#بلاغت_تفسیر
💢یکی از مواضعی که واجب است فعل مضارع مجزوم شود، موضعی است که فعل مضارع در جواب فعل امر واقع شده است و جزاء بودن فعل مضارع از فعل امر نیز قصد شده و فاء هم بر سر آن نیامده؛مثل:
🔆اصبر تظفرْ
🔅که در اصل: اصبر،ان تصبر تظفر. بوده است.
✅روشن است که بین صبر و پیروزی ملازمه وجود دارد.
♨️مسئلة
🔆در آیه شریفه:
🔅قل للمؤمنین یغضوا ابصارکم
⁉️چرا یغضوا مجزوم شده است؟
با انکه سببیت اینجا معنا ندارد!
♻️یعنی حقیقتا نمی شود گفت:
⛔️ان تقلْ یغضوا
✅زیرا غض بصر که مسبب گفتن پیامبر ص نیست!زیرا پر واضح است پیامبر ص امر هم کردند و خیلی از مومنین غض بصری هم نداشته و ندارند!
🎓🆔 @nahvekarbordi
♨️جواب:
✅اینجا به خاطر کمال عنایت خداوند متعال به این مطلب که مومنین باید، مطیع محض اوامر پیامبر ص باشند، به گونه ای که اوامر ایشان مثل سبب باشد، برای اراده و افعال مومنین،یعنی به محض شنیدن، اطلاعت کنند، همچون پیدا شدن مسبب از سبب!لذا خداوند متعال شاید برای ملتفت شدن سامعین از این هنجار شکنی کلامی استفاده کرده و یک نازل منزله لطیف و دقیق به کار برده اند.
📙حاشیه شریف جرجانی بر مطول
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
1_901397111.mp3
1.92M
🎙 بشنو از مدرّس
📀 سخنان مرحوم علامه مدرس افغانی.
💡 طلبه ی درس خوان کیست؟
💬 از سلسله دروس صوتیِ کتاب شرح باب حادی عشر.
📤 جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
♨️جمع بین مفسِّر و مفسَّر
💢مقام تفسیر شیء،جایی است که ابهامی باشد و مفسِّر برای ابهام زدایی آورده شود.
♨️ابهام دو نوع است:
۱.ابهامی که به خاطر حذف شیء رخ می دهد؛مثل:
🔆اِن احدٌ من المشرکین استجارك.
♻️فعل شرط بعد از اِن،حذف شد(به خاطر غرض خاص!) لذا کلام مبهم شد، پس برای تفسیر اینکه فعل محذوف چه بوده است،فعل مفسِّر آورده شد.
♨️ در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز نیست زیرا با وجود فعل مفسَّر ابهامی نیست!لذا جمع بین این دو موجب لغویت است.
🎓🆔 @nahvekarbordi
۲. ابهامی که در خود لفظ وجود دارد؛مثل:
🔅رأیت عسجدا أی عصفورا
♨️عسجد در نظر متکلم برای مخاطب مبهم است،لذا مفسِّر آورده است.
♨️در این مقام جمع بین مفسِّر و مفسَّر جایز است زیرا ابهام در معنای مفسَّر است نه در حذف آن.
📘شریف جرجانی در حاشیه بر وافیه،منقول از جونگی ص۳۶
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت «إنَّ زیداً قائمٌ» با «زیدٌ نفسُهُ قائمٌ» با «زیدٌ قائمٌ قیاماً»
🎓🆔 @nahvekarbordi
مضمون هر سه عبارت دارای تأکید است ولی تأکید هر یک با دیگری تفاوت دارد. عرب زبان هر جا نیاز به تأکید ببیند از تأکید استفاده میکند گاهی کلّ حکم را مانند جملهی اوّل که کلّ حکم تأکید شده است، گاهی یک کلمه را تأکید میکند،مانند جملهی دوّم که «زید» توسّط «نفس»، تأکید شده است، و گاهی در صدد تأکید حدث است، مانند جملهی سوّم که تأکیدِ حدَث یعنی «قیام» است.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
در لغت عرب کلماتی هستند که دائماً نقش مفعول مطلق میپذیرند و فعل آنها هم واجب الحذف است.
