eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
218 ویدیو
71 فایل
با خرید مستقیم از ادمین خدمات بگیرید👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 تماس👇 09151566432 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
با توجه به ماه رمضان که ماه امیر المومنین است در این ایام از معارف نهج البلاغه استفاده میکنیم
✅کلمه ریاضت لَأَرُوضَنَّ نَفْسِي رِيَاضَةً تَهِشُّ مَعَهَا إِلَى الْقُرْصِ إِذَا قَدَرت عَلَيْهِ مَطْعُوماً وَ تَقْنَعُ بِالْمِلْحِ مَأْدُوما نهج البلاغه45 نفس خويش را چنان تربیت کنم كه وقتی قرص نانى بيابد شادمان شود و به جای خورش به نمک قناعت کند. 🔷کلمه ریاضت در زبان فارسی به معنای سختی دادن به نفس است که می‌تواند ریاضت درست یا ریاضت نادرست باشد اما در زبان عربی به "تربیت و پرورشی که با تکرار و ممارست و زحمت حاصل شود" ریاضت می‌گویند. در نامه 45 نهج البلاغه📝 این کلمه به کار رفته و حضرت خواسته‌اند بیان کنند که من نفسم را با زحمت و ممارست چنان تربیت می‌کنم که وقتی قرص نانی بیابد از آن به عنوانی خوراکی خود شادمان شود و به عنوان نان خورش به نمک قناعت بکند. 🔸🔹برخی مترجمان جمله «أروضنّ نفسی ریاضةً» را به معنای "تربیت کردن" برگردانده‌اند اما متاسفانه برخی مترجمان کلمه ریاضت را با معنای فارسی‌اش درآمیخته و به معنای "ریاضت" برگردانده‌اند. ◀️ دو نکته: نکته اول: مترجمانی که «اروضنّ» را به «ریاضت» برگردانده اند موجب شده اند اهالی عرفانهای کاذب،متصوفه و جریانهای صوفیگرایانه حوزوی پیش فرضهای مورد علاقه خود را از عبارت امام علی ع برداشت کنند که برداشت ناروایی است. نکته دوم: اینکه انسانی بتواند قرص نان را به عنوان غذای خود «تحمل کند» خوب است اما امام ع، خود را «تحمل قرص نان» قرار نداده‌اند بلکه «شادمانی از قرص نان» قرار داده‌اند! این، نکته عمیقی است که نباید از تامل در آن محروم ماند. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
بررسی کنید تفاوت معنایی «زید افضل رجل» با «زید افضل الرجال» چیست؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
🌺 تمییز منقول از فاعل مفعول و مبتدا در قرآن همانطور که گفتیم تمییز بر دو قسم است: 1️⃣تمییز منقول مانند: «فاضَ الاناءُ ماءً»؛ در این مثال "ماءً" تمییز نسبت و منقول از فاعل است و در اصل «فاضَ ماءُ الاناء» بوده که "ماء" از فاعل به تمییز نقل پیدا کرده است. 2️⃣تمییز غیر منقول تمییز در این نوع از چیزی نقل داده نشده است؛ مانند: «کفی بالموت واعظاً»؛ در این مثال تمییز (واعظاً) از چیزی نقل داده نشده است. در تصویر با هم بررسی می کنیم. گوشه ای از نحو کاربردی عالی
تفاوت «جاءنی الرجلان کلاهما» با «جاءنی الرجلان انفسهما» چیست؟ با اینکه در هر دو تاکید معنوی به کار رفته است؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تفاوت «جاءنی الرجلان کلاهما» با «جاءنی الرجلان انفسهما» چیست؟ با اینکه در هر دو تاکید معنوی به کار ر
. 📌 تفاوت «جاءَ الزیدانِ کلاهما» با «جاءَ الزیدانِ أنفسهما» جمله‌ی اول در صورتی گفته می‌شود که مخاطب فکر کند تنها یک نفرشان آمده و اسنادی که به هر دو صورت گرفته، سهوی بوده است، لذا برای دفع توهم، متکل از لفظ «کلاهما» استفاده می‌کند. امّا جمله‌ی دوم در صورتی بیان می‌شود که مخاطب خیال کند کسی که آمده منشی یا نامه بران زید و بکر است نه خودشان، یا اینکه بکر آمده و زید او را تحریک به رفتن کرده ولی خودش نیامده است و یا اینکه بکر آمده و زید نیامده است. در اینجا برای رفع توهم از «انفسهما» استفاده می‌شود. ✅ دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
«عندی ثلاثةُ أثواب» (سه لباس دارم) اعراب اثواب چه می تواند باشد؟ رفع یا جرّ؟ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«عندی ثلاثةُ أثواب» (سه لباس دارم) اعراب اثواب چه می تواند باشد؟ رفع یا جرّ؟ 💥منتظر جواباتون هستم
421.3K
📌هم رفع صحیح است و هم جر همانطور که می دانید در اعداد سه تا ده، تمییز عدد جمع و مجرور است. نکته مهم اینکه معدود می‌تواند به جای تمییز، نقش عطف بیان یا نعت داشته باشد. در این صورت اعراب معدود با عدد باید مطابقت داشته باشد، بنابراین هم «عندی ثلاثةُ أثوابٍ» و «عندی ثلاثةٌ أثوابٌ» صحیح است. @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
📌 بررسی لفظ «أول» کلمه‌ی «اول» چند وجه دارد: 1️⃣ اسم به معنای ابتدای شیء که بر اساس موقعیتش در جمله نقش می‌پذیرد، مانند: أوّل المرض حرارة (ابتدای بیماری حرارتست) 2️⃣ اسم تفضیل به معنای «أسبق» که غیر منصرف است و بر اساس نیاز جمله نقش می‌پذیرد، مانند: مررت بطالب أوّل من رفقائه (از کنار دانشجویی گذشتم اولین از رفیقانش است) 3️⃣ ظرف زمان به معنای «قبل» که منصوب است و حالات مختلفی دارد: الف) چنانچه اضافه شود، لفظاً منصوب می‌شود، مانند: «جئتُ أولَ صباحٍ» ب) چنانچه مضاف الیه محذوف باشد ولی لفظش در نیت باشد، لفظاً منصوب است، مانند: «ركض الطلاب و جاء زيد أوّلَ» ج) چنانچه مضاف الیه مخذوف باشد و لفظ و معنایش در نیت باشد، در این صورت تنوین گرفته و لفظاً منصوب می‌شود، مانند: «درست أوّلاً» د) چنانچه لفظ مضاف الیه محذوف باشد ولی معنایش در نیت باشد، مبنی بر ضمّ می‌شود، مانند: «درست أوّلُ». @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی
همانطور که میدانید اسمهای غیر منصرف تنوین نمیگیرند، مانند: «مررتُ بأحمدَ» یا «رأیتُ مساجدَ» سؤال این است چرا در آیه «وَ لَيَالٍ عَشْرٍ» «لیالٍ» که غیر منصرف است، تنوین گرفته است ولی در این آیه تنوین نگرفته است: <سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً> ‏ جوابتون تفصیلا برام بفرستید👇 @ostad_shoo 📌دوره های استادشو👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 @nahvekarbordi 👈کانال نحو کاربردی