#حڪـمـت ۲۸۹ نـهـج الـبـلاغـہ
وَ قَالَ [عليه السلام] كَانَ لِى فِيمَا مَضَى أَخٌ فِى اللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِى عَيْنِى صِغَرُ الدُّنْيَا فِى عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلَا يَشْتَهِى مَا لَا يَجِدُ وَ لَا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ لَا يُدْلِى بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لَا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِى مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلَائِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ الْكَثِيرِ.
#الگوى_ڪامل_انسانيت(اخلاقى، اجتماعى، تربيتى)
و درود خدا بر او ، فرمود:
✍در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود، چون دنياى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد، و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، اما در بر خورد جدى چونان شير بيشه مى خروشيد، يا چون مار بيابانى به حركت در مى آمد . تا پيش قاضى نمى رفت دليلى مطرح نمى كرد، و كسى را عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن عذر او را مى شنيد، از درد شكوه نمى كرد، نگر پس از تندرسى و بهبودي، آنچه عمل مى كرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند در سكوت مغلوب نمى گرديد.
و بر شنيدن بشتر از سخن گفتن حريص بود. اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى گرفت ،
مى انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك تر است با آن مخالفت مى كرد، پس بر شما باد روى آوردن به اين گونه از ارزش هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آن ها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد ، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه آن هاست.
🍃 @nahjolbalaghekhani🍃
YEKNET.IR -Shor - Hajmahdirasuli - Shab1moharam1440 - sarallahzanjan.mp3
2.46M
🔳 #شور احساسی #محرم
🌴اشکامون اذن دخوله
🌴ان شاء الله این زیارت قبوله
🎤مهدی #رسولی
👌 فوق زیبا
@nahjolbalaghekhani
🔳 #مـقـامـ_و_مـنـزلـت_امــامـــ_حـسیـن (ع)
روزے امامـ حسین (ع) در دوران ڪودڪی در آغوش پیامبر (ص) بود و پیامبر(ص) او را نوازش می ڪرد و او را می خندانید.
-عایشہ، یڪی از همسران پیامبر(ص)، بہ آن حضرت عرض ڪرد: «اے رسول خدا(ص) چقدر این ڪودڪ را دوست دارید و با دیدار او شاد می شوید!»
🔹پیامبر(ص) فرمود: «چرا با او دوست نباشم و با دیدار او شاد نگردم با اینڪہ او میوه قلب من و نور چشمـ من است ولی امت من او را خواهند ڪشت. هرڪس بعد از شهادتش، مرقدش را زیارت ڪند، خداوند ثواب یڪ حج مستحبی از حج هاے رسول خدا(ص) براے زیارت ڪننده او می نویسد.»
-عایشہ گفت: «بہ راستی ثواب یڪ حج از
حج هایت؟! »
🔹پیامبر(ص) فرمود: «بلڪہ ثواب دو حج»
-عایشہ گفت:«بہ راستی ثواب دو حج؟!»
🔹پیامبر(ص) پاسخ داد: «ثواب سہ حج»
این سؤال و جواب همچنان تڪرار شد تا اینڪہ پیامبر)(ص) فرمود: «خداوند ثواب ۹ حج را با ثواب عمره هاے آنها بہ زیارت ڪننده مرقد حسین(ع) خواهد داد.»۱
🔘سلمان فارسی می گوید ڪہ بہ محضر رسول خدا(ص) رفتم. دیدمـ حسین(ع) را روے زانوے خود نشانده و چشم ها و دهان او را می بوسید و می فرماید: «تو آقا، پسر آقایی، تو امام، پسر امامی، تو پدر حجت هاے نہ گانہ اے ڪہ قائم(عج) نهمین آنان است.»۲
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
📚 ۱-کامل الزیارات، صفحہ ۶۸
📚 ۲-احقاق الحق، جلد۱۲، صفحہ ۷۱
سیری در بوستان نهج البلاغہ
eitaa.com/joinchat/3153199115C27b8baac89
🔲 #سیـرے_در_مفـاهـیـم_نـهـج_الـبـلاغـہ
برای آنکه از کنار دریای بیکران نهج البلاغه، لب تشنه بازنگردیم و با موضوعات و مفاهیم گوناگون نهج البلاغه و سبک و سیاق آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم، گزیدهای از مفاهیم این کلام جاودانه را به شیوه الفبایی از نظر میگذرانیم. باشد که با غوطهور شدن در دریای #ڪلام_امام_علیه السّلام غبار تیرگیها از جان بزداییم و با گوش جان سپردن به آوای ملکوتی نهج البلاغه، روح و روان را صفا بخشیم.
