eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
852 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 آینده و مسخ ارزش ها 💠 روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان و فرماندهى خردسالان و برترى خواجگان اداره مى گردد.   📒 ، حکمت ۱۰۲
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات مقام معظم رهبری: "اگر انسان مبتلای به گناه شد، توفیقات از وی گرفته می‌شود"
شرح حکمت ۱۰۲ آینده و مسخ ارزش ها.mp3
3.09M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ آینده و مسخ ارزش ها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 آینده و مسخ ارزش ها 🔻 بخشی از محتوای نهج‌ البلاغه شریف، به ماجراها و وقایع و اوضاع آینده اختصاص دارد. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در دو مسیر زیبایی ها و زشتی های آیندهٔ حیات خودشان و دوران خودشان، هم در خطبه ها، هم در حکمت های نهج‌ البلاغه و بعضاً در نامه ها، اشارت هایی دارند؛ 🔰 از جمله در حکمت ۱۰۲ نهج‌ البلاغه می‌فرمایند: 💠 " روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند مگر سخن چین را و خوششان نیاید مگر از بدکار هرزه و ناتوان نگردد جز عادل؛ در آن روزگار، کمک به نیازمندان خسارت و پیوند با خویشاوندان منّت گذاری، و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است. در آن زمان حکومت با مشورت زنان و فرماندهی خردسالان و تدبیر خواجگان اداره می‌گردد. " 🔻نکته مهمی که باید در این زمینه به آن دقت کرد، این است که در چه شرایطی جامعه اینقدر به انحطاط کشیده می‌شود؟ 🔻جواب این سؤال را مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۲۱۶ می‌دهند؛ می‌فرمایند: " اگر مردم بر حکومت چیره شوند، یا زمامدار بر رعیت ستم کند وحدت کلمه از بین می‌رود، نشانه های ستم آشکار، نیرنگ بازی در دین فراوان، راه گسترده سنّت پیامبر، متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل، بیماریهای دل فراوان می‌شود. مردم از اینکه حق بزرگی فراموش می‌شود، یا باطل خطرناکی در جامعه رواج می‌یابد، احساس نگرانی نمی‌کنند؛ پس در آن زمان، نیکان خوار و بَدان قدرتمند می‌شوند و کیفر الهی بر بندگان بزرگ و ترسناک خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
طبق آخرین نظر مقام معظم رهبری دام ظله
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 4⃣4⃣(قسمت چهل و چهارم) مصرف از بیت المال 🔻 هنگامی که خبر فتح دمشق به خلیفه دوم رسید ، عمر مردم را گرد آورده و به آنان گفت : 🔻من پیش از آنکه خلیفه شوم ، تاجر بوده ام و اکنون که مرا خلیفه کرده اید نمی دانم برای مصرف ماهیانه خود چه مقدار از بیت المال تصرف کنم. هر کدام از حاضران مبلغی گفت. ✨ حضرت امیر (علیه السلام) در آنجا ساکت نشسته بود. عمر پرسید: یا علی نظر شما چیست ؟ 🔻 آن حضرت فرمود : جز به مقداری که زندگی خود و عائله ات را به نحو شایسته تأمین کنی بر تو روا نیست. حضار همه گفتند : رأی، رأی علی بن ابیطالب است . ↩️ ادامه دارد...
