ کسانی که خدا را فقط به واسطه طمع به بهشت عبادت می‌کنند و می‌فرمایند: « إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ »؛ این نوع عبادت، عبادت بازرگانان است که چیزی می دهند تا چیزی را بگیرند. 2⃣ کسانی که خدا را از ترس عبادت می کنند:«وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ»؛ این عبادت ترسوها است عبادت اهل خوف است که برای اینکه به یک شری به اسم عذاب قیامت مبتلا نشوند فقط خدا را بندگی می کنند. 3⃣ اما گروه آخر« إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ» ؛ کسانی که خدا را فقط برای شکر نعمتش عبادت می کنند و این گونه عبادت کردن عبادت آزادگان است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم روزانه نهج البلاغه(1).mp3
4.42M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از نامه ۵۸ تا نامه ۵۶ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
🌹 سهم مطالعه نهج البلاغه از نامه ۵۸ تا نامه ۵۶ ┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به شهرهای دور برای روشن ساختن حوادث صفين 🔹افشای حوادث جنگ صفين ♦️آغاز كار چنين بود ما با مردم شام ديدار كرديم، كه در ظاهر پروردگار ما يكی، و پيامبر ما يكی، و دعوت ما در اسلام يكی بود، و در ايمان به خدا و تصديق كردن پيامبرش، هيچ كدام از ما بر ديگری برتری نداشت، و با هم وحدت داشتيم جز در خون عثمان كه ما از آن بركناريم، پس به آنان گفتيم: بياييد با خاموش ساختن آتش جنگ، و آرام كردن مردم، به چاره جویی و درمان بپردازيم، تا كار مسلمانان استوار شود، و به وحدت برسند، و ما برای اجرای عدالت نيرومند شويم، اما شاميان پاسخ دادند: «چاره ای جز جنگ نداريم.» پس《از پیشنهاد حق ما》 سر باز زدند، و جنگ درگرفت، و تداوم يافت، و آتش آن زبانه كشيد. پس آنگاه كه دندان جنگ در ما و آنان فرو رفت، و چنگال آن سخت كارگر افتاد، به دعوت ما( صلح و گفتگو )گردن نهادند، و بر آنچه آنان را خوانديم، پاسخ دادند. ما هم به درخواست آنان پاسخ داديم، و آنچه را خواستند زود پذيرفتيم، تا حجت را بر آنان تمام كنيم، و راه عذرخواهی را ببنديم. آنگاه آنكه بر پيمان خود استوار ماند، از هلاكت نجات يافت، و آن كس كه در لجاجت خود پا فشرد، خدا پرده ناآگاهی بر جان او كشيد، و بلای تيره روزی گرد سرش گردانيد. ┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به مردم كوفه در سال ٣٦ هجری،هنگام حرکت از مدینه به سوی بصره. 🔹روش بسيج كردن مردم برای جهاد ♦️پس از ياد خدا و درود! من از جايگاه خود مدينه بيرون آمدم، يا ستمكارم يا ستم ديده، يا سركشی كردم يا از فرمانم سر باز زدند، همانا من خدا را به ياد كسی می آورم كه اين نامه به دست او رسد، تا به سوی من كوچ كند، اگر مرا نيكوكار يافت ياری كند، و اگر گناهكار بودم مرا به حق باز گرداند. ┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به فرماندار سپاه شريح بن هانی که او را در سال ٣٦ هجری به سوی شام حرکت داد. 🔹اخلاق فرماندهی ♦️در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريبكاری دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچگاه از دنيا ايمن مباش، بدان اگر برای چيزهایی كه دوست می داری، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زيانهای فراوانی خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش. ┄═❁🍃❈🦋✨🦋❈🍃❁═┄
شرح کلی وساختاری نامه ۵۸ تا نامه ۵۶.mp3
3.29M
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه های ۵۸ تا ۵۶ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیر مومنان علی علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت چهل و سوم ❇️ نمایندگی مردم معترض 🔸گفتگو با عثمان برای اجابت درخواست مردم 🔻[ اعتراضات مردم به اوج خود رسیده بود و اصرار می کردند که من از طرف آنها با عثمان صحبت کنم و خواسته‌هایشان را با او در میان بگذارم. به دیدار عثمان رفتم و از خواسته های مردم گفتم و او را راهنمایی کردم، خویشاوندی او با پیامبر را که در این امر از ابوبکر و عمر به پیامبر نزدیک‌تر بود، یادآوری کردم، به او گفتم:] 🔻پس بدان که برترین بندگان خدا در پیشگاه او زمامدار عادلی است که خود هدایت شده باشد و دیگران را هدایت کند، سنت شناخته شده را بر پا کند و بدعت ناشناخته را بمیراند. سنت ها روشن و نشانه هایشان آشکار است. بدعت ها آشکار و نشانه هایشان برپاست و بدترین مردم نزد خدا، زمامدار ستمگری است که خود گمراه باشد و مایه گمراهی دیگران شود و سنت مقبول را بمیراند و بدعت متروک را زنده کند. ❇️ روایت پیامبر اکرم ﷺ درباره زمامدار ستمگر 🔻من از رسول خدا ﷺ شنیدم که فرمودند:" روز قیامت زمامدار ستمگر را می‌آورند که نه یاوری دارد و نه کسی از جانب او عذرخواهی می کند. پس او را در آتش جهنم افکنند و در آن همچون سنگ آسیاب می چرخد تا به قعر دوزخ برسد و به زنجیر کشیده شود." ❇️ نصیحت خیرخواهانه به عثمان 🔻من تو را به خدا سوگند می دهم که فرمانروای مقتول این امت نباشی؛ چرا که پیش از این گفته می‌شد: در میان این امت، امامی به قتل خواهد رسید که پس از آن، باب کشت‌وکشتار تا روز قیامت گشوده خواهد شد و کارهای امت اسلامی با آن مشتبه شود و فتنه و فساد در میانشان گسترش یابد تا آنجا که حق را از باطل نمی شناسند و به شدت در آن فتنه ها غوطه‌ور می‌شوند. 🔻در برابر مروان همانند حیوان رام شده مباش که تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از سالیانی که از عمر تو گذشته است و پس از تجربه ای که به دست آورده‌ای! ❇️ درخواست عثمان 🔻[ عثمان از من خواست تا با مردم صحبت کنم و برای او مهلت بگیرم تا بتواند ظلم‌های روا شده در حق آنها را جبران کند، به او گوشزد کردم:] آنچه در مدینه است، به مهلت نیاز ندارد و آنچه مربوط به بیرون مدینه باشد، تا رسیدن فرمانت مهلت دارند. 🔻[ اما عثمان در پاسخ گفت: به خدا سوگند! مقصود تو را فهمیدم، اما اگر تو به جای من بودی، من با تو این‌گونه رفتار نمی کردم. تو را خشمگین نمی ساختم و ملامت نمی کردم. رفتار زشتی با تو نمی کردم و رفتار ناشایستی از من سر نمی‌زد و حق خویشاوندی و دوستی را ادا می‌کردم. ] 📚منابع: ۱. نهج البلاغه، کلام ۱۶۴، ص ۲۳۴ ۲. الجمل، ص ۱۰۰ ۳. أنساب الأشراف، ج ۶، ص ۱۷۵ ۴. تاریخ طبری، ج۳، ص ۳۷۶ و ۴۰۲ ۵. العقد الفرید، ج۴، ص ۳۰۸ ۶. الکامل، ج۲، ص ۲۷۵ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
شکرگزاری در برابر نعمتهاشرح حکمت۱۳.mp3
6.29M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ شکرگزاری در برابر نعمتها 2️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت دوم 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 4⃣ چهارمین مصداق از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکرگزاری آن تأکید و یادآوری شده است شکر غنا و بی نیازی مادی است. 🔻هم در حکمت ۶۸ و هم در حکمت ۳۴۰، مولا علی (علیه السلام) زینت غنا و بی نیازی را شکرگزاری معرفی کرده‌اند و فرمودند "زینت بی نیازی شکرگزار بودن است." 🔻همچنین در خطبه ۹۱، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: "خداوند در تقسیم ارزاق، عدالت را مراعات کرد تا شکر بندگانِ غنی و صبر بندگانِ فقیرش را بیازماید." بنابراین انسان غنی با نعمتی که داده می‌شود در آزمون شکر قرار می‌گیرد. اگر شکر کند «لَان شَکَرتُم لَأزیدنَّکُم» و اگر کفران نعمت کنند «إنَّ عَذابی لَشَدید». 5⃣ مصداق پنجم از نعمتهایی که شکر آن در نهج البلاغه تأکید شده است؛ شهادت در راه خداست و عجیب ترین نعمتی که تا حالا شنیده اید این نعمت است. 🔻 در بند ۴ از خطبه ۱۵۶ می فرمایند آنگاه که خداوند آیه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که می فرماید «آیا مردم خیال می‌کنند چون که گفتند ایمان آوردیم بدون فتنه و آزمایش رها می شوند» دانستم که تا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان ماست، آزمایش نمی گردیم. پرسیدم ای رسول خدا این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را به آن آگاهی داده است؟ فرمود ای علی پس از من امّت اسلامی به فتنه دچار می گردند. گفتم ای رسول خدا مگر جز این است که در روز اُحد که گروهی از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و سخت بر من گران آمد شما به من فرمودید ای علی مژده باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد. پیامبر(ص) به من فرمود: همانا این بشارت تحقق می پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟ گفتم: ای رسول خدا چنین موردی جای صبر نیست؛ بلکه جای مژده شنیدن و شکرگزاری است. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌺🍃 ‌آنکه را حُبِّ "علی" نیست به دل از ما نیستـــ هرکه شد شیفته‌ی عشق علی، تنها نیستــــ سائل و ریزه خور و خـادمِ درگاهِ توئیم جز "علی" هیچ‌ کسی بر دل ما مولا نیستـــ گشته بازنده‌ی دنیا و قیامت قطعاً آنکه بر لوح دلش حُبّ "علی" پیدا نیستــــ ما مسلمان شده‌ی مڪتب آل اللّهیم زندگی بی "علی" و "آل علی" زیبا نیستــــ 🌹 ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر محبّان ایشان مبارک باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا