eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
809 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۸۰) 📚 انتشارات عهدمانا طبقات محروم این جوامع می دانستند که هرگز وضع زندگی آنها اصلاح نخواهد شد و هنگامی که دین اسلام با شعار مساوات و حذف فاصلهٔ طبقاتی پیش رفت ، مردم آن کشورها مقاومتی نکردند ؛ بنابراین قشون اسلام وارد هر مملکتی که شد ، طبقات محروم آن جا با آغوش باز سربازان مسلمان را پذیرفتند و راه پیروزی آنها را فراهم ساختند. ولی اینک آثاری به چشم می خورد که نشان می دهد در بین مسلمین امتیازات طبقاتی به وجود آمده است . اُمرا و حکّام ، خود را مافوق دیگران می دانند و به خود حق می دهند از مزایایی برخوردار شوند که در دسترس دیگران نیست . حکام عرب در کشورهای ایران و مصر و شام ، مردم این کشورها را که مسلمان شده اند ، به چشم برده و غلام خود نگاه می کنند و این موضوع ، مغایر نصّ آیات قرآن و همچنین مغایر با روح مساوات اسلامی است و سبب می شود اقوامی که اسلام آورده اند ، عاصی شده ، همان طور که قشون اسلام را با آغوش باز پذیرفتند تا این محرومیتها و فاصلهٔ طبقاتی از بین برود ، قشون دیگری را هم که مخالف حکام مسلمان هستند ، با آغوش باز بپذیرند . قوم عرب نباید کشورهای دیگر را به چشم حقارت بنگرند . جرج به کشیش نگاه کرد و گفت : « می بینید پدر ؟ سخنان علی ژرفای تفکّر او را برای ما به تصویر می کشد ، علی می داند که اگر عدالت نباشد ، اگر برتری نژاد و قومی حاکم باشد ، بالاخره عقده های حبس شده در سینه های کسانی که تحقیر شده اند ، روزی به صورت عصیان و طغیان یا انقلابهای بنیانکن ، بروز خواهد کرد . او در فکر آیندهٔ سرزمین های اسلامی است . نمی خواهد که ایران به جرم ایرانی بودن و شامی به جرم غیر عرب بودن یا مصری به جرم آفریقایی بودن ، نسبت به سایر مسلمانان و به ویژه عرب ها تحقیر شوند و با آنها مثل بردگان رفتار شود ؛ زیرا این امر باعث تقابل مردم با نظام اسلامی شده و ریشهٔ حکومت و دین را خواهد خشکاند. » کشیش گفت : « دوست من ، جرج عزیز ! شما که پژوهش های بسیاری در حوزهٔ تاریخ دارید ، به من بگویید که در تاریخ چه کسی را شبیه علی یافتی ؟ » گفت : « در میان بزرگان گذشتهٔ تاریخ ، بسیار اندک اند کسانی که با درک موقعیت و زمان ، به ما بگویند : « فرزندان خود را به اخلاق خود تربیت نکنید ، زیرا که آنان برای زمانی غیر از زمان شما ، خلق شده اند. » اما علی با چنین توصیه ای به انسانها در طول تاریخ ، درک بزرگ خود را به عنوان یک جامعه شناس به رخ می کشد. و جداً بسیار کمیاب اند از بزرگان گذشته و حال تاریخ که در فکر و روح ما ، بذر موازین عدالت جهانی را که از خود می جوشد و بر خود تکیه می کند ، بپاشد و مانور عظمت آن را کشف کند و بگوید : « آنکس که بد اخلاق باشد ، خود را آزار داده است » و بسیار کم اند بزرگانی از تاریخ ، که چون علی فریاد بزنند : « احتکار جرم و محتکر تبهکار است ! » و یا « هیچ فقیری گرسنه نماند ، مگر در سایهٔ آنکه ثروتمندی از حق او بهره مند گشته است. » هر بزرگی در تاریخ موصوف به صفتی است ؛ یکی ریاضی دان بزرگی است ، یکی دلاور و جنگجوی نام آوری است ، یکی اندیشمند و فیلسوف قدری است ، یکی جامعه شناس و روان شناس نادری است ، یکی حاکم عدالت گستری است ، اما به عقیدهٔ من در علی همهٔ این صفات جمع است و من نتوانسته ام در تاریخ کسی را پیدا کنم که موصوف به این صفات بزرگ باشد. » ↩️ ادامه دارد...
