⚡️تقلیل دینداری به عزاداری
/تشیع نام و تشیع مرام
🔸 استاد محمد اسفندیاری در کتاب "حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین(ع) تا تحریفات عاشورا" با بیانی کامل و زیبا به موضوع تقلیل دینداری به عزاداری پرداختهاند.
▫️ قسمتی از متن ایشان :
▫️عاشورا جزئی از تاریخ است که ممکن بود رخ ندهد.
این احتمال قوی بود که امام (ع) در قیامش به پیروزی برسد و یا پیشنهادهایش را برای جلوگیری از جنگ بپذیرند و به شهادت نرسد.
▫️هدف آن حضرت در این قیام، احیای دین بود، نه اینکه میخواست کشته شود تا مردم عزاداری کنند. آنچه از امام حسین بزرگتر و ارزشمندتر است، دین است، و برای دین بود که آن حضرت سر و جان داد.
بنابراین نباید هدف امام تحتالشعاع شخص امام قرار بگیرد و دینداری به عزاداری تقلیل یابد.
دینداری در حاشیه عزاداری نیست، بلکه عزاداری جزئی از دینداری است.
▫️ از عاشورا آیینی خودبنیاد ساختن، عاشورا را از دین بیرون آوردن و به آن استقلال بخشیدن، چیزی به نام «دستگاه امام حسین» پدید آوردن و دینداری را در عزاداری خلاصه کردن، تحریفی است که من آن را قربانی کردن دین به پای عاشورا می شمارم.
▫️کسانی که گرفتار چنین تحریفی شدهاند، محرم را محترمتر از ماه رمضان، عاشورا را مهمتر از بعثت، روضه را بهتر از مناجات، کربلا را برتر از مکه، و زیارت امام حسین(ع) را عظیمتر از زیارت خانه خدا میشمارند. این عده میپندارند امام حسین تن به شهادت داد تا شیعیان عزاداری کنند، و عزاداری کنند برای اینکه ثواب ببرند. ایشان ماورای عاشورا را، که هدف امام حسین بود و موضوعیت داشت، نمیبینند و فراتر نمیروند.
▫️به صراحت بگویم که امام حسین طریقیت دارد، نه موضوعیت.
او مردم را به خودش دعوت نمیکرد، بلکه به خدا دعوت میکرد و سنت پیامبر...
اساسا ائمه طاهرین(ع) علامتهای راه هستند. باید از طریق آنها به راه درست رفت و درست راه رفت.
هر علامتی میگوید به من بنگرید تا راه را بیابید، نه اینکه چنان در من بنگرید که از راه باز مانید. به علامتها نباید با نگاه استقلالی نگریست بلکه باید آنها را راهنما دانست و به راه نگریست.
▫️در عصر حاضر دو نوع تشیع به چشم میخورد: تشيع نام و تشیع مرام.
در تشیع نخست بیشتر بر نام و مقام اهل بیت و حقانیت ایشان در مقابل خلفا تأکید میشود و کارکردش بیشتر روضه و عزاداری و زیارت و بدگویی از خلفاست؛ یعنی تولی و تبری.
این تشیع در شعائر و شعار خلاصه میشود و اختلاف عمدهاش با مذهب تسنن، موضوعی تاریخی است که امروزه موضوعیت ندارد و مربوط به قرنها پیش است.
▫️اما در تشیع دیگر بر پیروی از مرام اهلبیت و ادامه آن تأکید میشود.
در این تشیع، زنده نگه داشتن نام اهلبیت، به هر طریق، از جمله با روضه و عزاداری و زیارت، برای استمرار راه ایشان است؛ یعنی مکارم اخلاقی و فضائل معنوی و عدالت و قسط و دیگر ارزشهای الهی و انسانی. این تشیع در تولی و تبری تاریخی خلاصه نمی شود، بلکه موضوع آن همواره زنده است.
▫️در تشیع نام، ائمه طاهرین(ع) موضوعیت دارند و مهم، احیای نامشان است؛ ولی در تشیع مرام، ایشان طریقیت دارند و مهم، احیای مرامشان است. تشیع نام، تشیع شکل و شعار است، اما تشيع مرام، تشیع راه و آرمان.
