#سيرى_در_زندگانى_پيامبران_عليه_السّلام(براى انتخاب الگوهاى ساده زيستى)/بخش اول
براى تو كافى است كه راه و رسم زندگى پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را اطاعت نمايى
تا راهنمايى خوبى براى تو در شناخت بدى ها
و عيب هاى دنيا
و رسوايى ها
و زشتى هاى آن باشد
چه اينكه دنيا از هر سو بر پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) باز داشته و براى غير او گسترانده شد
از پستان دنيا شير نخورد، و از زيورهاى آن فاصله گرفت.
#خطبه۱۶۰_۴
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
#سيرى_در_زندگانى_پيامبران_عليه_السّلام(براى انتخاب الگوهاى ساده زيستى)/بخش دوم
اگر مى خواهى دومى 2⃣ را، موسى عليه السّلام و زندگى او را تعريف كنم، آنجا كه مى گويد:
«پروردگارا هر چه به من از نيكى عطا كنى نيازمندم🤲»
به خدا سوگند، موسى عليه السّلام جز قرص نانى🍞 كه گرسنگى را بر طرف سازد چيز ديگرى نخواست
زيرا موسى عليه السّلام از سبزيجات 🥦زمين مى خورد
تا آنجا كه بر اثر لاغرى و آب شدن گوشت بدن
سبزى گياه از پشت پرده ى شكم او آشكار بود.
#خطبه۱۶۰_۴
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
از فضایل امیرالمومنین علیه السلام
پیامبر اعظم صلیالله علیه وآله وسلم:
🔸ـ بهشت مشتاق دوستان علی علیهالسلام است و از این شوق، نورش بیشتر میشود
در حالی که آنها هنوز در دنیا هستند و وارد آن نشدهاند.
و جهنّم بر دشمنان علی علیهالسلام به خشم آمده
و نعرهاش بلند شده در حالی که آنها هنوز در دنیا هستند و وارد آن نشدهاند.
📚 ثواب الاعمال، ص۲۰۷.
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقا رو همه باید بشناسیم و
بشناسونیم
و الّا ضرر خواهیم کرد
لطفا نشر دهید
شرح حکمت 401:
شك نيست كه هر قوم و جمعيت بلكه هر انسانى صفات و اخلاق ويژه خود را دارد و به كسانى علاقه مند است كه در صفات و اخلاق با او هماهنگ باشند، به آداب و رسومش احترام بگذارند و مطابق خواسته هاى او عمل كنند. هماهنگى با مردم در اين امور ـ البته در مواردى كه برخلاف شرع و عقل نيست ـ سبب مى شود كه آن ها انسان را از خود بدانند و با او رابطه دوستى برقرار كنند و همين امر سبب امنيت از كينه توزى و دشمنى آن ها مى شود. البته همان گونه كه اشاره شد منظور، هم رنگ جماعت شدن در زشتى و بدى ها و آداب و رسوم غلط و كارهاى خلاف شرع و عقل نيست چراكه نه شرع به ما چنين اجازه اى را مى دهد و نه عقل و خرد.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 402:
گفتار امام(عليه السلام) خطاب به شخص معينى نيست بلكه همه انسان ها مخاطب آن حضرت اند كه حد و مقام خود را بشناسند و در گفتار و عمل و ادعا از آن تجاوز نكنند تا آبروى آن ها در ميان خاص و عام نرود. در عربى و فارسى نيز ضرب المثل هايى مشابه اين سخن ديده مى شود هرچند هرگز آن فصاحت و بلاغت را ندارد. مثلاً عرب ها به كسى كه بيش از حد خود سخن بگويد يا عملى انجام دهد مى گويند: «زببت و انت حِصرِم; هنوز غوره هستى مويز شدى». در فارسى گفته مى شود: سخن بزرگتر از دهانت مى گويى، يا گفته مى شود: هنوز غوره نشده مويز شدى.