🌹 وصف پیامبر اسلام 💠 پيامبر(صلی الله علیه و آله) پيشوای پرهيزکاران و وسيله بينايی هدايت خواهان است، چراغی با نور درخشان و ستاره ای فروزان و شعله ای با برق های خيره کننده و تابان است، راه و رسم او با اعتدال و روش زندگی او صحيح و پايدار و سخنانش روشنگر حقّ و باطل و حکم او عادلانه است. خدا او را زمانی مبعوث فرمود که با زمان پيامبران گذشته فاصله طولانی داشت و مردم از نيکوکاری فاصله گرفته و امّت ها به جهل و نادانی گرفتار شده بودند. 📒 ، خطبه ۹۴ ، بند ۳
شرح حکمت ۶۲ بخش ۱ پاسخی بهتر به خیر و احسان دیگران(1).mp3
2.62M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ پاسخی بهتر به خیر و احسان دیگران 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 پاسخی بهتر به خیر و احسان دیگران 💠 إِذَا حُيِّيتَ بِتَحِيَّةٍ فَحَيِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْكَ يَدٌ فَكَافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا، وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِكَ لِلْبَادِئِ   🔰 حکمت ۶۲ نهج البلاغه درباره این موضوع اخلاقی است که اگر کسی به شما خیری ، احسانی یا احترامی مبذول داشت ؛ شما حداقل معادل همان خیر و احسان و احترام را به او برگردانید یا اگر می توانید بیشتر و بهتر از او جبران بکنید. 🔻این یک اخلاق بسیار بسیار زیبایی است که باعث گسترش خوبی ها ، مهربانی ها ، حُسن ظن ها ، امیدها و اعتمادها در جامعه می شود. 🔻 وقتی بازخورد یک خوبی ، خوبی باشد ؛ بلکه خوبی بالاتر و با کیفیت تر از اصل خوبی باشد، مردم بر انجام کارهای نیک تشویق می شوند. و این شوق باعث می شود که آرام آرام در جامعه معروف ، زیبایی ها و اخلاق حسنه غلبه پیدا کند بر منکر و زشتی ها و اخلاق رذیله. 🔻 لذا حتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۶۲ ، بر این باورند که در این مسیر کسی که آغاز کنندهٔ خیر و احسان هست ، از کسی که جبران کننده این خیر و احسان هست برتر است. 🔻چون آغاز کننده مثل کسی است که یک سنّت نیکی را دارد پایه گذاری می کند و وقتی سنّت نیکی را پایه گذاری کرد ، تا وقتی این سنّت در جامعه پابرجاست ، ثواب و اجر این کار به آن آغاز کننده خواهد رسید. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💐💐💐💐 🌹عید نورانی ولادت حضرت خاتم‌الأنبیاء محمد مصطفی «صلی الله علیه و آله» و میلاد حضرت امام صادق علیه‌السلام بر شما همراهان گرامی مبارک باد.🌹 🔰 قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَوْصَانِي رَبِّي بِتِسْعٍ أَوْصَانِي بِالْإِخْلاَصِ فِي اَلسِّرِّ وَ اَلْعَلاَنِيَةِ وَ اَلْعَدْلِ فِي اَلرِّضَا وَ اَلْغَضَبِ وَ اَلْقَصْدِ فِي اَلْفَقْرِ وَ اَلْغِنَى وَ أَنْ أَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنِي وَ أُعْطِيَ مَنْ حَرَمَنِي وَ أَصِلَ مَنْ قَطَعَنِي وَ أَنْ يَكُونَ صَمْتِي فِكْراً وَ مَنْطِقِي ذِكْراً وَ نَظَرِي عَبَراً . تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۳۶