🔘۱- #تـاریـخ🔘
از گذشته دنیا، آیندهاش را چراغ عبرتی ساز؛ چرا که پارههای تاریخ با یکدیگر همانند است و در نهایت پایانش به آغازش میپیوندد و تمامش در حال دگرگونی است و رفتنیست. «۱»
🔘۲- #ثــروتــــ🔘
هیچ ثروتی چون خرد، هیچ تهیدستی چون نادانی، هیچ میراثی چون ادب وهیچ پشتیبانی چون مشورت نمودن نیست.«۲»
🔘۳- #جــهــاد🔘
امّا بعد، جهاد، دری است از درهای بهشت که خدا بر روی برگزیده دوستان خود گشوده است؛ و جامه تقواست که تن آنان را پوشانده است. زره استوار الهی است که آسیب نبیند؛ و سپر محکم اوست که تیر در آن ننشیند. هر که جهاد را واگذارد و نا خوشایند داند، خدا جامه خواری بر تنش پوشاند و فوج بلا برسرش کشاند و در زبونی فرو ماند. دل او در پردههای گمراهی نهان، و حق از او روی گردان. به خواری محکوم و از عدالت محروم.«۳»
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📓 ۱-همان، نامہ ۶۹
📓 ۲-همان، حڪمت ۵۴
📓 ۳-همان ، خطبہ ۲۷
▪️ @nahjolbalaghekhani▪️
#حڪـمـت_۲۸۸ نـهـج الـبـلاغـہ
وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ .
#جَهل_و_خوارى(علمى)
و درود خدا بر او، فرمود:
✍هرگاه خدا بخواهد بنده اى را خوار كند، دانش را از او دور سازد.
🔘 @nahjolbalaghekhani🔘
#حـڪـمـت_۲۸۷ نـهـج الـبـلاغـہ
وَ سُئِلَ عَنِ الْقَدَرِ فَقَالَ طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكُوهُ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجُوهُ وَ سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَكَلَّفُوهُ.
#مشڪل_درڪ_قضا_و_قدر(اعتقادى)
و درود خدا بر او، فرمود: (از قَدَر پرسيدند، پاسخ داد:)
✍راهى است تاريك ، آن را مى پيمائيد ، و دريايى است ژرف ، وارد آن نشويد ، و رازى است خدايى ، خود را به زحمت نيندازيد.
🔳 @nahjolbalaghekhani🔳
🔲حضـرت آدم و عـزاداری امـام حـسیـن(ع)
امام معصوم (ع) می فرماید وقتی ڪہ آدم بہ زمین هبوط ڪرد حوا را نیافت. بہ این سوے و آن سوے در جستجویش بود تا آنڪہ هنگامـ عبور از سرزمین ڪربلا پایش لغزید و خون آلود گردید. آدم بہ درگاه خدا نالید و گفت: «آیا گناهی دیگر از من سرزده است؟» ندا رسید: «خیر، ولی پسرت حسین در این سرزمین مظلومانہ ڪشتہ می شود.» آدم گفت: «حسین پیامبر است؟» ندا رسید: «خیر؛ او نوه پیامبر است.»
عرضہ داشت: «قاتلش ڪیست؟»
ندا رسید: «قاتل او یزید است ڪہ در آسمان ها و زمین مورد لعن و نفرین است.»
در این هنگام آدمـ در چهار نوبت بر یزید لعنت ڪرد.
سیری در بوستان نهج البلاغہ
eitaa.com/joinchat/3153199115C27b8baac89