💢 #حدیث | کتاب خداوند (قرآن)
[ امام علی علیه السلام:
إنَّ أحسَنَ القَصَصِ وأبلَغَ المَوعِظَةِ وأنفَعَ التَّذَكُّرِ كِتابُ اللَّهِ جَلَّ وعَزَّ./ الكافي : ج ٨ ص ١٧٥ ح ١٩٤
همانا نيكوترين داستان و رساترين پند و سودمندترين يادآورى،
✅كتاب خداوند عزّ وجلّ است. ]
Eitaa.com/nahjolbalagheeiha
هدایت شده از محتوی خطبه ها
صفات یادآوران/بخش چهارم
آنان نشانه هاى هدايت
🏮و چراغ هاى روشنگر تاريكى ها مى باشند
فرشتگان آنان را در ميان گرفته
و آرامش💚💚 بر آنها مى بارند
درهاى آسمان به رويشان گشوده
و مقام ارزشمندى براى آنان آماده كرده اند
مقامى كه خداوند با نظر رحمت به آن مى نگرد
و از تلاش آنها خشنود، و منزلت آنها را مى ستايد🙏🏻
دست به دعا برداشته، و آمرزش الهى مى طلبند
در گرو نيازمندى فضل خدا، و اسيران بزرگى اويند
غم و اندوه طولانى دل هايشان را مجروح
و گريه هاى پياپى چشم هايشان را آزرده است.
خطبه ۲۲۲/۲
شرح حکمت 147
(بخش اول)
در واقع امام(علیه السلام) روى نقطه اصلى مشکلات جوامع انسانى انگشت گذارده است.
قسمت مهمى از مشکلات از ناحیه گروه سوم است;
گروهى نادان،
بى خبر،
بى برنامه
که دنبال هر کسى بدون مطالعه حرکت مى کنند.
تنها هدفشان منافع مادى آنهاست.
نه نور علم و تقوا بر قلوبشان تابیده،
نه معرفت درستى نسبت به مبدأ و معاد دارند،
نه تکیه گاه مطمئن،
نه مشاوران آگاه
دشمنان اسلام بر همین گروه تکیه مى کنند تا جوامع اسلامى را گرفتار نا بسامانى کنند.
به بیان دیگر
عالمان ربانى همچون کوه هاى استوارند
و به مضمون
«المُؤمِنُ کَالْجَبَلِ لاَ تُحَرِّکُهُ الْعَوَاصِف;
مؤمن همچون کوه است و تندبادها او را به حرکت در نمى آورد»،
در برابر تمام طوفان ها ایستادگى مى کنند و «مُتَعَلِّمانِ عَلى سَبیلِ النَّجاةِ»
همچون قطعات سنگى هستند که به کوه چسبیده اند; آنان نیز از طوفان حوادث در امانند;
ولى «هِمَج رَعاء» به منزله گرد و خاکى هستند که بر دامان کوه نشسته و به اندک نسیمى جا به جا مى شوند.
وظیفه دانشمندان و رهبران فکرى و معنوى جامعه این است که:
تلاش کنند این گروه را در گروه دوم جاى دهند و آنها را ارتقاء رتبه بخشند
و گرنه همیشه جامعه نابسامان خواهد بود.
شرح حکمت 147
(بخش دوم)
بدیهى است که
علم هم ایمان انسان را حفظ مى کند و هم جسم و جان او را،
زیرا دفع آفات در جهات مختلف به وسیله علم صورت مى گیرد
در حالى که مال به عکس آن است;
صاحب مال باید پیوسته از اموال خویش مراقبت کند
مبادا دزدان آن را بربایند یا آفات و بلاهایى آن را از میان بردارد. باید مراقبینى بر آن بگمارد، وسایل اطفاى حریق در کنارش قرار دهد، به موقع به آن سرکشى کند مبادا آفتى در آن پیدا شده باشد
و این یک برترى بزرگ براى علم در برابر مال است…
هنگامى که عالم تدریس مى کند و شاگردانى پرورش مى دهد علم و دانش او درون فکرش راسخ تر و قوى تر مى شود
و اى بسا شاگردان سؤال و اشکالى کنند و در پرتو آن بر علم او افزوده گردد و ما تجربه کرده ایم براى پرورش علم هیچ چیز بهتر از تدریس نیست. مطالعه، درس خواندن و مباحثه کردن خوب است ولى تدریس اثر قوى ترى دارد.
اضافه بر این علم از طریق شاگردان گسترش پیدا مى کند و این نیز نوعى دیگر از نمو است…
بسیار دیده ایم ثروتمندانى را که در زمان ثروت، دوستان بى شمار و مخلصان فراوانى دارند; اما آن روز که ورشکست گردند و اموال شان از بین برود همه از اطراف آنها پراکنده مى شوند گویى نه مالى بود و نه ثروتى و نه دست پروردگانى;
اما عالم اگر روزى بیمار شود و نتواند افاضه علم کند و یا از دنیا برود شاگردانش جاى او را مى گیرند و خلأ ناشى از بیمارى یا فقدانش را پر مى کنند و این امر همچنان در نسل هاى متعدد ادامه مى یابد.
[ 𝒂𝒕𝒆𝒇𝒆𝒉 ]:
💎امیرالمومنین علیه السلام در اين خطبه به سرچشمه پيدايش فتنه ها در جوامع اسلامى مى پردازدو می فرماید:
◽️إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا کِتابُ اللهِ
🔴 «آغاز پيدايش فتنه ها
پيروى از هوى ها و هوسها
و بدعتهايى است که با کتاب خدا مخالفت دارد.
✍ آرى ريشه اصلى فتنه ها دو چيز است: پيروى از هواى نفس و احکام دروغين خودساخته که مخالف کتاب خداست و بى شک اگر احکام قرآن در ميان مردم حاکم باشد و اصالت قوانين اسلام حفظ شود و بدعتهاى ناروا در دين خدا نگذارند و همچنين در اجراى قوانين ناب الهى هوى و هوس را حاکم نکنند فتنه اى پيدا نخواهد شد;
📘#خطبه_50
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪🌸▪👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═
✋.السّلام علیک یا امیرالمومنین
فاضفنی یا مولای و اجرنی...
یکشنبه های علوی 🌴۱۳۳📚
✅علائم آخرالزمان:
سلام خدا بر امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود:
« آگاه باشيد! آنان که پدر و مادرم فدایشان باد آنها از کسانی هستند که در آسمانها معروف و در زمین گمناماند»
🌴✅آگاه باشيد؛در آینده پشت کردن روزگار خوش و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان و بیکفایتها را انتظار کشید،
💠 این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسانتر از یافتن مال حلال است....
👌ای مردم!!
مهار بار سنگین گناهان را رها کنید، و امام خود را تنها مگذارید....( خطبه ۱۸۷)
💐با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج
* یکصد و سی سومین هفته نهجالبلاغه خوانی*
📋.خواندن خطبه ۲۲۱(ابن ابی الحدید از شارحان نهج البلاغه، این خطبه را ۱۰۰۰ بار خوانده است...اما ما!!!؟حداقل یکبار با تفکر بخوانیم..!!)
( با موضوعات: هشدار از غفلت زدگی ها.،و شرح حال رفتگان..)
*ثواب این هفته نهج البلاغه خوانی تقدیم به*👇👇👇
حضرت امام محمد باقر علیه السّلام ،حضرت زینب سلام الله علیها و،شهدا و همچنین شهیدان بسیج و امنیت 🌹🌷
*لطفاً ذکر صلوات و حمد و سوره تقدیم شود.*💐
لینک های
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
ایتا (با پیوستن به این کانال هزاران پیام از فضایل و کلام امیرالمومنین علیه السّلام...بیشتر آشنا می شوید)
https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
پیام رسان روبیکا:
. 💐🍀🌺
https://rubika.ir/joing/CJEEEEDG0GNUWNSOROLLZEOIBARCOGPC
هدایت شده از محتوی خطبه ها
«أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ»:
پس از خواندن آيه 1 سوره تكاثر «افزون طلبى شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد» فرمود):
۱.هشدار از غفلت زدگى ها/بخش اول
❕ شگفتا چه مقصد بسيار دورى
و چه زيارت كنندگان بي خبرى
و چه كار دشوار و مرگبارى!
پنداشتند كه جاى مردگان خالى است
آنها كه سخت مايه عبرتند
و از دور با ياد گذشتگان، فخر مى فروشند.
آيا به گورهاى پدران خويش مى نازند❔
و يا به تعداد فراوانى كه در كام مرگ فرو رفته اند؟
آيا خواهان بازگشت اجسادى هستند كه پوسيده شده و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟
خطبه ۲۲۱/۱
بدیهى است مال و ثروت در سایه علم و دانش پدید مى آید;
مدیریت هاى شایسته، آگاهى به فنون زراعت و تجارت و صنعت و به ویژه در عصر ما آگاهى به انواع تکنولوژى ها و فناورى ها سرچشمه پیدایش و گسترش اموال و ثروت هاست
و آنچه مایه برترى بخشى از کشورها بر سایر کشورهاى جهان و حاکمیت آنها بر مسائل سیاسى و فرهنگى جهان شده همان پیشرفت علمى آنهاست که هم اقتصادشان را شکوفا کرده و هم پایه هاى حاکمیت شان را بر مسائل سیاسى تقویت نموده است…
بحمدالله در این اواخر بسیارى از مسلمانان بیدار شده و بازگشت به هویت اصلى خود را آغاز کرده اند. دانشمندان ماهرى در میان آنها پیدا شده که اگر به نهضت علمى خود شتاب دهند امید مى رود خود را در تمام جهات از حاکمیت غربِ ظالم و ستمگر آزاد سازند.
ادامه شرح حکمت ۱۴۷/۳
روشن است که علم در کلام امام(علیه السلام) همه علوم مفید را شامل مى شود;
اعم از علوم الهى و معنوى و علوم مفید مادى،
هرچند بیشتر سخن از علوم الهى است…
مى دانیم فرق موجود زنده و مرده در تأثیرگذارى آن است،
بنابراین ثروت اندوزانى که نه خود از اموالشان استفاده مى کنند و نه دیگران بهره مند مى شوند در حکم مردگانند، زیرا هیچ اثرى از آنها دیده نمى شود;
ولى دانشمندانى که سال ها و قرن ها چشم از جهان فرو بسته و شاگردان و کتاب ها و آثارشان در همه جا به چشم مى خورد در واقع زنده اند.
مگر یک عالم زنده چه مى کند؟
شاگرد پرورش مى دهد،
مردم را هدایت و از آیین حق دفاع مى کند.
هرگاه پس از وفات آثار علمى آنها همین کارها را انجام دهد گویى آنها زنده اند.آرى، دانشمندانى که وفات کرده با بدن هاى مادى در میان ما نیستند; اما به قلب هر کس مراجعه کنید وجود آنها را با آثارشان حاضر مى بینید.
سلام درست مانند حیاتشان پیام مى دهند و تربیت مى کنند.