✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت5
🔴 قسمت پنجم
🔸1.2.5 آداب تعلیم و تعلم:
🔻بحث پنجم درباره علم و دانش در نهج البلاغه پیرامون آداب تعلیم و تعلم است. مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به فرزند عزیزشان مینویسند: « آنچه را که نمی دانی مگو، اگر چه آنچه را هم که میدانی اندک است»؛ یا در همین نامه می نویسند: «درباره آنچه که نمیدانی و آنچه که در مورد آن مسؤول به گفتن آن نیستی، سخنی نگو». مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۸۲ میفرمایند: «در سکوت از حکمت و دانش خیری نیست همچنان که در گفتار از روی نادانی هم خیری نیست». یعنی آنجا که باید بگویی و میدانی، نگفتن خطا است و آنجا که نباید حرف بزنی چون اصلاً جهل داری گفتن خطا است. به قول سعدی دو چیز طیره عقل است: «دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی».
🔻مولا علی (علیه السلام) معتقدند که همانطور که جاهل وظیفه دارد بیاموزد عالم جلوتر از او وظیفه دارد علمش را به دیگران آموزش دهد. در حکمت ۴۷۸ میخوانیم: «خداوند از نادانان تعهد به آموختن دانش نگرفت مگر آنکه قبل از آن از دانشمندان تعهد گرفت که علم خود را آموزش بدهند». نکته دیگری که در بحث آداب تعلیم و تربیت است، این است که هر چقدر انسان دقیق تر باشد بهتر میفهمد و هرچه بهتر بفهمد علمش ارزشمندتر است. در حکمت ۲۰۸ می فرمایند: «هر که خوب نظر کند حق را می فهمد و هرکه فهمید دانش را فرا میگیرد».
🔻ادب دیگری که در نهج البلاغه پیرامون علم و تعلیم و تعلم آمده است آن است که جایی که انسان چیزی را نمی داند و از او می پرسند خجالت نکشد از گفتن جمله "نمی دانم"؛ در حکمت ۸۲ از سفارشات امام علی (علیه السلام) این است: « هیچ یک از شما نباید در برابر پرسش از چیزی که نمیداند شرم کند که بگوید نمی دانم و نباید کسی که چیزی را نمی داند خجالت بکشد از اینکه برود آن را بیاموزد». بنابراین تا وقتی نمیدانی از گفتن نمی دانم خجالت نکش. از طرف دیگر از یاد گرفتن هم شرم نداشته باش.
🔻 ادب دیگری که درباره علم در نهج البلاغه است این است که علم مادامی که با تفکر و درایت همراه نباشد سطحی و کم اثر است. در حکمت ۹۸ میفرماید: « هرگاه خبری را شنیدید پیرامون آن تفکر کنید، تفکر برای عمل است، نه برای نقل کردن. زیرا روایت کنندگان دانش بسیار هستند اما رعایت کنندگان آن اندک». با این نگاه ، حضرت معتقدند که آن جاهلی که خجالت نمیکشد برود یاد بگیرد و پیش عالم می رود تا یاد بگیرد عین عالم است و از طرف دیگر عالمی هم که با وجود اینکه علم دارد بیراهه میرود مثل جاهل است. در حکمت ۳۲۰ نهجالبلاغه میخوانیم : «همانا نادان آموزنده همانند دانشمند دانا است و دانشمندی که بیراهه میرود مانند جاهل ذلیل است».
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
1_1677651736.mp3
12.21M
📣 گزیده سخنرانی طوفانی حجت الاسلام وافی. 📣
آیا نظام جمهوری اسلامی ۲۵ سال آینده را خواهد دید؟
ایران از نظر جمعیتی بازی را باخته است!! واکسنها از اسرائیل بنام امارات به ایران آمد،
چرا درباره ی پشت پرده واکسن ها تحقیق نمیکنیم و به رسانه ها که سر در آخور اسراییل ، دشمن دیرینه مان دارند اعتماد میکنیم ؟!
واکسنها عامل عقیمی .... سازمان بهداشت جهانی سازمانهای یهودی مسلط بر جان و نسل مردم ایران است ، از دست رئیسی کاری بر نمی آید، نفوذ با تمام توان برنامه اش را پیش می برد.
باید همه جهاد تبلیغ فرزند آوری کنیم تا موج عظیم جمعیتی راه بیافتد که نمی کنیم و بازی را باخته ایم ،.... نابودی حتمی است... اگر نجنبیم
رییسی: تنها مافیائی که از عهده پرونده آنها برنیامدم همین پزشکان هستند، از غربالگری و سقط ، واکسن و ... هزاران میلیارد درآمد دارند
فقط اینوکامل گوش کنید و ببینید دشمنان خونی ما چه نقشه هائی برای نابودی ما دارند...
