هدایت شده از احمد نبویان
💢آیا واردات خودرو، باعث ارزونی خودرو داخلی میشه؟
معادله سادهست:
قیمت خودروهای داخلی هم مثل خودروهای خارجی بر اساس #قیمت_ارز تعیین میشه(چون مواد اولیه تولید داخل، دلاری قیمتگذاری میشه)
واردات خودرو، تقاضای ارز بالاتر
تقاضای ارز بیشتر، قیمت ارز بالاتر
در نتیجه، همهچیز گرونتر
#به_کام_ثروتمندان
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian
هزار صفحه اقتصاد اسلامی✌️🇮🇷
#مناظرهدرخشان
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
خیلی ساده است
عدهای بچه پولدار خودرو خارجی میخواهند
در رسانه پول خرج میکنند
شهروندان فریب میخورند
شهروندان به مسئولین شهر فشار میآورند
واردات خودرو آزاد میشود
برای واردات ارز نیاز است
تقاضای ارز بالا میرود
قیمت دلار بالا میرود
در نتیجه تورم بالا میرود
سفره مردم کوچک میشود
مافیا میبرند
شهروندان با هم و با گادفادر! دعوا میکنند!
مافیا با ماشینهای خارجیشان دور دور میکنند!
خودروهایی که هیچ وقت شهروندان نمیتوانند بخرند!
و البته با بالارفتن نرخ ارز همان خودروهای داخلی را هم نمیتوانند سوار شوند!
به قول پرفسور درخشان: در هیچ دورهای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیا دفاع نکردهاند.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
❇️گزارهای خاص الخاص از علم اقتصاد اسلامی
📍از نگاه اسلام، #درآمد باید ناشی از سعی و #کار و تلاش باشد؛ بنابراین پولها و #ثروتهای_بادآورده، #واسطهگری، #سوداگری، #دلالبازی، #رشوه، #ویژهخواری به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است.
⏪وجود مصادیقی از مُترَفین و انسانهای غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه، ناشی از قطع شدن ارتباط درآمد با کار و تلاش است. فرهنگسازی در این زمینه، کار بسیار دشوار و بلندمدت اما کاملاً ضروری است و هر گام در مبارزه با فساد، گامی در ایجاد این فرهنگ است.
۱۴۰۲/۰۲/۰۹
💠 @najvaeqtesad
🌱 به نام حق
😎 اندر عجایب لیبرالها !
جان مینارد کینز : «اقتصاددانان معمولاً بردگان یکی از فلاسفه دوران گذشته بودهاند»
📚پیرو و. مینی، فلسفه و اقتصاد؛ مبادی و سیر تحول نظریه اقتصادی، ص۱.
🤔 بعد اونوقت بعضی از بردگان فکری و ریزهخواران سفره آنان در ایران معتقدند یک فیلسوف فقیه که در چارجوب اندیشه اسلامی میاندیشد و باب مکاسب و معاملات فقه در مشتش است نمیتواند و نباید دیدگاه و نظریه اقتصادی داشته باشد! اعتبار علمی ندارد!
✍️ سیدجواد میرزازاده
✅ @ghalam14
💠 @najvaeqtesad
🔰نقدی بر سخنان آقای غنینژاد در مورد نظرات ولی فقیه و تخصص اقتصادی
🖋 صادق علیپور
🔸 آقای غنینژاد در بخشهای پایانی مناظرهاش در برنامه جهانآرا گفت اساسا چرا باید به سخنان امام و مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی توجه کرد؟! مگر آنها در اقتصاد متخصص هستند؟!
1⃣ اولا اظهار نظرهای ولی فقیه در رسمیترین شکل خود در جمهوری اسلامی، بدین گونه است که پس از دریافت و مطالعه نظرات و گزارشهای مسئولین و متخصصین(از جمله اقتصادی) در فرآیندی استیشاری با برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه «فقه حکومتی» خود را در مورد رویکرد و جهتگیری سیاستهای کلان کشور (به عبارت دیگر ریلگذاری و تعیین راهبرد) بیان و ابلاغ میکنند.