🎓🆔 @nahvekarbordi
«حَمداً»، «حقّاً»، «قَطعاً»، «سَمعاً»، «طَاعةً»، «شُکراً»، «هَنیئاً»، «یَقیناً»، «بَتَةً»، «ألبتَةً»، «سُبحَان»، «مَعاذ»، «تبّاً»، «بُعداً»، «سَقیاً»، «رَعیاً»، «حَتماً»، «جِدّاً»، «عُرفاً»، «أیضاً»، «مَعاذَ اللهِ»، «لَبَّیکَ»، «سَعدَیکَ»، «عَجَباً»، «آهاً»، «عَفواً»، «صِراحةً»، «مَهْلاً»، «حجّاً مبروراً»، «سعیاً مشکوراً»، «سفراً میموناً»، «حنانَیکَ»، «دَوالَیکَ»، «حتماً».
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت «فَعلتُ هذا سبعةَ أیّامٍ» و «فعلتُ هذا فی سبعةِ أیّامٍ»
🎓🆔 @nahvekarbordi
معنای جملهی اوّل این است که من این کار را هفت روز تکرار کردم. ولی معنای جملهی دوّم این است که کار من، هفت روز را فرا گرفته، یعنی تمام هفت روز را.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
گوهر ادب مدرس افغانی جواد معصومی_141269150655.pdf
9.22M
زندگی نامه استاذ الاساتذه
مرحوم مدرس افغانی
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
در کدام گزینه معنای «باء» با سایر گزینه ها تفاوت دارد؟
<إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوى>
<يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا>
<فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ>
<ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنين>
#آزمون 1
جواب در کانال تلگرامی نحو کاربردی
https://t.me/nahvekarbordi
از کدام گزینه میتوان فعل تعجّب ساخت؟
الف) ضُرِبَ زیدٌ
ب) ما ضربتُ زیداً
ج) مات زیدٌ
د) حَسُنَ زیدٌ
#آزمون 2
با توجه به قابلیتهای تلگرام، جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در این اپلیکیشن بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نقش نحوی دو لفظ «ما» و «زید» در «نِعمَ ما زَیدٌ» به ترتیب چیست؟
الف) «ما» مُفسّر و «زیدٌ» فاعل «نِعمَ»
ب) «ما» فاعل «نِعمَ»، «زیدٌ» مخصوص به مدح
ج) «ما» اسم استفهام و «زیدٌ» فاعل «نِعمَ»
د) «ما» تمیز و مفسّرِ فاعل «نِعمَ» و «زید» مخصوص به مدح و مبتدا
#آزمون 3
با توجه به قابلیتهای تلگرام، جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در این اپلیکیشن بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
جملهی «اَعادَ الطّالب الکتابَ الی المَکتبۀ»
با فعل مجهول چگونه میشود؟
الف) اُعیدَ الکتابُ الی المکتبۀ
ب) اُعیدت الکتابُ الی المکتبۀ
ج) اُعِدنَ الکتابُ الی المکتبۀ
د) اُعیدُ الکتابُ المکتبۀ
#آزمون
با توجه به قابلیتهای تلگرام، جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در این اپلیکیشن بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
گزینه صحیح درباره «نعم» و «عمل» در عبارت چیست؟
«نعم ما تعمل العمل الصالح»
الف) فعل للمدح، مبتدا مؤخر
ب) فعل للمدح، مفعول و منصوب
ج) فعل للمدح، خبر و مرفوع
د) حرف جواب، مفعول مطلق نوعی
#آزمون 4
با توجه به قابلیتهای تلگرام، جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در این اپلیکیشن بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi