eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
223 ویدیو
71 فایل
سید حسین ایرانی 🧑🏻‍🏫 استاد ادبیات عرب ✍🏻نویسنده کتب نحو کاربردی 🎬 آشنایی با ما👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6846 با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt پشتیبان و تبلیغات👇 @ostad_shoo تماس👇 09151566432
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶کتب نحو کاربردی در چهار سطح مقدماتی، متوسط، پیشرفته و عالی تدوین شده که در حوزه و دانشگاه کتاب درسی محسوب میشوند. ✅معرفی کتب کانال👇🏻 نحو کاربردی مقدماتی و متوسطه و جامع تست👇 https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/306 نحو کاربردی عالی👇 https://eitaa.com/mahsolatekarbordi/305 جهت تهیه میتوانید از لینک زیر تهیه کنید👇https://ketabresan.net/search?tag=4751 یا آیدی @ostad_shoo 🔷نمونه تدریس در 👇 https://eitaa.com/ostad_sho/421 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6379 https://eitaa.com/ostad_sho/546 🔷نمونه صفحات کتاب نحو کاربردی 👇 https://eitaa.com/nahvekarbordi/6282 🔶رضایت دانش پژوهان در👇 https://eitaa.com/ostad_sho/608
📌 «لو» تقلیل یکی از معانی «لو» تقلیل است. لو تقلیل حرفی است که عمل نمی‌کند و به جواب هم احتیاج ندارد، مانند: أکثِرْ مِنْ ضروبِ البرِّ الإحسانَ و لو بالکلمةِ الطیبّةِ (تا جایی که ممکن است که هر نوع کار خیر را زیاد انجام بده حتّی شده به کلمه‌ای نیکو) تَصَدَّقْ و لو بتمرةٍ (صدقه بده و لو یک دانه خرما) @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 «ان» و «لو» وصلیه این دو گاهی به صورت وصلیه می‌آیند این در صورتی است که پس از «واو» واقع شوند. در این حالت به جواب نیاز ندارند و هدف از آوردن آنها تقریر و تثبیت معنای سابق است، مانند: أکرِم أباک و إن وبَّخَک (به پدرت احترام بگذار هرچند توبیخت کند) لا تقبَلِ الخبرَ من کذّابٍ و لو أتاکَ بحدیثٍ عجابٍ (خبر انسانی که بسیار دروغ می‌گوید نپذیر هر چند خبر شگفت آوری برایت بیاورد) @nahvekarbordi عضو شید 👈
<فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُم‏> در این آیه نقش «ما» چیست؟ دوره های تدریس از مقدمات تا عالی👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 نقش «رأسا» در «ضرب اللاعب الکرة رأسا» (بازیکن با سر توپ را زد) چیست ؟ الف) مفعول مطلق ب) تمییز غیر منقول ج) حال جامد د) صفت مفعول محذوف جواباتون با دلیل بفرستید👇 @ostad_shoo @nahvekarbordi عضو شید 👈
📌 نقش رایت پس از «نحو» گاهی با عباراتی از این دست مواجه هستیم: «کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو: رأیتُ زیداً» در این عبارت «رأیتُ زیداً» مقول قول محذوف است و محلاً منصوب است. لذا این تصوّر که «رأیتُ زیداً» مضاف الیه «نحو» است، اشتباه است، چرا که «نحو» جزء اسم‌های زمان یا مکان نیست. کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو: رأیتُ زیداً تقدیر: کلُّ مفعولٍ منصوبٌ، نحو قولِکَ: رأیتُ زیداً رایت مفعول قول محذوف است @nahvekarbordi عضو شید 👈
ترکیب کنید: لیس ناصرٌ موسی ابی لیس موسی ناصراً ابی (موسی یاری کننده پدرم نیست) @nahvekarbordi عضو شید 👈
. 📌فایده «مِن» زاید تاکید و تصریح به عمومیت است. مثلا در ما جاء رجل (یک مرد نیامد) احتمال دارد یک یک نفر از جنس مرد نیامده باشد یا یک مرد نیامده است بلکه دو یا چند نفر آمده اند. لذا پس از آن میتوان گفت : «بل رجلان» ولی با حضور من زاید قضیه فرق میکند یعنی هیچ مردی نیامد. در متن بالا مشاهده کنید. زائده 🎁 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۵ در صد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=4751 👨‍🎓👩‍🎓👈 دوره های استاد شو 🎉 🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 نقطه‌ی افتراق عطف بیان و نعت ✅ الف. با توجّه به این روش در خیلی موارد می‌توان عطف بیان و نعت را از هم تشخیص داد. نعت در بیشتر موارد، اشاره به یک خصوصیّت و ویژگی متبوع دارد، در حالی‌که عطف بیان، تمام متبوع را به بیان دیگری توضیح می‌دهد و به ویژگی خاصّی در متبوع نمی‌پردازد. به عبارت دیگر، توضیح یا تخصیص نعت به واسطه‌ی خصوصیاتی است که بر ذات متبوع عارض می‌شود، بر خلاف عطف بیان که همان متبوع است امّا به بیانی که در عرف مردم مشهورتر و واضحتر است. به همین علّت است که عطف بیان غالب جامد است. به عنوان نمونه، «الکریم» در «رأیتُ زیداً الکریمَ الفهیم» به ویژگی خاصّ «زید» که کرامت و فهم است، اشاره دارد، «کرامت» و «فهم» بر «زید» عارض شده است، بر خلاف «جاء أخوکَ علیٌّ»، در این جمله «علیّ» همان «أخوک» است که به بیانی دیگر آن را توضیح داده و اشاره‌ای به خصوصیّت و ویژگی خاص متبوع ندارد. ✅ ب. نعت بر احوال متبوع دلالت دارد ولی عطف بیان، بر ذات متبوع دلالت دارد. 🎁 خرید کتب نحو کاربردی با ۱۵ در صد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=4751 🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
اعراب جمله «ولا تقربون» در «فَإِنْ لَمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلَا كَيْلَ لَكُمْ عِنْدِي وَ لَا تَقْرَبُونِ» چیست؟ الف. محلا مرفوع ب. محلا مجزوم ج. محلا مجرور د. محلا منصوب 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 🍃دوره های استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296