چنین امری صرفاً در شأن یک فقیه در مقام رهبری و نه فرد دیگر خصوصاً کسی همچون غنینژاد است!
زیرا وی نه از باب به اصطلاح تخصص خود، شأنیت سیاستگذاری کلان برای یک کشور را دارد و نه علی الخصوص به لحاظ سابقه استیشاری خود و همفکرانش در تشدید اوضاع اقتصادی ایران، صلاحیت آن را داراست!
🔺 صد البته فارغ از روند رسمی ابلاغی ذکر شده در سیاستگذاریهای کلان توسط ولی فقیه، باز هم انتقاد آقای غنینژاد بیربط و بیوجه است؛ زیرا اگر یک فقیه حق اظهار نظر در مورد انطباق یک مکتب اقتصادی با اسلام و معیارها و موازین فقهی را نداشته باشد آنگاه چه کسی چنین حقی دارد؟!
2⃣ این نظریه فقهی و اسلامشناسانه بنا بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دو بار از طریق آرای عمومی، مشروعیت مردمسالارانه را نیز کسب کرده، از سوی مسئولین کشور لازم الاجرا و لازم الاتباع میباشد. جالب است که کشور آرمانی این لیبرالها یعنی ایالات متحده آمریکا، هیچ گاه قانون اساسی خود را به رفراندوم نگذاشته است!
3⃣ مخالفت با این ساختار قانونی چیزی جز عیان کردن دیکتاتورمآبی لیبرالهای ایرانی و لگدزدن به آرمانهای مثلا دموکراتیک مورد ادعای خود آنان نیست. همچنان که در رخدادهای گوناگون در تاریخ جمهوری اسلامی از جمله سال ۱۳۸۸ آن را از خود نشان دادهاند.
این مطلب به وضوح نشان میدهد که عدم اجرای نظرات ولی فقیه در اصلاح امور اقتصادی کشور به نحو مطلوب از کجا آب میخورد و چه کسانی علیرغم مشارکت و مساهمت در تدوین برنامههای اقتصادی، مسبب مشکلات و نارضایتیها در چند دهه گذشته تاکنون هستند.
4⃣ چنین چیزی علاوه بر دیکتاتورمآبی آنان، بیانگر تزویر و دورویی نیز میباشد زیرا غنینژاد در همین مناظره و در مورد پیشنویس قانون اساسی این چنین گفته بود که دیدگاه اسلامی یعنی فقهیِ مربوط به بخش معاملات (به صورت خاص احترام به مالکیت خصوصی) در آن لحاظ نگردیده و از همین رو مورد مخالفت فقها واقع شد.
او اساساً در نقد تأثیرپذیری نگارش قانون اساسی از دیدگاههای چپ، با لحنی سرزنشگرانه میگفت «پس نقش اسلام و فقه شیعه در اقتصاد چه شد؟!» و خود نیز با اعتماد به نفس کامل، آن را نه مطابق با موازین فقهی که منطبق بر راه رشد غیر سرمایهداریِ اولیانوفسکی عنوان کرد. بلکه بالاتر، حتی این چنین گفت که اساساً حضرت امام با دریافت فقهی خود از مسائل اقتصادی، مملکت را از دست چپیها نجات دادند!
⁉️ حقیقتا چگونه میتوان بر نقش فقه و دریافتهای فقهی یک فقیه در مبارزه و مرزبندی با کمونیسم و چپگرایی تأکید کرد و در عین حال تقابل آن با ایدههای سرمایهداری و لیبرالیسم را به چالش کشید؟!!
🔺 شاید مهمترین دستاورد دکتر درخشان در این مناظره را باید عیانکردن این تناقض منفعتطلبانه لیبرالهای ایرانی دانست.