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔸شهدا را یاد کنیم، با ذکر یک صلوات 💠شادی روح شهدا صلوات
روضه خانگی - حضرت زهرا(س) - 863.mp3
15.62M
🎙مادر ارباب اذن کربلایم را بده... 🔻روضه (س) 👤حجت الاسلام سید
🔴 روش برخورد با دنيا 💠 دنيای حرام و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه جدای از يكديگرند ؛ پس كسی كه دنياپرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنی خواهد كرد و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند و رونده به سوی آن دو هرگاه به يكی نزديك شود از ديگری دور می گردد و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند. 📒 ، حکمت ۱۰۳
شرح حکمت ۱۰۳ روش برخورد با دنیا.mp3
2.74M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ روش برخورد با دنيا 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش برخورد با دنيا 🔰 در حکمت ۱۰۳ نهج‌ البلاغه می‌خوانیم: 💠 (مردی از حضرت علی علیه السلام پرسید: چرا پیراهن وصله دار می‌پوشی؟) حضرت در جوابش فرمودند که: " با این لباس دل انسان، خاشع و نفس، رام می‌شود و مؤمنان از من الگو می‌گیرند. دنیا و آخرت، دو دشمن متفاوت اند و دو راه جدای از یکدیگر دارند؛ پس کسی که دنیاپرست باشد و به آن عشق بورزد، به آخرت کینه ورزد و با آن دشمنی خواهد کرد. دنیا و آخرت مثل شرق و غرب از هم دورند؛ هرکس به سمت یکی از آن دو حرکت کند، خود به خود از دیگری دور می‌شود. (بعد فرمود:) آن دو مانند دو تا هَوو هستند که به يکديگر ضرر می‌رسانند. " 🔰 چند نکته در این حکمت، قابل توجه است: 1⃣ یکی خشوع قلب؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۹۳ یک بار می‌ فرمایند: متّقی را می‌بینی درحالیکه « خَاشِعاً قَلْبُهُ » 🔻 و بار دیگر در همان خطبه ۱۹۳ می‌فرمایند: متّقین را اینگونه می‌بینی که "خُشُوعاً فِي عِبَادَةٍ "؛ " در عبادت خدا خاشع هستند." 2⃣ دوم مسأله ذلت نفس، پیش خود انسان است؛ یک وقت انسان پیش دیگران ذلیل می‌شود، این بد است. اما اگر خودش، خودش را کوچک ببیند، این خوب است؛ 🔻 در حکمت ۱۲۳ نهج‌ البلاغه، حضرت می‌فرمایند: " خوش به حال کسی که نفسش پیش خودش خوار باشد" ؛ « طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِى نَفْسِهِ » 🔻 و در نامه ۳۱ نهج‌ البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام)، راه رام کردن نفس را یاد مرگ می‌دانند و می‌فرمایند: «ذَلِّلهُ بِذِکرِ المَوت » ؛ " افسار گسیختگی نفس خودت را با یاد مرگ رام کن" 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 5⃣4⃣(قسمت چهل و پنجم) پرچم سیاه 🔻 پیرمردی از بکر بن وائل نقل می کند : در جنگ صفین با حضرت علی (علیه السلام) بودم؛ عمروبن عاص را دیدم که از میان لشکر دشمن پارچه سیاهی بر سر نیزه ای کرده و آن را بلند نمود. گروهی از مردم گفتند : این پرچمی است که رسول خدا (صلى الله عليه و آله) برای عمرو بسته ( یعنی او بر حق است ). 🔻 این گفتار بین مردم پیچید تا به گوش حضرت علی (علیه السلام) رسید . آن حضرت به مردم فرمود : می دانید داستان این پرچم چیست ؟ داستانش این است که رسول خدا آن را برای عمرو بست و آنگاه فرمود : کیست که این پرچم را بگیرد و به شرایطش عمل نماید . عمرو پرسید ؛ شرایطش چیست ؟ ✨ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : یک شرطش این است که با آن به جنگ مسلمانان نروی و دیگر آن که از جهاد با کفار فرار نکنی . 🔻 عمرو آن را گرفت و به هیچ کدام از آن دو شرط عمل نکرد. به خدا سوگند هم با آن از جنگ مشرکین گریخت و هم امروز به جنگ مسلمانان آمد. قسم به خدایی که مردم را آفریده و دانه را شکافته ، این گروه هرگز اسلام نیاورده اند ، ولیکن به ناچار اسلام را بر زبان جاری نموده و کفر را پنهان کرده اند و هر وقت که یارانی برای خود بیابند باز همان دشمنی که با ما داشته اند اظهار خواهند نمود ، الّا اینکه آنان در صورت ظاهر ، نماز را ترک نکرده اند. ↩️ ادامه دارد...