اشتباه نشود، ممكن است افراد كوچكى داراى استعدادهاى مهم و فوق العاده باشند و سخن هاى مهمى بگويند. اين گونه افراد نه تنها نبايد تحقير شوند بلكه بايد مورد تشويق قرار گيرند. سخن امام(عليه السلام) ناظر به كسانى است كه ادعايى بيش از حد خود دارند و بيش از آنچه زيبنده آن هاست حرف مى زنند.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 403:
افراد زيادى را در جامعه مى بينيم كه قانع به يك يا چند شغل نيستند و حتى گاهى شغل هاى متضاد و مختلف براى خود انتخاب مى كنند و با اين كه از استعداد خوبى برخوردارند و گاه ممكن است جزء نخبه ها و نابغه ها باشند باز مى بينيم به موفقيت چشمگيرى نائل نمى شوند. دليل آن روشن است; هر كارى تدبير خاص خودش را مى طلبد و كارهاى مختلف تدبيرهاى مختلفى را طلب مى كند و جمع كردن بين تدبيرهاى متضاد، كار بسيار مشكلى است به همين دليل افرادى را مى بينيم كه تمام همّ خود را مصروف به يك فن مى كنند و توفيقات زيادى به دست مى آورند ولى افرادى كه چندين فن مختلف و گاه متضاد را بر عهده مى گيرند غالباً همه را ناقص مى گذارند و يا نتيجه مهم و چشمگيرى به دست نمى آورند.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 404:
بنابراين مالك اصلى خداست و هيچ كس استقلال در مالكيت ندارد و به تعبير ديگر، توحيد در مالكيت، يكى از شاخه هاى توحيد افعالى است كه بدون اعتقاد به آن توحيد انسان كامل نمى شود... مالكيت ما از ذات پاك او سرچشمه مى گيرد; آنچه اراده كند به ما مى دهد و آنچه را اراده كند باز پس مى گيرد و به تعبير ديگر، مالكيت ما نسبت به مالكيت خداوند مالكيت طولى است نه مالكيت عرضى... اين همان نكته باريك و دقيق و بسيار جالب «الأمرُ بين الأمرَين» است. نه چنان است كه ما از خود استقلال تام داشته باشيم و صاحب قدرتى در برابر خدا و مالكيتى در برابر مالكيت او گرديم و نه چنان است كه در اعمال خود مطلقاً اراده و اختيارى نداشته باشيم. بلكه او به ما قدرت و قوت و اختيار داده و هماهنگ با آن تكاليفى بر عهده ما گذاشته است. تا زمانى كه آن قدرت و قوت وجود دارد تكاليف هم هست هنگامى كه گرفته شد تكاليف از بين مى رود.
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 405:
اى عمار! رهايش كن، چراكه او از دين خدا آن مقدار گرفته كه به دنيا نزديكش سازد و از روى عمد حق را بر خود مشتبه ساخته تا شبهات را بهانه لغزش ها و خلاف هايش قرار دهد.
امام(عليه السلام) روى دو نكته اساسى در اين كلام حكيمانه تكيه فرموده كه يكى مربوط به دنياى مغيره است و ديگرى مربوط به اعتقادات و آخرتش. در نكته اول مى فرمايد: او اعتقادى به مسائل اسلامى ندارد با آن هماهنگ نيست، آن جا كه به نفع دنياى او باشد ديندار مى شود و آن جا كه به زيان دنياى او باشد احكام دين را رها مى كند.قرآن مجيد اين وصف را براى جمعى از منافقان بيان كرده كه راه تبعيض را پيش مى گرفتند و آنچه را به نفعشان بود مى پذيرفتند و بقيه را انكار مى كردند... ولى مؤمنان راستين كسانى هستند كه آيين خدا را به طور كامل با تمام وجود مى پذيرند خواه به منفعت مادى آن ها باشد يا به زيان آن و اصولاً بر سر همين دو راهى، دينداران از افراد منافق و بى دين، شناخته مى شوند كه دين از يك مسير مى رود و منافع مادى آن ها از مسير ديگر
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🌐@nahjolbalaghekhani110arvane