⚡نُهمربیع مناسبتی از میراث غالیان(بخش اول)
✍مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. دراینباره داستانها و افسانههای بسیاری نیز میان آنها رواج یافته که بیشتر آنها را میتوان ساخته و پرداختهٔ فرهنگ عوام دانست.
اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و حتی یک کتاب را نمیتوان یافت که ماه دیگری را برای این واقعه ثبت کرده باشد.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع نادرست دانستهاند. شیخ مفید، (درگذشت: ۴۱۳ق)، ابن ادریس حلی (د: ۵۹۸ق)، سید بن طاووس (د: ۶۶۴ق) علامهٔ حلی (د: ۷۲۶ق) شیخ ابراهیم بن علی کفعمی (د: ۹۰۵ق) تعدادی از این علما هستند. (برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به: مهدی مسائلی، نهمربیع جهالتها خسارتها، نشر آرما، ص۱۲ تا۲۲)
اما مستند اعتقاد به قتل خلیفه دوم در روز نهمربیع چیست؟
این اعتقاد مستندی جز روایتی مشهور به «رُفع القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع آن کتابهای متأخر شیعه مربوط به قرن هشتم به بعد هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابلاعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: همان، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. توضیح بیشتر اینکه:
با بررسی کتابهای غالیان نُصیریه در مییابیم، نهمربیع از اعیاد مهم این فرقه از غُلات به حساب میآید که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. آقای عمیدرضا اکبری در کانال تلگرامی غلوپژوهی در یادداشتهایی عید نهمربیع را در منابع نُصیریه بررسی کرده است. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نصیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتاب "سبیل راحة الارواح" معروف به "مجموع الاعیاد" نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مهرگان از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از روایتهای ذکر شده توسط وی تقریباً همان روایتِ مشهوری است که ما در بالا از آن سخن گفتیم و به کتب شیعه امامیه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است. (طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
شاید کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی این روایت از نُصیریه به منابع امامیه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن نزد امامیه، و وجود یک راوی عامی (محمد بن العلاء الهمدانی) و یک راوی امامی (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی و راهیابی آن به منابع متأخر بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نصیریه در آن مشهود است، از جمله اینکه در ابتدای آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِر غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. با این حال، غلات نشانهی بارز و آشکاری در این روايت دارند که
بر انطباقش بر آثار غالیان تردید باقی نمیگذارد و آن فراز معروف رُفعالقلم در این روایت است. حقیقت اینکه غالیان در فرهنگ اسلامی به دو گزاره شناخته میشوند:
۱. اعتقاد به خداباوری نسبت به امامان یا شخصیتهای برجسته اسلامی
۲. گذر از شریعت و نادیده گرفتن قوانین و دستورات الزامی و تحریمی دین( به اصطلاح حلال کردن حرامها و ترویج فرهنگ لاابالیگری)
البته غالیان این محتواها را با توجیهات و لطایفی در قالب روایت به فرهنگ اسلامی و مذهبی وارد میکنند، مثلاً با عنوان ظهور و تجلی خداوند، اعتقاد به خداباوری امامان را توجیه و ترویج میکنند.
>>ادامه یادداشت در بخش دوم>>>
..........
@azadpajooh
ــــــــــــــــــــــــــــــ.. @najafpoormh
⚡نُهمربیع مناسبتی از میراث غالیان(بخش دوم)
<<ادامهی بخش اول<<
در فرازی از روایت معروف نهمربیع نیز به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«وَ أَمَرْتُ الْکرَامَ الْکاتِبِینَ أَنْ یرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کلِّهِمْ ثَلَاثَةَ أَیامٍ مِنْ ذَلِک الْیوْمِ وَ لَا أَکتُبُ عَلَیهِمْ شَیئاً مِنْ خَطَایاهُمْ کرَامَةً لَک وَ لِوَصِیک؛ به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
در این فراز غالیانه از روایت تأکید میشود:
یک: قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود.
دو: هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.(لَا أَکتُبُ عَلَیهِمْ شَیئاً مِنْ خَطَایاهُمْ)
این جمله وسیلهای برای افراد لااُبالی تبدیل شده است تا حرمت بندگی خداوند را شکسته و هرآنچه میخواهند در این ایام انجام دهند.
اما چه ظلم و خیانتی بالاتر از آنکه این جملات را به بزرگانی نسبت دهیم که همواره میفرمودند: «لا تُنَالُ وَلَایتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع ؛ به ولایت ما نتوان رسید جز با عمل نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه».
متأسفانه بعضی که به مناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبع جعل آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. خلاصه آنکه بعضی به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش میزنند.
حاصل سخن اینکه با بررسی کتابهای نصیریه به این نتیجه میرسیم که از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در امامیه پیدا کرد و با حمایت نهاد سلطنت، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند.
.........
