#سرنوشت_امّت_اسلامى_پس_از_پيامبر_صلّى_اللّه_عليه_و_آله/ بخش اول
روزگار آنان به طول انجاميد تا رسوايى آنها به نهايت رسيد
و خود را سزاوار بلاى زمانه گرداندند
و چون پايان مدّت آنها نزديك شد
گروهى در #فتنه ها آسودند
✅و گروهى دست به #حمله و پيكار با #فسادگران زدند
و با #شكيبايى كه داشتند بر خدا منّت ننهادند،
🍂 و جان دادن در راه خدا را بزرگ نشمردند.
تا آنجا كه اراده الهى به پايان دوران جاهليّت موافق شد، شمشيرها⚔ در راه خدا كشيدند
💠#بصیرت و بينش هاى خود را بر #شمشير نشاندند
و طاعت پروردگار خود را پذيرفتند
و فرمان پند دهنده خود را شنيدند
و در پيروزى و سربلندى زيستند.
#خطبه۱۵۰_۳
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
#سرنوشت_امّت_اسلامى_پس_از_پيامبر_صلّى_اللّه_عليه_و_آله/ بخش دوم
تا آن كه خدا
پيامبرش را نزد خود برد، (افسوس) كه گروهى به گذشته جاهلى خود بازگشتند
و با پيمودن راه هاى گوناگون به ❌گمراهى رسيدند❌
و به دوستان منحرف خود پيوستند
و از دوستى با #مؤمنان بريدند كه به آن امر شده بودند
و بنيان اسلامى را تغيير داده در جاى ديگرى بنا نهادند. ⬅️⬅️آنان كانون هر خطا و گناه
و پناهگاه هر فتنه جو شدند
كه سرانجام در سرگردانى فرو رفته، و در غفلت و مستى به روش و آيين فرعونيان در آمدند
يا از همه بريده و دل به دنيا بستند
و يا پيوند خود را با دين گسستند.
#خطبه۱۵۰_۳
#نهج_البلاغه_خوانی
@nahjolbalaghekhani110arvane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 #لحظهی_مرگ...
یکبار تصاویر رو ببینید
یکبار تصاویر رو با کلام امیرالمؤمنین بشنوید
🎙@zaghsiah
سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود ,،؛
به خدا سوگند!
🌴داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هرچند کراهت داشته باشد.
نهج البلاغه، خطبه 136
امام خامنه ای:
مسئلهی غزه مسئلهی یک تکه سرزمین نیست؛ مسئلهی فلسطین فقط مسئلهی جغرافیا نیست؛ مسئلهی بشریت و انسانیت است
#پای_درس_امیرالمومنین_علی_علیه_السّلام
№
شرح حکمت 295
☘امام عليه السلام فرمود:
دوستانت سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه؛
اما 🥰دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت
و اما
😈 دشمنانت:
1- دشمن تو
2- و دشمن دوستت
3-و دوست دشمنت هستند.
👌درست است كه هميشه دوستِ دوست انسان ممكن است دوست انسان نباشد؛ با كسى دوستى كند و با دوستش دشمنى؛ ولى غالبآ چنين نيست. دوستى ها و دشمنى ها معمولاً براثر اهداف مشترك است، هنگامى كه اهداف مشترك بود، هم دوست انسان هم دوستِ دوست او از در دوستى درمى آيند،
🔺بنابراين وجود بعضى استثناها هرگز مانع از يك حكم كلى نيست… دشمنى ها با شخص يا چيزى نيز براثر اهداف مشترك است؛ كسى كه با كسى دشمن مى شود، با دوست او هم كه اهداف مشابهى دارد دشمنى خواهد كرد وبه عكس با دشمنانش دوستى خواهد نمود.
💎 اين كلام حكيمانه امام عليه السلام در بسيارى از مسائل اجتماعى زندگى و درباره ملتها راهگشاست؛ هرگاه ببينيم كسى با دشمن مسلمانان دوستى مى كند بايد بدانيم او هم دشمن مسلمانان است، هر چند به ظاهر ادعاى دوستى مى كند. همچنين اگر با دوستان ما دشمنى مى كند بدانيم او دشمن ما نيز هست، هرچند ظاهرآ خود را در لباس دوستان ما درآورده است.
🔸و به اين ترتيب بسيارى از روابط سياسى و اجتماعى را مى توان حل كرد و پيش بينى هاى لازم را درباره موضع گيرى در مقابل اشخاص و گروهها و كشورها داشت.
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ #خط_دیدار | رهبر انقلاب در دیدار اخیر: ملّت ایران ایستاده و محکم است. و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم، در کار باید نشان بدهیم، در تحصیل علم باید نشان بدهیم، در تحقیقات باید نشان بدهیم، در اتّحاد ملّیمان باید نشان بدهیم. اگر این شد، آنوقت سختیها و گرفتاریها هم در دل خود، گشایش به ما ارائه خواهند داد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
شرح حکمت 14
امام(عليه السلام) در اين جمله به کسانى که بستگان نزديکش نسبت به او بى مهرى مى کنند و رهايش مى سازند دلدارى و اميدوارى مى دهد که نبايد از اين جريان مايوس گردند;
خداوند راه ديگرى به روى او مى گشايد.
در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند;
ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند.
مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند.
سوال: کدام یک از قبایل زیر از پیامبر اکرم (ص) در امر رسالت ایشان حمایت نمودند.
الف: قریش
ب: اوس و خزرج
منبع: کتاب پیام امیرالمومنین (ع) آیت الله مکارم شیرازی
شرح حکمت 24
🔸امام(علیه السلام) در این سخن نورانى اش اشاره به بعضى از کفارات گناهان بزرگ مى کند;⚡️
🔸 کفاره اى که مى تواند آن گناه را جبران نماید…✨
🔸در یک جمله کمک هاى مردمى در اسلام به هر شکل و به هر صورت اهمیت فوق العاده اى دارد; هم موجب برکت در زندگى و هم سبب برطرف شدن بلاها و هم کفاره گناهان است.🌷
💡سوال: نتیجه کمک به دیگران چیست؟
الف: کفاره گناهان
ب: افرایش جایگاه انسان
شرح حکمت 25
🔹گروهى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند.🕸
🔹منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد.☄
🔹ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد…🌪
🔹در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.❔🔅
🔹در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند.🔥
💡سوال: عذابی که در این حکمت به آن اشاره شده است از چه نوعی است.
الف: عذاب استدراجی
ب: عذاب دفعی
شرح حکمت 36:
🔸شک نیست که آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است; 🚶♂
🔸جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند.🌳
🔸ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.🌗
🔸 چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مى شمرد و از سوى در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى شود🍂
💡سوال: نتیجه آرزوهای زیاد و خارج از اعتدال چیست؟
الف: سوءالعمل
ب: تلاش و کوشش