#اقتصاد
#اقتصاد_اسلامی
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
در باب اقتصاداسلامی
حدود 5 دهه از احیای عملی اقتصاد اسلامی در جهان میگذرد. سالانه صدها مقاله در خصوص ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد اسلامی اعم از وقف، قرضالحسنه، تأمین مالی های متعدد خرد و کلان،.. منتشر میشود. بازار کالاهای حلال گسترش یافته، داو جونز شاخص بازار اسلامی محاسبه و منتشر میکند و سهم مالیه اسلامی در مالیه دنیا از 1% به 2% افزایش یافته است. اونوقت یک عده، بدون کمترین کنکاشی، اقتصاد اسلامی را از جنبههای مختلف زیر سوال می برند.
چاپرا* اقتصاددان پاکستانی در کتابی که توسط بانک توسعه اسلامی (IDB) در سال 1996 منتشر شده، تعاریف مختلفی از اقتصاد اسلامی را ارائه میکند و خودش هم این طور اقتصاد اسلامی را تعریف می کند؛
"Islamic economic may be defined as that branch of knowledge which helps realize human well-being through an allocation and distribution of scarce resources that is in conformity with Islamic teachings without unduly curbing individual freedom or creating continued macroeconomic and ecological imbalances"
*Chapra, Umer. What is Islamic economics?. No. 9. Islamic Research and Training Institute, 1996.
ایرانی های دانشمندی چون عباس میرآخور، کاظم صدر و... هم سالهاست که در این عرصه متمرکز هستند و فعالیت میکنند. دکتر صدر در دوره کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی علم اقتصاد اسلامی و تجربی بودن آن را بحث و تعریف میکردند و تا امروز دهها مقاله در خصوص این موضوع از ایشان منتشر شده است.
به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/DrRezaGholami
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
نمودارهای مرتبط با متن تهیه شده در مورد اقتصاد اسلامی👆
ما به اسم اسلام قانع نیستیم!
❇️اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت
🔺به اسم اسلام قانع نیستیم که اسلام لیبرال داشته باشیم تا ارزشهای غربی و ارزشهای امریکایی را ترویج کند و از روشهای آنها استفاده کند و با آنها در بخشهای مختلف همرنگ و همصدا شود و احیاناً دعای ندبهیی هم بخواند.
🔺ما اسلام متحجرِ طالبانی را هم قبول نداریم. نه اینکه حالا قبول نداریم، از اولِ جریان نهضت آن را قبول نداشتیم. از بین شماها، کسانی که سابقهی بیشتری دارند، از پیش از انقلاب یادشان است و جریانهای اسلامیِ پیش از انقلاب را میشناسند و میفهمند من چه میگویم.
✅از اول، حرکتِ نهضت، حرکت روشنفکری و عقلانی بود و با تحجر هم مخالف. امروز هم روزبهروز همین رویکرد در تفکر اسلامی ما تقویت شده و تضعیف نشده است.
✅ما بین این دو، صراط مستقیم خودمان را انتخاب کردهایم و پیش میرویم. بنابراین، اساس کار ما این است و دیپلماسی ما بر روی این پایهها استوار است و ما به دنبال چنین اسلامی هستیم. ما دنبال استحکام جمهوری اسلامی و دنبال بیداری اسلامی هستیم و میخواهیم اهداف خودمان را تحقق بخشیم و به هیچوجه مایل نیستیم و اجازه نمیدهیم که بخواهند ما را در معادلات رایج جهانی حل کنند و هویت و تشخص ما را از بین ببرند.
۱۳۸۳/۰۵/۲۵
💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
یکی طلا میفروشد که تولید کند و ریال تقویت شود
یکی دعوت میکند به سفتهبازی و خرید و فروش طلا!
اولی خودش طلاست!
دومی ارزشش کمتر از خاک زیرپایِ این مادر...
#اقتصاد_ماه
#من_ریال_را_دوست_دارم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar