📌 نکره شدن اسم علم
اسم علم اگر به نکره اضافه شود، نکره باقی میماند، مانند: «مررتُ بزیدِ رجلٍ و بکرِ إمرأةٍ» (از کنار زید مردی و بکر زنی گذشتم). «زید» با اضافه به «رجل» کسب تخصیص میکند، یعنی «زید»ی که دایره زیادی داشت و افراد زیادی هم نامش بودند با اضافه به «رجل» تخصیص میخورد. همچون «غلامُ رجل» که به تنهایی تمام غلامها را شامل است ولی با اضافه به «رجل» تخصیص میخورد.
بر خلاف ضمائر، موصولات و اسم اشاره که هرگز اضافه نمیشوند.
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
تا الان شنیده بودم جناب سیوطی شرحی مزجی به الفیه ابن مالک دارد به نام «البهجة المرضیة»، تا اینکه با این کتاب مواجه شدم: «الفیه سیوطی» یعنی خود سیوطی هم صرف و نحو را در هزار بیت شعر در آورده است.
سیوطی نزدیک ۶۰۰ کتاب دارد:
✅الاشباه و النظائر
✅الاتقان فی علوم القران
✅جمع الجوامع
✅البهجة المرضیه
✅الدر المنثور
✅الاقتراح فی اصول النحو
✅همع الهوامع
و در مصر مدفون است
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
یَا جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیرِ
ای پیونددهنده استخوان شکسته
#جوشن_کبیر
#غزه
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
🤌«مِن» ابتدای غایت در قرآن
یکی از معانی «مِن»، ابتداء غایت است، مانند: «ذهبتُ منَ البصرة الی الکوفه»
(از بصره به کوفه رفتم).
در ادامه آیاتی را بررسی می کنیم که «مِن»، معنای ابتدای غایت دارد.
گوشه ای از نحو کاربردی عالی
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید.😊
سفارش دوره یا کتاب👈@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<فَلَا وَ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يجدُواْ فىِ أَنفُسِهِمْ حَرَجًا>🌟
🌺اعراب جمله لا یجدوا در این آیه چیست؟
الف) منصوب، معطوف به یحکموک
ب) بدون محل اعرابی، معطوف یحکموک
ج) بدون محل اعرابی، مستانفه
د) مجزوم به لا
#تست
جوابتون تفصیلا برام بفرستید👇
@ostad_shoo
📌دوره های استادشو👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
4_5787683931344080609.ogg
234.2K
🌼جواب تست
گزینه ب
یحکموک صله ان مقدر است و محلی از اعراب ندارد لذا معطوف آن هم محلی از اعراب ندارد.
حتما صوت را گوش کنید
👌دوره های تدریس از مقدمات و عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
ماه رمضان امسال به دعوت یکی از مدارس خوب کشور توفیق دارم در مدرسه امام خمینی نجف اشرف باشم.
در یک دوره ۱۵ روزه، اهم مطالب نحو در غالب تست و تجزیه و ترکیب تحلیل میشود.
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
حضرت امیر (ع)
وَقِّرُوا أَنْفُسَكُمْ عَنِ اَلْفُكَاهَاتِ وَ مَضَاحِكِ اَلْحِكَايَاتِ وَ مَحَالِّ اَلنَّزَاهَاتِ
وقار خود را در برابر خوشمزگی ها و حکایات مضحک و یاوه ها و هرزه گویی ها حفظ کنید.
غرر الحکم، ج ۱، ص ۷۲۷
@nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌مفعول دوم افعال قلبی
😊افعال قلبی بر مبتدا و خبر داخل شده و آنها را به عنوان مفعول اول و دوم منصوب میکنند. مانند:
«زیدٌ عالمٌ» که با آمدن افعال قلوب بر سر آن می شود: «علمتُ زیداً عالماً».
😎حال گاهی خبر، جمله یا شبه جمله است، در این صورت مفعول دوم فعل قلبی هم جمله یا شبه جمله بوده و محلاً منصوب است، در این صورت شبه جمله جمله متعلّق به «کان» یا «یکون» محذوف است. مانند:
زیدٌ فی الدار که با ورود فعل قلبی می شود: «علمت زیداً فی الدارِ».
برا فهم بیشتر مطلب به تصویر نگاه کنید.
دوره های تدریسمون از زیر صفر تا دکتری👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
لینک خرید کتب نحو کاربردی
https://ketabresan.net/search?tag=3816