▫️اکنون دو گروه شیعه نامی و شیعه مرامی وجود دارند:
یکی همواره از امامان میگوید و نامشان را بزرگ میدارد، و یکی دیگر راه و ادامه راهشان را میپوید و به اهداف و آرمانهایشان چشم میدوزد.
▫️آن گروهی به امامان نزدیکترند که مرامشان را مطمح نظر دارند.
حسین حسین گفتن کسی را حسینی نمی کند، بلکه حسینیوار زیستن، آدمی را حسینی میگرداند. شیعه دیگر است و متشیع دیگر.
حتی اگر کسی نام حسین را نشنیده باشد، و یا در سراسر عمرش به زبان نیاورده باشد، اما در مسیر اخلاق عدالت و آزادی باشد، به امام حسین نزدیکتر است از کسی که حسین حسین می گوید و راهش را نمی پوید. حسینیان بی عنوان بر غير حسینیان دارای عنوان برتری دارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ▫️▫️▫️....
"ادامه این یادداشت را در کتاب حقیقت عاشورا، صفحه۳۹۷ بخوانید"
............
@najafpoormh
💠▫️💠▫️💠▫️▫️▫️
آیت الله العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
@najafpoormh
» آیت الله العظمی شبیری زنجانی: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد - پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید موسی شبیری زنجانی -دام ظلّه العالی
https://zanjani.ir/%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b8%d9%85%db%8c-%d8%b4%d8%a8%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%b7-%d8%af%d8%b1/?fa
ببخش تا آقا باشی
وشکیبا باش تا موفق شوی.
#حدیث
امیرالمومنین علیه السلام
غررالحکم و دررالحکم
@najafpoormh
🔽❌ـ
عده ای در حالی از ایام محسنیه به عنوان ایام هتک حرمت به خانه امیرالمومنین علی علیهالسلام سخن میگویند که در #هیچ منبعی ایام دقیق آن مشخص نشده است و آنها به صورت تقریبی، آن را چند روز پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله فرض میکنند، 😕
در حالی که معلوم نیست این واقعه چند پس روز از رحلت پیامبر اتفاق افتاده است، و ممکن است این اتفاق در ایام نهمربیع واقع شده باشد که این عده به شادی و پایکوبی در آن روزها می پردازند!🤦‼️😧🤭
@najafpoormh
ـ
دهه سازی ها غیر از محرم، بدعت هستند نه شعائر/ ... | پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
https://v-o-h.ir/social/33799/%d8%b9%d9%84%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87%d8%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%db%8c%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85-%d8%b9%d8%b2%d8%a7%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/
دهه محسنیه از کجا آمده است؟
دهه صادقیه از کجا آمده است؟
اینها به نظرم همهاش #بدعت است نه شعائر.
آن نوع عزاداری هم که برای امام حسین میکنیم فقط باید مختص خود آن حضرت باشد. عزاداری با سر و پایبرهنه یا اینکه گل به پیشانی میمالند یا طبل و سنج و دستهها و علمات، فقط برای امام حسین است؛ اما دیگر لزومی ندارد برای عزای سایر امامان، این کارها را انجام بدهیم.
ـ....
@najafpoormh
▫️دهه «محسنیه» و انتساب سودجویانه به مراجع/
▫️قداستزدایی در سایه افراط |
خبرگزاری بین المللی شفقنا
https://fa.shafaqna.com/news/659576/%D8%AF%D9%87%D9%87%E2%80%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%85/
▫️▫️▫️
@najafpoormh
▫️▫️▫️〰〰〰〰〰
📖 تمدن اسلامی
تمدن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادی میتواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است، برسد، زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگیِ جهان طبیعت. تمدن اسلامی یعنی این.
شاخصهٔ اصلی و عمومی این تمدن، بهرهمندی انسانها از همهٔ ظرفیتهای مادی و معنوی است که خدای متعال برای تأمین سعادت و تعالی انسان در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است.
#تمدن_اسلامی
#انقلاب_اسلامی_ایران
@najafpoormh