#آزمون ۹۱
«إن اجتهدتم فی دروسکم. . . »
کدام گزینه خطاست؟
الف) تنجحوا
ب) تنجحون
ج) فتنجحوا
د) فتنجحون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۹۱ «إن اجتهدتم فی دروسکم. . . » کدام گزینه خطاست؟ الف) تنجحوا ب) تنجحون ج) فتن
جواب آزمون
گزینه «ج»
«إن» از اداتی است که دو فعل را مجزوم می کند. اگر هر دو فعل مضارع باشند، جزم هر دو واجب است. «اِن تصبِر تَطفَر»
اما اگر شرط ماضی باشد و جواب شرط مضارع ـ مثل عبارت مذکور ـ دو وجه جزم و یا رفع برای مضارع جایز است. گزینه«الف»در حالت جزم است و گزینه«ب» در حالت رفع .
فعل مضارع در شرایط عادی متصل به فاء جزائیه نمی شود واگر به همراه آن بیاید، حتماً باید مرفوع شود؛ مانند گزینه «د» بنابراین گزینه «ج» جزم به همراه فاء جزائیه است ونادرست است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«ما» در جمله : «إنَّما علیٌ شجاعُ» چیست؟
الف) مای ظرفیه
ب) مای موصولی
ج) مای کافه
د) مای استفهامی
#آزمون ۹۲
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد».
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) أنتم
ب) أنتما
ج) أنتنّ
د) هما
#آزمون ۹۳
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد». کدام گزینه اشتباه است؟ الف) أنتم ب) أنتما ج) أنتنّ د
گزینه «ج»،
«انتُنَّ» ضمیر صیغهی 12 بوده که فعل مضارع هم صیغهی با آن هنگام جزم، نونش حذف نمیشود، لذا «أنتن لَم تدعونَ» صحیح است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون ۹۴
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ
جواب گزینه ج
در تمام آیات استثنا مفرغ به کار رفته است
استثنا مفرغ استثنایی است که در کلام منفیست و مستثنی منه در آن ذکر نشده است.
تمام آیات بالا با ادات نفی شروع شده است.
در استثنا مفرغ کلمه پس از الا بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد.
در تمام آیات از ادات شبیه به لیس استفاده شده که عملش به واسطه الا از بین رفته لذا در جملات به جای اسم و خبر، مبتدا و خبر وجود دارد.
بر این اساس در آیه اول هی مبتدا و اسماء خبر و سمیتم نعت اسما است.
در دومین آیه نیز لعب خبر مفرد است.
در آیه سوم، منا نعت مبتدای محذوف است
اصل عبارت چنین است: ما احد منا الا له مقام معلوم
منا متعلق به محذوف و نعت احد محذوف است
خبر احد محذوف، جمله اسمیه له مقام است.
له خبر مقدم و مقام مبتدای موخر است.
پس در آیه سوم خبر جمله اسمیه است.
در آیه آخر نیز واحده خبر امرنا است و کلمح البصر نعت واحده است
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۹۵
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک
ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ
د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۹۵ اعراب کدام گزینه درست است؟ الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
جواب گزینه «ج»
هر کجا سوال کنی جوابت میدهم
«ایّان» اسم شرطی است که جازم دو فعل است، (ردّ الف، د. به اعراب آخر افعال توجه کنید) و فعل دوم اجوف است که حرف علّه آن در جزم حذف شدهاست، در «ب»، «یاء» «أجیب» به دلیل التقاء ساکنین باید حذف شود.
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون
در کدام عبارت فعل استثنا وجود دارد
الف. رأيتُ امرأةً لا تكونُ هنداً
ب. مَررتُ بامرأةٍ ليسَتْ هنداً
ج. جاءَ النساءُ لا یکونُ هندَ
د. ما جاء امرأةٌ عَدَتْ هنداً
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کلمه مناسب برای تکمیل فرمایش پیامبر گرامی اسلام
«انا و انت، یا علی! ... هذه الامۀ» کدام است؟
الف) ابان
ب) أبوان
ج) أبَوا
د) أبوَینِ
#آزمون ۹۶
#آسان
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
✅معنای جمله ألْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتِي
امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) در روز عاشورا بر بالین غرقه به خون قمر بنی هاشم بنشست و لختی گریست، آنگاه فرمود: «ألْآنَ انْکسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِیلَتِي». [بِحار الانوار، ج۴۵، ص۴٢]
بیشتر مقاتل پارسی –تا بدانجا که در دسترس نگارنده بود- این سخن را چنین ترجَمه کردهاند: «اکنون پشتم شکست و چارهام کم شد». از مقاتل کهن روضة الشهداء [نوشته ملاحسین کاشفی، ص۴١٨] و از مقاتل نو دمع السجوم در ترجمه نفس المهموم [نوشته علامه شعرانی، ص٢٨٩] را میتوان برشمرد.
این در حالی است که ماده «ق ل ل» در زبان عربی به دو معنا میآید: یکی کم بودن و دیگری نفی محض. فیومی در ذیل همین ماده مینویسد: «وَ قَد یُعَبَّرُ بِالْقِلَّةِ عَنِ العَدَمِ فَیقَالُ: قَلِیلُ الْخَیرِ أَی لَا یکادُ یفْعَلُه». [المصباح المنیر، ج٢، ص۵١۴].
ادیب توانمند سید هاشم تهرانی (قدس سره) در همین راستا مینویسد: «قلّ به معنی نباشد یا کم باشد استعمال میشود و پس از آن اسمی که فاعل آن و فعلی که صفت آن اسم است واقع میشود، چنانچه گوئی: «قَلَّ رجلٌ یکتبُ مثلَ زیدٍ» کم مردی باشد که مانند زید بنویسد یا نباشد مردی که مانند زید بنویسد و از قرینه معلوم میشود کدام را متکلّم قصد کرده.
و گاهی کلمه ما به آن ملحق میشود و پس از آن فعلی و فاعلی واقع میگردد و خودش فاعل ندارد، چنانچه گوئی: «قَلَّما یؤمنُ النّاس» کم ایمان میآورند مردم یا ایمان نمیآورند مردم و «قَلَّما سافرتُ» مسافرت نکردم یا کم مسافرت کردم.
و این فعل هیچگونه مشتقّات ندارد جز «قلیل» و در قرآن با کلمه ما بسیار آمده، مانند: «قَلِیلًا ما تُؤْمِنُونَ»، «قَلِیلًا ما تَذَکّرُونَ»، «قَلِیلًا ما تَشْکرُونَ» و مفسّرین در این آیات بر آن دو معنی اختلاف کرده اند؛ بعضی گفتهاند: کم ایمان میآورید و کم شکر میگزارید و کم متذکر میشويد و بعضی گفتهاند: ایمان نمیآورید و شکر نمیگزارید و متذکر نمیشوید.
و این دو ترکیب نیز از این فعل نقل شده: «قُلُّ رجلٍ یقولُ ذلك الّا زیدٌ» و «أقَلُّ رجلٍ یقولُ ذلك الّا زیدٌ»؛ اول صیغه مصدر و دوم صیغه اسم تفضیل است ولی هر دو به معنی «نباشد مردی که چنان گوید جز زید» است. این چنین صاحب تاج العروس از ابن جنّی نقل نموده ولی صاحب منتهی الارب ترکیب آن دو را گونه دیگری گفته و صیغه فعل گرفته است». [علوم العربیه، ج١، ص٢٩٨].
باری، گرچه ماده «ق ل ل» به خودی خود در هر دو معنای «کمی» و «نفی محض» به کار میرود، لیکن شواهد نشانگر آن است که مقصود امام (صلوات الله و سلامه علیه) نفی محض است. از این روی، ترجَمه سخن حضرت چنین میشود: «اکنون پشتم شکست و بیچاره شدم» نه اینکه «چارهام کم شد».
قرائن و سرنخهایی که به مقصود امام رهنمون میسازد، عبارتاند از:
١- قرینه مقابله؛ شکسته شدن کمر کنایه از بیچاره شدن هست، چرا که قوام بدن به کمر است و با شکسته شدن آن دیگر کاری از دست آدمی برنمیآید.
٢- قرینه مقامیه: امام در مقام ابراز نهایت اندوه خود در سوگ برادر میباشد و متناسب با این مقام بیچاره شدن هست نه کم چاره شدن.
٣- تواطؤ حیلت: حیله و چاره متواطی است نه مشکک؛ به بیان دیگر امر حیلت منحصر در بود و نبود است و متصف به قلت و کثرت نمیشود.
ألسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أبَا عَبدِ اللّهِ وَ عَلَى الأَْرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعاً سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
✅معنای جمله ألْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتِي امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) در ر
در تأیید آخرین مطلب یکی از دوستان مجازی این مطلب را فرستادند:
در ریاض السالکین مرحوم مدنی شیرازی همین نکته رو در معنا کردن بخشی از دعای صحیفه میآورند.
رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج3، ص: 466
«اعْتَرِفُ بِضَعْفِ قُوَّتى وَ قِلَّةِ حيلَتى»
و الحيلة: الحذق في تدبير الأمور، و هو إعمال الفكر و تقليبه حتى يهتدي إلى المقصود.
و المراد بالقلّة هنا: العدم، و كثيرا ما يعبّر بها عنه، فيقال: قليل الخير أي:
لا يكاد يفعله.
و الاعتراف له سبحانه بقلّة الحيلة، من حيث استحقاق العبد العجز لذاته عن جلب منافعه و دفع مضارّه، فهو لا يستطيع من نفسه أن يدبّر أموره و يعلم مرغوبه و محذوره
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌نسل پس از عاشورا
🔸کراجکی در رساله ای که با عنوان کتاب التعجب نوشته است، نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است:
"خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنواادرجا.
🔹بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند.بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین اسب تاختند. برخی از آنان - تازندگان اسب - نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سردر خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند. کراجکی نوشته است که این رسم تا زمان او نیز باقی بوده است.
🔸بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزه ای را که سر امام حسین بر آن بود را حمل می کرد...بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین را حرکت می داد تکبیر می گفت!
💡چرا و چگونه چنین اتفاقی افتاد؟ چرا عاشورای سال61 که تلخ ترین و موثرترین روز تاریخ اسلام و انسان است، آنگونه اتفاق افتاد؟ چرا مردم اندوه نمی خوردند؟...
سیدعطاءالله مهاجرانی / انقلاب عاشورا
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
حرکت گذاری کدام گزینه صحیح است:
«اذا ذکر جلیسک عندک أحداً بالسوء فاعلم انّک ثانیه»
الف) جَلیسُ, عِندَ، أنَّک، ثانِیه
ب) إذَا، ذُکِرَ، جَلیسُ، أعلَمُ
ج) ذَکَرَ، السَّوء، أعَلَمُ، ثانِیَه
د) عِندَک، السُّوءِ، أعلَمُ، إنَّک
#آزمون
تستهای بیشتر در تلگرام
https://t.me/nahvekarbordi
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
حرکت گذاری کدام گزینه صحیح است: «اذا ذکر جلیسک عندک أحداً بالسوء فاعلم انّک ثانیه» الف) جَلیسُ,
جواب گزینه «الف»
اذا ذَکَرَ جَلیسُکَ عِندَکَ أحداً بِالسوءِ فَاعلُم انّکَ ثانیهِ.
(وقتی همنشین تو از کسی نزد تو به بدی ساد کرد پس بدان که تو نفر دوم آن هستی)
ذَکَرَ: فعل معلوم و جلیسُ فاعلش است
عِندَ: مفعول فیه ومنصوب
احداً: مفعول به ومنصوب
بالسوء: جار ومجرور
اعلَم: فعل امر و فاعل آن ضمیر مستتر «أنتَ»
أنّ: حرف مشبه بعد از فعل غیر از قال آمده بنابراین همزه آن مفتوح است.
ثانی: خبر انَّ و اسم منقوص لذا اعرابش تقدیری است
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
▫️الإمام زينُ العابدين عليه السلام:
جاءَ رَجلٌ إلى النبيِّ صلى الله عليه و آله فقالَ : يا رسولَ اللّه ِما مِن عَمَلٍ قَبيحٍ إلّا قَد عَمِلتُهُ ، فهَل لِي مِن تَوبَةٍ؟
فقالَ لهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : فهَل مِن والِدَيكَ أحَدٌ حَيٌّ؟
قالَ: أبي ، قالَ : فاذهَبْ فَبَرَّهُ .
قالَ : فلَمّا ولّى ، قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : لَو كانَت اُمُّهُ!
🔘امام سجاد علیهالسلام میفرماید؛
مردى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و به ايشان عرض كرد: هيچ كار زشتى نيست كه نكرده باشم. آيا راه توبه و بازگشت برايم وجود دارد؟
حضرت فرمود: آيا از پدر و مادرت كسى زنده هست؟ عرض كردم: پدرم.
فرمود: برو و به او نيكى كن. وقتى آن مرد رفت، رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كاش مادرش مى بود!
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ>
نقش «أحسن» چیست؟
الف. بدل
ب. خبر
ج. عطف بیان
د. نعت
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ> نقش «أحسن» چیست؟ الف. بدل ب. خبر
جواب گزینه الف.
نکات 1. عطف بیان و نعت در تعریف و تنکیر باید از متبوع تبعیت کنند. بر خلاف بدل که میتواند مخالف باشد.
2. اضافهی لفظی اضافهای است که مضاف وصفی است که به معمول خود اضافه میشود. منظور از وصف در اینجا اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه و اسم منسوب است، لذا شامل مصدر، و همچنین سایر مشتقات صرفی ـ اسم آلت، اسم مکان و اسم زمان ـ که عامل نیستند، نمیشود
3. در اینکه اضافه اسم تفضیل و صفت مشبهه، لفظی است یا معنوی بین نحویون اختلاف است اگر اضافه معنوی بدانیم، «احسن» از «الخالقین» کسب تعریف کرده و میتواند صفت الله واقع شود، اما اگر اضافه لفظی باشد، احسن از خالقین کسب تعریف نمی کند در نتیجه نکره باقی مانده و نمیتواند نعت الله قرار گیرد.
<فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ>
نقش «أحسن» چیست؟
الف. بدل
ب. خبر
ج. عطف بیان
د. نعت
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است
الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ
ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة الوجهِ
ج. مررتُ بهندٍ الحسنة الوجهِ
د. مَرَرتُ بزیدٍ الضارب الرجلِ
#آزمون
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة ال
جواب گزینه ب
در این مثال «حسنة الوجه» اضافهی لفظی است، لذا «حسنة» از «الوجه» کسب تعریف نکرده است، بنابراین «حسنة» حال از «هند» است.
اما در گزینه د «الضارب الرجل» اضافهی لفظی است و «الضارب» از «الرجل» کسب تعریف نکرده است، ولی به واسطهی «ال» معرفه است، لذا نعت «زید» است.
در الف «إمرأة» نکره است. و اضافه «حسنه» به «الوجه» لفظی است، لذا «حسنة» از «الوجه» کسب تعریف نکرده و نکره است لذا نعت «إمرأة» است.
در ج «الحسنة الوجه» اضافهی لفظی است، ولی «حسنة» به واسطهی «ال» معرفه شده است. پس کسب تعریف آن از «ال» است نه به واسطهی اضافه. لذا «الحسنة» نعت «هند» است.
نکته
دو نوع اضافه داریم اضافه لفظی و معنوی . اضافه صفت به معمولش، اضافه لفظی است. لذا اضافه اسم فاعل و صفت مشبهه به معمولش لفظی است لذا کسب تعریف یا تخصیص ندارد و بر نکره بودن خود باقی میماند.
در کدام عبارت نعت به کار نرفته است
الف. مررتُ بإمرأةٍ حسنة الوجهِ
ب. مررتُ بهندٍ حسَنَة الوجهِ
ج. مررتُ بهندٍ الحسنة الوجهِ
د. مَرَرتُ بزیدٍ الضارب الرجلِ
#آزمون
با جواب به این تست مشخص میشود به مباحث اضافه لفظی و معنوی مسلّط هستید یا خیر.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
درباره «نعم» و «العمل» کدام گزینه صحیح است
«نعم ما تعمل العمل الصالح»
الف) فعل للمدح، مبتدا مؤخر
ب) فعل للمدح، مفعول و منصوب
ج) فعل للمدح، خبر نعم و مرفوع
د) حرف جواب، مبتدأ و مرفوع
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ:
هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک
از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود:
(ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری)
ترکیب عبارت
هو: مبتدا
ان تخرج: فعل و فاعل
تأویل به مصدر، خبر هو محلا مرفوع
من بیتک: جارومجرور متعلق به تخرج
لا: نافیه
تلقی: فعل و فاعل
احدا: مفعول به
الا: ادات استثنا
رایت: فعل و فاعل
له: متعلق به رایت
الفضل: مفعول رایت
علیک: متعلق به فضل
موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910
🆔
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه دربارهی «هدی» در «وَ یَزیدُ اللهُ الّذینَ اهتَدَوا هدیً» درست است؟
الف) تمییز
ب) مفعول له
ج) مفعول مطلق
د) مفعول به
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا ت
جواب گزینه د
«یزید» از افعال دو مفعولی است، مفعول اولش «الذین» است.
و كسانى كه هدايت يافتهاند خدا بر هدايتشان افزوده
#ضرب_المثل
✅ مالٌ تَجْلِبهُ الرِّیاحُ تَأَخذهُ الزَّوابعُ
(باد آورده را باد میبرد.)
ترکیب:
مال: مبتدا
تجلب: فعل
ه: مفعول محلا منصوب
الریاح: فاعل
تجلب الریاح: جمله وصفیه محلا مرفوع
تاخذ: فعل
ه: مفعول محلا منصوب
الزوابغ: فاعل
تاخذ الزوابغ: جمله خبریه، محلا مرفوع
#آزمون
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در این آیه خبر چیست؟
<وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم>
الف. مفرد
ب. جمله فعلیه
ج. جمله اسمیه
در. شبه جمله
از بهترین اعراب القرآن ها که وجوه مختلف اعرابی را بیان کرده است، التفصیل فی اعراب القرآن خطیب است که متاسفانه در نرم افزار ادبیات عرب نور وجود ندارد امروز چندجلد آن را بارگزاری میکنم