@azadpajooh
ــــــــــــــــــــــــــــــ.. @najafpoormh
⚡️آغاز امامت امام عصر(ع) موضوعی عرفی است/ حکم جشن آغاز امامت، مثل جشن میلاد است
✍مهدی مسائلی
نهمربیع الاول، نخستین روز امامت حضرت مهدی(عج) است. ولی از آنجا که عدهای برای این روز مناسبت دیگری در نظر گرفتهاند و به خاطر دلبستگیشان به آن عنوان، به هیچ وجه نمیپذیرند که روز نهمربیع به عنوان روز آغاز امامت امام عصر(عج) نامگذاری شود. از این رو شبهاتی را در این زمینه مطرح میکنند. در ادامه به بررسی دو شبهه دراینباره میپردازیم.
✅ شبهه اول:
«در سیره ائمه (ع) هرگز نداریم که توصیه به بزرگداشت آغاز امامت آنها شده باشد. جشن آغاز امامت یک بدعت است. اين روش فرزندان پادشاهان و سلاطين ظلم و جور است كه به دنبال مرگ پدر بودند تا خود به فرمانروايي برسند، در كجای تاريخ ديده ايد فرزندان ائمه از شهادت پدر بزرگوارشان خوشحالی كنند؟!»
🔺در پاسخ میگوییم:
این افراد در حالی جشن آغاز امامت امام عصر(عج) را بدعت میدانند که با تمسک به قاعده «تعظیم شعائر الهی» و بسط مفهوم آن، بسیاری از رفتارهای موهن همچون قمهزنی را به عنوان مناسک مذهبی به حساب میآورند. اگر جشن آغاز امامت در سیره ائمه(ع) وجود ندارد، جشن میلاد ائمه(ع) هم وجود ندارد. توصیه به عزاداری برای سایر ائمه(ع) به غیر از امام حسین(ع) هم در روایات و سیره ائمه(ع) وجود ندارد.
چرا این عده جشن تولد را سیره مستکبرانه پادشاهان برای بزرگداشت خویش به حساب نمیآورند یا آن را برگرفته از فرهنگ غربی نمیدانند؟!
البته به کار بردن عنوان جشن "تاجگذاری امام زمان" برای این روز در شأن امامت نیست و برگرفته از نگاه عاميانه به امام است.
به هرحال، امروز هیچکس در روز نهمربیع برای شهادت امام حسن عسکری(ع) شادی نمیکند و گره زدن آغاز امامت در روز نهمربیع با مصیبت شهادت امام یازدهم در هشتمربیع نوعی مغالطه است.
✅شبهه دوم: آغاز امامت ولیعصر (عج) بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسکری در روز هشتمربیع اتفاق افتاده است نه نهمربیع!
🔺در پاسخ می گوییم:
اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی دربارهی آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم. ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید دید عرفِ مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرفِ اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او را برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت میگیرند.
🔺پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) هیچ اشکالی ندارد، چنان که سید بن طاوس با رد عنوان قتل خیلفه دوم در این روز، این احتمال را بیان میکند که شاید شادی شیعیان در روز نهم ربیع در ابتدا به خاطر همین مناسبت عظیم بوده است، ولی بعدها این شادی دست خوش انحراف شده است. وی در اقبالالاعمال مینویسد:
«اکنون که زمان رحلت مولای ما امام حسن عسگری(ع)، چنان که بزرگان ذکر کردند در روز هشتم ربیع الاوّل رخ داده است، آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی(عج) بر امّت، روز نهم ربیع الاوّل خواهد بود و شاید تعظیم این روز، روز نهم ربیع الاوّل، به لحاظ این مناسبت برتر و برای توجّه به آن مولای بزرگ و کامل باشد.»( اقبال، ج۳، ص۱۱۳.)
ممکن است بعضی مناسبت آغاز امامت امام زمان را در راستای گسترش مناسبتها و مناسک تفسیر کنند ولی این مناسبت برخلاف مناسبتهای سوگواری لوازم و شئونی را بر زندگی اجتماعی و دینی مردم تحمیل نمیکند و مناسکی را پی ندارد.
..........
@azadpajooh
ــــــــــــــــــــــــــ @najafpoormh
اگه دقت کرده باشید، بعضی مطالب را همراه با لینک کانال میذارم
تا اینجوری، کانالش هم معرفی کرده باشم
مثل کانال بدون سانسور
کانال آزادپژوه
کانال شیخ فرهاد فتحی
و...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خسارت باورنکردنی ایران در دوران جنگ!!
⁉️ ژاپن از زیر تَل خاک ژاپن شد؛ ایران با ۴ تا تیر و ترکش هنوز سرپا نشده؟!!
______________________
🔸 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی به مناسبت هفته #دفاع_مقدس
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
@najafpoormh
🔰اگر رقص و آواز باعث آرامش و دوری از اضطراب میشد باید تو کشور های دیگه این اتفاق می افتاد
❇️ محض اطلاع برزیل یکی از کشورهاییست که بزرگترین کاراناوال های رقص و شادی در جهان را برگزار می کند
🔹اما جالبه که پنجمین کشور افسرده دنیاست
(🔹 #آمریکا هم دومین کشور افسردهٔ دنیاست،،، و این یعنی...!")
▫️منبع:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/depression-rates-by-country
@najafpoormh
@najafpoormh
#کتاب تاریخ مستطاب آمریکا
✅از نکات منحصر به فرد این کتاب استفاده از منابع مرتبط با آمریکا است که در خارج از ایران تولید شدهاند.
همچنین نویسنده برای نگارش این کتاب از مشاوره عباس سلیمی نمین و فواد ایزدی، دو نفر از چهرههای آشنا با تاریخ آمریکا سود برده است.
نگارش متن طنز را دکتر محمدصادق کوشکی و طراحی کاریکاتورها را نیز مازیار بیژنی انجام داده اند.
این پروژه سه فصل کلی دارد:
1- تشکیل آمریکا
2- آمریکا در جهان
3- آمریکا و ایران
@najafpoormh
«تاریخ مستطاب آمریکا» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/67677
تاریخ و جغرافی و تفکر و همه چیز در آمریکا به سه موضوع اصلی و محوری؛ ▫️«دموکراسی»، ▫️«حقوق بشر» و ▫️«آزادی» باز میگردد که در کتاب تاریخ مستطاب آمریکا، این سه موضوع به زبان طنز و در قالب کاریکاتور، به خوبی تبیین گردیده است.
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
🔴دیشب در برنامه تاریخ بدون روتوش یکی از مهمانان مطلبی بیان کردن که صحیح نیست .
⤵️ایشان اشاره کردند در الواح تخت جمشید(همین ۳۰ هزار لوح) در مورد مرخصی دادن به زنان باردار مطلبی آمده است.
❇️اما این مطلب در الواح نیامده است.
در الواح تخت جمشید در مورد جیره غذایی مادران باردار مطلب آمده که جیره غذایی مادرانی که فرزند پسر به دنیا می آوردند ۲ برابر جیره غذایی مادرانی بود که فرزند دختر به دنیا می آورند 👇
کلیک کنید
⚠️اما در مورد مرخصی زنان باردار مطلبی نیامده
در فضای مجازی از یکیدیگر از اساتید تاریخ ایران همین سوال رو پرسیدن که ایشون هم چنین پاسخ دادند 👇
کلیک کنید
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔺 «#غریب» از تلویزیون پخش میشود.
➖ فیلم سینمایی «غریب» همزمان با هفته #دفاع_مقدس برای اولین بار از تلویزیون پخش میشود.
🔻 آخرین ساخته محمدحسین لطیفی پنجشنبه شب ساعت ۲۲ از شبکه افق سیما روی آنتن میرود و جمعه ۷ مهر ساعت ۱۸:۳۰ بازپخش میشود.
@najafpoormh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تا پای جان مدافع ایرانیم...
🔻تصاویری دیدنی از سکانسهای سینمای دفاع مقدس
@najafpoormh
محمدحسین نجف پور🇵🇸
شهید میرزا محمد #بروجردی یکی از محبوب ترین شهدایی هست که دوستشون دارم❤️ در موردش چندتا کتاب مطالعه ک
ـ👆👆👆
دیدنش را از دست ندید...👌
🔰 نیویورک تایمز و اعتراف به افول!
•| تیتر: آمریکا یک امپراتوری درحال افول است اما این به معنی سقوط نیست!
•| در این مقاله اذعان شده که آمریکا باید بپذیرد که دیگر هیچ وقت نمیتواند مانند قبل بر کره زمین تسلط داشته باشد و باید بپذیرد که مانند هر امپراطوری دیگری افول میکند اما مانند همه آنها الزاما سقوط نکند! چگونه؟! به شرطی که در «تلهی توسیدید» نیافتد و وارد نزاع نظامی با چین نشود و به عنوان یک کشور برجسته کماکان در وضعیت جدید نظام بینالملل ادامه حیات دهد!
در ادامه نوشته شده که پیچیدگی نظام اقتصادی امروز، فرصت جدیدی است که امپراتوری روم آن را نداشت و آمریکا اگر از آن استفاده کند، میتواند دچار سرنوشت امپراتوری روم نشود!
« آمریکا ماند هر امپراتوری دیگری محکوم به طی کردن چرخه رشد، قله و افول و فروپاشی است»
•| در ادامه مینویسد آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی، توسط نظام برتون وودز در اقتصاد، ناتو در امنیت و هالیوود در فرهنگ، خودش را امپراتور دنیا کرد اما امروز با ظهور قدرتهای نوظهورِ غیرغربی که اراده آمریکا را در مناطق مختلف به چالش میکشند، دوران سلطهاش به سر رسیده است...
«این درست است که دیگر آمریکا هرگز آن درجه از لذت برتری جهانی را آنطور که دههها بعد از جنگ جهانی دوم تجربه کرد، تجربه نخواهد کرد!»
مجله نامیرا
@najafpoormh