«ما» در جمله : «إنَّما علیٌ شجاعُ» چیست؟
الف) مای ظرفیه
ب) مای موصولی
ج) مای کافه
د) مای استفهامی
#آزمون ۹۲
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد».
کدام گزینه اشتباه است؟
الف) أنتم
ب) أنتما
ج) أنتنّ
د) هما
#آزمون ۹۳
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
«....لَم تدعوا إلا الله الواحد». کدام گزینه اشتباه است؟ الف) أنتم ب) أنتما ج) أنتنّ د
گزینه «ج»،
«انتُنَّ» ضمیر صیغهی 12 بوده که فعل مضارع هم صیغهی با آن هنگام جزم، نونش حذف نمیشود، لذا «أنتن لَم تدعونَ» صحیح است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون ۹۴
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر جمله است الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها> ب. <مَا الْحَياةُ
جواب گزینه ج
در تمام آیات استثنا مفرغ به کار رفته است
استثنا مفرغ استثنایی است که در کلام منفیست و مستثنی منه در آن ذکر نشده است.
تمام آیات بالا با ادات نفی شروع شده است.
در استثنا مفرغ کلمه پس از الا بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد.
در تمام آیات از ادات شبیه به لیس استفاده شده که عملش به واسطه الا از بین رفته لذا در جملات به جای اسم و خبر، مبتدا و خبر وجود دارد.
بر این اساس در آیه اول هی مبتدا و اسماء خبر و سمیتم نعت اسما است.
در دومین آیه نیز لعب خبر مفرد است.
در آیه سوم، منا نعت مبتدای محذوف است
اصل عبارت چنین است: ما احد منا الا له مقام معلوم
منا متعلق به محذوف و نعت احد محذوف است
خبر احد محذوف، جمله اسمیه له مقام است.
له خبر مقدم و مقام مبتدای موخر است.
پس در آیه سوم خبر جمله اسمیه است.
در آیه آخر نیز واحده خبر امرنا است و کلمح البصر نعت واحده است
در کدام آیه خبر جمله است
الف. <إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها>
ب. <مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ>
ج. <ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ>
د. <ما أَمْرُنا إِلَّا واحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ>
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون ۹۵
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک
ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ
د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#آزمون ۹۵ اعراب کدام گزینه درست است؟ الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ
جواب گزینه «ج»
هر کجا سوال کنی جوابت میدهم
«ایّان» اسم شرطی است که جازم دو فعل است، (ردّ الف، د. به اعراب آخر افعال توجه کنید) و فعل دوم اجوف است که حرف علّه آن در جزم حذف شدهاست، در «ب»، «یاء» «أجیب» به دلیل التقاء ساکنین باید حذف شود.
اعراب کدام گزینه درست است؟
الف) أیَانَ تَسألْنی اُجیبُک ب) اَیّان تسَالْنی اَجِیبْکَ ج) ایان تساَلْنی اَجِبْکَ د) ایانَ تَسألُنی اُجبیُکَ
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
#آزمون
در کدام عبارت فعل استثنا وجود دارد
الف. رأيتُ امرأةً لا تكونُ هنداً
ب. مَررتُ بامرأةٍ ليسَتْ هنداً
ج. جاءَ النساءُ لا یکونُ هندَ
د. ما جاء امرأةٌ عَدَتْ هنداً
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کلمه مناسب برای تکمیل فرمایش پیامبر گرامی اسلام
«انا و انت، یا علی! ... هذه الامۀ» کدام است؟
الف) ابان
ب) أبوان
ج) أبَوا
د) أبوَینِ
#آزمون ۹۶
#آسان
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
✅معنای جمله ألْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتِي
امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) در روز عاشورا بر بالین غرقه به خون قمر بنی هاشم بنشست و لختی گریست، آنگاه فرمود: «ألْآنَ انْکسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِیلَتِي». [بِحار الانوار، ج۴۵، ص۴٢]
بیشتر مقاتل پارسی –تا بدانجا که در دسترس نگارنده بود- این سخن را چنین ترجَمه کردهاند: «اکنون پشتم شکست و چارهام کم شد». از مقاتل کهن روضة الشهداء [نوشته ملاحسین کاشفی، ص۴١٨] و از مقاتل نو دمع السجوم در ترجمه نفس المهموم [نوشته علامه شعرانی، ص٢٨٩] را میتوان برشمرد.
این در حالی است که ماده «ق ل ل» در زبان عربی به دو معنا میآید: یکی کم بودن و دیگری نفی محض. فیومی در ذیل همین ماده مینویسد: «وَ قَد یُعَبَّرُ بِالْقِلَّةِ عَنِ العَدَمِ فَیقَالُ: قَلِیلُ الْخَیرِ أَی لَا یکادُ یفْعَلُه». [المصباح المنیر، ج٢، ص۵١۴].