✅هر کدام ما وظیفه داریم ..در جهاد جمعیت
شما در این جهاد چه کردید ؟؟🤔
"درمانخانهاسلامی" قدیمیترین کانال طبی در ایتا را به دوستان خود معرفی کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/1443627008C564ced749d
هدایت شده از مرکز تخصصی امربه معروف 💕 (موسسه موعود)
❌🔴خییییییلی مهم و فورررری🔴❌
🔻💕 کمپین حمایت مالی 《دیماه》 💕🔻
این ماه به نیابت حاج قاسم سلیمانی
صوت مهم استاد 😍
🚨سرررریع مشارکت کنید
👇 لینک حمایت و واریز 👇
https://idpay.ir/aamerin/camp/64263
👆👆👆👆👆👆👆
این فرصت و ثواب رو از دست نـدیـد
📣دقت کنید این غیر از نذرفرهنگی ماهیانه است و برای مشارکت در آموزش روحانیون و مبلغین بزرگوار است👳♂
17.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️فصلالخطاب رهبری درباره حجاب
📍صدها رسانه را به خط میکنند تا بتوانند روی این #نقطه_حساس هویت مستقل فرهنگی زن مسلمان دست بگذارند و اثرگذاری کنند؛ نهایتا چهارتا دختر فریب بخورند و توی خیابان حجابشان را بردارند
📍اما آن چیزی که بنده را حساس میکند اینست که از دهان برخی خواص، مسئله #حجاب_اجباری مطرح میشود... امام در برابر منکر واضح بیحجابی، مثل کوه ایستاد و گفت باید حجاب وجود داشته باشد!
📍ما که نگفتیم اگر کسی در خانهی خودش در برابر نامحرم، روسری برداشت او را تعقیب میکنیم؛ اما آن کاری که در خیابان انجام میگیرد، یک کار اجتماعی و تعلیم عمومی است و برای حکومتی که به نام اسلام روی کار آمده است تکلیف ایجاد میکند
📍حرام کوچک و بزرگ نداریم، آنچه حرام شرعی است نبایستی بصورت آشکار انجام بگیرد؛ حکومت اسلامی مثل حکومت پیامبر و امیرالمؤمنین وظیفه دارد در مقابل حرام بایستد!
📍این منطقی که اجازه بدید مردم خودشان انتخاب کنند، درمورد شراب هم هست؛ لذا ما نباید بخاطر میل غلط انحرافی فرهنگ غربی، قوانین را دور بزنیم تا مقصود آنها عملی بشود!
📍ما فرهنگمان الهی است و این فرهنگ، استقلال و آزادی ما را تامین و تضمین میکند؛ کسانی که به نام آزادی، ولنگاری را در جامعه ترویج میکنند، اینها اسیر دستبستهی فرهنگ غربیاند
🆔 @mahdavi_arfae
ما نهج البلاغه میخوانیم
🌳شجره آشوب« قسمت بیست و نهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻 زبیر
🌳شجره آشوب« قسمت سی ام »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 بعد از آن طلحه و زبیر، قصد تزویج با خوله را داشتند و لباس خود را روی خوله انداختند و گفتند ، مبلغ بالاتری برای تو (یعنی خوله) پرداخت می کنیم. خوله گفت به خدا قسم، کسی با من ازدواج نمی کند تا اینکه بگوید کلامی که مادرم هنگام ولادت من گفت چه بود. در این هنگام علی بن ابی طالب وارد شد.
🔻 خوله به حضرت گفت آیا تو همان کسی هستی که رسول خدا او را در روز غدیر برای ما منصوب کرد؟ امام فرمود بله. خوله به حضرت عرض کرد ما به خاطر تو چنین مصیبتی دیدیم و یاران ما گفتند ما زکات خود را به غیر از کسی که رسول خدا او را منصوب کرده است نمی دهیم. حضرت درادامه احوالات خوله را در هنگام ولادتش ذکر فرمود.
🔻ما به دلیل طولانی بودن روایت فقط تعدادی از نکات مهم آن را ذکر می کنیم.
روایت فوق چند مطلب مهم را ثابت می کند:
🔻1. قبیله بنی حنیفه، جزو قبیله مالک بن نویره بودند که توسط خالد بن ولید به قتل رسیده و زنان آن ها به اسارت رفتند که یکی از این زنان، خوله حنفیه بود.
🔻2. طلحه و زبیر از همان زمان خلیفه اول، برای اینکه به منفعت دنیوی برسند، حاضر بودند بعد از اینکه خوله حنفیه اقرار کرد که مسلمان هستند، نماز می خوانند، زکات می دهند، وی را به کنیزی بگیرند. نکته جالب اینجاست که خوله حنفیه اعتقاد داشت زکات را باید به امام علی پرداخت کرد و تصریح کرد که به خاطر امیرالمومنین، به اسارت رفته است و طلحه و زبیر، هنگامی که این صحنه را دیدند گفتند که حاضر هستند برای به کنیزی بردن او، مبلغ بیشتری را پرداخت کنند. علاوه بر این، خوله حنفیه، اعتقاد به اهل بیت پیامبر داشت و به آن ها سلام می داد.
