eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
555 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
*۱. پرهيز از ستمكارى:* *سوگند به خدا، اگر تمام شب را بر روى خارهاى سعدان به سر ببرم* *و يا با غل و زنجير به اين سو يا آن سو كشيده شوم* _*خوش تر دارم تا خدا و پيامبرش را در روز قيامت، در حالى ملاقات كنم كه به بعضى از بندگان ستم، و چيزى از اموال عمومى را غصب كرده باشم.*_ ❇️❇️ *چگونه بر كسى ستم كنم براى نفس خويش* _كه به سوى كهنگى و پوسيده شدن پيش مى رود، و در خاك، زمانى طولانى اقامت مى كند._ *اين سخنرانى(بخش اول از خطبه ۲۲۴) در شهر كوفه در دوران زمامدارى آن حضرت ايراد شد*
🌙شرح حکمت 97 🔹بسیارى از خوارج اهل عبادت مخصوصاً تهجد (عبادت شبانه) و تلاوت قرآن بودند; ولى کاملاً قشرى مى اندیشیدند و مسیرى را که در عقیده اسلامى خود انتخاب کرده بودند آمیخته با شک بود. 💡به همین دلیل امام مى فرماید خواب همراه با یقین بهتر از نماز همراه با شک است. 💠دلیل آن هم روشن است. آنچه انسان را به خدا نزدیک مى سازد و صراط مستقیم را پیش پاى انسان مى نهد، ایمان و یقین است که اگر محکم باشد هیچ گونه انحرافى براى انسان پیش نمى آید; ولى آنها که ایمان ضعیفى آمیخته با شک دارند به آسانى از راه راست منحرف مى شوند. از این رو عبادت آنها بسیار سطحى و کم ارزش است.
حکمت ۲۵۹ 💠شناخت جایگاه وفاداری: وَ قَالَ (عليه السلام): الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عندالله 🙈وفاداری با خيانتكاران نزد خدا نوعی خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفاداری است.🍀❤️
📗نهج البلاغه پس از قرآن کریم، ممتازترین کتاب است که جز علی بن ابی‌طالب(ع) بشر دیگری نمی‌توانست آن را بر زبان جاری سازد. 👌این کتاب، دایرة المعارفی است که همه افراد بشر از هر گروهی می‌توانند از آن بهره گیرند. 💠این اثر ارزشمند به همت عالم بزرگوار، «سید رضی» جمع‌آوری شد. وی فصیح‌ترین کلمات امام علی(ع) را از میان کتاب‌های دیگر، گلچین کرد و در این کتاب گرد آورد. 💠پنجم محرم سالروز وفات سید رضی مولف نهج البلاغه 🏴 🌿 🌹🌿
  🏴﷽⃟᯽🏴 ┈┈••✾▪️✾••┈┈ ✰نهج‌البلاغه در آینه تصویر✰ به خدا سوگند، شکست برای کسانی است که دست از یاری یکدیگر می‌کشند. 📚نهج‌البلاغه خطبه ۳۴ (بند۲) 🆔️ @nahjolbalagheiha ┈┈••✾•▪️▪️▪️•✾••┈┈
نظری: 🔻شش نکته کاربردی نهج البلاغه خوانی آسان: 1⃣ فارسی بخوانید. 2⃣ از میان تمام ترجمه ها فعلا ترجمه استاد دشتی آسانترین ترجمه می باشد. 3⃣ روزی حداقل ده دقیقه بخوانید 4⃣ از آخر به اول بخوانید. یعنی از خواندن حکمتها آغاز نمایید . بعد از دوبار خواندن حکمتها . نامه ها و سپس خطبه ها را بخوانید . نامه ها و خطبه ها را از آخر به اول بخوانید چون آخرین نامه ها و خطبه ها کوتاه تر و آسانتر است . 5⃣ در دور اول هیچ نیازی به حفظ و یادداشت نیست .چون فرسایشی و طولانی خواهد شد و خسته خواهید شد . 6⃣ در دور اول به همان مقدار که با ترجمه مرحوم دشتی متوجه شدید ، اکتفا نمایید. هر چه را متوجه نشدید در دور بعد خواندن و مراحل بعد متوجه خواهید شد. 📌 هرکس با این روش نهج البلاغه را بخواند ، حداقل 60-70 درصد مطالب را مثل آب خوردن متوجه خواهد شد. ┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
🌙شرح حکمت 98 💠در مسائلى كه به مقام وحى يا كلمات پيشوايان معصوم منتهى مى شود سه مرحله وجود دارد: 🔸نخست نقل روايات سپس فهم آنها و بعد از آن عمل به مفهوم و محتوايشان. امام در گفتار بالا با تعبير «عَقْلَ رِوايَة» گوشزد مى كند كه نه روايت به تنهايى كافى است نه مجرد عقل و فهم آن، بلكه مهم پوشيدن لباس عمل است بر آنچه فهميده و درك كرده است و در اين مرحله حضرت مى فرمايد: راويان و گويندگان بسيارند; اما عاملان اندك. 🔸اهميت عمل به روايات به اندازه اى است كه در بسيارى از احاديث علم بى عمل به منزله جهل شمرده شده و تنها علمى شايستگى اين نام دارد كه به عمل منتهى شود،
❤️معرفت قاسم بن الحسن: 🌷 💠شب عاشورا وقتی امام حسین فرمود همه کشته خواهند شد این نوجوان ۱۳ ساله عرض کرد: 🌺عمو جان آیا من هم به شهادت خواهم رسید! ا💠مام حسین فرمود عزیزم، کشه شدن نزد تو چگونه است؟ ✅گفت: از عسل شیرین تر؛!! (امام خامنه ای مد ظله العالی)
🤝یاری شیعیان به ما اهل بیت: ✋سلام خدا بر امیرالمومنین علیه السلام فرمود: 💠خداوند شیعیان ما را اختیار فرمود که ما را یاری کنند وبه شادی ما شاد و در غم واندوه ما غمگین باشند، 🥀 آ🌾❤️نها برای ما بذل مال و جان می کنند ✅آنها از ما هستند و ما از آنها.
فرازی از سخنان امیرالمومنین در بستر مجروحیت قبل از شهادت خود... رو کرد به امام حسین علیه‌السلام و فرمود: 💠🌷اى ابو عبد الله توئى شهید این امّت، 👌 پس بر تو باد: 🍀🌺به تقوا 🌸🌷و صبر بر بلا؛ یا أبا عبد الله أنت شهید هذه الأمة فعلیک بتقوى الله و الصبر على بلائه‏». (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏42، ص290 و 291)