علامه مصباح و تبیین وحدت .pdf
3.36M
📗فایل PDF مجموعه استوری «وحدت» بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی پیرامون
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۸۱) 📚 انتشارات عهدمانا کشیش سرش را بالا گرفته بود تا بتواند تابلوهای کتاب فروشی ها را بخواند، با دیدن تابلوی نشر دارالهادی ، دو پلهٔ کوتاه ابتدای ورودی را طی کرد و وارد کتاب فروشی شد و از یکی از متصدّیان فروش کمک گرفت تا کتاب های مورد نظرش را پیدا کند، جوان کتاب فروش با دیدن او تبسّمی کرد و سلام داد . کشیش به او نزدیک شد و پرسید : « ببخشید پسرم ! می توانید مرا برای یافتن چند جلد کتاب راهنمایی کنید ؟ » جوان از پشت پیشخوان بیرون آمد. رو به روی کشیش ایستاد و گفت : « بله ، البته . » بعد با دقّت به صورت کشیش نگاه کرد و قبل از اینکه او حرفی بزند پرسید: « شما عرب هستید؟ » کشیش گفت : « خیر ، اصالتاً روس هستم ، اما سالها در لبنان زندگی کرده ام ؛ بیش از پنجاه سال . » جوان لبخند زد و گفت : « دیدم عربی را خوب حرف می زنید ، اما به چهره تان نمی آمد عرب باشید ؛ هر چند محاسنتان بلند است . چهره ای نورانی دارید... حالا بفرمایید چه کتابی می خواهید ؟ » کشیش گفت : « کتاب خاصی نمی خواهم ؛ من به دنبال کتاب هایی هستم که دربارهٔ علی باشد ؛ امام علی . » جوان گفت : « ما این جا کتابهای بسیاری دربارهٔ امام علی داریم . بفرمایید نگاهی به آنها بیندازید ، کتابهای این قفسه ، همه شان دربارهٔ امام علی است... گفتید کتاب خاصی نمی خواهید ؟ » کشیش سرش را به علامت تأیید تکان داد . جوان گفت : « اگر می خواهید دربارهٔ امام على مطالعه کنید ، خوب است اول از نهج البلاغه شروع کنید ... می خواهید آن را نشانتان بدهم ؟ » کشیش گفت : « نه پسرم ، نهج البلاغه را دارم و خوانده ام . » جوان با انگشت کتابهایی را نشان داد و گفت : « این دورهٔ چند جلدی شرح کاملی از زندگی امام است ؛ به نام علی بن ابی طالب که از عبدالمقصود مصری است، می خواهید ببینید ؟ » کشیش گفت : « نیازی نیست ؛ کتابهای عبدالفتاح عبدالمقصود را هم خوانده ام . » جوان با تعجّب به کشیش نگاه کرد و گفت : « لابد کتابهای جرج جرداق را هم مطالعه کرده اید ؟ » ↩️ ادامه دارد...
🔵 پيامبر ؛ پیام آور وحدت 💠 پيامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله وسلّم) آنچه را كه به او فرموده شد آشكار كرد و پيامهای پروردگارش را رساند، او شكافهای اجتماعی را با وحدت اصلاح و فاصله ها را به هم پیوند داد، ميان خويشاوندان يگانگی برقرار كرد پس از آنكه آتش دشمنی ها و كينه های برافروخته در دلها راه يافته بود. 📒 ، خطبه ۲۳۱
شرح حکمت ۶۲ بخش ۲ پاسخی بهتر به خیر و احسان دیگران.mp3
3.57M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ پاسخی بهتر به خیر و احسان دیگران 🎙حجت الاسلام