🔻3. امام علی علیه السلام، با نشان دادن علم غیب خود در این صحنه، حجت را بر آن دو تمام کرد. آن دو به خوبی از صداقت امام باخبر بودند و با دیدن این صحنه باید بر ایمانشان به حضرت افزوده می شد.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز سی ویکم
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت274 : علم خود را نادانی و يقين خود را شك و ترديد مپنداريد، پس هرگاه دانستيد عمل كنيد، و چون به يقين رسيديد اقدام كنيد.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت275 : طمع به هلاكت می كشاند و نجات نمی دهد و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست و بسا نوشنده آبی كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت می كنند، هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور می كند و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسيد.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت276 :خدايا به تو پناه می برم كه ظاهر من در برابر ديده ها نيكو و درونم در آنچه كه از تو پنهان می دارم زشت باشد و بخواهم با اعمال و رفتاری كه تو از آن آگاهی توجه مردم را به خود جلب نمايم و چهره ظاهرم را زيبا نشان داده با اعمال نادرستی كه درونم را زشت كرده به سوی تو آيم تا به بندگانت نزديك و از خشنودی تو دور گردم.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت277 : نه، سوگند به خدایی كه به قدرت او در شب تاریک به سر برديم كه روز سپيدی را در پی داشت، چنين و چنان نبود.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت278 : كار اندكی كه ادامه يابد، از كار بسياری كه از آن به ستوه آیی اميدواركننده تر است.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت279 : هرگاه مستحبات به واجبات زيان رساند آن را ترك كنيد.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت280 : كسی كه به ياد سفر طولانی آخرت باشد خود را آماده می سازد.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت281 : انديشيدن همانند ديدن نيست، زيرا گاهی چشمها دروغ می نماياند، اما آن كس كه از عقل نصيحت خواهد به او خيانت نمی كند.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت282 : ميان شما و پندپذيری، پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت283 : جاهلان شما پرتلاش و آگاهان شما تن پرور و كوتاهی ورزند.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
📒 #حکمت284 : دانش، راه عذرتراشی را بر بهانه جويان بسته است.
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(1).mp3
2.41M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز سی ویکم از حکمت ۲۷۴ تا حکمت ۲۴۸
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
حکمت-5-بخش-6.oga
956.6K
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت5 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت5
🔴 قسمت ششم
🔸1.2.6 علم اهل بیت (علیهم السلام):
🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بخش ششم از مباحث مربوط به دانش اشاره میکنند به علم اهل بیت (علیهم السلام) و خودشان و مخصوصاً جایگاه انحصاری و اختصاصی ائمه (علیهم السلام) به عنوان معدن علم و تنها منشاء علم مفید. در حکمت ۱۴۷ بعد از اینکه مقدّمات بسیار مهمی را به کمیل گوشزد میکنند اشاره به سینه مبارکشان کردهاند و فرموده اند: « بدان که در اینجا دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را می یافتم که میتوانستند آن را بیاموزند. آری تیزهوشانی می یابم ولی مورد اعتماد نمی باشند زیرا دین را وسیله دنیا قرار داده با نعمت های خدا بر بندگانش و با برهان های الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. یا گروهی که تسلیم حاملان حق می باشند ولی ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند با اولین شبهه ای شک و تردید در دلشان ریشه میزند، پس نه آنها که تیزهوشانند و نه اینها، سزاوار آموختن دانش های فراوان من نمی باشند. یا فرد دیگری که سخت در پی لذّت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا کسی که در ثروت اندوزی حریص است. هیچ کدام از آنها نمی توانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند و چنین است که دانش با مرگ دانشمندان می میرد». یعنی ما منشاء علم هستیم و کسی نیست که لیاقت داشته باشد از این منشاء استفاده کنند. یا در خطبه ۲۳۹ اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را مایه حیات علم و مرگ جهل معرفی میکنند میفرمایند: « آنها -یعنی اهل بیت- مایه زندگانی علم و باعث مرگ جهل و نادانی هستند».
🔻در خطبه ۹۱ هم درباره خودشان اینگونه میفرمایند: « بدان که انسانهای راسخ در علم کسانی هستند که اقرار به همه غیبهای پوشیده ، آنها را از گذشتن از سد ها و حجاب ها و حدودی که خدا میان آنها و حقایقی غیبی برقرار کرده است، بی نیاز ساخته است پس خداوند تعالی آنها را به جهت اعتراف به نادانی خود، از وصول به آنچه احاطه علمی ندارند مدح فرموده و چشم پوشیدن و رها ساختن تعمق در آنچه را که خداوند آنان را به بحث و تحقیق از حقیقت آن مکلف نکرده ، رسوخ نامیده است». در واقع اشاره است به آیه ۷ سوره آل عمران که اهل بیت (علیهم السلام) راسخون در علم هستند.
🔻 نکته آخر هم درباره علم اهل بیت در نهج البلاغه این نکته بسیار بسیار عجیب است که تنها فردی که در تاریخ با شجاعت تمام بر منبر می نشست بارها و مکرّر و فریاد می زد: « ایّها النّاس سَلونی قبل أن تَفقِدونی». از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید و من به راههای آسمان از راههای زمین آشنا تر هستم، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) بود در خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه البته موارد بسیار بسیار زیادی از علم مولا علی (علیه السلام) و اهل بیت در نهج البلاغه است که ما به همین مقدار بسنده می کنیم.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee