#حڪـمـت_۲۷۰ نـهـج الـبـلاغـہ
#ضـرورت_حـفـظ_اموال_ڪـعبـہ (تاريخي، فقهي، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود:
✍ در زمان حكومت عمر، نسبت به فراوانى زيور و زينت هاى كعبه صحبت شد، گروهى گفتند آن ها را براى لشگر اسلام مصرف كن، كعبه زر و زيور نمى خواهد، وقتى از امير المؤمنين [عليه السلام] پرسيدند، فرمود:
همانا قرآن بر پيامبر (ص) هنگامى نازل گرديد كه اموال چهار قسم بود، اموال مسلمانان، كه آن را بر اساس سهم هر يك از وارثان ، تقسيم كرد، و غنيمت جنگى كه آن را به نيازمندانش رساند، و خمس كه خدا جايگاه مصرف آن را تعيين فرمود، و صدقات ، كه خداوند راه هاى بخشش آن را مشخص فرمود. و زيور آلات و زينت كعبه از اموالى بودند كه خدا آن را به حال خود گذاشت ، نه از روى فراموشى آن را ترك كرد، و نه از چشم خدا پنهان بود، تو نيز آن را به حال خود واگذار چنانكه خدا و پيامبرش آن را به حال خود واگذاشتند.
@nahjolbalaghekhani
#آثـار_اخـلاقی_و_تـربـیـتـی_عـاشـورا
☸ #پــیــروز_واقــعــی
با توجہ بہ مفهومـ پیروزے و شڪست بہ این نتیجہ می رسیمـ ڪہ پیروزے آن نیست ڪہ انسان از میدان نبرد سالمـ بہ در آید و یا دشمن خود را بہ خاڪ هلاڪت افڪند. بلڪہ پیروزے آن است ڪہ هدف خود را پیش ببرد و دشمن را از رسیدن بہ مقصود باز دارد.
حضرت علی (ع) می فرماید: «ڪسی ڪہ گناه بر او پیروز شد، شڪست
می خورد و ڪسی ڪہ از راه بدے بر دشمن ظفر یافت در واقع مغلوب است.»۱
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
📚 #نهج_البلاغه #حڪمت ۳۳۳
سیری در بوستان نهج البلاغہ
eitaa.com/joinchat/3153199115C27b8baac89
وقتی خلیفه سوم (عثمان) ترور شد و مردم دور امام علی (ع) حلقه زدن که باید خلیفه بشی و امام (ع) با بی میلی خلافت رو پذیرفت، نامه ای به والی یمن نوشت.
امام (ع) در این نامه نوشت که من از عملکرد تو در دوره ی عثمان راضی هستم و دستور داد 10 نفر از بزرگان یمن رو به عنوان مشاوران حکومتی براش بفرسته.
10 نفری که در یمن شناخته شده باشن و دارای قبیله و احترام باشن و کاربلد باشن. والی یمن هم این کار رو کرد و این 10 نفر خدمت حضرت (ع) رسیدن.
بزرگترین این 10 نفر که حافظ و مفسر و استاد قرآن بود، جلوی امام (ع) ایستاد و خطبه ی بسیار زیبایی خوند و ولایت رو طبق آیات قرآن اثبات کرد و الی ماشاءالله.
حضرت پرسید اسمت چیه؟ ایشون هم گفت "ابن ملجم مرادی". حضرت (ع) خونه ی وسیعی بهش دادن که هر موقع وقتش آزاد باشه توی اون خونه کلاس قرآن برپا کنه و هر موقع مریض میشد، حضرت (ع) در خونه ی خودش تیمارش میکرد.
وقتی جنگ صفین شد، ابن ملجم اومد و دوباره خطبه خوند جلوی امام (ع) و گفت من رو فرمانده ی یک قسمت از سپاه قرار بدید تا برم جلو بجنگم. امام (ع) فرمودن خیر، تو مامن من هستی و من صلاح میبینم که جلو نری و همینجا کنار من باشی.
ابن ملجم گفت نه و سپاهی رو جمع کرد و رفت جنگید. ابن ملجم اینجا رفت بجنگه که زودتر خودش رو فدای امام زمانش کنه ولی چون حرف امامش رو زمین زد خودش هم زمین خورد.
بعد از صفین هم ماجرای حکمیت پیش اومد و ابن ملجم قاطی خوارج شد و آخر سر هم امام زمانش رو شهید کرد.
این میشه عاقبت کسی که در مقابل ولایت قد علم کنه.
@nahjolbalaghekhani
#حڪمـت_۲۶۹ نـهـج الـبـلاغـہ
وَ قَالَ [عليه السلام] النَّاسُ فِى الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِى الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ فَيُفْنِى عُمُرَهُ فِى مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِى الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِى لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ.
#روش_بـرخـورد_بـا_دنـيــا(اخلاقى، اعتقادى)
و درود خدا بر او، فرمود:
✍ مردم در دنيا دو دسته اند: يك دسته براى كسانى كه در دنيا براى دنيا كار كرد، و دنيا او را از آخرتش باز داشت، بر بازماندگان خويش از تهيدستى هراسان ، و از تهيدستى خويش در امان است، پس زندگانى خود را در راه سود ديگران از دست مى دهد.
و ديگرى آن كه در نيا براى آخرت كار مى كند، و نعمت هاى دنيا نيز بدون تلاش به او روى
مى آورد، پس بهره هر دو جهان را چشيده، و مالك هر دو جهان مى گردد، و با آبرومندى در پيشگاه خدا صبح مى كند، و حاجتى را از خدا در خواست نمى كند جز آن كه روا مى گردد.
🍃 @nahjolbalaghekhani🍃
🔰 #نهج_البلاغه_در_ڪلام_فرزانگان
💠 رهنمودهای آیت الله سیستانی درباره
نهج البلاغه
این کتاب ارزشمند ، آیینهی راستین تاریخ اسلام و رخدادهای پس از رحلت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به ویژه دوران خلافت امام علی(علیهالسلام) میباشد و بخش مهمی از سیره ، اخلاق ، ویژگیهای رفتاری ، علم و فقه ایشان را دربرمیگیرد.
شایسته است عموم مسلمانان از این کتاب در امور دینی خود برای آموزش و تزکیهی نفس استفاده کنند و به همگان – به ویژه جوانان – توصیه میکنم که اهتمام خاصی به مطالعه و تدبر در آن داشته باشند و قسمتی از آن را حفظ نموده و به خاطر بسپارند و همچنین کسانی که ادعای محبت به امام را دارند و آرزو میکنند که ای کاش در روزگار وی می زیستند تا پندهای ایشان را میشنیدند و از هدایتش بهرهمند میشدند و در مسیر وی حرکت میکردند، شایسته است با استفاده از آنچه در این کتاب آمده، آرزوی خود را برآورده سازند.
📚 علی الحسینی السیستانی- ۲۶/رجب/۱۴۳۳ هـ. منبع: سايت آيت الله سيستاني.
@nahjolbalaghekhani