شرح حکمت 336
✨امام عليه السلام فرمود:
🌱كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است. (ولى پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود).🍃
🔸اشاره به اينكه پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود…
💡روشن است كه حرّيّت و بردگى در اين گفتار حكيمانه جنبه مجازى دارد ومنظور اين است كه اشخاص حر از هر نظر آزادند و در قيد اسارت ديگرى نيستند؛
🍂ولى برده در قيد اسارت ديگرى است و انسان تا وعده نداده آزاد است؛ اما هرگاه وعده اى به ديگرى بدهد گويا زنجير اسارتى را بر گردن خود نهاده و تا به وعده اش وفا نكند از گردن او برداشته نخواهد شد.
🌱 پيامى كه اين كلام دارد مسئله لزوم وفاى به وعده است؛ مبادا كسى وعده بدهد باز هم خود را آزاد پندارد و گمان كند هيچ وظيفه و مسئوليتى در برابر وعده اى كه داده است بر دوش ندارد. بايد خود را همچون اسيرى بداند كه تا وعده اش را وفا نكند آزاد نمى شود.
شرح حکمت 338
✨امام عليه السلام فرمود:
💡علم و دانش دو گونه است:
فطرى و شنيدنى (اكتسابى) و دانش شنيدنى سودى نمى دهد هنگامى كه هماهنگ با فطرى نباشد.
🌱براى اين كلام امام عليه السلام تفسيرهاى مختلفى شده است:
📕نخست اينكه منظور از علم مطبوع، دانش هاى غريزى و وجدانيات است كه انسان از آغاز با الهام الهى در درون جان خود دارد
🔹و علم مسموع علومى است كه از طريق شنيدن از دانشمندان و صاحبان تجربه و آگاهى به دست مى آيد
🔹و اگر اين دسته از علوم با علوم فطرى انسان هماهنگ نباشد نه تنها موجب هدايت نمى شود؛ بلكه گاه موجب گمراهى است. …
📘تفسير ديگر اينكه منظور از علم مطبوع، همان بديهياتى است كه هر كسى بدون استدلال آن را مى پذيرد؛
🔸مانند بطلان اجتماع نقيضين و ارتفاع نقيضين وجمع بين ضدين و علوم ديگرى از اين دست كه پايه و اساس علوم نظرى است و تمام علوم نظرى سرانجام به علوم فطرى بازمى گردد…
📗تفسير سوم اينكه منظور از علم مطبوع، علم به اصول اعتقادى مانند توحيد وعدل الهى و معاد است كه تمام آنها با وجدان قابل اثباتند
🔹و علم مسموع همان علم به فروع دين است. به يقين اگر علم به اصول نباشد علم به فروع وعمل به آن سودى نمى بخشد.
📙تفسير چهارم اينكه مراد از علم مسموع، شنيده هاست خواه در مسائل اخلاقى باشد يا اصول و فروع بى آنكه به صورت ملكه در وجود انسان درآيد ودر اعماق جان نفوذ كند
🔸و منظور از علم مطبوع، علم و دانشى است كه در عمق جان انسان رسوخ پيدا مى كند و تبديل به ملكه انسانى مى شود و مسلم است كه تا چنين حالتى براى انسان حاصل نگردد شنيده ها به تنهايى كافى نيست
شرح حکمت 339
✨امام عليه السلام فرمود:
👌 رأى صائب همراه با قدرت و حكومت است؛ با آن مى آيد و با آن مى رود.
🔺 (تا راى صائب نباشد قدرت به دست نمى آيد، يا تا قدرت در دست نباشد رأى صائب حاصل نمى شود).