ادیب توانمند سید هاشم تهرانی (قدس سره) در همین راستا مینویسد: «قلّ به معنی نباشد یا کم باشد استعمال میشود و پس از آن اسمی که فاعل آن و فعلی که صفت آن اسم است واقع میشود، چنانچه گوئی: «قَلَّ رجلٌ یکتبُ مثلَ زیدٍ» کم مردی باشد که مانند زید بنویسد یا نباشد مردی که مانند زید بنویسد و از قرینه معلوم میشود کدام را متکلّم قصد کرده.
و گاهی کلمه ما به آن ملحق میشود و پس از آن فعلی و فاعلی واقع میگردد و خودش فاعل ندارد، چنانچه گوئی: «قَلَّما یؤمنُ النّاس» کم ایمان میآورند مردم یا ایمان نمیآورند مردم و «قَلَّما سافرتُ» مسافرت نکردم یا کم مسافرت کردم.
و این فعل هیچگونه مشتقّات ندارد جز «قلیل» و در قرآن با کلمه ما بسیار آمده، مانند: «قَلِیلًا ما تُؤْمِنُونَ»، «قَلِیلًا ما تَذَکّرُونَ»، «قَلِیلًا ما تَشْکرُونَ» و مفسّرین در این آیات بر آن دو معنی اختلاف کرده اند؛ بعضی گفتهاند: کم ایمان میآورید و کم شکر میگزارید و کم متذکر میشويد و بعضی گفتهاند: ایمان نمیآورید و شکر نمیگزارید و متذکر نمیشوید.
و این دو ترکیب نیز از این فعل نقل شده: «قُلُّ رجلٍ یقولُ ذلك الّا زیدٌ» و «أقَلُّ رجلٍ یقولُ ذلك الّا زیدٌ»؛ اول صیغه مصدر و دوم صیغه اسم تفضیل است ولی هر دو به معنی «نباشد مردی که چنان گوید جز زید» است. این چنین صاحب تاج العروس از ابن جنّی نقل نموده ولی صاحب منتهی الارب ترکیب آن دو را گونه دیگری گفته و صیغه فعل گرفته است». [علوم العربیه، ج١، ص٢٩٨].
باری، گرچه ماده «ق ل ل» به خودی خود در هر دو معنای «کمی» و «نفی محض» به کار میرود، لیکن شواهد نشانگر آن است که مقصود امام (صلوات الله و سلامه علیه) نفی محض است. از این روی، ترجَمه سخن حضرت چنین میشود: «اکنون پشتم شکست و بیچاره شدم» نه اینکه «چارهام کم شد».
قرائن و سرنخهایی که به مقصود امام رهنمون میسازد، عبارتاند از:
١- قرینه مقابله؛ شکسته شدن کمر کنایه از بیچاره شدن هست، چرا که قوام بدن به کمر است و با شکسته شدن آن دیگر کاری از دست آدمی برنمیآید.
٢- قرینه مقامیه: امام در مقام ابراز نهایت اندوه خود در سوگ برادر میباشد و متناسب با این مقام بیچاره شدن هست نه کم چاره شدن.
٣- تواطؤ حیلت: حیله و چاره متواطی است نه مشکک؛ به بیان دیگر امر حیلت منحصر در بود و نبود است و متصف به قلت و کثرت نمیشود.
ألسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أبَا عَبدِ اللّهِ وَ عَلَى الأَْرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعاً سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
✅معنای جمله ألْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتِي امام حسین (صلوات الله و سلامه علیه) در ر
در تأیید آخرین مطلب یکی از دوستان مجازی این مطلب را فرستادند:
در ریاض السالکین مرحوم مدنی شیرازی همین نکته رو در معنا کردن بخشی از دعای صحیفه میآورند.
رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين، ج3، ص: 466
«اعْتَرِفُ بِضَعْفِ قُوَّتى وَ قِلَّةِ حيلَتى»
و الحيلة: الحذق في تدبير الأمور، و هو إعمال الفكر و تقليبه حتى يهتدي إلى المقصود.
و المراد بالقلّة هنا: العدم، و كثيرا ما يعبّر بها عنه، فيقال: قليل الخير أي:
لا يكاد يفعله.
و الاعتراف له سبحانه بقلّة الحيلة، من حيث استحقاق العبد العجز لذاته عن جلب منافعه و دفع مضارّه، فهو لا يستطيع من نفسه أن يدبّر أموره و يعلم مرغوبه و محذوره
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌نسل پس از عاشورا
🔸کراجکی در رساله ای که با عنوان کتاب التعجب نوشته است، نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است:
"خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنواادرجا.
🔹بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند.بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین اسب تاختند. برخی از آنان - تازندگان اسب - نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سردر خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند. کراجکی نوشته است که این رسم تا زمان او نیز باقی بوده است.
🔸بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزه ای را که سر امام حسین بر آن بود را حمل می کرد...بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین را حرکت می داد تکبیر می گفت!
💡چرا و چگونه چنین اتفاقی افتاد؟ چرا عاشورای سال61 که تلخ ترین و موثرترین روز تاریخ اسلام و انسان است، آنگونه اتفاق افتاد؟ چرا مردم اندوه نمی خوردند؟...
سیدعطاءالله مهاجرانی / انقلاب عاشورا
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9