🌱براى اين گفتار امام عليه السلام چند تفسير وجود دارد :
📙 نخست اينكه تا انسان آراء صحيح و صائبى نداشته باشد نمى تواند حكومت خوبى تشكيل دهد؛ مديريت هاى عالى و قوى سرچشمه حكومت هاى نيرومند و صالح است همراه اين مديريت ها آن حكومت ها شكل مى گيرد و با از بين رفتن آن، حكومت ها رو به زوال مى نهند…
📗تفسير ديگر اينكه رأى صائب به هنگام قدرت حاصل مى شود، زيرا افراد قوى و نيرومند براى حفظ قدرت خود مى كوشند تا صحيح ترين راه را انتخاب كنند در حالى كه افراد ضعيف و ناتوان آمادگى روحى براى گرفتن تصميم هاى صحيح ندارند، ازاينرو با حصول قدرت، رأى صائب مى آيد و با پشت كردن قدرت، رأى صائب هم از دست مى رود…
📘تفسير سوم اينكه چون افراد به قدرت مى رسند هر نظرى اظهار دارند از سوى اطرافيان متملق و چاپلوس نظرى صحيح و صواب معرفى مى شود، هرچند باطل باشد و به عكس هنگامى كه قدرت از دست برود گروهى ظاهربين صائب ترين نظرها را نيز انكار مى كنند
شرح حکمت 340
✨امام عليه السلام فرمود:
عفّت و خويشتندارى، زينت فقر است و شكر و سپاس، زينت غناو توانگرى است.🤲
🔸شخص فقير به حسب ظاهر و به تصوّر توده مردم داراى نقطه ضعفى است، چراكه دست او از مال دنيا تهى است؛
🌱اما هرگاه عفت و خويشتندارى داشته باشد، چشم به مال مردم ندوزد، از طريق حرام به دنبال كسب مال نگردد ودر مقابل اغنيا سر تعظيم فرود نياورد، اين حالت خويشتندارى كه در عرف عرب «عفت» ناميده مى شود زينت او مى گردد و نقطه ضعف ظاهرى او را مى پوشاند…
🔸ثروتمندان و اغنيا اگر شكر توانگرى را به جا آورند، نه تنها شكر لفظى بلكه شكر عملى را نيز انجام دهند و از آنچه خدا به آنها داده به نيازمندان ببخشند وكارهاى خير انجام دهند و باقيات و صالحاتى از خود به يادگار بگذارند، بهترين زينت را دارند؛ 💎
اما اگر ثروتمند بخيل و ممسك و خسيس بود لكه ننگى بر دامان او مى نشيند و در نظرها زشت و نازيبا جلوه مى كند.🍂
شرح حکمت 341
✨امام عليه السلام فرمود:
🔸روز اجراى عدل بر ستمگر، سخت تر است از روز ظلم كردن ستمگر بر مظلوم.
🔹درباره اين روز، دو احتمال هست:
⚡️ نخست اينكه منظور از آن روز رستاخيز است كه بسيارى از شارحان نهج البلاغه آن را پذيرفته اند و در اين صورت شدت اين روز نسبت به روز ظلم و جور آشكار است؛
🌪 دنيا و ستمهاى ستمگران هرچه باشد به سرعت مى گذرد؛ اما مجازات آنها در قيامت پايدار وبرقرار است. هم ازنظر طول زمان بيشتر است و هم ازنظر كيفيت مجازات الهى، شديدتر.
🔹تفسير ديگر اينكه منظور از روز اجراى عدالت اعم از دنيا و آخرت است،
🔺زيرا تاريخ نشان مى دهد كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا به مجازاتهاى سختى گرفتار شده اند و حتى در عمر كوتاه خود نيز بارها صحنه آن را ديده ايم كه اگر آن را جمع آورى كنيم كتابى مى شود.
🌱با توجه به مطلق بودن كلمه «عدل» تفسير دوم مناسبتر به نظر مى رسد به خصوص اينكه جور در دنيا واقع مى شود و اگر عدل هم در دنيا باشد تناسب بيشترى دارد و مى دانيم كه مجازاتهاى ظالمان در دنيا مانع از مجازات آنها در آخرت نيست و بايد كفاره ظلم خود را هم در دنيا بدهند و هم در آخرت، بنابراين كلام حكيمانه پيشگفته، مفهوم عامى دارد كه دنيا و آخرت، هر دو را فرا مى گيرد.
🌴💐از جمله کارها در #یکشنبه_های_علوی:
۱- نشر فضایل و کلام امیر المؤمنین
و خواندن صلوات خاصه امام علی علیه السلام(خیلی با مضامین عالی و با إنشاء امام حسن عسکری می باشد)
از اینجا بخوانید 👇
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane/8580
۲- خواندن زیارت روز یکشنبه مخصوص امیرالمومنین و حضرت زهرا س
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane/7490
۳- خواندن زیارت امین الله در مساجد یا منزل
صوت زیارت امین الله
متن زیارت امین الله
۴- صدقه برای شفای مرضای اسلام بخصوص شعیان امیرالمومنین و
کمک به محرومین به پیروی از مولا...
(به:مراکز نیکوکاری و یا به مرکز نیکوکاری امام علی علیه السلام
#6037997950155870
۵- تبلیغ و نشر هشتگ
#یکشنبه_های_علوی در ارسال پیامهای خود به دیگران
۶- دعوت فامیل و دوستان به عضویت در کانال های مرتبط به فضایل و کلام امام امیرالمومنین از جمله #پای_درس_امیرالمومنین 👇
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 342
✨امام عليه السلام فرمود:
🌴برترين بى نيازى، يأس و چشم پوشى است از آنچه در دست مردم است.
🔅اين يك واقعيت است كه هركس چشمداشتى به اموال و امكانات و مقامات ديگران داشته باشد به همان نسبت كوچك و موهون مى شود؛
🙏خواه دست نياز به سوى آنها دراز كند و يا اين حالت را به سوى ديگرى نشان دهد و تا انسان به اموال و امكانات ديگران بى اعتنا نباشد حقيقت غنا و بى نيازى را درك نمى كند. «غنى» تنها با داشتن ثروت نيست.
🌾 بسيارند ثروتمندانى كه درواقع فقيرند، زيرا چنان بخيلند كه نه ديگران از ثروتشان استفاده مى كنند و نه حتى خودشان، و چنان حريصند كه به آنچه دارند قانع نيستند و چشم به اموال و ثروتهاى ديگران دوخته اند. اينگونه افراد در عين غناى ظاهرى، در باطن، فقير وبيچاره اند.
🌱در مقابل، كسانى هستند كه زندگى ساده و زاهدانه اى دارند و به حسب ظاهر دستشان از مال دنيا كوتاه است؛ اما همان را كه دارند با ديگران تقسيم مى كنند وهرگز چشم به اموال و ثروت ديگران نمى دوزند.
💎اينها گرچه در چشم ظاهربينان فقيرند؛ اما ازنظر اولياء الله برترين اغنيا محسوب مى شوند.
شرح حکمت 335
✨امام عليه السلام فرمود:
🔹هر انسانى در اموالش دو شريك دارد:
وارثان و حوادث!🌊
🔹اشاره به اينكه افراد بخيل به چه مى انديشند؟
🔺 آيا تصور مى كنند اين اموال را با خود مى برند با اينكه از دو حال خارج نيست:
🔸يا به وسيله حوادث وپيش آمدهاى روزگار ازقبيل ورشكست شدن در تجارت، ربوده شدن به وسيله سارقان، سيل و آتش سوزى و امثال آن بر باد مى رود
🔸و يا در صورت مصون ماندن از حوادث به دست وارث مى رسد. وارثى كه غالبآ دلش به حال صاحب مال نسوخته و آن را تملك مى كند و از آن براى منافع خود و عيش و لذت بهره مى گيرد؛ بى آنكه به فكر صاحب اصلى مال باشد.
شرح حکمت 337
✨امام عليه السلام فرمود: آنكس كه مردم را (به نيكى ها) فرا مى خواند؛ ولى خود به آن عمل نمى كند مانند كماندارى است كه با 🏹كمان بدون زه مى خواهد تيراندازى كند.
☘امام عليه السلام در اين گفتار نورانى به كسانى اشاره مى كند كه مردم را به چيزى فرا مى خوانند كه خود عامل به آن نيستند و بدون شك دعوت آنها بى اثر است.
🔸هرگاه مردم كسى را ببينند كه پيوسته ديگران را به نيكى ها دعوت مى كند اما خودش عامل نيست سخن او را باور نمى كنند وهنگامى كه باور نكردند عمل نمى كنند.
🔹 اما اگر ببينند او پيش از ديگران به گفتار خود عمل مى كند يقين پيدا مى كنند كه گوينده به سخن خود ايمان دارد و از❤️ دل مى گويد ولاجرم و بر دل مى نشيند و ديگران به آن عمل مى كنند.
═❁✨❈[﷽]❈✨❁
عمل به #بزرگترین_واجب_الهی
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود.
بِرُّ الوالِدَینِ أکبَرُ فَریضَةٍ.
بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود:
کسی که به #نیت_پدر و مادرش حج انجام دهد یا #بدهکاری آنها را بپردازد خداوند او را در روز #قیامت با #ابرار بر می انگیزد.
به عنایت #مولاامیرالمومنین و #به_نیت_والدین و پدران #آسمانی(#رد_مظالم و یا صدقه) تقدیم به غزه و لبنان:
ش کارت ستاد جبهه مقاومت استان:
#5892107046924885
ش کارت ستاد سراسری همدل ایران:
#6037998200000007
ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت استان سمنان
ستاد مردمی ترویج فرهنگ و معارف علوی
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane